شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

دیداروزرای‌خارجه‌ایران‌وآفریقای‌جنوبی‌درتهران

يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب: 365292
دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه صبح یک‌شنبه با میته نکونا ماشایانه، وزیر روابط و همکاری بین‌الملل آفریقای جنوبی که در راس هیاتی در تهران به سر می‌برد دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، روند گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، همکاری‌های دو کشور در چارچوب غیرمتعهدها و کشورهای جنوب – جنوب و هم‌چنین موضوعات مهم منطقه‌یی در خاورمیانه و آفریقا مهم‌ترین موضوعات مورد بحث و تبادل نظر در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به بیستمین سالگرد رهایی آفریقای جنوبی از رژیم آپارتاید که مصادف با بیستمین سالروز برقراری روابط جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی است، روابط مردمی دو کشور از بدو پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه حمایت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات آزادی‌خواهانه و ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی را زمینه‌ای مهم در روابط بین دو کشور در دوره پس از آپارتاید دانست و جایگاه نلسون ماندلا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بنیان‌گذران روابط جاری دو کشور را ستود.

ظریف زمینه موجود برای گسترش همکاری‌ها در حوزه روابط دوجانبه را در حال گسترش دانست و با توجه به دیدگاه‌های مشترک بین دو کشور در حوزه موضوعات سیاسی بر اهمیت تبادل دیدگاه‌های دو کشور تاکید کرد.

او برگزاری کمیته سیاسی دو کشور در سطح معاونان وزیران خارجه را که در آینده در پرتوریا برگزار خواهد شد را مهم دانست و زمینه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف امور زنان، علوم و فن‌آ وری و تحقیقات علمی را با اهمیت خواند.

در بخش روابط اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان برگزاری کمیسیون یازدهم مشترک همکاری‌های اقتصادی در پرتوریا را زمینه مناسبی برای استمرار و گسترش همکاری‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد با برگزاری اجلاس دوازدهم در تهران و با حضور رییس‌جمهور آفریقای جنوبی همکاری‌های دو کشور در مسیر توسعه روزافزون قرار گیرد.

در همین زمینه دکتر ظریف برگزاری نشست مشترک هیات‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی که از روز گذشته در تهران آغاز به کار کرده است را زمینه مناسبی برای شناخت فعالان حوزه اقتصاد و تجارت از ظرفیت‌های طرف‌های مقابل دانست که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های هر چه بیش‌تر شود.

ظریف هم‌چنین در این دیدار با توجه به اهمیت مبارزه با پدیده خشونت و افراط‌گرایی در سطح جهان به‌خصوص در خاورمیانه و آفریقا پیشنهاد برقراری گفت‌وگوهای جنوب – جنوب با موضوع مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی از طریق گفت‌وگو و تشریک مساعی را مطرح ساخت که به طور جدی از سوی وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی مورد استقبال قرار گرفت.

ماشابانه، وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم آفریقای جنوبی در مبارزه با رژیم آپارتاید در این کشور و یاد کردن از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دوست شرایط سخت و هم‌چنین تشکر از نقش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها در پیگیری اهداف این جنبش، گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف روابط دو جانبه را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به برگزاری نشست مشترک فعالان اقتصادی – تجاری دو کشور در تهران، بر پایی آن را زمینه‌ساز شناخت دو طرف نسبت به ظرفیت‌های همکاری‌های متقابل دانست.

وی با اشاره به برگزاری موفق یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک در پرتوریا، اظهار علاقه کرد کمیته سیاسی دو کشور به ریاست معاونان وزیران خارجه جهت تنظیم برنامه کار دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک تشکیل شود و به دنبال آن نشست کمیسیون مشترک در سال‌جاری برگزار شود.

او با تشریح دیدگاه کشورش در زمینه حق کشورها در بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بر اهمیت گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به یک تفاهم تاکید کرد.

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در این دیدار هم‌چنین درخصوص تحولات عراق، سوریه، مصر، لیبی، فلسطین، نیجریه و مالی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *