جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

طوفان‌هایی که اسم زنانه دارند

پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۳۸
کد مطلب: 363475
طوفان‌ها و هاریکن‌هایی که اسامی زنانه دارند، احتمالا مرگبارترند، شاید به این دلیل که نسبت به آنهایی که اسامی مردانه دارند، کمتر تهدیدآمیز به نظر می‌رسند.
به گزارش جهان به نقل از خبر آنلاین  ، پژوهش جدیدی نشان داده که طوفان‌های با اسامی زنانه مرگبارتر از بقیه طوفان‌ها هستند. در آستانه فصل طوفان در سواحل اقیانوس‌ها، دانشمندان به مسافران و ساحل نشینان هشدار می‌دهند که به هنگام مواجهه با طوفان‌هایی با نام‌های زنانه‌ای همچون دالی، هی یا هنا بیشتر مراقب باشند.

احتمال مرگ در اثر چنین طوفان‌هایی در مقایسه با طوفان‌های با اسامی مردانه به طرز چشمگیری بالاتر است؛ چرا که آنها در ظاهر کم‌خطرتر به نظر می‌رسند!

دانشمندانی که اطلاعات مرگ و میر ناشی از طوفان در ایالات متحده را طی شش دهه گذشته بررسی کرده‌اند، الگوی تکان‌دهنده‌ای را کشف کردند. در طوفان‌های بسیار مخرب، هر چه اسم طوفان زنانه‌تر بود، میزان تلفات انسانی آن هم بیشتر می‌شد. حدس زده می‌شود که این رابطه به این دلیل باشد که مردم اهمیت کمتری به پیام‌های هشدار در مورد طوفان‌هایی می‌دهند که با توجه به نام‌هایشان کم‌خطرتر به نظر می‌رسند.

این یافته که در ژورنال Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده، نشان می‌دهد که تغییر نام یک طوفان از "چارلی" به "الویز" می‌تواند مرگ و میر ناشی از آن را تا نزدیک به سه برابر افزایش دهد!

کیجو جونگ از دانشگاه ایلی‌نویز امریکا که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید: «مشکل این است که نام طوفان ربطی به شدت آن ندارد. نام‌ها به طور قراردادی و بر مبنای فهرست از پیش تعیین شده‌ای از نام‌های زنانه و مردانه، اختصاص داده شده‌اند. اگر مردمی که در مسیر یک طوفان شدید قرار می‌گیرند، خطر آن را بر اساس نامش قضاوت کنند، چنین اشتباهی می‌تواند به طور بالقوه‌ای خطرناک باشد».

پروفسور شارون شاویت از دانشگاه ایلینویز، نویسنده دیگر این مقاله می‌گوید: « به نظر می رسد که در قضاوت شدت یک طوفان، مردم تصور خود را راجع به این که مرد و یا زن چطور رفتار می‌کند، به کار می‌برند. مثلا طوفانی با اسم زنانه مثل بلا یا سیندی ملایم و کم خطرتر به نظر می‌رسد».

در یک سری از آزمایش‌های متوالی، دانشمندان از داوطلب‌ها سوال کردند که چطور جنسیت اسم، روی قضاوت انها روی طوفان تاثیر می‌گذارد. وقتی از افراد خواسته شد که خود را در مسیر طوفان‌هایی با نام الکساندرا، کریسنینا یا ویکتوریا تصور کنند، نسبت به وقتی که نام طوفان‌ها الکساندر، کریستوفر یا ویکتور بود، خطر و شدت کمتری را برای طوفان تصور می‌کردند.

پروفسور شاویت می‌گوید: «افرادی که طوفان با اسم زنانه را در نظر می‌گرفتند، تمایل کمتری برای پناه‌ گرفتن داشتند. قالب‌های رفتاری زمینه ساز این قضاوت‌ها الزاما ضد زن نیستند؛ می‌توان از این منظر به انها نگاه کرد که شاید این نظر را القاء می‌کنند که زنان گرم‌تر و ملایم‌تر از مردان هستند».

پروفسور مادو ویسواناسان، همکار این دو در دانشگاه می‌افزاید: «چنین تمایلات جنسیتی، فراگیر و ناآشکار است. ما دریافتیم که عموم مردم، صرف نظر از این که به طور ضمنی تایید می‌کنند که زنان و مردان ویژگی‌های متفاوتی دارند یا خیر؛ تحت تاثیر جنسیت اسم طوفان قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد که این پدیده همه‌گیری است».

هر ساله طوفان‌ها جان بیشتر از ۲۰۰ نفر را در ایالات متحده می‌گیرند و در طوفان‌های خیلی شدید این تلفات به هزاران تن هم می‌رسد.

در اواخر سال ۱۹۷۰/۱۳۴۹ سیستم چرخشی نام گذاری زنانه و مردانه برای طوفان‌ها اتخاذ شد. پیش از آن، طوفان‌ها تنها به نام زنان نام گذاری می‌شدند. اصلاحات سیاسی منجر به این شد که برای اجتناب از متهم شدن به تبعیض جنسیتی، چنین تصمیمی اتخاذ شود. بر همین اساس، اولین طوفان‌های سال جاری، های ارتور، برتا، کریستوبال و دالی نام خواهند گرفت.

یک متخصص علوم رفتاری دانشگاه استنفورد به نام پروفسور هازل روز مارکوس، در مورد این پژوهش می‌گوید: «این یک یافته بسیار مهم است؛ اثباتی بر این که پیش زمینه‌های فرهنگی ما، مسیر حرکت ما را مشخص می‌کنند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *