سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲۶
۱۲۹
تناقض آشکار سخنان روحانی با مواضع امام راحل؛

امام خمینی(ره): ما باید گردن کلفتها را با زنجیر بکشیم طرف بهشت و سعادت

چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب: 362416
ما صلاح جامعه را می‏ خواهیم؛ ما تَبَع پیغمبرهایی هستیم که آمده ‏اند برای اصلاح جامعه، آمده‏ اند برای اینکه جامعه را به سعادت برسانند. آنهایی که کورند و نمی‏ فهمند، آنها را با زور می‏ خواهد به سلامت و به سعادت برساند؛ آنها که بینا هستند می‏ روند دنبالش. ما به تَبَع آنها می‏ خواهیم این جامعۀ خودمان را سعادتمند کنیم.
امام خمینی(ره): ما باید گردن کلفتها را با زنجیر بکشیم طرف بهشت و سعادت
گروه سیاسی جهان نيوز بازخوانی آخرین سخنرانی امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو که هشتم بهمن ۱۳۵۷ ایراد گردید، نشان می دهد که تناقض آشکاری میان اظهارات اخیر رئیس جمهور محترم با سیره پیامبر اکرم (ص) و شیوه مدنظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ در کلام امام خمینی آمده است که حکومت اسلامی وظیفه دارد که به تبعیت از انبیاء الهی، همه را به سمت سعادت و بهشت دعوت کند، آنهایی که خود دنبال حقیقتند اطاعت می کنند ولی در برابر آنهایی که کورند و نمی فهمند باید زور به کار برد. لذا از این کلام استفاده می شود که اولا انبیاء الهی از جمله پیامبر اسلام (ص) برای دعوت همه مردم به بهشت و سعادت آمده اند و اینکه ـ به قول آقای روحانی ـ مردم خود راه بهشت را تشخیص می دهند غلط است و ثانیا در برابر آنهایی که لجاجت می کنند باید زور به کار برد و اگر اینگونه نبود فلسفه تمام احکام تعزیرات در اسلام زیر سوال بود.

بخشهایی از سخنرانی امام راحل (ره):
«در نقلی است که پیغمبر اکرم ـ صلی‏ اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ دیدند که عده ‏ای از این کفار را دارند می‏ آورند، اسیر کردند می‏ آورند و عبور می‏ دهند؛ فرمودند که اینها را ما ـ قریب به این معنا ـ می ‏خواهیم به بهشت ببریم، و اینها را با زنجیر می‏ کشند طرف بهشت. انبیا ـ علیهم السلام ـ برای سعادت بشر مبعوث شده ‏اند؛ یعنی سعادت همه جانبۀ بشر: سعادت دنیای بشر، سعادت حیات دیگر بشر. آنها می‏ خواستند که انسان ها را به کمال لایق به انسانیت برسانند. بشر زیر این بار بسیاری‏ شان نمی ‏روند و نرفتند. ما هم به تبع نبی اکرم ـ صلی‏ اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ قیام کردیم برای اینکه این ملت محروم را به کمال لایق خودش برسانیم...

ما می‏ خواهیم این دولتها را مستقل کنیم، راضی نمی ‏شوند! ما می‏ گوییم شما خودتان مستقلاً در مملکت خودتان، در مقدرات مملکت خودتان باید دخالت داشته باشید، آنها می‏ گویند ما می‏ خواهیم نوکر باشیم! لفظاً نمی‏ گویند، عملاً اینطور است. ما می‏ خواهیم ارتش را از این مستشارهای امریکایی و آقابالاسرها نجات بدهیم، این گردن کلفتهای ارتش راضی نمی ‏شوند به این امر، می‏ خواهند زیر بار باشند. این همان چیزی است که پیغمبر اکرم فرمود که با زنجیر ما اینها را داریم می ‏کشیم طرف بهشت، طرف سعادت. ما باید این گردن کلفتها را با زنجیر بکشیم طرف سعادت. ما می‏ خواهیم شما آقا باشید، شما می‏ گویید می‏خواهیم نوکر باشیم! ما می ‏گوییم شما باید خودتان کشور خودتان را اداره بکنید، خودتان لشکر خودتان را اداره بکنید، منافع مملکتْ مال خودتان باشد، ذخایر مملکت برای این بیچاره‏ هایی باشد که در زاغه‏ ها نشست ه‏اند، شماها راضی نمی‏ شوید. راضی نیستید که خودتان هم آدم بشوید! ما می‏ خواهیم شما را آدم کنیم، شما آدم نمی‏ خواهید بشوید...

ما صلاح جامعه را می‏ خواهیم؛ ما تَبَع پیغمبرهایی هستیم که آمده ‏اند برای اصلاح جامعه، آمده‏ اند برای اینکه جامعه را به سعادت برسانند. آنهایی که کورند و نمی‏ فهمند، آنها را با زور می‏ خواهد به سلامت و به سعادت برساند؛ آنها که بینا هستند می‏ روند دنبالش. ما به تَبَع آنها می‏ خواهیم این جامعۀ خودمان را سعادتمند کنیم. ما از این گرفتاری هایی که ایران دارد و جامعۀ ما دارد متأثریم، متأسفیم. جامعۀ روحانیت می‏ خواهد نجات بدهد شما را. شما را با موعظه می ‏گوییم که تبعیت کنید از اسلام و قواعد اسلام؛ اگر پذیرفتید، آنهایی که جنایاتشان زیاد نیست از ما هستند، توبه اگر کردند؛ و اگر نپذیرفتید، با زور به شما تحمیل می‏ کنیم که بپذیرید یعنی حق را بپذیرید...»

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه ۳ خرداد ۹۳ در همایش بیمه سلامت همگانی با تاکید بر این که نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند، گفت: اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نزیر باشیم. همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.

‫همچنین خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد: نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات یکی از خطیبان جمعه تهران درباره وظایف حاکم اسلامی و مغایرت آن با نظر رییس جمهوری پاسخ داد: نظر رییس جمهوری بسیار شفاف و روشن است، پیامبر اکرم(ص) که بشیر و نذیر است کسی را به ضرب شمشیر به سمت بهشت نبرده است بلکه با ارایه منطق افراد به اسلام گرویدند و اساسا پیامبر از راه قلوب اسلام را گسترش داد... نظر رییس جمهوری همین است و آن بیانی را که شما از خطیب محترم جمعه بیان کردید، قصدشان به صحبت های آقای رییس جمهوری نبوده است.‬
https://jahannews.com/vdcjv8etmuqemxz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjv8etmuqemxz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شاید آقای روحانی از امام هم شناسنامه بخواهند

شایدم بگویند در دوران اعتدال پیامبران به گونه دیگری هستند
آدم احساس می کنه این تناقض ها از دو حالخارج نیست :
1- یا تعمدی وجود دارد برای دگرگونی افکار و اعتقادات امام
2- و یا اینگونه اظهار نظرها از روی تغافل است ...
حمید
از روی جهالت هم ممکنه باشه
Iran, Islamic Republic of
آخه ایشان طبق گفته خودش ده سال درس حوزه خوانده کسی با ده سال درس حوزه در همان مراحل سطح حوزه است و به هیچ وجه صلاحیت اظهار نظر در باره اسلام را ندارد!!!
ببخشید ولی اقای روحانی درجه اجتهاد دارد و همان شورای نگهیان مورد وثوق شما هم اجتهاد ایشان را تایید کرده و به همین استناد هم عضو مجلس خبرگان بوده است.
هیچ اکراه و اجباری در دین نیست همانا راه حق و باطل مشخص شده است.این مضمون ایه قران است.در ادامه باید بگویم که پیامبر اکرم نیز حجاب را اجبار نکرده بودن...که اگر سی معتقد است حجاب در زمان ایشان اجباری بوده است بفرماید که حد بی حجابی در ان دوران چه چیزی بوده است.
لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿۲۵۶﴾
در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است پس هر كس به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد به يقين به دستاويزى استوار كه آن را گسستن نيست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست (۲۵۶)
رضا
من نمی دونم اگه این آیه تو قرآن نبود، این طرفدارای تسامح و تساهل به چه چیزی تمسک می کردن؟
حداقل کمی در شأن نزول و تفسیر آیه مطالعه کنید بعد بیاین ازش سوء استفاده و سوء برداشت کنبد.
اولا این آیه میگه در «دین» اکراه نیست یعنی نمیشه کسی را به زور وادار به پذیرش اسلام کرد، تمام فقها عظام و مراجع معظم تقلید هم در ابتدای رساله های عملیه نوشته اند که در اصول دین باید هرکسی خودش از روی تحقیق اعتقاد پیدا کنه.
اما در مورد انجام امور دینی، مخصوصا وقتی موضوعی جنبه اجتماعی داشته باشه، نمیشه حکومت دینی بی تفاوت باشه.
رضا
در دین یعنی پذیرش دین اجباری نیست، اما وقتی دین را پذیرفتی باید و حتما باید الزامات آن را رعایت کنی. نمی توانی بگویی من دین را پذیرفتم اما حجابش را قبول ندارم و مراعات نمی کنم.
ضمنا در مورد دین و تاریخ اسلام کمی مطالعه کنی و بعد نظر بدهی، بد نیست.
محمد
من كه ميگم تعمدي هست
100 درصد تعمده -اینها هر وقت کم می آورند سخنان امام خمینی را یادشان می آید اما امام در چه موارد و دشمنان ایران و ایرانی گفتند اما این آقایان برای منافع خودشان سنگ به سینه میزنند .
Iran, Islamic Republic of
جهالت؟!!!
بدون شک اتاق فکری سخنرانی‌های ایشان را تهیه میکند و به ایشان میسپارد و ایشان هم یقینا با علم به محتوا آنرا بیان میکند
شما تناقض دارید که سخن امام را وارونه معنی میکنید. روی سخن حضرت امام با گردن کلفتها بود یکم فکر کن برادر
سعید امری زاده
خب تیتر جهان هم همینه دیگه
مهم اینه که روحانی برای جلب رای بیشتر حرفهای پوپولیستی زده و کلا زور و تنبیه را نفی کرده همین!
حامدددد
Iran, Islamic Republic of
لا اکراه فی دین

اینم اشتباس اره ؟!؟؟!؟!
Iran, Islamic Republic of
جناب اسلام شناس تازه از راه رسیده ، در قبول دین اکراه نیست نه در ترویج فساد و فحشا و بی بند و باری . ما با جلوگیری از بی بند و باری می خواهیم جلو فحشا را بگیرم
آیــــــــــدا
نه درسته و اینا هم درستن
در (7 تین) می فرمایید پس تو را چه بر آن داشت که دین حق را تکذیب کنی؟ و در جای دیگر می فرمایید(14 لیل)من شما را از آتش شعله ور ترساندم و بیم دادم .(بعد نگی گه نگفتی) .
جهاد
لا اکراه فی الدین یعنی کسانی که مسلمان نیستند لزومی نداره که اسلام بیارن ولی حق ندارن به حدود اسلام بی احترامی کنن ، مثلا حق ندارن در جامعه اسلامی بدون حجاب باشند،یا مصرف مشروبات الکلی در ملاء عام،حرکات موزون در اجتماع ،ربا خواری و ... .
نه معناش لزوم نداشتن اسلام آوردن کفار نیست مثل خیلی از کاربرهای دیگه تفسیر به رأی نکنید
اول برو معنا وتفسیراین آیه راخوب بخون بعدبیا نظربده .
اولا آیه رو باید درست بنویسی لا اکراه فی الدین
ثانیا در جای خودش باید استفاده کنی و دچار تفسیر به رأی نشی
پس به تفاسیر مراجعه کن نه به هوای دلت
سئا
Russian Federation
لا اكراه في الدين. آقا حامد منظور از دين در اين آيه، دينه كه ماله دله خودته و تو خونه و زندگي و خلوت خودت.
نه تو عموم و نه تو جامعه ي اسلامي.
وقتي خلاف دين عمل كردن تو متن جامعه ممنوع بشه و قبيح باشه ، گردن كلفت ها هم به سمت بهشت راهنمايي ميشن.
افتاد ؟؟؟
با سلام لطفا کل همین آیه قرآن را کامل بخوانید نه یک قسمت از آن را تا مطلوب نظر شما باشد و بعد مطابق نظر خودتان تعبیر کنید: لا اکراه فی الدين قد تبین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی لا انفصام لها و الله سمیع علیم
در همین آیه خداوند گفته چرا اکراهی در دین نیست چون راه رستگاری از شقاوت کاملا تبیین و روشن است کسی که به هر آنچه غیر راه رستگاری که طاغوت است کافر باشد قطعا به ریسمان الهی چنگ زده است. پس در این آیه نگفته که هر دلش خواست دین را قبول کنه خرکی نخواست نه بلکه هر کی دین را قبول کرد نجات پیدا میکند و دیگران نه و لا اکراه فی الدین بدین علت است که قد تبین الرشد و من الغی.
خواهشا قرآن را به خاطر مطامع شخصی و سیاسی پاره پاره نکنید
جناب حامد اول دهنت رو آب بکش بعد آیه قرآن بیار ...
Iran, Islamic Republic of
نه اشتباه نیست،ولی باید دید از این آیه چه نتیجه ای برداشت میشه.مسلما نتیجش این نیست که ما کاری به کار ایمان مردم نداشته باشیم و نهی از منکر نکنیم...
عزیزم اگه می خوای راجع به قرآن اظهار نظر کنی باید احاطه نسبی داشته باشی. تو آیه کریمه لا اکراه فی الدین را اسباب دست قرار می دی برای این که فکر خودت را به کرسی بنشونی اما از آیه « و ما کان لمومن و لا مومنه اذا قضی الله و رسوله امرا ان یکون لهم الخیره من امرهم ...» غفلت می کنی. اگه اون معنایی که از لا اکراه فی الدین می فهمی درست باشه، مسلما با معنای آیه دوم که می فرماید هیچ مرد و زن مومنی نباید وقتی خدا و رسول امری را صادر کردند، برای خودش در مقابل آن امر اختیاری قائل باشد، در تناقض خواهد بود در حالی که در قرآن کمترین اختلافی یافت نمی شود بنابر این قرآن رو اسباب دست هوی و هوس خودتون نکنید. اگه خدا و رسول گفته اند حجاب که البته گفته اند، لا اکراه مفهومش این نیست که گرچه خدا و رسول گفته اند حجاب، اما تو هرکاری می خوای بکن، بلکه مفهومش این است که اگه می خوای دین رو برگزین و اگه نمی خوای کفر را اما اگه دین را برگزیدی، باید از احکام اون تبعیت کنی و حق نداری در مقابل اوامر و نواهی خدا و رسول، برای خودت اختیاری قائل باشی.
تبعات همنشینی با آقا هاشمی رفسنجانی از این بهتر نمیتونه باشه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
پیامبر گرامی اسلام(ص) امرت ان اقاتل الناس حتى يقولوا لا إله الّا اللّه‏.
من مامور شدم به جهاد ، تا زمانی که کلمه توحید در جهان حکم فرما شود.
شاید برخی ها نعوذ بالله از پیامبر (ص) بهتر اسلام را می فهمند!!!!
Iran, Islamic Republic of
آقا یه چیزی به اسم اختیار هم وجود داره!! اگر ما با زنجیر میخواستیم بریم بهشت بهتر نبود خدا ما رو هم مثل فرشته ها می آفرید. چه کاریه به یکی بگی آزادی تا انتخاب کنی و .... پیامبران با کسانی که سبب گمراهی مردم میشدند مبارزه میکردند تا راه حق نشان داده شود نه اینکه به زور ...
امام خمینی گردن کلفتها را گفتن نه مردم عادی را . امام مانند پیامبر اسلام معتقد به محبت و مهربانی بودند
برعکس این آقایون که با شلاق و زور میخوان مثلا مردم را ببرن بهشت یکی نیست بگه اول کلام ضد مردمی و دینی خودتان را درست کنید بعد برای مردم تعین تکلیف کنید مگر مردم بی دین هستند که اینها کاسه داغتر از آش شدن!
امام خمینی هیچگاه معتقد به اجبار و زور نبودن و آن سخنان هم مربوط به گردن کلفتهاست که میدانیم چه کسانی بودند
گردن کلفت فقط امرای ارتش شاه نبودند و نیستند
گردن کلفت برخی آقازاده ها هستند که میلیارد ها خوردند و راسا راست دارن راه میرن تو مملکت
امام معصوم نبود یک نظر مرجع تقلید اینه شاید یکی دیگشون نظر دیگه ای داشته باشه
Germany
يه جوك بگم:
اگه گفتين فرق ايران با آلمان چيه؟
جواب:
در آلمان اگر يكي بگه به عقيده من هيتلر در جنگ جهاني دوم شش مليون يهودي را نكشت بلكه تعداد كشته ها پنج مليون و نهصد و نود و نه هزار و نهصد و نود و نه نفر بود سه سال زندان ميشه و از هستي هم ساقط.
ولي در ايران اگر رييس جمهور به دين و ملت توهين بكنه از جاش تكون هم نميخوره
Canada
پس مواظب باش سه سال زندانی نشی.
Iran, Islamic Republic of
بابا این جماعت که نان امام را خوردند و امروز هم نان اسم امام را می خورند، اصلاً اعتقادی به برخی از سخنان و مواضع و رفتارهای امام نداشتند. فقط اون موقع نون در مواضع غیرعلنی بود الان در اعلام علنی این مواضع.
دقیقا اینها اگر تابع عقاید امام خمینی بودند این همه روز به روز بیشتر زندگی بر مردم سخت نمیشد اینها اصلا به فکر مردم نیستند فقط منافع و قدرت را برای خودشان و دار و دسته شان میخواهند و بس مردم هم فقط بهانه اند اینرا مردم سالها پیش فهمیدند اما اینها ظاهرا فکر میکنند فقط خودشان میفهمند و مردم نمی فهمند!
رضا
با این مشاورهایی که رئیس جمهور دور خودش جمع کرده خدا آخر و عاقبتش رو بخیر کنه باید بترسد از اینکه القاء کنند که رئیس جمهور به جهنم نمی رود و بدون سوال و جواب به بهشت میرود این مشاوران و حواریون تک تک بیانات امام و آرمانهای ایشان رو هدف قرار دادند و خلاف آن رو از زبان رئیس بیرون میکشند
اگرمواضع روحانی رادراین مدت ریاست جمهورشون درکنارهم بگذاریم وبا مواضع اهل بیت علیهم السلام واصول امام ره وتوصیه های آشکاررهبری معظم مقایسه نمائیم به نتیجه ای تاسف بارمی رسیم .
انقلابي
...
متاسفانه روي تناقضات آشكار ... هيچ كار نميشود و فقط گفته ميشود چه گفته و همه رد ميشوند
صدا و سيما هم كه شد از اونا
دلمون بحال انقلابمون ميسوزه
چقدر زجر كشيديم توي جنگ و با سرمايه داراي دوره هاشمي و احمقهاي نوانديش دوره خاتمي و بيراه كشاندنهاي دوره احمدي نژاد
اينم كه اومده ...
اون از عشقش به لايك فيسبوك و فيلماي يوتيوب و ماهواره
اينم از توهين آشكار به مقدسات ديني و انقلابي
پس «لا إِكراهَ فِي الدّين » يعني چه؟
دارا عرفانی
Iran, Islamic Republic of
طرح اين گونه شبهات براي بي‌رنگ كردن دينداري مسلمانان و در نهايت دعوت و آلوده نمودن آنها به گناه است. و گرنه همين بشر، حتي در مقابل قوانيني كه خودش وضع مي‌كند (چه صحيح باشد و چه غلط) اجبار و ضمانت اجرايي در نظر مي‌گيرد و سر پيچي از آنها را مستوجب پرداخت جريمه، تحمل زندان، حبس ابد و حتی اعدام مي‌داند، اما نوبت به اطاعت اوامر الهي كه مي‌رسد، مدعي مي‌شود كه خدا خود فرموده: در دين اجباري نيست(؟!) تأمل در این نکته لازم است كه «اجبار» در مقابل «اختيار» است. پس تا وقتي انسان اختيار دارد كه گناه نكند يا بكند، جبري بر او تحميل نگرديده است و انسان (عاقل و سالم) تا وقتي زنده است داراي اختيار است و می‌تواند گناه بکند و یا نکند – نه این که مجاز است.
Iran, Islamic Republic of
«مجبور نیستید» به معنای «مجاز هستید» نمی‌باشد. به عنوان مثال: «مجبور نیستی نماز بخوانی یا روزه بگیری» یعنی اختیار اطاعت یا تخلف داده‌ام، نه این که مجاز هستی هر کار خواستی بکنی! اسلام اجازه نمی‌دهد به بهانه‌ی آزادی، حقوق دیگران پایمال گردد. لذا هر کسی آزاد است در خلوت گناه کند و راه جهنم را بپیماید اما اگر گناه را علنی و حقوق دیگران را ضایع کرد، جلوی او را می‌گیرند و مجازاتش هم می‌کنند
اون یه اعتقاد درونیه که در اختیار هیچکس جز خود فرد نیست. ولی عمل و رفتار یک فرد در جامعه باید مطابق اسلام باشه؛ حالا اگه با اختیار خودش نبود، باید به زور متوسل شد. مثل مبارزه با قاچاقچی مواد مخدر. تا بقیه رو به فساد نکشه و خودش هم از فساد نجات پیدا کنه.
Iran, Islamic Republic of
آیه الله خامنه ای در شرح خطبه 156 نهج البلاغه و در مورد مسوولیت های دولت می فرمایند: نهى از منکر باید بکنیم، امر به معروف باید بکنیم، وسائل عمل خیر و حسنات را در کشور فراهم کنیم، وسائل شُرور و آفات را از دسترسها برداریم؛ این وظائف مسئولین حکومت است.

ایشان در ادامه و با ذکر عین عبارت ادامه می دهند: عبارت امیرالمؤمنین در خطبه‌ى نهج‌البلاغه این است؛ میفرماید: فَاِن اَطَعتُمونى فَاِنّى حامِلُکُم اِن شاءَ اللَّهُ عَلى‌ سَبیلِ الجَنَّة؛ فرمود اگر آنچه من میگویم، گوش کنید و عمل کنید، من شما را به بهشت خواهم رساند، ان‌شاءاللَّه؛ وَ اِن کانَ ذا مَشَقَّةٍ شَدیدَةٍ وَ مَذاقَةٍ مَریرة؛ اگرچه این کار، بسیار دشوار است، بسیار سخت است، تلخ است. این حرکت، حرکت کوچکى نیست، حرکت آسانى نیست؛ این هدف امیرالمؤمنین است‌. رساندن انسانها به بهشت، هم در زمینه‌ى فکرى مردم،هم در زمینه‌ى روحى و قلبى مردم، هم‌ در حیات اجتماعى مردم، نقش مى‌آفریند. من از این جهت روى این تکیه میکنم که گاهى شنیده میشود کسانى در گوشه‌وکنار وقتى صحبت از هدایت و راهنمایى و بیان حقایق دینى و مانند اینها میشود، میگویند آقا، مگر ما موظّفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله، همین است. فرق حاکم اسلامى با حکّام دیگر در همین است: حاکم اسلامى میخواهد کارى کند که مردم به بهشت برسند؛ به سعادت حقیقى و اُخروى و عقبائى برسند؛
موظف و مسئول بودن با اجبار کردن متفاوته آقای روحانی گفت به زور نباید ببریم
تشریف ببرید و تفسیر المیزان را مشاهده بفرمایید ...
تفسیر المیزان سخته...
استفاده از عقلشون بکنن دوستان به همین احکام اسلامی میرسن...
همیشه آزادی اجتماعی بر ازادی فرد ارجحیت داره...
برو یکم تفسیر بخون عزیزدلم .
شهید مطهری می گوید : زمان جاهلیت خانواده ها یی که بچه دار نمی شدند نذر می کردند اگر خدا به آنها فرزندی داد آن را در اختیار یهود قرار دهند تا بوسیله آنها تربیت شود ، چون به هر حال یهود را برتر و بر حق تر از آیین شرک می دیدند . بعد از اسلام ، والدین این بچه ها مسلمان شدند و از فرزندان خود که یهودی بودند خواستند تا اسلام بیاورند ولی آنها نپذیرفتند . بعد این آیه مبارکه نازل شد . به هر حال این آیه دلیلی بر جواز اباحی گری نیست .
کاملا واضح و روشن است که عده ای می خواهند مردم را به زور به جهنم ببرند .
مصطفی معین در انتخابات ریاست جمهوری 84 :
آمده ام تا نگذارم مردم را به زور به بهشت ببرند .
روحانی ، ادامه دهنده راه خاتمی در قلب و تمسخر احکام دینی.
جواب شما
لا اکراه برای اصل ورود در دين نه کسی که اسلام آورده
زهیر
اشتباهی مثبت دادم...
لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی
درانتخاب دینی که تبیین شده وراه درست ازنادرست نشان داده شده، انسان درانتخاب مسیرش اختیاردارد ولی اگرکسی راه کفرراانتخاب کرد جزنابودی وشقاوت دردنیاوعذاب اخرت نصیبش نمی شود وکسی که راه راست ودرست راانتخاب کند وبنده خداباشد هم سعادت دنیاوهم بهشت آخرت برایش رقم می خورد .
در انتخاب دین اجبار نیست.ولی اگر دین اسلام را پذیرفتی همه اصول ان را باید رعایت کنی.مثل کسی که گواهینامه می گیرد باید به همه قوانین رانندگی احترام بگذارد.
Iran, Islamic Republic of
به هر حال زوری بردن مردم به بهشت جز آن نیست
Iran, Islamic Republic of
أحسنت...
Iran, Islamic Republic of
بعید نیست که حضرت امام این روزها را حدس زده بودند...
ای کاش ادامه آیه را هم خوانده بودی
ارمیا
لا اکراه فی الدین یعنی اینکه حتی همون یهودی و یا مسیحی هم موظف به رعایت قوانین جامعه اسلامی میباشند...
مصطفوی
Iran, Islamic Republic of
کسی که گناهی را پنهانی مرتکب شود، فقط به خود ضرر زده و اگر آشکارا انجام داده آن گناه به همه آسیب خواهد رساند.
امام على عليه السلام می‌فرمایند: از آشكار كردن فسق و فجور [خود] بپرهيز، كه آن از بدترين گناهان است.غررالحکم2677
امام رضا(ع): كسى كه گناه[خود] را آشكار كند به حال خود وا نهاده شود و كسى كه گناه را پوشيده بدارد ، آمرزيده گردد .
بحار الأنوار : 73/356/67
خب هر آیه ای نشأن نزول دارد برای درک و فم آیات باید به شأن نزول آنها مراجعه گردد.
United Kingdom
نظرات مختلفی در جواب این پرسش گذاشته شده اما این جمله و جاهای دیگر قرآن که می فرماید پیامبر تنها بشیر و نذیر است اولا درباره قبل از پذیرش اسلام توسط افراد است یعنی کافر یا کسی که پیرو دین دیگر است مجاز است اسلام را بپذیرد یا نپذیرد اما وقتی انسان دینی را پذیرفت باید به قوانین آن احترام بگذارد و آن ها را انجام دهد
امثال تو از دین هرچه رو خوشایند خودتان است میفهمین دقیقا مثل همین روحانی والا دین دستور قطع دست و پا و حد و .... هم دارد
مسلم
یعنی در دین هیچ اجباری نیست، البته کاش آیات بعدی را هم میخوندی ، اگه بقیه ایات را میخوندی متوجه میشدی که اینجا منظور از دین ، پرستش خدا و پرستش طاغوت( کفر )است نه اینکه کسی اسلام را پذرفته و بعنوان مسلمان و شیعه و رئیس جمهور کنونی این انقلاب حرفهایی را ضد مواضع اسلام و انقلاب بزنه و بعضی ها هم بگن در دین اجباری نیست، اگر اینطور است پس چرا رئیس جمهور نظام اسلامی است؟؟ چقدر احمقانه و بیسواد.... معلومه اگه کسی دیگه که سر به بندگی طاغوت داده این حرفها را بزنه کسی تعجب هم نمیکنه میگه این مشرک وکافر است. آقای روحانی که همون لباس تنش چیز دیگه ای را میگه.....
درانتخاب دینی که تبیین شده وراه درست ازنادرست نشان داده شده، انسان درانتخاب مسیرش اختیاردارد ولی اگرکسی راه کفرراانتخاب کرد جزنابودی وشقاوت دردنیاوعذاب اخرت نصیبش نمی شود وکسی که راه راست ودرست راانتخاب کند وبنده خداباشد هم سعادت دنیاوهم بهشت آخرت برایش رقم می خورد .
Iran, Islamic Republic of
ما مسافران یک کشتی هستیم که نمی توان به میل خود ، کشتی را در جایی که متعلق به ماست سوراخ کرد .
آ..........
اکراه یعنی وادار کردن دیگری به انجام یا ترک کاری است که از آن "کراهت" دارد. در صورتی که چون دین دقیقا مطابق با فطرته پس برای روح ناپسند یا آزار دهنده نیست. ودین تبین کننده هدایت از گمراهیه .
احمدی
این شبهه تاریخی جوابش روشنه ولی کمتر دیده شده واونم اینه که اجبار با اکراه فرق داره و قران میگه که اگه دین به خوبی تبیین بشه دیگه کسی اکراهی در دین داری نداره همین
Iran, Islamic Republic of
ولي در چندين جا در قران كريم به پيامبر عظيم الشان خطاب شده تو نذير وبشيري و هدايت يا عدم هدايت انسانها با خداوند است كه پرده را از ديده و دل آنان بردارد يا اناندر گمراهي و جهل بمانند
Iran, Islamic Republic of
اگر گمان شود که مردم آزاد و مجازند که هر اعتقادی داشته باشند و هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند، دیگر خداوند متعال نه تنها پیامبر، کتاب و احکامی ارسال و انزال نمی‌نمود، بلکه بهشت و جهنمی نیز نمی‌آفرید...«مجبور نیستید» به معنای «مجاز هستید» نمی‌باشد.
Germany
آفرين
محمد
پیامبر گرامی عالم حضرت محمد مصطفی(ص)، گاهی آنقدر ناملایمتی میدیدند که از دست اعراب جاهلی غصه می خوردند. چراکه با وجود آن همه دلیل و برهان، بعضی حاضر نبودند ندای عقل را که به نفع خودشان بود بپذیرند، لذا خداوند قادر و متعال خطاب به پیامبر(ص) میفرمود که از دست این جماعت ناراحت نباش. تو فقط انذار دهنده ای. به وظیفه ات ادامه بده و کار هدایت را در اختیار من بدان.

ملاحظه کردید که این شبهه شما، ربطی به اینکه نباید مردم را ارشاد کنیم نداشت، بلکه می گوید از ارشاد مردم با وجود مخالفت آنان، دست برنداریم.
همچنین ولی اسلامی چون قرار نیست اراده و اختیار افراد را در دست بگیرد، لذا فقط راهنمایی می کند. این هم ربطی به قوانین اجتماعی ندارد.
انسانی که میخواهد اجتماعی زندگی کند، موظف است که قوانین اجتماعی را بپذیرد، از جمله اینکه در زمین فساد نکند. این هم در قرآن مجید آمده است.
امیدوارم تمام قرآن را- و نه بخش دلخواهمان را- پذیرا باشیم، وگرنه دچار خودفریبی شده ایم.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم شما باید بشارت و انذار را انجام دهی بعد از آن می فرماید هدایت با خداست یعنی نباید جامعه را به حال خود واگذاری و باید وظیفه انذار و بشارت را حتما انجام دهی ولی هدایت هر کس بدست خود اوست نه این که حالا که هدایت نشد بیاد در سطح جامعه هر غلطی خواست بکند . حکومت اسلامی و مومنان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارند
رضا
Iran, Islamic Republic of
قطعاً برداشت آقای روحانی با برداشت امام (ره) از سیره و روش پیامبر متفاوت است. ایشان با برداشت خاص خود از آیات و روایات معتقد است که هیچ کسی را نمی توان به زور به بهشت برد ولی امام (ره) معتقد بودند که می شود. به هر حال اختلاف دیدگاه محرز است.
عزیزم ! یادت باشه ولایت مطلقه فقیه یعنی همین ، یعنی نظرات ولایت فقیه باید در جامعه اسلامی اعمال گردد در غیر این صورت تشتت آرا بوجود خواهد آمد و جامعه از انسجام خودش فاصله خواهد گرفت ...
Iran, Islamic Republic of
آقا ولایت مطلقه فقط دیدگاه خود امام بعنوان یک مرجع هست نظر بقیه مراجع رو درباره اختیارات ولی غیرمعصوم هم جالبه
پرفسور ‍‍!
امام علاوه بر مرجع فقهی ٰ ولایت فقهی هم داشتند ...
مشکل کوچیکی این وسط هست و اون اینکه نه فقه روحانی به گرد پای امام میرسه نه فهمش از روایات نه تقوای روحانی نه سیاستمداری او نه عزتمندانه فکر کردن و زندگی کردنش نه ساده زیستی امام . کلا فقط تو لباس پوشیدن اونهم نه لباس های ساده امام شبیه امامه
Iran, Islamic Republic of
آیا کسی که بقول خودش ده سال درس حوزه (دروس سطح)و کمی بیش از ده سال درس دانشگاه خوانده را با نظر امام که عمری را در اسلام گذارده مقایسه می کنی!!!
شما هم دارین مغلطه میکنید امام اینطور که شما گفتید اصلا نگفتند بهتر است یکبار دیگر گفته های امام را در این مورد بخوانید بعد نظر بدین.
موسی
روایت امام صادق هم هست: من دوست دارم با شلاق بر سر اصحابم کوبیده شود باشد که ایشان اهل تفقه در دین شوند.
Iran, Islamic Republic of
امام صادق (علیه السلام)
شما هنوزم پيام 24 خرداد رودرك نكرديد
تو که درک کردی باید بدانی دولت هر ماهه محبوبیت خود را نظر سنجی میکند

چون در بازار آزاد رکود جدی هست محبویت دولت شدید کاهش داشته
لذا رییس جمهور مجبور است هر از چند گاهی از حرف های عامه پسند و اغفال کننده بزند تا شاید محبویت خود را حفظ کند
لذا دفاع از بهشت و جهنم این قبیل حرفها یک ریال هم ارزش ندارد آقای رییس جمهور به فکر اقتصاد و معیشت مرد م باشد
عزیزم شمافکرکردی دولت عوض شده نظام هم عوض شده؟کجای کاری داداش؟مثل اینکه دولتتون توهمین نظام اسلامی سرکاراومده ها؟
پیام 24 خردادهمانی است که رهبرومقتدایمان فرمود : مردم به این انقلاب وفادارند ...همین
متاسفانه به خیلی از صحبت های امام خمینی (ره ) توجه نمی شود . مثلا ایشان فرمودند (( نسلی نمی تواند برای نسل بعد از خود تصمیم گیری کند ))
چه ربطی داشت؟
تو ایران که هرسال تقریبا یه انتخابات و راهپیمایی بزرگ هست و مردم انقلابشون را تایید می کنند
پس این آیه از قرآن کریم که خطاب به پیامبر نازل شده چه تفسیری داره؟
طه ما انزلنا الیک القرآن لتشقی
غیر از اینه که پیغمبر بخاطر هدایت کفار خودش رو به تعب و رنج انداخته بود و خدا امر کرد که تو مامور نیستی که اینهمه سختی بکشی تا اونها از مسیرشون برگردن؟
مگه میشه به زور کسیرو هدایت کرد؟
هدایت با زور و زنجیر مثل عصمت با زور میمونه.
محمد
اولاً پیامبر مبعوث شد تا کسانی که نیمخواستند خوب شوند را خوب کند. همیشه فردی که به گناهی عادت کرده، ابتدا مخالفت می کند. تا اینجا که شکی نیست.
ثانیاً نه پیامبر بزرگوار عالم(ص) و نه هیچ پیامبر دیگری، حق دست کشیدن از هدایت را نداشتند. کم نمونه در قرآن مجید ذکر نشده که پیامبری از هدایت یافتن قومش دلسرد شد و خداوند او را با عتاب خطاب کرد.
ثالثاً خظاب خداوند به حضرت محمد مصطفی(ص) اینست که خود را رنج نده، یعنی نرنج. نرنجیدن در عرف یعنی به دل نگرفتن و غصه نخوردن، نه کوشش نکردن. شما پدرت بهت بگوید از دست فلانی نرنج، یعنی دست از کوش بردار؟! یا نه یعنی غصه نخور؟!
پس خداوند از پیامبر(ص) میخواهد با غصه خودش را هلاک نکند.
به نظرم نمیرسد این قبیل شبهه های سایبری از روی سوال و حقیقت جویی باشد. به نظرم عده ای مشغول کارند تا در این فضا، شبهه دینی بیافرینند.
امدیوارم شما از آن ها نباشید و نظرم راجع به شما صدق نکند.
بله می شود اگر اشتباه نکنم بعد از جنگ بدر بود تعدادی از کفار اسیر شده بودند و وقتی داشتند از کنار پیامبر رد می شدند پیامبر با لبخند به آن ها نگاه کرد در این حین یکی از کفار گفت : ای محمد خوشحالی ما را به اسارت در آورده ای ؟ پیامبر ص پاسخ داد : خیر خنده ام از آن است که باید با قول و زنجیر شما را به بهشت ببرم .
United Kingdom
دوست عزیز عدم اجبار برای قبل از پذیرش اسلام است کفار و اهل کتاب مجبور نیستند نه من و شما که اسلام را پذیرفتیم کسی که دینی را پذیرفت باید به قوانین آن عمل کند لطفا کمی مطالعه کنید بعد نظر بگذارید زیرا برخی نذرات برای برخی ایجاد شبهه می کند
خیلی از رفتار این آقایون مسئول ایجاد شبهه کرده چون اگر غیر از این بود و رفتارها درست و منطقی نبود مطمئنا بعد از35 سال نباید اصلا چنین بحث هایی پیش می آمد .
این یعنی مغلطه یعنی تفسیربه رای ...
حسيني
Iran, Islamic Republic of
فكر مي كنم براي امام راحل بايد آقايان كلاس اسلام شناسي بگذارند!!
آیا امام با آن عظمت با رئیس جمهور فابل مقایسه هست؟
Iran, Islamic Republic of
روحانی در زمان حضرت امام نیز مخالف با رأی امام، مبنی بر ابقای م.م، بود...

بعید نیست که پروژه ای در حال انجام باشد
فرهاد
لا اکراه فی الدین. یا در آیه دیگر فذکر انما انت مذکر لست علیهم بمصیطر . جهان این را حذف نکن.
احتمالا فردا صحیفه رو توبیخ و فیلتر کنن!
نظر قرآن دی این زمینه چیه؟
Iran, Islamic Republic of
امام عزیز کجایی که احسنت بگی به خدمت رسانی مسولین چه بجوری با تمام قوا به مردم خدمت می کنند کجایی که ببینی بیت المال ...
الان شرایط فرق کرده با 35 سال پیش منظور امام از گردن کلفتها مسلما مردم نبودند حالا که میخواید تفسیر کنید عادلانه این کار رو بکنید . این که روحانی چنین حرفی زده احترام به حقوق مردمه بعد از 30 سال هنوز ندونستید که هیچ چیز به اجبار جواب نمیده ؟؟ مردم داناتر شده اند با سوادتر شده اند و خوب و بد رو خودشون تشخیص میدن
Iran, Islamic Republic of
برادر من آخه کمی مطالعه بد نیست... اگر این حرف جناب روحانی درست است .. پس نعوذ بالله خدا بی کار بوده اینهمه پیامبر فرستاده؟ کتب آسمانی فرستاده... واجب و حرام تعیین کرده؟

آخه یک سر سوزن فکر کنید و حرف بزنید...
خود خدا با زور شلاق و آتش و سرب مذاب در جهنم مردم را از گناه ترسانده .. این یعنی چه؟
محمد
این دفعه اولش نیست آخرش هم نخواهد بود. از کسی که در زمان حیات امام با نظرات ایشان مخالفت میکرد و به اعتراف هاشمی در کتاب خاطراتش به جنگی که امام راحل در راس امور میدانست هیچ اعتقادی نداشت و از انجام صحیح وظیفه ای که در جنگ برعهده داشت کوتاهی میکرد و خدا میداند چقدر از مردم عزیزمان به خاطر همین سهل انگاری و عدم اعتقادی روحانی به جنگ شهید شده اند.... انتظاری بیش نیست.
عبد الله ترابی
با کمال تاسف جهان برداشت و نظر شخصی خودش را به عنوان تیتر انتخاب می کنه و این برداشت به قراینی که در سخنرانی و موضوع آن وجود دارد کاملا اشتباه و مغالطه آشکار است :
اولا تعبیر امام در مورد گردن کلفتها و کفار است و مردم شریف و متدین و محب اهلبیت را با کفار و گردن کلفت مقایسه کردن از سوی جهان بسیار عجیب و باور نکردنی است
ثانیا: درسخنرانی دکتر روحانی آمده بود : که پیامبر اکرم بشیر و نذیر بود شلاق و شمشیر در دست نداشت ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم و..... با توجه به این دو نکته افراد بی غزض و منصف قضاوت کنند کجای سخن روحانی با فرمایش امام در تناقض است.
United States
نکته اینه که آقای روحانی کلا استفاده از زور را نفی کرده در حالیکه اسلام هم رافت دارد و هم عذاب و هم با منطق اکثرا کار می کند هم با تنبیه و زور
بله زور برای سرکشان است که جهان هم نوشته همین را ولی روحانی کلا زور را نفی کرده
عبد الله ترابی
در پاسخ برخی از دوستان : آقای رییس جمهور در صحبتهایشان گفتند : "بگذارید مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند ، پیامبر بشیر و نذیر بود ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم ....
پس نه تغافلی و نه جهلی ونه تعمدی هیچ یک از اینها نیست بلکه کاملا با اصول و مبانی اسلام این حرف سازگار است . لطفا کمی دقت و انصاف داشته باشیم
من به عنوان معلمی بازنشسته که مسایل کشور را پیگیری می کنم معتقدم بیشترین حاشیه سازیها را آقای روحانی ریس جمهور محترم ایجاد می کنندریس جمهور تاب کوچکترین انتقاد راندارد وچون می خواهد فورا در قبال انتقادها واکنش نشان دهند اینجوری خود باعث ایجاد حاشیه می شوند. من فکر می کنم مشاوران و دور و بری ها خیلی نقش دارند.
شما بعنوان یک معلم واقعا اگر مسایل کشور را دنبال میکنید خبر از رانت ها و اختلاس ها و بی تدبیری هایی که در 8 سال گذشته بود خبر ندارید ؟دولتی که به روحانی به ارث رسید یک دولت ورشکسته و پر از مسایل و مشکلات بود بعنوان یک معلم که سمشق دانش آموخته هایش باید باشد خیلی یک طرفه قضاوت کردین.
امام خميني حرفهاي داراي استدال بود نه مثل شماها بدون مستندات
شماها مي گفتيد بايد در كلاسهاي درس بين دخترها وپسرها پرده بكشيم امام جلو شماها ايستاد
United States
اون کسانی که موی مردم را می بریدند و سرب میریختن الان تو اروپا مدافع همجنس بازها شدن ربطی به حزب اللهی واقعی ندارند
پس تندروي خوب نيست
سعید
نگاه کن که چگونه حقیقت را وارونه میکنند بعضی ها...در اپارات فیلمی دیدم که حضرت اقا در ان در کنار اقای خاتمی نشسته وگله میکنند...به نظر من معلوم است که دلشان خونه...چند انتقاد میکنند که در بین انها این را هم میفرمایند:(قریب به مضمون)"زمان امام فردی بود که میگفت در کلاس دانشگاه بین دختر وپسر دیوار بکشیم.من از امام سوال کردم وامام مخالفت کردند.در نماز جمعه هم این را گفتم.همین اقا حالا دختران وپسران را مختلط به اردوی کیش میبرد.چرا؟چون قوانین انجا سست تر است.ببینید چگونه بعضی ها عوض میشوند."
الان هم اگر امام زنده بود جلو تعصبات كور شماها مي ايستاد
و قطعا دمار از روزگار آشوب طلبان مزدور در می آوردند ...
France
قبلا به احمدی نژاد انتقاد می کردیم که چرا وارد مسائل فلسفی و عقیدتی می شوی و به کار اجرائی خودت برس چون عالم دینی نیستی. حالا به روحانی که خودش روحانی است چه باید بگوئیم؟
مسلمانان مسلمانی ز سر گیرید.
احمدی نژاد رو اصلا با روحانیون و آقای روحانی مقایسه نکنید ایشان هم در پی منافع خوذدش بود و بس!
این قوم فقط بخش کمی از شخصیت اصلی خود را برای مردم رو کرده اند .
اقاي روحاني صد در صد راست گفته اند اينقدر به مردم فشار نياوريد اگر خيلي زرنگ هستيد عملتان را درست كنيد كه جوانان به دين رو بياورند نه اينكه گريزان شوند،كمتر حرف مفت بزنيد امام خميني هم راجع به امريكا گفتند نه دين و مذهب
شمس
1-مصادیق گردن کلفت ها را اول مشخص کنید .
2-پیامبرگونه رفتار کنید
وگرنه هرکسی این جنبه را ندارد که کسی را با زنجیر به بهشت رهنمون کند.ذات نایافته از هستی بخش کی تواندکه.....؟
هر کس قانون را رعایت نکند و دزدی کند و اسلام را نپذیرد و لجاجت کند گردن کلفت است
مثلا م. ه. آقازاده معروف که دزدی کرده و مورد حمایت دولت است
مثلا اختلاس گران و رانت خواران که در دولت نهم و بخصوص دهم دیگه رکورد زدند!از بیت المال بردن کم گناهی نیست اما با آنها چه کردند؟ راست راست دارند برای خودشان میگردند و دلواپس همه چی هستند اما به نفع خود و اطرافیانشان!و فقط برای داشتن قدرت یاد همه چیز هستند جز دین داشتن!
علی
ایا ایشون مجتهد هستند که به خودشون اجازه چنین تفسیرهای می دهند شاید این کارها برای راضی نگه داشتن افرادی است یا برای رای مجدد است
Iran, Islamic Republic of
نظر امام در باره کردن کلفتها ست نه عموم مردم و منظور از بهشت به راه راست اوردن ایشان
شماهنوز نمیدانی که دولت باید چهار سال دیگر باید ری بیاورد
Iran, Islamic Republic of
درودبرامام خمینی سلام اللہ علیہ