جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۱
روایت آیت‌الله آملی لاریجانی از پرونده مه آفرید؛

دولت موظف است جلوی فساد را بگیرد/ رفتار غربی‌ها در بحث حقوق بشر، «دوگانه» است

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 366053
رئیس قوه قضاییه در گفت‌وگوی تلویزیونی خود به مسائلی نظیر دوگانگی غرب در موضوع حقوق بشر، اهمیت نخبه‌گزینی، برخورد قاطع با زورگیران، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، اعمال نظارت‌های پنهان و کار بزرگ دستگاه قضا در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی اشاره کرد.
دولت موظف است جلوی فساد را بگیرد/ رفتار غربی‌ها در بحث حقوق بشر، «دوگانه» است
به گزارش جهان، هر ساله و به مناسبت شهادت آیت الله دکتر بهشتی هفته منتهی به هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضاییه نام‌گذاری می‌شود.

در این میان و در سال‌های اخیر رئیس قوه قضاییه در آستانه آغاز این هفته به رسانه ملی می‌رود و درباره اقدامات دستگاه قضایی کشور با مردم سخن می‌گوید.

امسال نیز آیت الله املی لاریجانی در شامگاه ۲۹ خرداد به رسانه ملی رفت که در زیر مشروح اظهارات وی درباره دستگاه قضا در سالی که گذشت را می‌خوانید.

کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی کشور مهم‌ترین موضوعی است که قوه قضائیه باید دنبال کند

آملی لاریجانی گفت: کار قضا مشقت های زیادی دارد و بدون شک مشکلات زیادی را برای خانواده های کارکنان دستگاه قضایی به همراه دارد من برای خانواده این افراد طلب شکیبایی دارم.

وی در پاسخ به این سوال که قوه قضائیه برای مطالبات رهبری مبنی بر سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی چه کرده است، گفت: اگر از هدف نهایی یعنی عدالت پایین بیاییم بحث کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی کشور مهم ترین موضوعی است که دستگاه قضایی باید دنبال کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: عواملی که کارآمدی و سلامت قوه قضائیه را تأمین می کند متفاوت است اما مهم ترین اصل نیروی انسانی در قوه قضائیه است، مسأله نیروی انسانی ذهن مرا قبل از ورود به قوه قضائیه مشغول کرده بود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: وقتی مشکلات دستگاه قضایی را بررسی می کنیم به کمبود نیرو بر می خوریم.

وی افزود: برای مثال در بحث اطاله دادرسی مهم ترین دلیل کمبود نیروی انسانی است، اگر تعداد شعبات و نیروی انسانی ما بیشتر باشد به جای ۳ ماه در دو هفته رسیدگی می شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: برای حل این معضل در طول این ۵ سال تلاش‌های بسیاری کرده‌ایم و با مقدماتی که طی شد و در برنامه پنجم که از الطاف خاص مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم و توصیه‌هایی که ایشان به مجلس کردند اجازه پیدا کردیم که ۴ هزار قاضی اضافه کنیم.

آملی لاریجانی گفت: این یک دگرگونی را به همراه خواهد داشت زیرا ما ۸ هزار قاضی داریم که اگر ۴ هزار تای دیگر به آنها اضافه کنیم قطعا نوسازی بزرگی را شاهد خواهیم بود.

رئیس قوه قضاییه گفت: به علاوه بحث آموزش های بدو و ضمن خدمت مطرح بود، لذا یکی از ارکان سلامت و کارآمدی ارتقای نیروی انسانی است و آموزش ها تأثیر بسزایی دارد.

آملی لاریجانی گفت: بحث استفاده از فناوری های نوین در دستگاه قضایی و نظارت های مستمر را گسترش دادیم، همچنین بحث پژوهش های دستگاه قضایی جهت بهینه سازی اطلاعات در دستور کار است، اصلاح ساختارها نیز یکی دیگر از راه های رسیدن به کارآمدی است که در این جهت گام های بلندی برداشته شده است.

وی در خصوص اصلاح ساختارها در دستگاه قضایی گفت: اصل اول برای ما این است که دیوان سالاری راه نیندازیم، ما برای اصلاح ساختار چند گام برداشتیم که یکی از گام ها بحث برنامه و برنامه محوری بود.

تنظیم ۱۹ راهبرد در ۵ فصل برای برنامه قوه قضائیه در ۵ سال/ اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع جرم


آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به یکی از گام های دیگر اشاره کرد و گفت: بحث برنامه و برنامه محوری از گام‌های ما بوده است.

وی افزود: ما بحث برنامه را در قوه قضائیه جدی گرفتیم منتها یک بخشی از قوه قضائیه باید مختص این برنامه ها باشد اما هیچ بخشی وجود نداشت به همین جهت معاونت راهبردی را راه اندازی کردیم.

آیت الله املی لاریجانی گفت: در کنار این کار مهم ترین وظیفه بحث نظارتی است که این برنامه ها چگونه اجرا می شود این برنامه اهداف و راهبردهای کلان دارد.

وی افزود: ۱۹ راهبرد در ۵ فصل برای برنامه قوه قضائیه در ۵ سال تنظیم شده و اقدامات اجرایی ترسیم شده و دستگاه های اصلی و فرعی برای اقدام مناسب مشخص شده اند.

رئیس قوه قضاییه گفت: بنابراین شاکله هدف گذاری ها، راهبردها و اقدامات قوه قضائیه روشن است، ما می توانیم مشخص کنیم که چه مقدار به دلیل کمبودها عقب مانده و چه مقدار موفق بوده ایم.

آیت الله املی لاریجانی گفت: معاونت راهبردی فعالیت های خوبی در مقام عمل داشته، نظارت های استانی خوبی داشته و ۵ استان را به لحاظ اجرای برنامه ها تحت نظر قرار دادند.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات ما بحث تشکیل معاونت پیشگیری از جرم بود

رئیس قوه قضاییه گفت: پیشگیری از جرم یعنی کاری کنیم که علل ایجاد جرم از بین برود که تنها وظیفه دستگاه قضایی نیست، مشکلات اقتصادی مؤثر است و دولت می تواند کمک کند، ناجا در بحث مواد مخدر می تواند همکاری خوبی داشته باشد و قبل از همه اینها می توانیم زمینه های بروز جرم را از بین ببریم

آملی لاریجانی گفت: آموزش های لازم کارهای پیشگیرانه است، من فکر می کنم مقوله پیشگیری از جرم که یک مقوله فرا قوه ای است اهمیت زیادی دارد منتها دایره پیشگیری از جرم مشخص نشده و میزان وظیفه دستگاه قضایی مشخص نیست.

وی افزود: ما بخشی را در بحث پیشگیری از وقوع جرم نیاز داشتیم. ما در کشور خودمان مقولاتی داریم که شاید در کشورهای دیگر نباشد، وجود بافت های ایمانی، مساجد، روحانیت، کمک کارهای خوبی است برای پیشگیری از وقوع جرم.

رئیس قوه قضاییه گفت: بر همین مبنا معاونتی تشکیل شد در بحث پیشگیری از وقوع جرم، ضمن اینکه تشکیل معاونت فرهنگی یکی دیگر از اقدامات مثبت ما در این زمینه بود که درون قوه ای است.

آیت الله املی لاریجانی گفت: معاونت فرهنگی برای همین تأسیس شد که تمام وجوه فرهنگی مربوط به داخل قوه قضائیه و بخشی دیگر که مربوط به بیرون دستگاه قضایی است را بررسی کند.

وی افزود: یکی از مهم ترین اصلاحات بحث تأسیس مرکز امار و فناوری قوه قضائیه بود.

امکان پایش پرونده‌ها، آرای صادرشده و ورودی و خروجی دستگاه قضا به مدد سامانه‌های الکترونیکی

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه گفت: مدیران دستگاه قضایی کشور برای اینکه بتواند رسیدگی خوبی داشته باشند به آمار نیاز دارند.

وی افزود: ما نیاز داریم ببینیم چقدر پرونده وارد دستگاه قضایی می شود، استان ها چه مقدار از میزان وجود قضات و کارکنان دستگاه قضایی بهره می‌برند.

رئیس قوه قضاییه گفت: من در بدو ورود متوجه شدم که مشکل اطاله دادرسی و تأخیر در اجرای احکام بسیار پررنگ است.

آملی لاریجانی گفت: ما با بهره برداری از فناوری های نوین آمار خوبی داریم ما در دستگاه قضایی توانستیم ورودی و خروجی پرونده ها در شعب را به صورت مشخص داشته باشیم و می دانیم یک قاضی چگونه کار می کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این سامانه های اطلاعاتی در دستگاه قضایی فعال هستند اما دو سامانه خدمات الکترونیک (پیشخوان ها) فعالیت می‌کند که همین امروز در تهران ۵۰ دفتر خدمات الکترونیک وجود دارد و در استان های دیگر نیز کلید زده شده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: الان فقط در بحث چک دادخواست ها به صورت الکترونیک ارائه می شود و در مرحله بعدی باید سامانه ها با کلانتری و نیروی انتظامی هماهنگ باشند.

آملی لاریجانی گفت: سامانه دیگر سامانه مدیریت پرونده قضایی است و فعلا کل کشور را به هم مرتبط کرده و می توانیم ببینیم در فلان استان چه رأی صادر شده است.

وی تصریح کرد: این یک امکان بسیار مهم را برای مدیران دستگاه های اجرایی فراهم می آورد، ضمن اینکه با استفاده از همین سامانه امکان نقد اراء وجود دارد.

رئیس قوه قضاییه گفت: این یک اقدام ابتکاری در قوه قضائیه بود و ما از آن حمایت کردیم.

آملی لاریجانی تصریح کرد: فناوری اطلاعات در قسمت های مختلف قوه قوه فعال شده به طوری که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به گفته رئیس سازمان ثبت میلیون ها برگه اوراق ثبتی حذف شده است.

