پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

حکم حبس دو جاسوس در کرمان صادر شد

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 366150
دادستان کرمان خبر داد که در این استان یک جاسوس انگلیس مرتبط با سازمان MI6 به ۱۰ سال حبس و یک جاسوس رژیم صهیونیستی به ۵سال حبس محکوم شده اند .
به گزارش جهان به نقل از مهر، یدالله موحد ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دادگستری کرمان برگزار شد، اظهار داشت: جایگاه رسانه ها در برقراری ارتباط بین سازمان ها و آحاد مردم و جلب رضایت مندی عمومی برجسته است.

وی افزود: قوه قضایی به عنوان یکی از قوای سه گانه کشور بعد از انقلاب تحولات بنیادین داشته است و با برنامه ریزی توسعه گام های بزرگی برداشته و موفقیت هایی نیز تجربه کسب کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان با اشاره به اینکه در سال های اخیر روند توسعه و اصلاحات در قوه قضائیه سرعت بیشتری داشته است، بیان داشت: این قوه در حوزه ساختارهای مراجع قضایی و در حوزه تهیه و تدوین قوانین مورد نیاز کشور کارهای موثری انجام داده است.

این مسئول قضایی در خصوص بخشی از تحولات ساختاری قوه قضایی ابراز داشت: احیای دادسراها، اصلاح ساختار محاکم کیفری با تصویب قانون آیین دادرسی کیفری جدید، یکسان سازی دادرسی های کیفری در کلیه جرائم، ایجاد صحبت مداخله پررنگ تر برای دخالت وکیل در دادرسی ها، اصلاح و ساختار در دادگاه های خانواده، دادسراها و دادگاه های ویژه اطفال از جمله این ساختار ها است.

موحد با اشاره به پذیرش سیستم تعدد قاضی در رسیدگی پرونده های مهم کیفری گفت: در بسیاری از پرونده ها یک قاضی رسیدگی پرونده را بر عهده دارد، اما با ایجاد اصلاحاتی که صورت گرفته تمامی پرونده های مهمی را که مستوجب مجازات های سنگین هستند با حضور سه نفر قاضی تصمیمات انجام خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص حوزه تکریم قوانین افزود: قانون حمایت از خانواده یک قانون پیشترفته است و نوآوری های جدیدی در این قانون دیده می شود، قانون مجازات اسلامی جدید با رویکرد زندان زدایی، قانون آیین دادرسی کیفری متناسب و مورد نیاز دادگاه های جزایی، قانون تجارت جدید از اقدامات موثر و نوید بخش قوه قضاییه است که در سال های اخیر رخ داده است.

تغییر شرایط استخدام قضات و کارکنان مورد نیاز قوه قضائیه
این مسئول قضایی با اشاره به اینکه این گام های مثبت به طور قطع دستگاه قضایی کشور را به اهدافش نزدیکتر می کند، گفت: جذب و استخدام قضات و کارکنان مورد نیاز دستگاه قوه قضائیه کشور با شرایطی متفاوت از گذشته، به کارگیری تکنولوژی های جدید برای دادرسی سریع و آسان برای مردم به مراحل قضایی و ادارات، جلب مشارکت عمومی و استفاده از ظرفیت های مردمی برای حل و فصل اختلافات و ایجاد صلح و سازش بین مردم و پیشگیری از دعاوی حقوقی جرم به عنوان بخشی از برنامه ها راهبردهای کلان قوه قضاییه در دستور کار این دستگاه است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان بیان داشت: امروزه نه تنها عدد و رقم جرائم و دعاوی حقوقی افزایش یافته بلکه کیفیت و پیچیدگی دعاوی هم به طور مضاعفی افزایش داشته است و این مسئله، کار را برای دستگاه قضایی کشور طاقت فرسا کرده است.

موحد با اشاره به اینکه بار دستگاه قضایی امروزه فوق العاده سنگین است، افزود: قضات و دادگستری کشور از جمله دادگستری استان کرمان با استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات و توانمندی های موجود با همت و تلاش های شبانه روزی سعی کردند از عهده رسیدگی به این حجم کار برآیند.

۴۵۰ هزار پروند ورودی دستگاه قضایی کرمان
وی عنوان کرد: در دادگستری استان کرمان سالیانه در کلیه پرونده ها ۴۵۰ هزار پرونده ورودی دارد.
این مسئول قضایی با اشاره به اینکه در سطح استان کرمان حدود ۲۳۰ نفر قاضی حضور دارند، بیان داشت: هر قاضی باید تقریبا دو هزار پرونده در سال مورد رسیدگی قرار دهد.

موحد گفت: گستردگی جغرافیایی جرم امروز کار را دشوارتر و عرصه را برای ارتکاب جرم راحت تر می کند.

کلاهبرداری در یکی از شعب بانک های تجارت
دادستان عمومی و انقلاب کرمان با اشاره به اینکه دولت باید زمینه های اقتصادی را از بین ببرد، اظهار داشت: مجرمین مفاسد اقتصادی افراد حرفه ای هستند و با مستند سازی و تلاش عمومی رفتارشان را با قانون تطبیق می دهند و با سختی تمام این قبیل مفاسد جرام کشف می شوند.

وی در ادامه افزود: در یکی از شعب بانک های تجارت استان کرمان اسناد بانکی متعددی توسط مدیران بانک جعل و ضمانت نامه های صوری صادر می شده و با استفاده از چک های بین بانکی بدون پشتوانه از منابع بانکی سوء استفاده شده است، سیستم های نطارتی بانک ها بعد از مدتی به موضوع واقف شدند و توسط اداره کل اطلاعات کرمان و تیم کارشناسی استان متهمین دستگیر و در بازداشت به سر می برند.

موحد با اشاره به اینکه در استان کرمان سال گذشته شاهد بحران صندوق پشتیبان آینده بوده ایم، تصریح کرد: این صندوق با ۱۳۰ هزار سپرده گذار بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان سپرده مواجه بودند و با مداخله دادسراها و همکاری بانک قرض الحسنه رسالت و حمایت مدیران استان و بانک مرکزی ساماندهی شد.

رشد ۵۳ درصد امنیتی در کرمان/ کلاهبرداری یک میلیارد تومانی در بردسیر
دادستان عمومی و انقلاب کرمان بیان داشت: در استان کرمان در دهه ۸۰ و سه سال دهه ۹۰ وضعیت امنیتی در حد قابل توجهی ارتقا پیدا کرده است و بالغ بر ۵۳ درصد رشد امنیتی داشته است.

وی در خصوص یک کلاهبرداری در برسیر توسط دو خواهر و برادر بیان داشت: این دو نفر مبلغ ۷۰۰ هزار تومان از افراد برای عتبات عالیات می گرفتند و به آنها می گفتند که مابقی را خیران خواهند داد. این جلب اعتماد صورت می گیرد و هزار و ۳۰۰ نفر پولشان را در اختیار این افراد می گذارند و بالغ بر یک میلیارد تومان کلاهبرداری صورت میگیرد.

این مسئول قضایی در خصوص پرونده های سایبری گفت: در سال گذشته یکسری پرونده داشتیم اولین پرونده مربوط به شرکت پارت شهر گواشیر کرمان بود که یک گروه ۱۱ نفره کارشان طراحی سایت ها و وب سایت ها و تولید محتوا برای رسانه های مخالفین ملت ایران بود.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در ادامه افزود: این افراد به خصوص بعد از انتخابات سال ۸۸ فعالیت می کردند و ارتباطی مستقیم با شبکه های ماهواره ای ازجمله BBC فارسی داشتندکه این افراد توسط اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرمان و دادگستری کرمان شناسایی و دستگیر شدند.

وی در خصوص پرونده دوم ابراز داشت: یک فرد ارتباط تنگاتنگی با سرویس MI۶ انگلستان داشت و اوج فعالیت او بعد از تحریم ها بود و این شخص هم شناسایی و دستگیر شد و به مجازات ۱۰ سال حبس محکوم شد.

موحد عنوان کرد: در پرونده سوم شخصی با سفارت اسرائیل در تایلند و ترکیه ارتباط برقرار کرده بود و اطلاعاتی را در اختیار این سرویس های جاسوسی گذاشته بود که بحمدالله زیاد موفقیت آمیز نبود و شناسایی و دستگیر و به پنج سال حبس محکوم شد.

۱۶ فقره گذشت اولیای دم در کرمان
دادستان عمومی و انقلاب کرمان با اشاره به اینکه در شهرستان کرمان ۱۱ فقره قتل داشتیم که هفت فقره آن کشف شده اند، اظهار داشت: سه فقره از این قتل ها مربوط به اتباع افغانی بوده ست که قاتل از کشور خارج شده است و دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

این مسئول قضایی در خصوص یک فقره قتل در خیابان جهاد کرمان، بیان داشت: سرنخ های خوبی داریم و به زودی به نتایج خوبی می رسیم .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته و در سه ماهه اول سال جاری ۹ فقره قصاص نفس در استان کرمان داشتیم، گفت: ۱۶ فقره گذشت اولیای دم را داشتیم که باعث خوشحالی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *