جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ارزیابی روسیه از مذاکرات ایران و ۱+۵

جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب: 363678
معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه اعلام کرد: مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین در سطح کارشناسان بسیار فشرده بود و دو طرف موضع سرسختانه ای را در مذاکرات اتخاذ کردند و ما معتقدیم که طرح مساله برنامه موشکی در مذاکرات جایز و به نفع روند گفتگوها نیست.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، سرگئی ریابکوف روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: دور کنونی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بطول انجامید و در مسایل اصلی مواضع دو طرف به قدری سرسختانه بود که شرکت کنندگان در آن پرداختن به موضوعات حاشیه ای را صلاح ندانستند. وی اضافه کرد: باید توجه شرکت کنندگان در مذاکرات به موضوعات اصلی متمرکز می شد.

ریابکوف با بیان این که دو طرف با عزم راسخ به جستجوی راهکار حل مسایل پرداختند، اظهار داشت: ماهیت طرح ژنو برای حل مسایل هسته ای ایران به این صورت است که علاوه بر اعتمادسازی نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران باید بطور مشترک نیازهای واقعی این کشور در عرصه هسته ای تعیین شود.

وی اضافه کرد: تعیین نیازهای هسته ای ایران کلید حل مسایل هسته ای است و من معتقدم در این زمینه حتما به نتیجه نهایی دست می یابیم. وی افزود: مساله نگران کننده در این زمینه این است که زمان کمی باقی مانده و از طرف دیگر همانند وضعیت های مشابه در مذاکرات دیگر زمانی که به پایان مذاکرات نزدیک می شویم هیجان در آن بیشتر می شود.

ریابکوف گفت: از همه شرکت کنندگان در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ دعوت می کنیم بحث در مورد رویکردها برای حل مساله هسته ای را به پایان رسانده و به تبادل متن توافقنامه از جمله در مورد حساس ترین مسایل بپردازند.

وی افزود: اما آنچه به برنامه موشکی ایران مربوط می شود نمی خواهم در مورد دور آینده مذاکرات سخن از پیش بگویم اما می خواهم تاکید کنم که در حال حاضر فرمول های مورد توافق که چه فناوریهایی را می توان به فناوریهای موشک های بالستیکی مربوط دانست، وجود ندارد.

وی گفت: همه این مسایل مورد اختلاف هستند و به همین دلیل اگر می خواهیم پیگیرانه رفتار کنیم باید به سویی سمت گیری کنیم که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران پیش می رود و طرح مسایل دیگر کمکی نمی کند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در مورد دور بعدی مذاکرات گفت: دور آینده مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز ۱۶ ماه ژوئن شروع و تا بیستم ادامه خواهد داشت. وی گفت: مذاکره یک هفته کاری خواهد بود اما اگر روز بیستم ماه ژوئن بدون نتیجه کتبی مذاکره را به پایان برسانیم در آن صورت مسایل اصلی شروع خواهد شد.

ریابکوف گفت: حداکثر تلاش را می کنیم که از بروز این وضعیت جلوگیری کنیم و در این راستا ایده های خود را در سندی به شرکا ارائه کردیم تا به روند مذاکرات کمک کنیم. مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ که از روز چهارشنبه در سطح کارشناسان دو طرف در وین آغاز شده بود، عصر روز پنجشنبه به پایان رسید و قرار شد دو طرف نتایج جلسات دو روزه خود را به مقامات ارشد مذاکره کننده در پایتخت ها ارائه کنند.

ریاست هیات کارشناسی مذاکره کننده ایران را در این دور از مذاکرات «حمید بعیدی نژاد» بر عهده داشت و ریاست هیات کارشناسی ۱+۵ با «استفان کلمنت» دستیار کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.

بعیدی نژاد در وین با اعلام پایان این مرحله از مذاکرات کارشناسی، خاطرنشان کرد: دو طرف در مذاکرات روز گذشته و امروز که فنی و فشرده انجام شد، بحث های ریز کارشناسی را مطرح و به صورت دقیق مورد بررسی قرار دادند. عضو گروه مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: نتایج این جلسه کارشناسی به مقامات ارشد کشورهای طرفین مذاکره ارائه خواهد شد