جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چند آمریکایی در سوریه علیه اسد می‌جنگند؟

همه آنچه که باید درباره تروریستهای آمریکایی در سوریه بدانید
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب: 362820
بر اساس آماری که تاکنون منتشر شده در حدود ۱۱ هزار مبارز خارجی در سوریه در حال جنگ با ارتش این کشور هستند . انگلستان و فرانسه بیشترین میزان صادرات مبارز را به سوریه دارند؛ در حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ نفر و بعد از آنها بلژیک ، آلمان ، و کشورهای اسکاندیناوی رتبه های بعدی را دارند .
به گزارش جهان به نقل از افکارنیوز؛ دو سال پیش مردی که خود را «ابوجهاد» می نامید ۸۰ هزار دلار پس اندازی که از تدریس علوم در دبیرستانی در شمال امریکا به دست آورده بود را برداشت و به همراه دوستانش راهی سوریه شد تا با دولت بشار اسد بجنگد .
 
او در گفت و گویی مکتوب که در روزهای اخیر انجام داده ، بیان کرده است که در خانواده ای مذهبی در شمال آمریکا متولد شده و در طول دوران زندگی اش در این کشور هیچ دوست غیر مسلمانی نداشته است . این مبارز که بعد از آغاز شدن جنگ داخلی در سوریه به این کشور سفر کرده تا به همراه گروههای تندروی اسلامی علیه دولت بشار اسد بجنگد ، عقیده دارد که دولتهای اروپایی و آمریکا حق دارند از این مسئله نگران باشند که شاید روزی این مبارزان به کشورهای خودشان بازگشته و در ماموریت های حمله به زیر ساختهای کشورهای غربی شرکت کنند .
 
او می گوید: «حملات فعلا در خاک کشورهای خاورمیانه انجام می شود اما شاید ادامه این حملات به آمریکاییها هم برسد . در هر صورت هنوز هم آمریکاییهای زیادی در افغانستان حضور دارند.»

آنطور که مقامات اطلاعاتی و ستادهای مبارزه با تروریسم می گویند ، هم اکنون بیشتر از ۷۰ آمریکایی به سوریه رفته اند تا علیه بشار اسد بجنگند . این آمار البته تاکنون با ابهام و شک و تردیدهای زیادی رو به رو بوده است و رسانه ها آماری فراتر ازاین داشته اند . در آخرین مورد نیویورک تایمز بیان کرده که تعداد آمریکاییهای مستقر در سوریه از مرز ۱۰۰ نفر گذشته است .
 
یکی از این افراد که هنوز هم نام او به صورت علنی مطرح نشده ، یکشنبه گذشته در یک عملیات انتحاری شرکت داشته و به اولین آمریکایی ای تبدیل شد که به صورت رسمی اعلام شده است در جنگ سوریه مشارکت داشته است .
 
۳ هزار شهروند غربی در سوریه می جنگند

آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده است ، ۳ هزار شهروند غربی در جنگ سوریه مشارکت دارند و همین مسئله دستگاههای اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی را به تکاپو انداخته که یا از خروج افراد مشکوک از این کشورها خودداری کرده و یا اینکه مانع از ورود دوباره آنها به غرب شوند. در انگلستان اکنون از بازگشت ۲۰ جهادی به این کشور ممانعت به عمل آمده و مجوز شهروندی آنها باطل شده است . پلیس همچنین اعلام کرده است که از ماه ژانویه تا ماه مارس سال جاری میلادی تعداد کسانی که در ارتباط با سفر به سوریه بازداشت شده اند ، به ۴۰ مورد رسیده است . این در حالیست که در طول کل سال گذشته تعداد این افراد به ۲۵ نفر رسیده بود .

ترس کشورهای غربی و اروپایی از بازگشت این افراد به خانه هایشان زیاد هم عجیب نیست چرا که همین هفته پیش ، «ماشودور چوداری» ۳۱ ساله که از شهروندان انگلیسی بوده ، به دلیل آماده شدن برای انجام عملیات تروریستی در خاک این کشور بازداشت شد و مشخص شد که او به تازگی از سوریه بازگشته است .

مطالبی که ابو مهاجر و یا سایر مبارزان غربی بیان می کنند ، نشان می دهد که همه این افرادعلاقه زیادی به پیوستن به گروههای تندروی اسلامی نظیر جبهه النصره القاعده و یا گروه موسوم به داعش دولت اسلامی عراق و شام دارند. این گروهها آشکارا از مردان غربی و اروپایی خواسته اند که برای آموزش نظامی به سوریه بروند و بعد از آن آماده حمله به مراکز مورد نظر القاعده در کشورهای خود باشند.
 
ابومهاجر در رسانه های اجتماعی خود را آمریکایی معرفی کرده و بیان کرده است که پدربزرگ او از پاکستان به آمریکای شمالی مهاجرت کرده و او آنجا بزرگ شده است . او هیچ گاه خود را شهروند آمریکا ندانسته و تنها بیان کرده که شهروند کانادا نیز نیست . او بارها به سوریه رفته و دوباره به کشورش بازگشته و هیچ گاه هم مورد بازجویی و یا بازداشت مسئولان آمریکایی قرار نگرفته است. ابو سمیه یکی از شهروندان انگلیسی نیز به دلیل اینکه در انگلستان بزرگ شده احساس می کند که «مسلمان بدی» است. ابو سمیه انگلستان را به صورت مخفیانه ترک کرده است. چند لباس برداشته، کمی پول و بدون اینکه به پدر و مادرش اطلاعی دهد خانه اش را ترک کرده است. او برای اینکه گذشته اش را به طور کامل فراموش کند هیچ گاه به انگلستان برنگشته وتلفن همراه خود را نیز در همان انگلستان دور انداخته است .
 
شبکه های اجتماعی محبوب بین تروریست ها

مبارزان خارجی در سوریه به شدت از وسایل ارتباط جمعی بهره می برند. ابو سمیه از طریق توئیتر مکالمه خود با خبرنگاران را انجام می دهد و ابو مهاجر از طریق نرم افزار «کیک». این نرم افزارها به شدت مورد علاقه این گروه هستند و تمام مبارزان در حین جنگ همیشه سعی دارند ارتباط خود با دنیای خارج از سوریه را نیز حفظ کنند.
 
با وجود اینکه ابو جهاد معتقد است که باید جهاد را از مرزهای سوریه فراتر برده و وارد خاک کشورهای غربی و از جمله امریکا کرد ، ابو سمیه معتقد است که نیازی به انجام این کار نیست. او برنامه دارد که در سوریه کشته شود و البته دولت آمریکا و سایر کشورهای اروپایی نیز تنها می توانند دعا کنند که این مبارزان در نهایت در سوریه کشته شده و دوباره پایشان به سرزمینهای غربی باز نشود.

بر اساس آماری که تاکنون منتشر شده در حدود ۱۱ هزار مبارز خارجی در سوریه در حال جنگ با ارتش این کشور هستند . انگلستان و فرانسه بیشترین میزان صادرات مبارز را به سوریه دارند؛ در حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ نفر و بعد از آنها بلژیک، آلمان، و کشورهای اسکاندیناوی رتبه های بعدی را دارند. تعداد کمی از مبارزین نیز از کشورهای اروپای شرقی مانند البانی، بوسنی و صربستان هستند. استرالیا و کانادا نیز در مقام های بعدی قرار دارند.

معروف ترین گروه تروریستها در سوریه

معروف ترین گروه تروریستی در سوریه که بسیاری از شهروندان کشورهای غربی را به خود جذب کرده گروه دولت اسلامی عراق و شام و یا داعش است. بر اساس گزارشهای رسیده به مقامات اطلاعاتی کشورهای غربی علت محبوب بودن این گروه در میان مبارزین غربی استفاده آنها از شبکه های اجتماعی است . این گروه کانالهای ارتباطی به شدت پیشرفته ای داشته و بیشتر از دهها اکانت توئیتر نیز داشته وبا زبان انگلیسی به بیان اهداف و دستاوردهای خود در سوریه و عراق می پردازد.
 
دستگاه فر مو را با خودت به اینجا نیاور!

ابو جهاد تک تیر انداز است و سه روز در هفته را به عنوان جلودار گروه بدون استراحت به شناسایی محل های جنگی می گذراند و باقی روزها را استراحت می کند . او در مدت دوران استراحتش برای اینکه وقت بگذراند ، از شبکه های اجتماعی استفاده کرده و به سوالات مخاطبینش در سرتا سر جهان پاسخ می دهد . اینکه چگونه به سوریه بروند ؟ از چه راههایی از مرز رد شوند ؟ چگونه آموزش نظامی ببینند و اینکه قبل از مسافرت به سوریه و خروج از مرزهای کشورهای غربی اصلا ریش نگذارند و بعد که به سوریه برسند این کار را انجام دهند تادر طول مسیر دستگیر نشوند.
 
یکی از سوالات جالبی که از او شده مربوط به دختر جوانی بود که می خواست برای جهاد نکاح به سوریه برود و از او پرسیده بود آیا انجا برق وجود دارد و آیا او می توانددستگاه فر کننده موی خود را با خود به سوریه ببرد ؟ ابوجهاد پاسخ داده بود : بله ! اما دستگاه فر مو را با خودت به اینجا نیاور !
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *