جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

پیش بینی کارشناسان جهانی از بازار طلا

يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب: 362997
کارشناسان بین المللی انتظار دارند قیمت‌های طلا هفته آینده با اقدام بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره و انتشار آمار مثبت از بازار کار آمریکا که موجب می‌شود تقاضای سرمایه گذاران برای این فلز گرانبها ضعیف شود، ریزش بیشتری پیدا کند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، از میان ۲۷ تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی طلای کیتکو، ۱۸ نفر کمتر شدن قیمت طلا در یک هفته آینده را پیش بینی کردند در حالیکه هفت نفر رشد قیمت و دو نفر دیگر ثابت ماندن آن را پیش بینی کردند.

اکثر تحلیلگران انتظار دارند سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در نشست پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) با کاهش نرخ بهره و منفی شدن آن برای نخستین بار موافقت کنند. همچنین این بانک ممکن است تدابیری را برای افزایش وام‌دهی به شرکت‌های کوچک اروپایی اتخاذ کند.

از سوی دیگر آمار اشتغال آمریکا جمعه ششم ژوئن منتشر خواهد شد که بر اساس پیش بینی اقتصاددانان، ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار شغل جدید را نشان خواهد داد.

تحلیلگر وی تی بی کپیتال در این باره به رویترز گفت: طلا در پایین‌ترین سطح ۱۶ هفته گذشته در نوسان است زیرا فشارهای نقدینگی پس از اقدام سرمایه گذاران برای سود بردن از صعود طلا در هفته گذشته، سنگین مانده است.

اکنون که اقتصاد آمریکا نشانه‌های قوی احیا را نشان می‌دهد، سرمایه گذاران با توجه به عوامل بنیادین مربوط به احیای رشد صنعتی، بیشتر جذب بازارهای سرمایه یا حتی گروه پلاتین و فلزات پایه می‌شوند.

بهای طلا در بازار نیویورک به ۱۲۴۶ دلار در هر اونس رسیده است. طلا در هفته گذشته ۳.۶ درصد و در ماه گذشته ۳.۹ درصد نزول کرد. این فلز گرانبها در بیشتر روزهای ماه مه تحت تاثیر تنش‌های میان روسیه و اوکراین، در حدود ۱۳۰۰ دلار در نوسان بود. با اینهمه طلا همچنان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳.۶ درصد رشد قیمت را نشان می‌دهد.

این فلز گرانبها پنج شنبه گذشته در پی قوی‌تر شدن دلار آمریکا، دورنمای مثبت بازارهای جهانی سهام و تقاضای ضعیف در چین – بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان – به پایین‌ترین سطح در ۱۶ هفته گذشته نزول کرد. دلار قوی‌تر طلا را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر برای معاملات طلا استفاده می‌کنند، گران‌تر می‌کند.

همچنین کاهش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در اقدام سرمایه گذاران برای ترک بازار طلا تاثیر داشت. اکنون که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین و تایید دولت جدید این کشور از سوی روسیه، انتظار می‌رود بحران اوکراین فروکش کند، سرمایه گذاران دلیل اندکی برای نگه داشتن طلا دارند. طلا همواره پناهگاه مطمئن سرمایه به شمار می‌رود و در شرایط بی‌ثباتی سیاسی یا اقتصادی تقاضا برای این فلز گرانبها افزایش پیدا می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *