جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی دکترین مهدویت:

سبک زندگی زمینه‌ساز ظهور لیبرالی نیست

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب: 364860
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سبک زندگی زمینه ساز ظهور نمی تواند مدل لیبرالی باشد چرا که این نظام تنها به بخشی از استعدادها توجه می‌کند و عدالت متوازنی بین استعدادها در این نظام وجود ندارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی لاریجانی بعدازظهر جمعه در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در سالن مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما اظهار کرد: سبک زندگی در یک جامعه از عوامل مختلفی متاثر است که شامل فرهنگ و سنن گذشته جامعه، شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه به ویژه شرایط عصری که در آن قرار داریم می شود.

وی بیان کرد: سبک زندگی به شرایط بین المللی نیز وابسته است و در این بین باورهای دینی نیز نقش تاثیرگذاری در سبک زندگی دارند.

لاریجانی گفت: باورهای دینی در راه و سبک زندگی تاثیر گذار هستند به ویژه برای جامعه ما که آرمان مهدوی دارد، نقش این ایده برای سبک زنگی مهم بوده و باید مولفه های سبک زندگی مهدوی را بشناسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: برای پیروان اهل بیت(ع) نکته مهمی است که از درون آرمان مهدویت و مکتب امام مهدی(عج) بتوانیم مولفه‌های دقیقی را شناخته و به سمت آن ها حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بین مذاهب اسلامی نکات زیادی در مکتب مهدوی درخشان است ابراز کرد: بیشترین مفهومی که در آیات و روایات و هم در فلسفه نزول پیامبران می بینیم مسأله عدالت است و در روایات نیز می بینیم که علت مهم ظهور عدالت بوده و در این زمینه روایات متعددی را داریم.

لاریجانی بیان کرد: هدف مهم حضرت مهدی(عج) ایجاد عدالت در جامعه است بنابراین اهمیت این موضوع در مکتب مهدوی کاملا نمود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت :در روایتی از امام صادق(ع) آمده که راه و روش حضرت حجت در زمان ظهور همانند سیره پیامبر(ص) است که هر چه پیش از او باشد ویران می کند و اسلام را از نو می سازد.

وی با بیان اینکه یک رکن کار در قیام حضرت مهدی(عج) آراستگی دین از پیرایه هایی که بر آن چسبیده است افزود: تکامل اخلاقی و معنوی در زمان ظهور حضرت حجت رخ می دهد و امام باقر(ع) در این زمینه می فرماید، در زمان قیام اخلاق مردم کامل می شود که روایات دیگر نیز نشان می دهد که در زمان ظهور حضرت اخلاق درآ ن زمان به تکامل خود نائل خواهد شد.

رشد عقلانی و معرفتی در زمان ظهور

لاریجانی بیان کرد: رشد عقلانی و معرفتی رکن دیگر جامعه ظهور است و به فرموده امام باقر (ع) خردها و دریافت های عقلی انسان در زمان ظهور اما زمان (عج) به کمال می‌رسد وپیامبر(ص) نیز در این زمینه فرمود: در زمان قیام علم و دانایی در دنیا فراگیر می شود و به تعبیر دیگر امام باقر(ع) به همه مردم علم آموخته می شود و اینگونه می توان گفت که در زمان قیام حضرت، بلوغ عقلی و فرزانگی علمی برای همگان حاصل می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: رکن دیگر زمان ظهور ، تکامل آبادانی در مسیر رشد بشر است و در روایات مختلف داریم که زمان ظهور زمین و ذخایر آنها احیا می شود و آنچه که قابلیت ترقی و تکامل شدن دارد در زمان قیام فعلیت می یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: امنیت فراگیر در زمان ظهور فراهم خواهد شد و در روایات داریم که در زمان ظهور امنیت بسیار در جهان پدید می آید که ویژگی های مهم در مکتب مهدوی همین ایجاد امنیت و آرامش است.

لاریجانی با طرح سوالی درباره اینکه آیا این ویژگی های عنوان شده جدای از عدالت هستند و یا در ذیل مفهوم عدالت می باشند افزود: در بین دانشمندان تعارف مهتلفی از عدالت وجود دارد و عده ای عدالت را برابر و تساوی می دانند و برخی آ ن را ضد زور و جور می دانند و افرادی هم در تعریف دیگر عدالت را نهادن هر چیز در جای خود و یا برقراری مساوات و هماهنگی در کارها عنوان می کنند که در آثار فلاسفه مختلف این تعریف های دیده می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در تفکر بشر قبل از میلاد همین فهم عدالت بود که از افلاطون ارسوطو کتابی داریم که محورش عدالت است و در نظر او عدالت رکن اصلی برای تعالی بشر است و در واقع در شهر آرمانی او هر انسانی جایی دارد و استعدادهای هر کس نشان می دهد جای او کجاست.

مهمترین محور در فلسفه سیاسی اسلام عدالت است

وی گفت: دانشمندان مختلف درباره عدالت تعارف مختلفی دارند و کانت از جمله فیلسوفانی است که برتر از سایرین تعریفی در این زمینه ارائه می دهد و فارابی و ابن سینا و ملاصدرا و دیگر متفکران معاصر همانند سید قطب و شهید مطهری در باب عدالت بحث های مبسوط تری دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عدالت یا الهی و یا بشری است و عدالت الهی نیز به دو دسته تکوینی و تشریعی تقسیم می شود و عدالت بشری به دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم بندی می شود.

لاریجانی ادامه داد: مهمترین محوریت که در فلسفه سیاسی اسلام وجود دارد مسئله عدالت است که در دیگر مکاتب به این گستردگی دیده نمی شود.

وی ابراز کرد: عدالت مبنایی محتوایی دارد که در آرای فیلسوفان گم شده است اما در مکتب مهدوی به دستاوردی خواهیم رسید که در مباحث مدینه فاضله به یک تئوری دست یابیم که عدالت در آن مفهوم عام داشته و همه ابعاد زندگی بشر را توجیه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جامعه مهدوی استعدادها فعلیت پیدا می کنند و امنیت ، اخلاق و آبادانی و هم چنین علم و دوستی کمال پیدا می کند و شاهد کمال معرفت دینی خواهیم بود.

لاریجانی ابراز کرد: انسان فطرتا دارای استعدادهایی متعدد است و این استعدادها جنبه فطری دارد از این رو انسان موجودی تک ساحتی نیست و زندگی انسان کامل و جامعه مهدوی نیز نشان می دهد که در هردو استعدادها از حالت بالقوه خارج شده و بالفعل می شوند.

وی بیان کرد: در جامعه مهدوی استعدادهای بشر در حوزه های مختلف فعلیت پیدا می کند و روایتی است که در آن زمان تمام زمین فعلیت تام پیدا کرده و انسان فرزانگی پیدا می کند و دین از پیرایه ها خارج می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که پیرایه های دین برداشته می شود شاهد اوضاع عالم اسلام هستیم که تکفیری‌ها به جان مسلمانان افتاده اند و آبروی مسلمانان در دنیا را برده اند و مسلمانان را به امور داخلی مشغول کرده‌اند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در اوضاع امروز عراق، بعثی ها و افراد جاهلی که به آن ها متصل شده اند حضور دارند بیان کرد: کشورهایی که برای سوریه دغدغه دموکراسی دارند در کشور خود مجلسی ندارند که نمایندگان از مردم رای گرفته باشند اما همین‌ها بهانه می‌کنند که حمایت ما به خاطر مشکلات دموکراسی در سوریه است.

امروز تروریسم ابزاری برای قدرت‌های بزرگ شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: عراق از کشورهایی است که رای مردم در آن جا تاثیرگذار است و مسائل اخیر نشان می دهد که تروریسم امروز ابزاری برای قدرت‌های بزرگ شده است.

وی گفت: زمانی در افغانستان شعار مبارزه با تروریست را می دادند اما پشت صحنه با همان ها فالوده می خوردند، در عراق نیز زمانی که درگیری شیعه و سنی زیاد شده بود اطلاعات دقیقی داشتیم که سفیر سابق آمریکا در آن جا با سران تروریست جلسه گذاشت تا به آن ها کمک نظامی و مالی کند و شرط گذاشت که سر سلاح خود را به سمت شیعیان و ایرانی‌ها ببرند.

لاریجانی افزود: منافقین ترورهای زیادی در ایران انجام دادند اما می بینیم که اتحادیه اروپا آنها را از لیست سیاه درآورده و آمریکا نیز چنین کرده است ، زمانی که به آن ها اعتراض کردیم می گویند منافقین دیگر دست به ترور نمی برند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت منافقین از گروه تروریستی داعش افزود: اینها بدون ترور نمی توانند زندگی کنند و این حوادث نشان می دهد که دشمنان ما درک صحیحی از دموکراسی در کشورهایی چون سوریه ندارند و سبب شده اند برخی مسلمانان جاهل اسلام را به نادرستی معرفی کنند.

وی تاکید کرد: در زمان ظهور، عدالت توسط حضرت مهدی(عج) پیاده می شود و نوعی فعالیت استعدادها و هماهنگی در رشد و تکامل است.

نظام لیبرال "آزادی" را هدف غایی می‌دانند

لاریجانی گفت: برخی از نظامات فکری آزادی و یا امنیت را به جای عدالت محور قرار می دهند و البته ما در نظام فکری خودمان نیز به آزادی احتیاج داریم اما فرقش این است که نظام لیبرال آزادی را هدف غایی می دانند اما ما آزادی را وسیله و ابزار می دانیم.

وی بیان کرد: عدالت در زمان ظهور نوعی فعلیت یافتن استعدادها به صورت متوازن در تمام ارزش های انسانی است و انسان در این مسیر نباید گرفتار هوی و هوس شود و نباید به گونه ای باشد که تنها به بخشی از استعداد های توجه داشته باشد و از سایر استعداد ها غافل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: عدالت در جامعه تنها ایجاد عدالت اجتماعی نیست و موضوع اصلی حکومت مهدوی عدالت است.

وی بیان کرد: سبک زندگی باید ما را برای زمان ظهور مهیا کند به ویژه در این زمان که آشفتگی فکری در دنیا وجود دارد و ما در حالت بالقوه هستیم و سبک زندگی هدفش اماده کردن ما برای ظهور است.

لاریجانی ادامه داد: سبک زندگی زمینه ساز ظهور نمی تواند مدل لیبرالی باشد چرا که این نظام تنها به بخشی از استعدادها توجه می کند و عدالت متوازنی بین استعدادها در این نظام وجود ندارد و گاهی یک استعداد به خاطر استعداد دیگری نفی می شود و آنان مجبور هستند تک ساحتی عمل کنند که چنین تئوری عدالت متناسب با حکومت مهدوی نیست.

لیبرال برای اخلاق و معنویت نعریفی ندارد

وی بیان کرد: لیبرال برای اخلاق و معنویت تعریفی نداشته و ماموریتی برای پرورش انسان ندارند و حتی ظلم به دیگران را توجیه می کنند و به دنبال تئوری آزادی و رقابت هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما باید در راستای تبیین سبک زندگی افراد را برای هدف و رشد یافتگی توجیه کنیم چرا که بسیاری از افراد در بسیاری از مواقع هدف را گم می کنند و در شرایط دنیای امروز ، غلفت بسیار زیاد است.

لاریجانی بیان کرد: امروز اهداف در جهان گم می شود که ماموریت ابتدایی ما شناساندن اهداف است و باید عنوان کرد که کتب درسی ما اهداف را آنگونه که باید و شاید مشخص نکرده و اشکالاتی به آن وارد است.

وی افزود: اگر ما در جامعه به عنوان حکومت زمینه های رشد را به صورت متوازن فراهم کنیم این بدان معنا است که باید موضوع آمایش سرزمینی را مورد توجه قرار دهیم که با یک بررسی جامع می توان فهمید در سراسر کشور امکانات در زمینه های مختلف اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی چه میزان است.

موضوع آمایش سرزمین در کشور مغفول مانده است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی طرح آمایش نداریم نمی توانیم بگوییم عدالت را به عنوان رکن حکومت مهدوی رعایت می کنیم که با وجود آمدن این امر در برنامه ریزی ها، اما تاکنون به موضوع آمایش سرزمینی توجهی نشده است.

لاریجانی بیان کرد: جلوگیری و پرهیز از هرز رفتن اوقات افراد باید در برنامه ریزی ها مد نظر داشت که در تئوری مکتب مهدوی مهم است و انسان هدفی دائم در مسیر تکامل بر عهده دارد و غفت و کسالت معنوی و علمی وی را از رسیدن به هدف مورد نظر باز می دارد که البته این امر به معنای نفی تفریح نیست بلکه تفریح آمادگی برای حرکت مجدد است.

وی ابراز کرد: بسیاری از سرگرمی های موجود در دنیا معاصر نوعی هدر رفتن اوقات فراغت و غفلت آور است که اینترنت یک نمونه از ان است که در ضمن کمک به انسان حجم زیادی از اطلاعات را به انسان می دهد و انسان را مجبور می کند ساعت های متمادی وقت خود صرف استفاده از آن کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در هیچ مکتب فکری نداریم که آزادی بی حد و حصر باشد و برخی گفته اند حد آزادی امنیت است افزود: سبک زندگی باید زمینه رشد همه استعدادها را فراهم کند و حد آزادی نباید برای سایر استعدادهای انسان مزاحمت ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *