شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آیا ناوگان واشنگتن ازمنطقه خارج می‌شود؟

پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 363585
بنیاد کارنگی با ارائه تحلیلی از احتمال خروج ناوگان پنجم آمریکا از بحرین به بهانه شکست در متقاعد کردن منامه و هم پیمانانش برای اصلاحات دراین کشور خبرداد.
به گزارش جهان به نقل از العالم، در گزارشی که توسط "بنیاد کارنگی" تهیه شده است، آمده است که اعتماد کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به سیاستهای واشنگتن کاهش یافته است.

بنیاد کارنگی یکی از مهم ترین کانون های فکری ایالات متحده است که نقش اساسی در شکل گیری و مدیریت سیاست های کاخ سفید و حتی راهبردهای جهانی دارد.

پایگاه "صوت المنامه" با اشاره به این گزارش، به تناقض و دوگانگی دولت آمریکا در برخورد با وضعیت فعلی کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و افزود: آمریکا از یک سو به همپیمانان خود با کشورهای منطقه اطمینان می بخشد و از سوی دیگر برای تغییرات داخلی در این کشورها به بهانه اصلاحات، فشارهایی وارد می کند؛ اما کشورهای شورای همکاری خلیج فارس این فشارها را، برهم زدن امنیت منطقه می دانند.

این گزارش به وجود اختلافات حاد میان واشنگتن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اشاره می کند و اینکه احساس فزاینده ای در منطقه وجود دارد که آمریکا منافع شرکای مخلص و وفادار خود را نادیده می گیرد و قدرتش رو به کاهش نهاده است.

گزارش مزبور از دولت آمریکا خواسته است تا برای تحقق اصلاحات در کشورهای حاشیه خلیج فارس، نقشی تاثیرگذارتر ایفا کند؛ البته در این گزارش تاکید شده است که انجام چنین امری با توجه به فضای فعلی به سبب اختلافات میان آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درخصوص سوریه، ایران و مصر، دشوار خواهد بود.

در این گزارش آمده است که آمریکا شاید به بهانه شکست تلاش هایش در متقاعدکردن بحرین و هم پیمانانش بویژه عربستان و امارات برای انجام اصلاحات با هدف ثبات منطقه، وادار شود ناوگان پنجم خود را از بحرین خارج کند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی، مسئولیت حفظ منافع آمریکا در خلیج فارس و حمایت از ایادی آن کشور در دریای عمان، دریای سرخ، خلیج عدن و بخش‌هایی از اقیانوس هند را بر عهده دارد. مرکز این ناوگان در کشور بحرین قرار دارد و فرماندهی آن بر عهده جان میلر است.