وی گفت: طرح کاداستر که در ثبت صورت گرفته بر همین فناوری اطلاعات متکی است.

وی به استفاده از فناوری اطلاعات در سازمان زندان ها اشاره کرد و گفت: بانک جامع زندانیان در سازمان زندان‌ها وجود دارد و یک کار جدیدی که در دنیا وجود دارد و در کشور ما تجربه می شود بحث حبس خانگی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: یک فردی جرمی مرتکب شده اما خیلی سنگین نیست دلیلی ندارد بیاید زندان جرمی که مرتکب شده مجازاتش رو می بینه و دو یا سه سال از خانه بیرون نمیاد.

آملی لاریجانی گفت: به همین جهت دوره آزمایشی استفاده از پابند ها از ابتدای امسال در تهران و اصفهان استارت خورد و امروز بحث فناوری های نوین در تمام قوه قضائیه آثار خود را نشان داده است.

اهمیت نخبه‌گزینی در دستگاه قضا/ ضرورت افزایش نیروی انسانی برای افزایش رضایت مردم


آیت الله صادق آملی لاریجانی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء سطح علمی قضات گفت: این موضوع باید از ابتدای مرتبه جذب مدنظر قرار گیرد، معاونت آموزش قوه گام های بلندی را در این زمینه برداشته است، یکی از کارهای بسیار مهم بحث نخبه گزینی است.

وی افزود: گاهی ممکن است یک فراخوان عمومی دهیم اما کار بهتر این بود که ما به سراغ نخبگان برویم، از سال ۸۸ این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه گفت: البته مراتب جذب و گزینش صورت می گیرد و خوشبختانه ۶ هزار نفر از نخبگان از دانشگاه و حوزه به طرف قوه قضائیه آمدند.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: به نظر من این برای ارتقاء سطح قوه بسیار مهم است البته یک بحث دیگر سخت گیری در شرایط جذب است، در این دوره ۵ ساله حدود ۱۰۵ هزار نفر برای جذب شرکت کردند که از این تعداد ۴ هزار نفر را انتخاب کردیم که این سطح قوه قضائیه را بالا می برد.

وی افزود: ضمن اینکه آموزش های ضمن خدمت خوبی در حال ارائه است، تلاش داریم تا می توانیم آموزش قضات را به روز کنیم البته هنوز با وجود تلاش ها برای جذب قضات و جذب قضات میزان پرونده ها زیاد است و من هنوز راضی نیستم.

رئیس قوه قضاییه گفت: هنوز فشار زیادی روی قضات است و گاهی نوبت پرونده ها به تأخیر می افتد و ما باید جذب نیرو را ادامه دهیم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر قرار باشد یک قاضی در روز به ۱۰ پرونده رسیدگی کند هم باعث کاهش کیفیت در رسیدگی می شود و هم قاضی را فرسوده می کند.

وی افزود: به همین جهت باید قضات بیشتری جذب کنیم تا هم روند رسیدگی با کیفیت شود و هم مردم راضی باشند.

۲۵۰ هزار هکتار از اراضی بیت‌المال در ۵ سال گذشته بازپس گرفته شد

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در خصوص برخورد دستگاه قضا با متعرضان به جنگل‌ها و مراتع و پدیده زمین خواری گفت: واقعیت این است که باید از وقوع تقریبا گسترده این تخلفات ابراز تأسف کنیم و نهادهای نظارتی و امنیتی موظف هستند کمک کنند.

وی افزود: این یک فاجعه است که ما جنگل ها و مراتع را نابود کنیم، دستگاه قضایی وظیفه برخورد دارد اما نمی تواند این کار را به تنهایی انجام دهد.

رئیس قوه قضاییه گفت: نیروی انتظامی باید به عنوان جرم مشهود تشکیل پرونده دهد و به دستگاه قضایی بفرستد و من به همه دادستان های سراسر کشور تذکر دادم تا بدون شکایت دستگاه های اجرایی ورود پیدا کنند.

آیت الله املی لاریجانی تصریح کرد: ما تلاش بسیار گسترده ای در این زمینه کرده ایم اما نمی توانیم بگوییم ۱۰۰ درصد موفق بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: براساس فعالیت شوراهای حفظ بیت المال که تشکیل شده بر حسب گزارش ها در ۵ سال اخیر ۲۵۰ هزار هکتار را به بیت المال برگرداندند.

رئیس قوه قضاییه گفت: اما شاید توقع این است که بیشتر کار شود و ما تلاش های خود را انجام می دهیم و امیدواریم همکاری بین دستگاه ها بیشتر شود. در واقع باید مدیریت جهاد کشاورزی به میان بیاید.

آملی لاریجانی گفت: در چند وقت اخیر که با وزیر جهاد کشاورزی دیدار داشتم گفتم باید با کسی که بیت‌المال را تخریب می کند و کسی که کشت و زرع می‌کند فرق باشد البته هر دو تخلف می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طبقه بندی زندان ها گفت: بر اساس سوالی که از رئیس سازمان زندان ها کردم در بسیاری از جاها طبقه بندی صورت گرفته و برخی جاها به دلیل کمبود امکانات عملی نشده است.

وی افزود: حبس زدایی موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود و همین طور کمک کردن به بهبود وضعیت فیزیکی زندان ها و این نیازمند توجه قوه مجریه و مقننه است به ویژه در بحث بودجه.

رئیس قوه قضاییه گفت: از سوی دیگر ۴۰ درصد زندانیان مربوط به مواد مخدر هستند و ۳۰ درصد با واسطه به مواد مخدر مربوط می شوند و بحث زندان ها را باید در چارچوب کلان دید و مشکلاتش رو حل کرد.

رفتار غربی‌ها در بحث حقوق بشر، «دوگانه» است

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در خصوص حقوق بشر و تبلیغات سو علیه جمهوری اسلامی گفت: رفتار غربی ها در بحث حقوق بشر یک رفتار دو گانه است.

وی افزود: حمله هایی که آمریکا به عراق و افغانستان کرد کجا با حقوق بشر سازگار است؟

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ما کشوری هستیم که انتخابات زیاد داشتیم اما متهم می‌شویم به عدم رعایت حقوق بشر و دموکراسی.

رئیس قوه قضاییه گفت: اما کشورهایی هستند که در طول حیات‌شان یک بار انتخابات ندیدند اما مورد حمایت غرب هستند.

وی تصریح کرد: در آمریکا زندان گوانتانامو را راه اندازی می کنند تا حقوق اسیر را رعایت نکنند مثلا سر فرد را تا مرز خفگی در آب می برند و اسمش را بازجویی غیرمتعارف می گذارند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در بحث حجاب در اروپا چه کردند؟

وی افزود: همه ما دیدیم که عده ای چون محجبه هستند از رفتن به دبیرستان محروم می شوند.

رئیس قوه قضاییه گفت: ما یک مساله دیگر با غرب داریم. آنها زیربنای اعتقادی ما را قبول ندارند و می خواهند ارزش های خود را به ما القا کنند چه دلیلی دارد که ما اینها را بپذیریم؟

آملی لاریجانی گفت: در صدر حقوق بشر بحث کرامت انسانی مطرح شده ما نمی توانیم سوال کنیم که انسانی که شما به دنبال حفظ کرامتش هستید چه کسی است؟ تصویر انسان برای ما با شما فرق دارد.

وی افزود: از نظر شما انسان آزاد است و حتی مرد با مرد و زن با زن می تواند ازدواج کند خب ما این را قبول نداریم. ما چگونه ارزش های شما را قبول کنیم؟

رئیس قوه قضاییه گفت: تصویری که قرآن و سنت از انسان می دهد موجودی عظیم با روح الهی است من قبول ندارم که کسی را بشود با اجبار به بهشت برد. ما نمی توانیم کسی را مجبور به عبادت کنیم. ممکن است کسی را به مسجد بکشانیم اما نمی توانیم او را وادار به نماز خواندن کنیم.

من همچین سخنی نگفتم منتها کسانی که بحث بهشت اجباری را در جامعه مطرح می کنند خلط بحث می کنند.

در عین حال که درست است برای بردن به بهشت اجباری نداریم مطلب دیگری هم داریم که در مساله تجاوز به حقوق دیگران و مقابله با ایجاد فساد در جامعه حکومت ها وظیفه دارند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: حکومت ما حکومت لیبرال نیست و این نص قانون اساسی است. بر اساس ایمان به توحید و ارزش های الهی است

دولت موظف است جلوی فساد را بگیرد. این اصل ۳ قانون اساسی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: دولت جمهوری اسلامی موظف است همه امکانات خود را برای جلوگیری از فساد به کار برد چه قوه مجریه، چه مقننه و چه قضاییه برای رشد فضایل اخلاقی و مبارزه با فساد امکانات خود را به کار ببرند. این حکومت با این ساختار سیاسی حکومت لیبرال نیست.

وی افزود: یک مغالطه بسیار روشن دارد صورت می گیرد با این مضمون که ما نمی توانیم کسی را به زور به بهشت ببریم با این که حکومت‌ها می‌توانند برای جلوگیری از فساد اقداماتی را انجام دهند!

آملی لاریجانی گفت: برای مثال در بحث ترویج سایت ها مستهجن و یا مروجان بدحجابی و بی حجابی باید برخورد شود البته من نمی خواهم بگویم روش صحیح در بحث حجاب چیست.

وی افزود: من معتقدم کارهای فرهنگی اثربخش است اما حکومت نمی تواند از وظیفه خود کوتاهی کند بلکه تمام حاکمیت باید بسیج شوند برای اجرای همین بند قانون اساسی.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: کسانی که تعابیر به زور بهشت رفتن را به کار می برند منظورشان این است که دولت و حاکمیت باید به وظایف خود عمل کند حتی دولت های لیبرال هم در برخی مواقع برخورد می کنند.

آملی لاریجانی گفت: اما باید از این افراد پرسید کسانی که فساد و بی بند و باری را در جامعه ترویج می کنند آیا اضرار به غیر نیست؟ قرار نیست اضرار فقط جسمی و مادی باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم از این مقولات چشم پوشی کنیم تکلیف ما روشن است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالاری دینی حاکم است و قانون اساسی مشخص می کند که باید با مظاهر فساد برخورد شود.

توقف لایحه پلیس قضایی غیرقانونی بود/ لوایح قضایی در صورت مسکوت ماندن ۳ ماهه، مستقیم به مجلس می‌رود


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به سئوالی در مورد تدوین برنامه‌های راهبردی قوه قضاییه اظهارداشت: ما قریب ۱۹ راهبرد کلی را تعریف کردیم ، در ۵ فصل، که در فصل اول راهبرد نظام قضایی، در فصل دوم راهبرد نظارتی، در فصل سوم راهبرد نظام اداری ، در فصل چهارم راهبرد نظام امور اجرایی و در فصل پنجم نیز راهبرد عمومی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: ذیل هر کدام از فصل‌ها ۲ ، ۳ و ۴ راهبرد مذکور است و اهداف و اقدامات تعریف شده و به طور مثال یکی از راهبردهای قضایی دسترسی و تسهیل به نظام عادلانه است.

رئیس دستگاه قضایی کشور تصریح کرد: ما باید به مردم کمک کنیم و بگوییم وقتی که دچار مشکل شدند چه وقت و چگونه مراجعه کنند یا چگونه قراردادها را تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: توسعه دسترسی آسان به مراجع قضایی، بحث پیشخوان‌ها، بحث صیانت از اقتدار قوه قضاییه ، استقلال در تامین منابع انسانی و مالی و تقویت ضابطان از جمله مواردی است که در ذیل آنها مندرج است.

عالی‌ترین مقام قضایی کشور به لایحه پلیس قضایی اشاره داشت و گفت: لایحه پلیس قضایی دو سال پیش به دولت فرستاده شد و به علل نادرستی بایگانی شد و البته بر خلاف قانون بایگانی شد که بر حسب برنامه پنجم می‌بایست لایحه پلیس قضایی را در سال اول برنامه پنجم ارائه دهیم که متأسفانه در آن موقع بایگانی شد اما هم‌اکنون در حال آماده‌سازی است تا به مجلس برود.

وی به بحث ضابطان قضایی اشاره داشت و گفت: ضابطان نباید هر روز تغییر کنند و از نیروی سرباز وظیفه برای نقل و انتقال مجرم استفاده شود چرا که در اثر عدم آموزش کافی ممکن است مجرم فرار کند یا با رشوه کم نیز مجرم فراری شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: اگر ضابطان محدود باشند و آموزش خاص ببینند هم در ابلاغ احکام قضایی و هم در نقل و انتقال مجرمان ارتقا را شاهد خواهیم بود.

وی به لوایح قضایی اشاره داشت و تصریح کرد: ما یک ماده واحده به مجلس فرستادیم برای آنکه لوایح قضایی مسکوت نماند.

آملی لاریجانی ادامه داد: لوایح قضایی پس از اینکه در قوه تدوین شد و توسط رئیس قوه قضاییه به دولت رفت باید بدون دستکاری به مجلس برود اما متأسفانه شاهد دو خلل بوده‌ایم چرا که لوایح مورد دستکاری قرار می‌گیرد و لایحه اولیه نیز یا دچار تأخیر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در ماده واحده‌ که به تصویب مجلس رسید و مورد تائید شورای نگهبان نیز بود اگر ظرف ۳ ماه لایحه از دولت به مجلس فرستاده نشد، خود رئیس قوه قضاییه می‌تواند لایحه را به مجلس بفرستد.

تعامل دستگاه قضا با دو قوه دیگر مناسب است/ برخی اختلاف سلیقه‌ها طبیعی است


آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در خصوص نحوه تعامل قوه قضائیه با رسانه ها گفت: قوه قضائیه در بحث رسانه ها کمبودهایی دارد اما سخنگو هست و رسانه ها می توانند پاسخ سوالات خود را کسب کنند.

وی گفت: اما در کل رسانه ملی یک دانشگاه است و می تواند به دستگاه قضایی کشور کمک کند.

آیت الله آملی لاریجانی درباره تعامل قوه قضاییه با دو قوه دیگر نیز گفت: تعامل با قوه مجریه و مجلس تعامل خوبی است و هر دو قوه به کمک قوه قضائیه امده اند البته در دولت قبل چالش هایی داشته ایم.

وی افزود: من معتقدم باید به رئیس جمهور کمک کنیم البته اختلاف سلیقه در برخی امور وجود دارد که البته این موضوع منافاتی با تعامل ندارد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بیشترین بار کشور بر عهده قوه مجریه است و همه باید توقعات را متناسب با امکانات تنظیم کنند و ما هم حمایت می‌کنیم.

آبت الله آملی لاریجانی گفت: اتحاد بین قوا و مسئولین عالی کشور در کاهش دلواپسی مردم موثر است و نباید نگرانی ها از عدم تعامل میان قوا امنیت و آرامش مردم و پیشرفت کشور را مخدوش می کند.

وی خاطرنشان کرد: تعامل ما بسیار با دولت خوب است و ما دولت را همراهی می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم ترین چالش های قوه قضائیه چیست گفت: بزرگ ترین چالش کمبود نیروی انسانی و امکانات در قوه قضائیه است زیبنده دستگاه قضایی نیست که ساختمان های فرسوده داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: بحث بودجه قوه قضائیه متناسب با توقعات دستگاه قضایی نیست و انتظار ما این است دولت و مجلس در بحث بودجه همکاری کنند و تاکنون هم همکاری خوبی داشته‌اند.

آملی لاریجانی گفت: ارزیابی کلی من این است که قوه قضائیه روند خوبی را طی کرده البته تشکر ویژه می کنم از رهبر انقلاب که در این سال‌ها کمک های خوبی کردند و نکات خوبی را در راهبردهای قوه قضاییه اشاره کردند

رئیس قوه قضاییه گفت: از مردم هم که در صحنه های مختلف از قوه قضائیه حمایت کردند تشکر می کنیم و همه کاستی ها را نباید به پای کم کاری دستگاه قضا گذاشت.

راه‌اندازی معاونت نظارت در دیوان عالی/ نظارت‌های پنهان نیز در دستگاه قضا اعمال می‌شود


‌آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در مورد بحث نظارت بر قوه قضائیه و کارکنان قوه قضائیه اظهار داشت: نظارت مسئله مهمی است؛ من در خیلی از مجالسی که شرکت می‌کنم مردم این پرسش را از من می‌کنند که شما در نظارت‌ها چه می کنید و یا عنوان می‌دارند که بازرسان پنهان داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: من به بینندگان محترم این اطمینان را می‌دهم که نظارت قوه قضائیه شدیدتر از توقعی است که گفته می شود؛ در دوره قبلی نیز نظارت بود و در این دوره نظارت شدیدتر شده است.

وی افزود: ما از چند ناحیه بر کارکنان و عملکرد قوه قضائیه نظارت می‌کنیم.

رئیس دستگاه قضائی کشور تصریح کرد: دادسرای انتظامی قضات، نظارت مستمر، موردی و ویژه‌ای اعمال می‌دارد و اخیرا نظارت پنهان را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در نظارت مستمر که به صورت استان ورود پیدا می‌کنند، قضات بازرس در بازرسی‌های بسیار گسترده شرکت می‌‌کنند و گاهی در یک استان دو تا سه هفته خیمه می‌زنند و تقریبا تمام شعب را سر می‌زنند.

عالی‌ترین مقام قضایی کشور افزود: در این نظارت‌ها گاهی تمام پرونده‌ها را بررسی می‌کنند که چگونه رای صادر شده و یا قبل از صدور رای روند شکایت چگونه بوده است.

وی گفت:‌ این افراد نظارت خیلی دقیقی دارند و حتی از مردم مراجعه‌کننده به آن شعب نیز پرسش می‌کنند و وضعیت شعب و حتی رفتار قضات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ‌این نظارت بسیار نظارت کامل و مؤثری است که خیلی فراتر از خواسته‌های مردم است.

وی به نظارت‌های پنهان اشاره داشت و عنوان کرد: ‌در این نظارت‌های پنهان حتی از معاونین دادسراهای انتظامی نیز در این فیلم‌ها استفاده شده که بعد از حاضر شدن در شعب اگر تخلفی را ببینند، همان‌جا برخورد کرده و پرونده تخلف صادر می‌شود و گزارش و پیگیری می‌شود.

عالی‌ترین مقام قضایی کشور تصریح کرد: ما از اصل ۱۶۱ قانون اساسی که مربوط به دیوان عالی می باشد و نظارت خاصی را ابداع می‌‌کند، نیز بهره گرفته‌ایم و معاونت نظارت در دیوان عالی را راه‌اندازی کرده‌ایم که در سفرهایی که این معاونت به صورت انتخابی به استان‌ها داشته، پرونده‌ها را بازرسی کرده و اگر تخلفی باشد، گزارش می‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان آنکه دیوان عالی، عالی‌ترین مرجع قضائی است گفت: قضات نیز از این نظارت استقبال خوبی می‌کنند و گزارش‌هایی که از مسافرت‌های این گروه دریافت کرده‌ایم هم به لحاظ کمی و کیفی نشان می‌دهد که قضات بسیار خوب کار می‌کنند و متاسفانه بد عمل کردن قلیلی در ذهن مردم می‌ماند در صورتی که اکثریت قضات به نحو احسن فعالیت‌شان را انجام می دهند و گزارش‌های دریافتی بر این امر تاکید می‌‌کند.

وی به استفاده از فناوری نوین در این معاونت اشاره داشت و گفت: با استفاده از فناوری نوین نیز می‌توان آرای صادره در شعب مختلف را مشاهده کرد و روند بررسی را دید.

آیت‌الله آملی لاریجانی در مورد نظارت تیم حفاظت قوه گفت: نظارت به صورت پنهان است و موارد فساد احتمالی را کشف کرده و برخورد می‌کند.

عالی‌ترین مقام قضائی کشور تصریح کرد:‌ نباید گمان شود که ما در برخورد با فساد در دستگاه قضا بی‌تفاوت هستیم چون اعلام نمی‌شود؛ من در یکی دو سال اخیر اعلام کردم که برخوردها را بیان کنید، گرچه گاهی سوء‌استفاده می شود اما برای تطهیر دامان کسانی که با شرافت کار می‌‌کنند،‌ مفیدتر است.

وی به دو بخش دیگر یعنی بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: ‌عمده وظایف اینها معطوف به بیرون از دستگاه قضاست و این دو دستگاه از حیف و میل بیت‌المال جلوگیری می‌کند.

کسانی که روی مردم اسلحه بکشند مسلماً محاربند و اعدامشان هیچ اشکالی ندارد


آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در ادامه برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به پرسشی در مورد قاطعیت قوه قضاییه در برخورد با زورگیران یا بحث‌های امنیتی اجتماعی اظهار داشت: مسئله امنیت اجتماعی مسئله مهمی است و ما در این دوره حساسیت بسیار زیاد و تأکید بسیاری در برخورد با اینگونه جرائم داریم.

رئیس قوه قضاییه گفت: در جرائمی چون سرقت‌ها و بخصوص سرقت‌های مسلحانه و معترضین به نوامیس مردم، قاچاقچیان، فروشندگان و حمل‌کنندگان مواد مخدر ما تأکید زیادی در برخورد داریم و نباید اجازه دهیم که ظرفیت‌هایی بوجود آید که بتواند مجال ابراز جرائم باشد.

وی گفت: اگر قوه قضاییه، نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی کوتاهی کردند، قبح قضیه ریخته می‌شود .

عالی‌ترین مقام قضایی کشور تصریح کرد: برخورد باید بسیار شدید باشد و برخورد قاطعانه باشد؛ باید با افرادی که سلاح کشیده بودند برخورد شود چرا که حکم محارب را دارند و البته محارب چندجور است و البته ما به قضات سفارش کرده‌ایم شدیدترین مجازات را انتخاب کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: ما نباید مجال بدهیم و باید فضا را تنگ کنیم.

آیت‌الله آملی لاریجانی با گلایه‌مندی از بعضی برخوردها با قوه قضاییه و تخریب‌ها اظهارداشت: برخی از ارگانها به برخورد قاطعانه قوه تشکیک کرده‌اند اما من با اطمینان خاطر می‌گویم کسانی که اسلحه بکشند مسلماً محارب‌اند و اعدامشان هیچ اشکالی ندارد البته باید رسیدگی عادلانه صورت گیرد و قضات با صلاحیت رسیدگی کنند و ببینند که سرقت مسلحانه بوده و فرد محارب است یا نه.

رئیس دستگاه قضایی کشور ادامه داد: یکی از نکاتی که رؤسای دادگستری نیز بر آن تأکید دارند، رسیدگی قاطع و سریع است و من کاملاً از سرعت و قاطعیت در برخورد دفاع می‌کنم و اگر کوتاهی شده مسلماً کمبود امکانات است چرا که این برنامه استراتژی قوه قضایی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: امنیت اجتماعی روانی مردم مهم است و سرقت مسلحانه برای مردم دلهره ایجاد می‌کند.

وی به تعرض به نوامیس اشاره داشت و گفت: ما در این مسئله کار را دشوار کردیم و برخورد ما قطعی و قاطعانه است.

رئیس قوه قضاییه افزود: در بحث قصاص و اجرای حدود، ما نباید کوتاهی کنیم و از بحث حقوق بشر نیز هیچ ابایی نداریم.

تسهیلات مورد استفاده در پرونده ۳ هزار میلیاردی فراتر از این مقدار بود/ بررسی این پرونده از افتخارات نظام بود


آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد تأخیر در رسیدگی به برخی پرونده‌ها اظهارداشت: در همین قضیه فساد ۳ هزار میلیاردی قوه قضاییه کار بسیار بزرگی انجام داد که متأسفانه هم در بدو پرونده و هم در ختم پرونده با تبلیغات رسانه‌ای علیه قوه قضاییه مواجه بودیم.

وی گفت: برخی رسانه‌ها می‌گفتند که قوه قضاییه نمی‌تواند برخورد کند و رسانه‌های بیگانه نیز عنوان می‌کردند که چون نظام خودش دست دارد، برخورد نمی‌کند اما قوه قضاییه نشان داد با این جرم سنگین نیز برخورد می‌کند و در یک رسیدگی عادلانه به آن می‌پردازد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دستگاه قضا، رسانه نیست، روند رسیدگی دارد، صلاحیت دادگاهی و مراتب مختلف رسیدگی و دادگاه‌های مختلف دارد و ما نمی‌توانیم به خاطر فشار رسانه‌ای یا افکار عمومی این مراحل را در نظر نگیریم.

عالی‌ترین مقام قضایی کشور تصریح کرد: روند رسیدگی به این پرونده بسیار صحیح بود، قضات با سابقه دیوان عالی و کسانیکه دارای خوشنامی در دستگاه قضا هستند در دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر شرکت داشتند.

وی گفت: توقع گاهی از دستگاه قضا صحیح نیست؛ برخی افراد می‌گفتند حکم صادر شده چرا اجرا نمی‌شود؛ ما در اجرا باید حدود ۷۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی و رد مال را استیفا می‌کردیم و بعد از مقدمات اجرای حکم شد و برای برخی افراد نیز هنوز تمام نشده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان این مطلب که پرونده‌های این چنینی گستره زیادی دارند، گفت: در همین پرونده متهم اصلی بسیاری از رد پاها را امحاء کرده بود و ما با کمک بازرسی کشور یک کار کارشناسی وسیع انجام دادیم تا رد پای اموال را پیدا کنیم چرا که تسهیلات استفاده شده فراتر از ۳ هزار میلیارد بود.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: در همین پرونده اموال به نام دیگری ثبت شده بود و ما نیروهای بسیاری را گماشتیم تا این موارد کشف شود.

عالی‌ترین مقام قضایی کشور تصریح کرد: این یکی از افتخارات نظام بود اما افرادیکه غیر واقع هستند و حتی با قضاء و احکام نیز سرو کار ندارند عنوان می‌کنند که حکم و نظر قوه قضاییه سیاسی بود و حرف‌های ظالمانه را به دستگاه قضا عنوان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: علی‌الاجمال می‌پذیرم که به دلیل نقص مدیریتی گاهی پرونده‌ها به تعویق می‌افتد.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت موظف است جلوی فساد را بگیرد:.....
آقای لاریجانی لیست بدهکاران که دستت رسید یه اقدامی بکن یا تبرئه اشان کن یا دستگیرشان کن
جناب آقای لاریجانی ، 5 سال تآخیر در به نتیجه رسیدن پرونده م . ه اسمش تآخیر نیست ؟ اگر مه آفرید بخت برگشته هم پشتش به همان جایی گرم بود که پشت م . ه به اون جا گرمه ، باز هم به همین سرعت و دقت افقی می شد ؟!
جناب لاریجانی مردم در مورد پرونده جواد و فاضل لاریجانی سوال دارند چرا افکار عمومی را قانع نمی کنید؟ کدام برخورد جدی با مهدی هاشمی و خاندان هاشمی شد؟ همان حرفهای تکراری را زدید
United States
شخصا از رئیس قوه قضائیه راضی ام از خدماتشون
حاج اقا خسته نباشی
حراست وبازرسی ها ودیوان محاسبات در بانک ها وادرات دولتی ضعیف عمل می کنند لطفاپیگیری شود
انشااله به حساب همه یکسان و قانونی رسیدگی شود.
تا به حال که عدالت برای اقازاده ها و بقیه فرق داشته نمونه رفیق دوست و فاظل خداداد .؟؟؟؟
نمونع مهدی ه و............
جناب آیت اله لاریجانی : چرا شما همیشه از لفظ باید استفاده می کنید چه کسی این باید ها را در قوه قضائیه می تواند اجرا کند جز شما وسیستم زیر نظر جنابعالی
سوال دیگر انست که ایا واقعا افراد اصلی و پشت پرده پرونده 3 هزار میلیاردی وپرونده بیمه وپرونده تامین اجتماعی و پرونده بابک زنجانی و....... رسیدگی شده است پیشنهاد می کنم از طیق قوه قضائیه نظر سنجی کنید
محسن نوروزی
برخورد با فساد باید سر لوحه اقدامات سه قوه باشد...با توجه به شعار چند ساله رهبر انقلاب...نه فقط دولت...
abbas
Iran, Islamic Republic of
بدبختی رو ببین انچه عیان است چه حاجت به بیان است ....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت هم مي گويد قوه قضائيه جلوي فساد را بگيرد وقتي بين دولت و قوه قضائيه تفرقه باشد مفسدين هم از فرصت استفاده كرده بر افساد خود مي افزايند .
هم دولت و هم قوه قضائيه بدون ملاحظات سياسي و فاميلي و حزبي و باندي با عر نوع فساد مبارزه بي امان داشته باشند وظيفه خود را به گردن يكديگر نياندازند هريك مي خواهند اعتبار و قدر و منزلت خود را نزد مفسدين حفظ كنند بخصوص پدران آقا زاده ها مجرم و شايد ساير وابستگان آنها تنها متضرر اين تفرقه و تعلل مردم هستند .