شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

پیش به سوی تجارت۲میلیارد دلاری

يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 365148
سفر وزیر خارجه آفریقای جنوبی به تهران را می‌توان گامی در راستای گسترش مناسبات تهران ـ پرتوریا و عزم جدی ۲ کشور برای تجارت ۲ میلیارد دلاری تلقی کرد.
به گزارش جهان به نقل ازفارس،‌ «میته نکونا ماشابانه» وزیر خارجه و روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی که بامداد امروز (یکشنبه) در صدر هیأتی وارد تهران شد، امروز ضمن دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود با دیگر مقامات کشورمان به رایزنی خواهد پرداخت.

این سفر را می‌توان گامی در راستای عزم جدی دو کشور برای گسترش مناسبات تلقی کرد و با تلاش دو کشور و استفاده از ظرفیت‌هایی که مغفول مانده، شاهد تجارت ۲ میلیارد دلاری که هدف ۲ کشور است، بود.

آنگونه که سفیر ایران در آفریقای جنوبی عنوان کرده در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور ۱۹۰ میلیون دلار است که با همکاری دولت‌های طرفین و فعالیت بخش خصوصی، ترسیم افق تجاری ۲ میلیارد دلاری بین ۲ کشور آرزویی بزرگ و دست نیافتنی نیست.

وی در عین حال گفته «متاسفانه علی‌رغم قیمت پایین اجناس با کیفیت ایرانی و ظرفیت بالقوه بازارهای آفریقای جنوبی، سهم این کشور از مبادلات تجاری ایران بسیار ناچیز بوده و به ۲۵ صدم درصد می‌رسد.»

فرجی با ابراز امیدواری درباره فراهم شدن مقدمات برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در تهران، افزود: در صورت اهتمام طرفین، می‌توانیم درآینده نزدیک شاهد توسعه مناسبات حتی تا حجم یک میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی به کشورهای یکدیگر باشیم.

«ویلیام مک وایت هد» سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز با تأکید بر ضرورت افزایش همکاری‌های تجاری بین دو کشور و تمایل آفریقای جنوبی برای گسترش روابط تجاری با ایران می‌گوید: آفریقای جنوبی به شراکت اقتصادی با ایران نیاز دارد و دو کشور می‌توانند با یکدیگر در زمینه انرژی، آموزش و کشاورزی همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

تاکنون یازده نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوب برگزار شده که نشست یازدهم ۹ آبان سال گذشته (۱۳۹۲) به ریاست ظریف و همتای او در پرتوریا برگزار شد.

ایران و آفریقای جنوبی در بسیاری از مباحث بین‌المللی از جمله در بحث خلع سلاح بین‌المللی، تغییر ساختار شورای امنیت و ... دارای مواضع مشترکی هستند.

ایران تا سال ۱۹۹۴به علت حاکمیت نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی با این کشور هیچگونه روابط فرهنگی و حتی سیاسی نداشت و پس از فروپاشی این سیستم حکومتی بود که با اعزام هیاتی از شرکت ملی نفت روابط اقتصادی دو کشور بر پایه مبادلات نفتی برقرار شد به گونه‌ای که بین سال های ۱۹۹۶-۱۹۹۴ ایران تامین کننده حدود ۷۰ درصد از نفت مورد نیاز این کشور بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحانی متشکریم که اقتصاد و سیاست ایران رانجات دادی .