کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد جهانگیری از رانت های مسولان دولتی

1 تير 1393 ساعت 15:03

رانت‌های موجود در اقتصاد ایران گفت: در طول یک و نیم سال ۸۹ تا ۹۰ بیش از ۲۰ میلیارد دلار پول از منابع این کشور به عده‌ای برای مداخله در بازار ارز پرداخت شد.


به گزارش جهان به نقل از «نسیم»، اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی اصناف با اشاره به رانت‌های موجود در اقتصاد ایران گفت: به عنوان مثال هیچگاه به مردم نگفتیم که در طول یک و نیم سال ۸۹ تا ۹۰ بیش از ۲۰ میلیارد دلار پول از منابع این کشور به عده ای برای مداخله در بازار ارز پرداخت شده است و نگفتیم که چه گروه‌هایی از ارز ۱۲۲۶ تومانی برای واردات کالا دریافت کردند اما محصولات وارداتی‌شان را به نرخ های آزاد در بازار به فروش رساندند که به زودی به این موضوعات رسیدگی خواهیم کرد.

وی با بیان این مطلب که دولت مصمم به شفاف کردن ، پایدار کردن سیاست‌ها و قانون‌مند کردن حرکت ها است ، اظهار داشت : امیدواریم اینگونه بتوانیم رانتی که در اقتصاد ایران وجود دارد و ضایعات اقتصادی ناشی از آنرا به حداقل برسانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه رانت صرفا مربوط به اقتصاد نیست افزود: در شرایط فعلی رانت اطلاعاتی از رانت اقتصادی بدتر است بگونه ای که یک فرد به راحتی می تواند با ارتباط گیری با یک مسئول از تصمیمات موثر در اقتصاد مطلع شده و اینگونه میلیاردها دلار پول به جیب بزند.

جهانگیری اتکا به درآمدهای نفتی و دولتی بودن اقتصاد را از اصلی ترین عوامل رانتی بودن اقتصاد دانست و گفت: در اقتصاد ما رانت زیادی در دست مسئولان دولتی است.

وی تاخیرات پی در پی قوانین و سیاست ها را یکی دیگر از عوامل ایجاد رانت و کسب منفعت برای عده ای خاص اعلام کرد و افزود: شاهد هستیم کسانی که از بیشترین رانت استفاده می کنند، خود صدای اعتراض بلندتری هم دارند.

معاون اول رئیس جمهور معتقد است فساد در کشور سیستمی شده و باید به صورت سیستمی ، علمی و آگاهانه با آن مبارزه کرد.

وی همچنین با اشاره به ثبات بازار طی نه ماه گذشته اعلام کرد: خوشبختانه دولت در زمینه کنترل رشد تورم موفق بوده است.

اسحاق جهانگیری در پایان سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در عرضه کالا طی این مدت هیچ دغدغه ای وجود ندارد و به اندازه کافی کالا در شرایط توزیع قرار گرفته است.


کد مطلب: 366562

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/366562/انتقاد-جهانگیری-رانت-های-مسولان-دولتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com