سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۲

نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو

پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 365933
بازار خودرو کشور این هفته را با نوسان نسبی قیمت‌ها پشت سر گذاشت و برخی خودروها ارزان شدند و برخی نیز گرانی دوباره‌ای را تجربه کردند.
به گزارش جهان به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که فعالان بازار می‌گویند، خودروهای دارای تیراژ مناسب، با افت قیمت در هفته جاری روبه‌رو شدند؛ اما مونتاژی‌هایی مانند مگان که تولیدشان متوقف شده، باز هم افزایش قیمت را به خود دیدند. به گفته آنها، بازار در طول ماه رمضان با رکودی نسبی مواجه خواهد بود و پس از آن به احتمال زیاد خریدوفروش خودرو رونق خواهد گرفت. این وسط البته نهایی شدن تکلیف قیمت‌گذاری خودرو نیز اثر خاص خود را بر بازار خواهد داشت و اصلا یکی از دلایل رکود بازار، همین مشخص نبودن قیمت‌ها است.

این در شرایطی است که با وجود اعلام قیمت جدید خودروها از سوی شورای رقابت، خودروسازان هنوز قیمت‌های اعلامی را نپذیرفته و اعلام کرده‌اند که خود باید نسبت به تعیین نرخ محصولات شان اقدام کنند. در تازه‌ترین دستورالعمل شورای رقابت، قیمت رسمی خودروهای داخلی بین ۴۹/۳ تا ۹/۶ افزایش یافت تا خودروسازان تا حدی به خواسته خود برسند، اما گویا آنها این افزایش قیمت را کم دانسته و به‌دنبال ارقام بالاتری هستند. به اعتقاد کارشناسان، مشخص نشدن تکلیف قیمت رسمی خودروها اثری مستقیم بر بازار دارد؛ زیرا بسیاری از مشتریان منتظر اعلام نهایی قیمت‌ها هستند و می‌خواهند بدانند در نهایت خرید خودرو از بازار به نفع شان است یا خرید از نمایندگی‌های فروش؟

از آن سو البته خودروسازان نیز تاکید می‌کنند که در صورت افزایش نرخ رسمی قیمت ها، فاصله بازار و کارخانه خودروها کاهش می‌یابد و این موضوع در نهایت به نفع مشتریان تمام خواهد شد، هرچند آنها (مشتریان) به هیچ وجه راضی به افزایش قیمت خودرو نیستند و آن را ظلمی آشکار به خود می‌دانند.

مگان، یک گام تا ۱۰۰ میلیون
اما چرخی در بازار بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی در هفته جاری چه افت و خیزی داشته و کدام خودروها گران شده‌اند و کدام ارزان؟

آن‌طورکه نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، این هفته مگان یک گام دیگر به ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک شد تا توقف تولید آن در دو ماه نخست امسال، بیشتر و بیشتر به چشم بیاید.قیمت مگان هفته گذشته به ۹۷ میلیون تومان رسیده بود و این هفته نیز دو میلیون تومان دیگر بر آن اضافه شد تا مگان به خودرویی ۹۹ میلیون تومانی تبدیل شود.

این میهمان فرانسوی، در دو ماه نخست امسال هیچ تولیدی نداشته و بر این اساس باید کمبود مگان را در بازار دلیل اصلی گرانی‌اش دانست و این در شرایطی است که مشخص نیست تولید آن در خردادماه از سر گرفته شده یا همچنان متوقف مانده است.

مگان تا همین دو سال پیش قیمتی حول و حوش ۴۰ میلیون تومان داشت و تیراژ آن نیز مناسب بود، اما مجموعه اتفاقاتی که رخ داد (رشد شدید نرخ ارز و کاهش فعالیت‌های رنو در ایران)، تولید و عرضه این خودرو را به شدت پایین آورد و قیمت آن رفته رفته رشد کرد و حالا به ۹۹ میلیون تومان رسیده است.

از مگان که بگذریم، هموطنش تندر-۹۰ نیز روزهای گرانی را در بازار خودرو می‌گذراند، هرچند تولیدش در دو ماه امسال افزایشی بوده است. به گفته فعالان بازار، تندر-۹۰ مدل E۲ ایران خودرو در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز یک میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسد.

تندر مدل E۱ هم ۳۵ میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. تندر-۹۰ به عکس مگان روزهای نسبتا خوبی را در تولید طی دو ماه ابتدایی امسال پشت سر گذاشت، اما با این حال هنوز هم خودرویی گران به شمار می‌رود.فعالان بازار در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو با تغییر قیمتی روبه‌رو نبوده و در حال حاضر ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که مانند مگان هیچ تولیدی در دو ماه نخست امسال نداشته، ۱۳۸میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و نیسان تیانا هم با وضعی مشابه مگان و ویتارا در تولید، قیمتی برابر با ۱۵۰ میلیون تومان را به خود می‌بیند.

از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم خبر می‌رسد که این محصول ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و این یعنی در مقایسه با هفته گذشته، ۷۰۰ هزار تومان افت قیمت نصیب ۲۰۶ شده است.

مدل صندوقدار و V۸ پژو ۲۰۶ نیز قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را دارا است. در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افت ۲۰۰ هزار تومانی آن حکایت دارد. سمند نیز که ثبات قیمت را در هفته جاری تجربه کرده، در حال حاضر ۳۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس نیز هم‌اکنون در مدل سال خود قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و رانا نیز ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود. رانا در مقایسه با هفته گذشته، ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. در بین پرایدها نیز مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و مدل ۱۳۲ آن نیز ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر دو پراید موردنظر افزایش قیمتی ۳۰۰ هزار تومانی را به خود می‌بینند.دیگر عضو خانواده پراید؛ یعنی مدل ۱۱۱ نیز همچنان ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بدبخت ملت که هیچ مدافعی ندارد .
مشتري
جهان درج كن لطفا
تا وقتي خيالشون راحته هيچكسي كاري باهاشون نداره همين آش و همين كاسه
مگان چي داره شده 100
چرا كسي نيست به مردم پاسخگو باشه
چرا كسي پيگيري نميكنه اين قضيه رو و تا كجا بايد ادامه داشته باشه
يارو پنير رو 100 تومن گرونتر ميفروشه تعزيرات يه ميليون جريمش ميكنن اينا جنسشونو چند ميليون گرونتر ميفروشن كسي نيس چيزي بهشون بگه
بهونشون هم كارگراي خودروسازهاست والله بالله اين بيچاره ها از اين سودهاي كلان و حرام چيزي بهشون نميرسه
اين مجلسيا رو هم كه با دادن يه ماشين مينشونن سر جاشون كه دنبال نكنن