جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۳۶

رئیس کل بانک مرکزی: شبهه‌ای از ربا در بانکداری وجود ندارد

دلیل تاخیر در پرداخت وام ازدواج
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 363633
رئیس کل بانک مرکزی گفت: مدعی نیستیم که آثاری از ربا در سیستم بانکی کشور وحود ندارد ولی دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارند.
رئیس کل بانک مرکزی: شبهه‌ای از ربا در بانکداری وجود ندارد
به گزارش جهان به نقل از فارس، ولی‌الله سیف پنجشنبه شب در حاشیه بازدید از ضریح مطهر حرمین عسکریین در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار خود با علما و مراجع تقلید اظهار کرد: در این دیدارها از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شده و همچنین گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و تورم خدمت مراجع تقلید ارائه شد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص نگرانی‌ها و نقطه نظرات مراجع تقلید به ویژه در خصوص مسئله دریافت دیرکرد در بانک‌ها گفت: مدعی نیستیم که آثاری از ربا در سیستم بانکی کشور وحود ندارد ولی دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی که صادر شده غیرربوی بوده و شبهه‌ای از ربا در آنها وجود ندارند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مشکل در شیوه اجرا در بعضی از شعب بانکی است، تاکید کرد: این شیوه اجرا موجب می‌شود که شبهاتی پیدا شود و وظیفه داریم که جلوی چنین اقداماتی را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به حذف ربا از نظام بانکی از سوی بانک مرکزی جدیت لازم وجود دارد، گفت: البته این نکته باید مدنظر قرار گیرد که این مسئله فقط با عزم جدی و انجام وظیفه بانک مرکزی حل شدنی نیست؛ باید مشتریان نظام بانکی نیز عزم لازم را داشته باشند که ربا وارد کسب و کار ایشان نشود.

وی با اشاره به اینکه تحقق بانکداری بدون ربا بخشی از وظیفه بانک مرکزی است، یادآور شد: نباید فقط به ایجاد بانکداری بدون ربا قانع باشیم بلکه باید هدفگذاری ما تحقق کامل بانکداری اسلامی باشد.

سیف همچنین در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه با وجود فتوای مراجع تقلید درباره حرام بودن جریمه دیرکرد ولی همچنان این رویه از سیستم بانکی حذف نمی‌شود، گفت: در خصوص پرداخت تسهیلات ما بر مبنای ضوابط تصویب شده شورای نگهبان وجه التزام داریم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه وجه التزام در خصوص مشتریانی است که توانایی پرداخت اقساط را دارند اما عامدانه از این کار خودداری می‌کنند، تصریح کرد: البته افراد نیازمندی هستند که در پرداخت با مشکل روبه‌رو بوده و جریمه دیرکرد شامل حال آنها نیز می‌شود و باید بین این دو تفکیک ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه با کنترل تورم و ایجاد ثبات زمینه برای تحقق بانکداری اسلامی مهیا می‌شود، گفت: امیدواریم که شرایط به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند تفاوت بانکداری اسلامی و ربوی را درک کنند.

سیف با اشاره به اینکه بدهی کلان بدهکاران بانکی ۸۴ هزار میلیارد است، گفت:‌ بانک‌ها با دریافت این منابع و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان می‌توانند در مسیر تقویت تولید حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه این منابع تاثیر تورمی بر جامعه ندارد، یادآور شد:‌ با افزایش مطالبات قدرت نظام بانکی در خصوص اعطای تسهیلات بیشتر شده و امیدواریم که در این بخش با حمایت قوه قضائیه نتایج مطلوبی را شاهد باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه درصد مطالبات غیرجاری بانکی کشور بیش از ۱۴ درصد است، گفت: این در حالی است که در این بخش ۳ درصد رقم طبیعی است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص همکاری نکردن بانک‌ها با برای پرداخت وام ازدواج گفت: در بخش وام ازدواج تسهیلات از محل منابع قرض‌الحسنه ارائه می‌شود و وقتی که منابع قرض‌الحسنه به میزان کافی وجود نداشته باشد در این بخش با مشکل روبه‌رو می‌شویم. البته به دنبال این هستیم که با ایجاد جاذبه‌های بیشتر منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را تقویت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر بنا بود دولت روحانی براساس صداقت با مردم کار کند همین سخنان سرتا پا دروغ و حیله گرانه برای برکناری این فرد کافی بود . اتفاقا شما جریمه دیرکرد را از بیچاره ها می گیرید و برای حرفه ای ها صد راه پیدا می کنید ....
به قول اون اقتصاددانه: اگر من 1 میلیون دلار به بانک بدهکار باشم، من بدبخت میشم، اگر 20 میلیون دلار بدهکار باشم، بانک بدبخت میشه!!!
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت اللهخ فرمودن دولت قبل دورغ میگفته و دولت جدید در حال حل مشکلاته
زیتون سرخ
ککدوم حضرت؟؟///
ولایی
United States
جریمه دیرکرد عین ربا و حرام است، مخصوصا اینکه این جریمه را نقدا از مستضعفین می گیرند اما برای بدهکاران کلان چنین چیزی وجود ندارد. عده ای از بدهکاران کلان را که رها کرده اند، عده ای را هم می گویند که گناهی ندارند و توانایی بازپس دهی ندارند!!! و به حال خودشان به صورت قانونی!!! رها شده اند. در حالی که اگر جوانی وام ازدواج 5 میلیونی خود را حتی با یک روز تاخیر پرداخت کند حتما جریمه یک ماه را از او می گیرند.
محمد رهنما
مگه دروغ گفته ؟
خب شبه ای از ربا نیست ولی یقین به ربا هست.
Iran, Islamic Republic of
من یک بانکی هستم
دوستان توجه کنند که من کارمند بانک به هیچ وجه دوست ندارم ربا بخورم اما این یک واقعیت هست که تسهیلات گیرندگان زیادی هستن که تسهیلات رو در زمینه ای خارج از قرارداد با بانک هزینه می کنند که این عین رباست اما مردم توجه نمی کنند و انرا به صورت عرف در اوردند مثلا با یک فاکتور صوری تسهیلات خرید کالا می گیرند و یا کارخانه دارانی که از سهم خودشون می زنن و ....
حجت
جوک با حالی بود خندیدیم
محمد
این جمله یعنی ما ربا می دهیم ولی شما ربا نگیرید: باید مشتریان نظام بانکی نیز عزم لازم را داشته باشند که ربا وارد کسب و کار ایشان نشود.
درخصوص این جمله: مشتریانی است که توانایی پرداخت اقساط را دارند اما عامدانه از این کار خودداری می‌کنند، یعنی کار حرام برای برخی حرام و برای برخی حلال است؟
این از آقای جوادی آملی هم بیشتر میفهمه؟
زیتون سرخ
حرف ت خیلی زشت بود
اصلا مقایسه خوبی نود
ف
واقعاْ متاسفم اگر ربا نیست پس چیه؟خون مردم رومیکنن توشیشه بعدهم می گن اسلامیه!!!
یه طرح اسلامی هیچ وقت به مردم ضعیف صدمه نمی زنه!!!سود ۱۴٪و۲۳٪و....پس ایناچین حتماْاینا شیرینی زورکی که ازمردم میگیرید!!!
متاسفم که در برابر مراجع موضع می گیرد اقای سیف!
مجتبی
بله، شبهه ای نیست که ربا وجود دارد
35 میلیون تومان توسط یکی از شعبات بانکی خصوصی بخاطر دیرکرد در پرداخت اقساط وام 30 میلیون تومانی جریمه شده ایم انوقت این آقا میگه شبهه‌ای از ربا در بانکداری وجود ندارد ربا کم بود دروغ هم اضافه شد
ali
هیچ دولتی به مردمش وام با سود 24% نمیده.بعد ام میگن ربا نیست پس شما بگین چیه
مجید
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بلده با کلمات بازی کنه و کلاه شرعی درست کنه.
Malaysia
اينا روي تاجر ونيزي شكسپير رو سفيد كردن بعد ميگن ربا نيست!!!
جعفر قاسمی بوسجین
United States
اقای رئیس بالاترین ربا در جهان را در طول تاریخ تاکنون یهودیان از مردم گرفته اند که الان هم بانکداران بزرگی هستند انان در این ربای خود 3/. یا نهایت 5/. در صد می گیرند ولی شما به 22 تا 27/. در صد رساندید مگر فرقی می کند ان یهودی که از مردم ربا گرفته در کارهای مختلف ان پول خود را حتی تولید راه اندازی می کند به کسی که ان پول را از بانک گرفته و بهره و + دیر کردن ان را پرداخت ربطی ندارد چرا کلاه شرعی بر سر اقدامات غلط خود می گذارید و با ارزش ها بازی می کنید و فقط اسم ربا را به بهره که همان است تبدیل کردید اقا اگر توان درست کردن بانک بر مبنای ارزش ها را ندارید حداقل مانند بانک های غربی با مردم رفتار کنید و یاسیاست درستی بریزید که مردم با در امد خود کار های خود را انجام دهند تا دیگر به وام های اینچنینی که زندگی انان را نابود کرده دیگر محتاج نباشند
چوبین
آره تو راست میگی.
شما که راست می گید پس مراجع عظام تقلید بیکارند هر روز بیایند و بگویند مساله ربا در بانک ها را کنید
حضرت آیت الله جوادی آملی در سال 91 در دیدار با رئیس مجلس:
80 درصد مردم با وام و ربا به سر می‌برند/ باید برای اقتصاد ربوی فکری شود

لینک: http://khabaronline.ir/detail/220872
آخه دیگه همه می دونن بانک بدون ربا دیگر بانک نخواهد بود پس این همه پولو از کجا میارین سانتی متر به سانتی متر خیابون های تهران بانکه غیر از اینکه ربا میدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دولت راستگویان!!!!!!!!!
سربازکوچولو
در اینکه سیستم اقتصادی ما کاملا ربویست هیچ شکی نیست/ در سالگرد ارتحال ملکوتی امام(ره) قسمتی از بیانات ایشان را درباره ربا و بانکداری که از صحیفه نور خوانده ام برایتان می گذارم به امید روزی که نظاممان از دست این سم کشنده راحت شود. ان شاء الله.

ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺭﺑﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ؛
ﺍﻣﺎ ﻣﺴﺎﺀﻟﻪ ﺑﺎﻧﻚ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻬﻤﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺭﺑﺎ ﺍﺯ ﺑﺎﻧﻚ ﺣﺬﻑ ﻧﺸﻮﺩ ، ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻛﺜﻴﺮﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﻢ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺭﺑﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ . ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺩﺭ ﻛﻢ ﺟﺎﺋﻰ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻋﻠﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺍﺳﺖ ﺑﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺭﺑﺎ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ . ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺎ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺟﺎﻯ ﺷﺒﻬﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻌﺒﻴﺮﻯ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺩﺭﻫﻢ ﺭﺑﺎ ﺷﺪﺗﺶ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﺯﻧﺎ ﺑﻜﻨﺪ ﻛﺴﻰ ﺑﺎ ﻣﺤﺮﻡ ﺧﻮﺩﺵ ، ﺑﺎ ﻋﻤﻪ ﺧﻮﺩﺵ ، ﺑﺎ ﺧﺎﻟﻪ ﺧﻮﺩﺵ ، ﺑﺎ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﺧﻮﺩﺵ ﻭ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺭﺑﺎ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻛﺸﻮﺭﻯ ﻣﺜﻞ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺧﺪﺍﻯ ﻧﺨﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﺎﺯ ﺩﺭ ﺑﺎﻧﻜﺶ ، ﺩﺭ ﺗﺠﺎﺭﺗﺶ ، ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻣﺮﺩﻣﺶ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻣﺎ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﻢ ﺑﮕﻮﺋﻴﻢ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺟﻤﻬﻮﺭﻯ ﻣﺎﻥ ﺟﻤﻬﻮﺭﻯ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ ، ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ ﺟﻤﻬﻮﺭﻯ ، ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ . ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ، ﻋﻠﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﺀﻟﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺩﻗﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻯ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﻣﻠﺖ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻜﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﻳﻚ ﻫﻤﭽﻮ ﭼﻴﺰﻯ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ (ﻓﺎﺫﻧﻮﺍ ﺑﺤﺮﺏ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﻪ ) ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺟﻨﮓ ﺑﻜﻨﻴﺪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺎﻧﻜﺪﺍﺭﻯ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻌﻨﺎﺋﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺴﺖ ﺭﻭﺍﺝ ﭘﻴﺪﺍ ﺑﻜﻨﺪ ، ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺻﻨﻌﺖ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﭼﻴﺰﻫﺎ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻰ ﻧﺸﻴﻨﻨﺪ ﺗﻮﻯ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﺎﻥ ﻭ ﭘﻮﻟﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﻮﻝ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭ ﺑﻜﻨﺪ . ﭘﺲ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺑﺎﻧﻚ ﻫﻢ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭ ﻣﺎﻟﻴﺎﺕ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺫﻟﻚ ﻫﻢ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺩﺍﺭﺩ .
اول مظلوم حسین
Iran, Islamic Republic of
یاد حرف سیدجمال الدین اسدآبادی(ره) افتادم. که فرمود: به غرب رفتم مسلمان ندیدم، ولی مسلمانی دیدم. به سرزمین خودم آمدم. مسلمان دیدم ولی مسلمانی ندیدم.
با همه عیب و ایراد غربی‌ها، پس چرا موفق شدند. چرا باور نداریم که ما فقط از اونها ادا و اطوار و ماهواره و مد و حرف‌ها و کلمات قلمبه سلمبه‌شان و بدی‌هایشان را یاد گرفته‌ایم(که بسیاری از آنها هم از کتب قدیم علمای زحمتکش قدیم خودمان همچون خوارزمی، غیاث‌الدین و... گرفته‌اند)
آدمیزاد
Colombia
خود پول یعنی ربا ، بانک یعنی مرکز تولید ربا،
سیستم بانکی مدرن را ربا خواران یهودی هلندی در آمستردام درست کردند.
علم اقتصاد امروزی اصلا بر پایه ربا گرایی است.
منتظر
اين آقا كه مي گه دستور العمل هاي بانكي در آن شبهه ربا نيست را يك بار ديگر مطالعه بكند ببيند كه آيا شبهه كه هيچ خود ربا در آن وجود دارد
مردم بیچاره مجبورن از این بانکهای رباخوار وام بگیرن و زندگیشون با حرام مخلوط بشه و هزار تا اثر بد محسوس و غیر محسوس رو زندگیهامون . اونوقت این آقا حرف مفت میزنه
anni_hitler @yahoo.con
United Kingdom
سيف از پاپ كاتوليك تره .............
اجماع مراجع ميگه اكثر سودها ربا و جنگ با خداست . لعنت به بنيانگذار بانك
سيد
اين بابا انگار رو كره زمين زندگي نميكنه، بانك يعني نزول و ربا. بانك هاي ما در ايران با اين درصد بسيار بالاي بهره بد تر از همه جاي دنياس. كشور را ربا و نزول گرفته و كم تر سفره اي الوده نشده. خدا باعث و بانيش را نيامرزه
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم این آقا مردم رو همه چیز جز موجود ذی شعور فرض کرده
کامران
Iran, Islamic Republic of
وقتی قانون روی کاغذ اسلامی باشه اما در عمل به آن عمل نشه و به دادوستد ربوی عمل بشه ، چه معنی و فایده ای دارد که بگی : کار ما مشروع است ؟! منظور آیة الله جوادی آملی و دیگر مراجع ، وجود ربا در عمل کرد بانکهاست ( نه قوانینی که فقط روی کاغذ نوشته شده و هیچ بانکی به آن عمل نمی کند ! )
حسام
Iran, Islamic Republic of
به‌طور مثال: 7 سال قبل یک وام خودرو(7 میلیونی) گرفتیم. البته برای پول رهن مسکن(البته هم اداره و هم بانک می‌دانستند مبلغ وام برای خودرو نیست بلکه برای رفع احتیاجات ضروری کارمندان است؟!)
بعد از 5 سال کسر اقساط از حقوق و دریافت سود بانکی متنابهی... بالاخره اقساط تمام شد.
بعد از 2 سال از اتمام اقساط، (که تاکنون از حقوق‌مان در اداره مالی اقساط وام را می‌پرداخت) بانک با خودم تماس گرفت و گفت 400 هزار تومان بدهکاری بابت دیرکرد وام. ما که روحمان بی‌خبر بود، بالاخره فهمیدیم اداره هر ماه با تأخیر اقساط را پرداخت می‌کرده و هیچ اطلاعی هم به ما ندادند، تازه 2 قسط اول را به عنوان این‌که پولی از شما بخاطر دیرکرد نباشد، مالی همان اول اقساط کم کرد. بالاخره مجبور شدم پول دیرکرد را بپردازم آنهم بعد از 2 سال اتمام اقساط..
به بانک گفتم حداقل همان اول به خودم اخطار می‌دادید، خود یک قسط اضافه می‌دادم. گفتند خودت موظف بودی خبر می‌شدی؟!!!!
حسابی نقره‌داغ شدم از این استدلال بانک که تا زمان پرداخت اقساط طرف حسابش اداره‌ام بود. حالا که وام تمام شده بعد از 2 سال می‌گه دیرکرد خودت باید بپردازی...
منم به رئیس بانک گفتم: من که راضی نیستم پولی را از من گرفتید که اولاً شبهه شرعی دارد و به اعتقاد بسیاری از علما حرام است. دوماً بدون اطلاع اینجانب سال‌ها می‌گذشته حالا که اداره زیربار دین نرفته ما را طرف حساب کردید. چرا برای دیرکرد هم با اداره تماس نگرفتید؟!
امثال این پول‌ها سال‌ها که در سیستم ما جریان دارد و مردم ضعیف می‌پردازند ... حالا پیدا کنید پرتقال فروش را؟
الف.پ
Iran, Islamic Republic of
نه هیچگونه شبهه ای ندارد . همه چی آرومه . ما چقدر خوشحالیم !سیاست دولتها در حال تکرار !
محسن نوروزی
کدام بقالی می گوید ماستم ترش است...؟؟!!