جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

رفتار عجیب دولت مصر درباره انتخابات

چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب: 362432
تا بوده این بوده است که مهلت اخذ رأی در انتخابات‌های مختلف به دلیل اقبال شدید مردمی چند ساعت تمدید می‌شده و می‌شود اما در کجای دنیا پس از اقبال ضعیف مردمی، مهلت رأی‌گیری نه چند ساعت بلکه 24 ساعت تمدید می‌شود؟ حتی خود رسانه‌ها و شخصیت‌های مصری هم معترضند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مصر از دو روز گذشته شاهد یکی از بی‌سابقه‌ترین انتخابات‌های ریاست جمهوری در منطقه است. دومین انتخابات طی دو سال پس از انقلاب 2011.

این انتخابات که به دلیل مسائل امنیتی، اختلافات سیاسی در بین اقشار مختلف مردمی و سیاسی، روشن بودن نتیجه از قبل، شاهد اقبال کم‌رنگ مردم است، از جانب رسانه‌های حامی دولت موقت مصر، بشدت داغ نمایش داده می‌شود.

شب گذشته روزنامه الحیاة چاپ لندن که روزنامه‌ای سعودی است، و البته سیاست حمایتی دولت خاندان آل سعود از دولت موقت مصر و شخص «عبدالفتاح السیسی» را دنبال می‌کند، به نقل از قضات حاضر در روند انتخابات مصر که نامی از آنان نبرد، مدعی شد که مشارکت مردم در دو روز نخست، به 20 ملیون نفر رسیده است.

گزارشی که بلافاصله، شبکه اسکای نیوز عربی آن را با انتشار تصاویری از مراکز خالی رأی گیری تکذیب کرد و گزارش کرد که اقبال مردمی بر خلاف ساعات اولیه در روز اول رأی‌گیری کاهشی چشمگیر داشته است.

اکنون رسانه‌های مصری از تلویزیون رسمی این کشور گرفته تا رسانه‌های اینترنتی و پایگاه‌های خبری مصری که ضد اخوان الملسمین هستند مانند الیوم السابع، روزنامه دولتی الاهرام و المصری الیوم و چندین پایگاه خبری دیگر، مدعی هستند که مشارکت مردمی بالاست.

اما دلایلی هست که این ادعا را تکذیب می‌کند. ظهر امروز هیئت دادستانی مصر ابراز امیدواری کرد که حضور مردم در ساعات بعداز ظهر افزایش پیدا کند.

طرح چنین امیدواری‌ای نشان دهنده کاهش حضور مردمی است. از طرفی دیگر تلویزیون مصر در گزارشی از خبرنگار خود «ایهاب ویلیام» در شهر «سوئز» شنید که رأی‌گیری در حوزه انتخابیه‌ای که وی مقابل آن ایستاده است، آغاز شده اما هنوز مشارکت مردمی اندک است. خبرنگار در ادامه ابراز امیدواری می کند که در ادامه مشارکت افزایش پیدا کند.

در ادامه مجری برنامه تلویزیون مصر خطاب به میهمان و کارشناس برنامه صحبت را ادامه می‌دهد اما «نجیب جبرائیل» رئیس اتحادیه حقوق بشر مصر، میهمان برنامه، بشدت از گزارش تلویزیون مصر انتقاد می‌کند که چرا کاهش اقبال مردم را صادقانه به مردم گزارش نمی‌کنند.

جبرائیل در ادامه در واکنش به این جمله خبرنگاران تلویزیون مصر که مردم در حال آمدن به مراکز رأی گیری هستند، گفت: «ما نشسته‌ایم اینجا به [ریش] مردم می‌خندیم.. همه مراکز خالی است..».

همچنین، «یسری فوده» مجری و خبرنگار مصری در برنامه «کلام آخر» در تلویزیون «آن‌تی‌وی» مصر، اذعان کرد که روایات درباره حضور مردم در انتخابات مختلف است.

وی افزود برخی روزنامه‌ها حضور مردم را باشکوه گزارش کردند اما برخی روزنامه‌های دیگر آن را کم‌رنگ گزارش دادند و در عین حال روزنامه‌های انگلیسی حضور مردم را در دوکلمه خلاصه کردند: «اقبال ضعیف». حال آنکه جراید طرفدار اخوان هم گفتند که مراکز رأی گیری خالی است.

گذشته از اقبال ضعیف مردم، حال سوال این است که در چنین وضعیتی که انتخابات شاهد کاهش اقبال مردم است چرا مهلت اخذ رأی 24 ساعت تمدید می‌شود. اگر اقبال شدید بود، توجیه شدنی بود که به دلیل حضور مردم، یک روز تمدید شده است.

در همین خصوص نویسنده مصری «علاء الاسوانی» در صحفه توئیتر خود به این امر واکنش نشان داد و آن را عامل ابطال انتخابات دانست.

الاسوانی در توئیتر خود نوشت: در هیچ انتخابات سالمی تغییر برگه رأی یا کم یا زیاد کردن مدت اخذ رأی به اندازه یک یا چند روز جایز نیست مگر اینکه قبل از آغاز رأی‌گیری اعلام شده باشد و در غیر این صورت، این انتخابات مشروعیتش را از دست می‌دهد.

الاسوانی افزود: موضع حمدین صباحی چیست؟ آیا انصراف می‌دهد یا خشمگین می‌شود؟ چرا اصرار نکرد که نتیجه دو روز رأی‌گیری شمارش شود و سریعا اعلام شود؟ این حق اوست و وظیفه‌ای که در قبال جوانان حامی خود بر گردنش است.

وی در ادامه به دیدار فوتبال میان دو رقیب سنتی در مصر یعنی الاهلی و الزمالک اشاره کرد که داور یک نیمه به دو نیمه اصلی اضافه کرد تا الزمالک بتواند پیروز شود و بدین ترتیب اعلام کرد که تمدید یک روزه انتخابات برای کمک به السیسی برای پیروز شدن در انتخابات است.

به هر ترتیب درست است که مصر به «ام الدنیا» مشهور است، اما باید گفت که در کجای دنیا زمانیکه اقبال مردمی ضعیف است، مهلت انتخابات 24 ساعت تمدید می‌شود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *