جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
معاون فرهنگی قوه‌قضائیه:

ترویج خوبی‌هانباید به فرستادن مردم به بهشت باشلاق تعبیرشود

چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب: 364605
حجت الاسلام و المسلمین صادقی فلسفه تشکیل حکومت اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر و ترویج خوبی‌ها و جلوگیری از زشتی‌ها دانسته و تاکید کرد: ترویج خوبی‌ها نباید به اشتباه به روانه کردن مردم به بهشت به وسیله شلاق تعبیر گردد چون بهشت رفتن به اعتقاد و نیت خالص افراد بستگی دارد از این روی نباید کسی از این مغالطه ها بکند.
ترویج خوبی‌هانباید به فرستادن مردم به بهشت باشلاق تعبیرشود
به گزارش جهان به نقل از میزان پرس، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در ابتدای سخنان خود در مراسم جشن نیمه شعبان در جمع کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح، ضمن تبریک اعیاد مبارک شعبانیه، به مهمترین این اعیاد یعنی ولادت حضرت مهدی موعود(عج) اشاره کرد و این ایام را مبارک دانسته و آرزو نمود تا با تعجیل در فرج، شادمانی‌های این اعیاد تکمیل گردد.

معاون فرهنگی قوه‌قضائیه در ادامه به نقش پررنگ فرهنگ مهدویت در کشورمان اشاره کرد و افزود: حضرت امام (ره) می‌فرمودند: "این کشور، کشور بقیه الله است" و این تعبیر هیچ گونه اغراقی نداشته و حقیقت روشنی را بیان کرده است چرا که کشور دوستداران اهل بیت می‌باشد.

دکتر صادقی در ادامه به تشریح وقوع انقلابی اسلامی و تشکیل حکومتی دینی در کشورمان پرداخت و نسبت سنجش میان حکومت کنونی و دولت موعود را مورد بررسی قرار داد.

وی در قالب نکته اول اصلاحاتی که قبل از حضور حضرت صورت می گیرد را عنوان کرد و ادامه داد: این تلاش‌ها و اصلاحات تنها شکلی جزئی داشته و با ظهور حضرت حجت(عج) است که اصلاح کلی صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام صادقی به تشریح نکته دوم پرداخته و بیان داشت: در روایات بر نعمت‌هایی که با آمدن حضرت ولی عصر(عج) بر انسان‌ها سرازیر خواهد شد اشاره شده است که حتی به گوشه‌ای از آنها نیز دست نیافته‌ایم، به عنوان مثال در توسعه علم تنها بخش اندکی(حدود ۸ درصد) از علوم تا زمان ایشان تحقق پیدا خواهد کرد و بخش اعظم آن مربوط به بعد از ظهور خواهد بود و یا نعمت‌های الهی که از زمین و آسمان با ظهور حضرت خودنمایی خواهند کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: لذا کوشش ما نمی‌تواند تحول عظیمی در این بخش به وجود آورد و از این روی باید انتظارات را نسبت به حکومت فعلی منصفانه‌تر کنیم بنابراین نباید انتظار داشت هر حکومت اسلامی که تشکیل شده، بتواند همه دستورات اسلامی را پیاده کند.

معاون فرهنگی قوه‌قضائیه به میزان موفقیت حکومت حضرت علی(ع) اشاره داشت و گفت: ایشان نتوانستند جلو بسیاری از بدعت‌ها را در زمان حکومتشان بگیرند و همچنان ادامه پیدا کرد و این مسئله ناشی از ضعف امیرالمومنین(ع) نبوده بلکه به علت ظرفیت جامعه می‌باشد چرا که در زمان اندکی نمی‌توان روال سابق را تغییر داد و مشکلات دیگری چون وقوع جنگ ها، وجود کارگزاران ضعیف، مانع از اجرای کامل احکام اسلامی می گشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث تهران عنوان کرد: در مقام مقایسه حکومت فعلی با حکومت ایده‌آل حضرت مهدی(عج) نباید به کمبودهایی که در وضع فعلی داریم بی‌دقتی کنیم و در داوری خود آن‌ها را نادیده بگیریم از این روی باید انتظار شباهت را در حد یک یا دو درصد داشته باشیم هرچند این مقدار هم بسیار ذی‌قیمت بوده و باید برای به دست آوردن آن تلاش وافری نماییم و مایوس نشویم.

دکتر هادی صادقی با نفی انتظار صد درصدی از حکومت اسلامی در اجرای فرامین اسلامی، دیدگاه مایوسانه در امکان اجرای احکام اسلامی و کناره گیری از تشکیل حکومت اسلامی در دوره غیبت را نیز ناصحیح قلمداد کرد و افزود: باید واقعیت‌ها و توانایی‌ها را سنجید و برمبنا و منطبق با آن انتظار عمل داشت.

وی در ادامه با ارجاع به آیه شریفه " وَلَولا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَهُدِّمَت صَوامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَواتٌ وَمَساجِدُ يُذكَرُ فيهَا اسمُ اللَّهِ كَثيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ"(حج/ آيه ۴۰) به درگیری میان گروه خوبان و دفع مفسدین توسط گروه اول اشاره نمود و افزود: اگر این اتفاق صورت نگیرد، تمام نشانه‌های الهی از زمین برچیده می‌شود همچنان که در ادامه آیه به وعده نصرت الهی به ناصران خویش تاکید شده است از این روی نباید مایوس شویم.

حجت الاسلام صادقی به بیان علت تاکید فراوان در آیات قرآن مجید بر نصرت الهی پرداخت و نبود باور بسیاری از مردم نسبت به نصرت الهی را علت این امر دانست، مردمانی که قدرت پوشالی مادی را قبول اما قدرت و تقدیر الهی را نایده می‌انگارند در حالی که این عده غافل هستند و چگونه خدای متعال قدرت پوشالی آمریکا را در طبس گرفتار ریگ بیابان نمود.

وی افزود: این اعجازها را در طول جنگ نیز مشاهده کردیم و با از یاد بردن قدرت الهی است که دچار سستی می شویم. معاون فرهنگی قوه‌قضائیه به وظیفه‌ای الهی که در آیه شریفه: "الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُور" (حج، ۴۱) بر گردن مسلمانان قرار داده شده اشاره کرد و یاری مومنان نسبت به خدا را در اجرای دستورات این آیه دانست که مهم‌ترین شکل مکنت و کسب قدرت در تشکیل حکومت می‌باشد از این روی این وظیفه‌ای است که بر گردن حکومت اسلامی نهاده شده است.

این استاد دانشگاه علوم حدیث و قرآن تهران در ادامه به تشریح وظایف مومنانی که به حکومت می‌رسند پرداخت و از آن جمله به بپاداشتن نماز و فراهم کردن شرایطی که نمازخوان بیشتر شود، اشاره کرد و نتیجه چنین عملی را رونق گرفتن مساجد با حضور مومنان در آن دانست.

دکتر صادقی گفت: امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از وظایفی است که بر گردن کسانی که در زمین مکنت به دست آورده‌اند، می‌باشد همچنان که حضرت اباعبدالله(ع) نیز با این شعار حرکت خویش را آغاز نمود و همه داراییش را در این راه داد.

این استاد برجسته حوزه به تبیین فلسفه حکومت اسلامی پرداخت: وجوب امر به معروف و نهی از منکر از ادله‌ای است که در مباحث ولایت فقیه مطرح می‌گردد چرا که تشکیل حکومت عالی‌ترین راه برای امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد لذا فلسفه تشکیل دولت در اسلام، نه دولت رفاهی و نه دولت امنیت و نه دولت سرمایه داری و کاپیتالیستی است.

دکتر هادی صادقی در ادامه به فلسفه حکومت‌های سوسیالیستی که در پی دولت رفاهی بوده و دولت‌های لیبرالی که آزادی افراد در همه عرصه‌ها و عدم محدودیت آن جز در جایی که به حقوق دیگران تجاوز صورت می‌گیرد اشاره نمود و به چرخش در لیبرالیسم کاپیتالیستی که بر محوریت سرمایه تشکیل گردیده پرداخت و افزود: در چنین حکومتی اولویت با منافع و حقوق سرمایه داران می‌باشد و حکومت لیبرال کاپیتالیستی به جهت عدم توجه به زیردستان، ظالمانه‌ترین حکومتی است که تا به حال بشر به خود دیده است و حتی از آن ظالمانه‌تر متصور نیست.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی فلسفه تشکیل حکومت اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر و ترویج خوبی‌ها و جلوگیری از زشتی‌ها دانسته و تاکید کرد: ترویج خوبی‌ها نباید به اشتباه به روانه کردن مردم به بهشت به وسیله شلاق تعبیر گردد چون بهشت رفتن به اعتقاد و نیت خالص افراد بستگی دارد از این روی نباید کسی از این مغالطه ها بکند.

وی وظیفه حکومت را سالم‌سازی فضای اجتماعی دانست، همچنان که دولت اسلامی در بعد جسمی موظف به سالم سازی فضای زیست است و وزارت بهداشت وظیفه دارد که جلوی شیوع ویروس‌های بیماری زا را بگیرد؛ در بعد اعتقادی، روحی و اخلاقی نیز دولت اسلامی وظیفه دارد تا جلوی بیماری‌های اخلاقی که جنبه عمومی دارند و کل فضای جامعه را به فساد می کشانند، بگیرد.

دکتر صادقی افزود: حق هر فردی است که در فضای سالم اجتماعی زندگی کند و وظیفه فراهم آوردن چنین فضایی به گردن حکومت اسلامی می‌باشد و چنان که کسی بخواهد این فضا را آلوده کند باید به جهت تجاوز به حقوق دیگران مورد بازخواست قرار گیرد، حال در این فضای سالم هر کسی به اختیار خود یا بهشت را انتخاب می کند و یا جهنم را.

وی در ادامه بر ضرورت حرکت جامعه به سمت هم شکلی با حکومت مهدوی در حد توان تاکید کرد و حرکت در مسیر اهل بیت را ضروری حکومت اسلامی قلمداد کرد و بر توجه به مسائلی دیگر چون اقتصادی و رفاهی نیز صحه گذاشت و افزود: نباید از این امور هر چند فرعی نیز غافل شد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان همه مسئولان نظام اسلامی را بر پی‌گیری هدف حکومت اسلامی که همان امر به معروف و نهی از منکر است فرا خواند و از تبعیت الگوهای حکومتی لیبرال برحذر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *