سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
مجموعه مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه های موسی نجفی

کتاب "نام ها و نهضت ها" راهی بازار نشر شد

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 365860
به گزارش جهان به نقل از رويش نيوز؛ "نام ها و نهضت ها" عنوان کتابی؛ شامل مجموعه مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه هایی از دکتر موسی نجفی است که وی به مناسبت altهای مختلف در همایش ها، نشست های علمی و گفتگو با رسانه ها ارائه نموده است. این کتاب به نقش دوازده نفر از علمای شیعه در راهبری خط بیداری اسلامی اشاره می کند. این "نام ها"بعد از جنگ های ایران و روس در قالب پنج نهضت، هویت اسلامی ایرانی را پاسداری کرده و اعتلا بخشیدند. دوره نخست دوره احیای حوزه علمیه در ایران است که در این کتاب به چهره های شاخصی همچون علامه حاجی کلباسی، سید محمدباقر شفتی و ملاعلی کنی اشاره می شود. دوره بعدی به نهضت تحریم تنباکو اختصاص دارد و بزرگانی چون میرزای شیرازی و آقا نجفی اصفهانی را شامل می شود. دوره سوم نهضت مشروطیت است که آخوند خراسانی، شیخ فضل الله نوری، سید عبدالحسین لاری، حاج آقا نورالله اصفهانی و سید حسن مدرس را شامل می شود. دکتر موسی نجفی در دوره چهارم نهضت ملی شدن صنعت نفت را با نقش آیت الله کاشانی مرور می کند و در نهایت مولف در پنجمین دوره با قیام پانزده خرداد و انقلاب اسلامی به نقش بی بدیل امام خمینی (ره) می پردازد.


در نوشتار ابتدایی کتاب با موضوع" ضرورت نقد نسبت ها و تصحیح صورت سازی وجود تاریخی ما" امده است:

""مطالعات و پژوهش های تاریخی در زاویای تاریخ یک صد سال اخیر که از یک طرف با نهضت های پرشور شیعی و از طرفی با جریان تجددگرایی و غرب گرایی توام بوده است، در حلقه مشروطیت به طور کاملاً گویا و واضح به هم رسیدند. تاریخ تحولات فکری و سیاسی قرن اخیر ما بیشتر از هر چیزی برآیند و بازتاب این دو محور بوده است. با توجه به این مهم برای تصحیح و فهم بسیاری از مشکلات مسایل پیش فرض ها و اهداف و آرمان های ملی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوران معاصر خود ناچاریم بار دیگر این حلقه وصل و سرآغاز مهم را با نگاهی عمیق تر و دقیق تر مطالعه کنیم.""

این کتاب که عنوان جدیدی از مجموعه مطالعاتی «و انتم الاعلون» است، به همت و همکاری خانه مشروطیت اصفهان در قطع رقعی و در قالب ۳۳۴ صفحه توسط نشر آرما راهی بازار نشر شده است. از این کتاب همزمان با افتتاح اولین خانه بیداری اسلامی کشور در اصفهان در اواسط مرداد ماه جاری رونمایی خواهد شد.

علاقمندان برای تهیه کتاب کافی است با خانه مشروطیت اصفهان با شماره تلفن ۰۳۱۳۲۲۱۲۵۵۶ تماس حاصل فرمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *