شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۳
پیام گفتگوی تلفنی رئیس جمهور روسیه با نخست وزیر عراق؛

آیا همکاری پوتین با مالکی شبیه همکاری با بشار اسد خواهد بود؟

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 366294
ناامنی ها در عراق گرچه به قوت سوریه نیست ولی ظرفیت هایی در آن وجود دارد که علاوه بر اینکه عرصه سیاسی در داخل این کشور را در تحت تاثیرات قوی خود قرار داده از سوی دیگر نیز این امکان را دارد که جبهه های جدید بین المللی ایجاد کند.
آیا همکاری پوتین با مالکی شبیه همکاری با بشار اسد خواهد بود؟
گروه بین الملل جهان نيوز: در همین حال، رییس جمهور روسیه در تماسی تلفنی با نوری مالکی نخست وزیر عراق بر عزم خود برای کمک به حکومت عراق جهت مبارزه با تروریستها تا اخراج آنان از این کشور تاکید کرد.

به گزارش رسانه های روسی، پوتین در این تماس تلفنی تاکید کرده است که از تلاشهای مالکی برای آزادکردن سرزمین عراق از دست تروریست ها حمایت می کند.

برای درک ابعاد این ارتباط تلفنی بررسی ذیل راهگشا می باشد:

آمریکایی ها برای کمک به دولت نوری مالکی حساب و کتاب هایی دارند. از یک طرف آنها با عدم عزم جدی برای مقابله با گروهک داعش می خواهند، عربستان، ترکیه و برخی متحدین دیگر عربی خود را راضی نگه دارند و از سوی دیگر در عراق منافع قابل تاملی نیز دارند که با تحرکات داعش به خطر افتاده است. ضمن آنکه آمریکایی ها در یک محاسبه کلان تر گسترش تفکرات و گروه های شبه القاعده را خلاف امنیت ملی خود و دنیای غرب می دانند.

در هر صورت آمریکا در عراق حد میانه ای را برگزیده است، به این معنا که از یک طرف قصد دارد بدون حضور مجدد نظامی گسترده در عراق حملات هدفمند و محدود هوایی علیه داعش داشته باشد و از سوی دیگر با تحت فشار قرار دادن مالکی به کناره گیری و زمینه سازی برای حضور پررنگ تر گروه های سیاسی نزدیک به عربستان و حتی ترکیه در دولت جدید عراق، آنها را نیز راضی نگه دارد.

از سوی دیگر آمریکا این نگرانی را نیز دارد که با عدم همکاری لازم با دولت نوری مالکی، ایران این خلا را پر کند و نفوذ جمهوری اسلامی در عراق چندین برابر شود.

مقامات دولت مالکی نیز طی چند روز اخیر آمریکا را تلویحا تهدید به کمک گرفتن از ایران کرده اند.

در همین حال آمریکا این نگرانی را از زمان خروج از عراق داشته است که چه کشوری خلا حضور آمریکا را در عراق پر خواهد کرد؟ آنها به خوبی می دانند که رقبای شرقی مانند روسیه و چین همواره مترصد گسترش حضور در خاورمیانه و فتح سنگر به سنگر در این منطقه مهم جهان هستند.

در این میان روسیه در تحولات سوریه نشان داد که دو هدف راهبردی مهم را دنبال می کند، اول اینکه به دنبال گسترش نفوذ خود در معادلات خاورمیانه است و دوم برای جلوگیری از نفوذ بیشتر آمریکا در مناطق مهم دنیا باید کیلومترها جلوتر از مرزهایش خط قرمز های جدی ترسیم کند. روسیه به خوبی این درک را کرده است که برای آسیب پذیری کمتر تنها نباید دفاع از خود را تنها در برخی حوزه های سنتی مانند قفقاز محدود کند.

از این باب عراق می تواند هدفگذاری دوم پوتین باشد، روسیه در عراق همانند آمریکا نفوذ زیادی ندارد ولی پوتین شرایط فعلی را برای نفوذ در عراق مناسب می بیند.

شرایط عراق با سوریه متفاوت است، دولت این کشور در میان مدت توان مقابله با تروریست ها را دارد ولی دولت مالکی در شرایطی قرار دارد که از کمک های خارجی نیز استقبال می کند.

به همین دلیل نوع کمک های روسیه به عراق متفاوت و محدود خواهد بود، زیرا هم مالکی چندان درشرایط بحرانی نیست و هم اینکه آمریکا اجازه گسترش همکاری روسیه و عراق را به راحتی نخواهد بود.

ضمن آنکه روسیه آنقدر که در سوریه منافع داشت در عراق ندارد، اما در ابعاد کلی پوتین نفوذ نظامی و اقتصادی در عراق را بسیار مغتنم می داند.

با این وجود هر نوع نزدیکی روسیه به عراق سبب کم شدن نفوذ آمریکا در عراق می شود و این موضوع به نفع دولت اوباما نیست. به همین دلیل حتی همین تماس تلفنی قدرت چانه زنی نوری مالکی را در گرفتن کمک از دولت آمریکا بالا خواهد برد.

آمریکایی ها این روزها در مخمصه عجیبی گرفتار امده اند و برای تحت فشار قراردادن دولت مالکی با محدودیت های جدی روبه رو هستند. هر اقدام اشتباه آنها دامنه نفوذ رقبای آمریکا را در عراق گسترش خواهد. این ساده ترین صورت مسئله در عراق امروز برای آمریکایی هاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
امیدوارم که همینطوری بشه
همکاری پوتین و نوری مالکی صورت بگیره
Iran, Islamic Republic of
عراق باید فقط به مردم خودش تحت هدایت مرجعیت و در سطح کلان تحت رهبری واحد جهان اسلام متکی باشد تا بتواند این مسیر استقلال را تکمیل کند و باید از تجربه مصر و تجربیات بسیار دیگر معاصر درس گرفته دوست و دشمن خود را به درستی بشناسد تا از پشت خنجر نخورد.
خلاصه و مخمص کلام اینکه آمریکا هر کاری کند پدرش درآمده است.