پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳۴
۱۳۲

نامه‌ یک‌ دختر به لیلا حاتمی

جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 361619
خانم حاتمی من نه سکوت می‌کنم و نه شما را تهدید می‌کنم. من فقط گلایه دارم. فکر می‌کنم من حق دارم که گلایه کنم. من حق دارم از شما مطلبی را بپرسم.
نامه‌ یک‌ دختر به لیلا حاتمی
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پس از اینکه عکس و خبر حضور لیلا حاتمی بر روی فرش قرمز کن و ماجرای دست دادن او با مسئول جشنواره کن در رسانه‌ها پیچید مردم واکنش‌های مختلفی نسبت به این خبر نشان دادند. عده‌ای خواستار برخورد قضایی با این حرکت شدند و عده ای این کار را سهل انگاری دانستند. پیرو درخواست‌هایی که می‌شد صدا‌های مختلف تا حدی که امکان داشت و حرمت‌شکنی نبود در تسنیم انعکاس داده می‌شد. گروه دیگری در ادامه این واکنش‌ها، رویکرد دیگری داشتند. آن‌ها بگونه‌ای متفاوت با این موضوع برخورد کردند.

آنها فقط خواستند که حرفشان به گوش لیلا حاتمی برسد. همانگونه که خبر حاشیه‌های حضور لیلا حاتمی در جشنواره کن به گوش آنها رسید. در ذیل نامه یکی از طرفداران لیلا حاتمی را که به خبرنگار خبرگزاری تسنیم ارسال کرده است، می‌خوانید.

سلام خانم حاتمی

من یک دختر ایرانی هستم، یک انسان معمولی. مثل همه نه خیلی خوب و نه خیلی بد. من نه آنقدر خوب هستم که وظیفه خودم بدانم که همه کس را نقد کنم و از همه اشکال بگیرم؛ و نه آنقدر بد که در برابر هر چیزی سکوت کنم و بگویم شاید این اتفاق برای من هم رخ دهد. من نه افراطی هستم نه سکولار. نه راستی هستم نه چپی. فقط یک ایرانی‌ام. یک دختر دانشجوی ایرانی. یکی از این هفتاد و اندی میلیون ایرانی که به خودم حق می‌دهم دربرابر آنچه پیرامونم رخ می‌دهد اظهار نظر کنم.

راستش من تنها بخاطر علاقه‌ای که به شما داشتم این نامه را نوشتم. اول خواستم سکوت کنم اما دلم اجازه این کار را به من نداد. بازیگرهای زیادی هستند که عکس بی حجابشان در فضای مجازی منتشر شده است. بازیگرهای زیادی هستند که در پارتی‌های مختلط دستگیرشان می‌کنند ولی … . ولی شما با آنها فرق داشتید. وقتی شما را در فیلم «سر به مهر» دیدم از شما خیلی خوشم آمد. برایم ارزشمند بود که در سینما حرف از نماز بزنید. هوادارتان شدم. از آن وقت بود که برای من شخصیت دیگری یافتید. شخصیتی که بتوان از دیگر بازیگران جدایش کرد. من شما را به دلیل اینکه زن هنرمند و توانایی بودید با تمام وجود دوست داشتم. شما را دوست داشتم زیرا نجابت دختر ایرانی را در آن فیلم به نمایش گذاشتید و این متانت را در وجود شما بر پرده سینما دیدم اما …

نمی دانید وقتی عکستان را در جشنواره کن دیدم چه حالی شدم. با تمام وجود آرزو می‌کردم ای کاش هیچ رسانه‌ای در این دنیا وجود نداشت. کاش هیچ عکاسی این عکس را نگرفته بود و کاش هیچ خبرنگاری این خبر را منتشر نکرده بود. کاش از همان اول همه سکوت می‌کردند. کاش این خبر اینقدر در رسانه‌ها نمی‌پیچید.

خانم حاتمی، دلم گرفت. من می‌دانم که همه انسان‌ها مثل هم نیستند و اعتقادات مختلفی دارند و هرکس حق دارد با اعتقادات خودش زندگی کند اما ... . اما ای کاش آن چیزی که از شما در ذهنم ساخته بودم را خراب نمی‌کردید. ای کاش شما هم کمی به من حق دهید. وقتی با یک مرد غریبه دست دادید تمام خاطرات خوبی که از نجابت دختر ایرانی فیلم «سر به مهر» داشتم، نابود شد. من متانت زن را در این می‌دیدم که لوح پاک و لطافت روحش را این‌طور در دست افرادی قرار ندهد که در جامعه‌های زمخت بزرگ شده‌اند و زندگی صرفاً جسمانی آنان بیگانه با روح لطیف دختران نجیب است. ریحانه بودن زن مسلمان ایرانی که حجاب اختیار می‌کند از روح خشن و زمخت غربی‌ها بدجور زخمی می‌شود و پژمرده می‌شود.

من نه از شما به دادگاه شکایت می‌کنم، نه شما را تهدید به مجازات می‌کنم و نه مانند برخی آقایان! کار شما را یک سهل انگاری، اشتباه یا «غافلگیری» قلمداد می‌کنم تا بتوانم با خودم کنار بیایم. من فقط سعی می‌کنم با حقیقت کنار بیایم. حقیقت این است که شما آن کسی نبودید که در فیلم نشان می‌دادید. شما تمام ذهنیت خوب من را نابود کردید. شما دروغ گفتید. شما من را فریب دادید. اما به این فکر می‌کنم که این فریب در کجا اتفاق افتاد در فیلم «سر به مهر» یا در «کن»؟

خانم حاتمی من نه سکوت می‌کنم و نه شما را تهدید می‌کنم. من فقط گلایه دارم. فکر می‌کنم من حق دارم که گلایه کنم. من حق دارم از شما بپرسم چرا؟ چرا باید با من و با هزاران و میلیونها نفری که مثل من فکر می‌کنند اینگونه رفتار کنید؟ مگر ما از شما چه می‌خواهیم؟ فقط از شما خواستیم وقتی نماینده ایران هستید، وقتی نماینده من هستید، وقتی نماینده دختر و زن ایرانی هستید، حیا و نجابت ما را زیر سوال نبرید. خانم حاتمی من و خیلی‌ها مانند من، دوست‌دار شما بودیم و علاقمند به ارتباط با شما بودیم، اما این مدل رفتار شما نشان داد هیچ‌وقت علاقمند به ارتباط با ما نبودید. چرا؟ چون ما حجاب داشتیم؟ باور کنید لطافتی که دوستان من دارند و در دوستی از نزدیک قابل درک است ترازش را در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنید. این را از وقتی حجاب برتر را انتخاب کردم، جور دیگری دریافتم. زنانه‌تر که نگاه کنم این رفتار شما به احساس نازنین همه ما آسیب زد. اینکه در قالب حجاب فطرت و روح خود را دست‌ناخورده نگه داشتیم به معنای زمختی روحیه ما نیست.

شما باعث شدید امروز رسانه‌های تندرو مثل همیشه به ما و حجابمان اهانت کنند. شما را سوژه کردند و علیه مردم من تاختند. شما بستری فراهم کردید تا عده زیادی از کسانی که چشم دیدن زن محجبه را ندارند به این زنان پاکدامن اهانت کنند. ایران را دوست داریم به این دلیل که زن مسلمان محجبه در آن از هر نقطه دیگر دنیا آزادتر است. آزادتر درباره اینکه آن‌طور که دلش می‌خواهد زندگی کند. اگر زنی حجاب نمی‌خواهد می‌تواند در همه جا آن‌طور که می‌خواهد باشد اما درباره زن محجبه این‌طور نیست. دوستان محجبه من در همان کشوری که شما در آن با یک مرد دست دادید بارها مورد تعرض قرار گرفته‌اند و به آن‌ها حمله‌های زبانی و فیزیکی شده است. از شما می‌خواستم با حجابتان و حفظ کرامت انسانی خودتان به ما کمک می‌کردید تا پیام اسلامی که پدر شما به اعتقاد فراوان برای اعتلای آن در سینما تلاش کرد، به گوش مردم دنیا برسد.

شاید در جاهایی از این نامه لحنم تند شده باشد ولی این را بدانید که این حرف‌ها، حرف‌های دل من است. حرفی که بخاطر علاقه‌ام به شما نوشتم. حرفی که امیدوارم آلت دست حرف‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی و تند نباشد و تنها به گوش شما برسد تا بدانید با بخشی از کسانی که شما را دوست داشتند چه کردید. دلم به من می‌گوید آیا می‌شود روزی لیلا حاتمی از همان توجیه «غافلگیری» فرجه بگیرد و از حجاب دفاع کند؟ خانم حاتمی دلم می‌لرزد و اشکم جاری شده است اما همین یک خط را هم می‌نویسم: لطافت و زیبایی روح یک شهید در بالاترین مرتبه است. سر مزار شهدا به این فکر می‌کردم آیا می‌شود لیلا حاتمی روزی در میان من و دوستانم با هم در همین پنج‌شنبه‌ها پیش شهدا بیاید.

من هنوز به شما امیدوارم.

ف.م؛ یکی از دوست‌داران لیلا حاتمی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زهرا
ای خدااااااااااااااااااااااادلمون خون شد!
اللهم عجل لولیک الفرج
این خانم عزیز هنوز نمیدونه بازیگر "بازی" میکنه ؟
مثلا اگه یه بازیگری نقش قاتل رو بازی میکرد تو یه فیلمی حتما باید اعدام میشد، وگرنه مخاطب رو فریب داده ؟
حسن
دل آدم وقتی خون میشه که اول انجامش میدن بعد میبینن چی میشه ، نهایتا یه عذرخواهی و روز از نو....
United Kingdom
میخوای هزاران ویا میلیونها نامه از دختران ایرانی برات بفرستم که مخالف نظر این ف.م هستند و "حرکت" لیلا حاتمی رو تایید میکنند؟
از جانب خودت سخن بگو!!! شما هم افکار فمینیستی را بذار کنار!
United States
اخه چه ربطی به فیمینیسم داشت اولا. دوما هرکی مطابق نظر شما بگه حرفش از جانب مردمه. مخالف نظر شما بگه باید از جانب خودش حرف بزنه. اما وجدانا چه ربطی به فیمینیسم داشت.
رضا
همه میدانیم که افرادی... حتی در ایران هستند که دوست دارند بندگی شیطان را بکنند و زیر بار بندگی خداوند نروند و لذا دستورات خدا را زیر پا میگذارند....
خود حاتمی پی به اشتباهش برده اونوقت تو وکیلش شدی؟؟؟
نامه ای عالی و حرف خیلی از دانشجویان دختره
من اشتباهی منفی زدم وباشما موافقم
بله هستند منم تایید میکنم هر روز هم تعدادشان بیشتر می شود قلب بسیاری از جوانان ایرانی به تسخیر دشمن درآمده اما زنان و دخترانی هم در سرتاسر جهان هستند که اژ بی بند و باری متنفرند با اینکه شاید در آن اسیر شده باشند
Iran, Islamic Republic of
بله هر کس کار اشتباهی رو انجام میده معنیش این نیست که اون کار رو دوست داره.
ایران یک کشور اسلامی است میخواین بخواین نمیخواین نخواین برید و برنگردید.با پول بیت المال یه شهرت میرسند بعد خدا رو بنده نیستند باعث خجالته
Iran, Islamic Republic of
همین توهمات شیطانی است که باعث رفتارهای خائنانه تعداد معدودی مثل لیلا حاتمی شده است
hooda
عزیزم اینجا ایرانه نه لس آنجلس
امثال شما ها فقط خودتان را با طرز فجیع نمایان می کنید ان هم دوراز چشم خانواده
اما هیچ خانواده نمی خواهد دخترانشان انگشت نما شوند
اگرهزاران نامه ازآنچنانی ها، راهم بیاوری یک دخترباحیای محجوب برابری می کند باهزاران ، نه بلکه بامیلیونها، نه یک تارچادر این دختران باتمام آن دختران برابری نمی کند .
مرگ بر بی حیا
ناصر
خیلی خنده دار بود یکی نیست بگه خانم حاتمی کجا نماینده ایران بود ؟؟!!
ایشون از طرف کدوم نهاد رفته که نماینده ایران محسوب میشده ؟
دختر خانم این خانم هنرپیشه هست و هر کاری که می کنه تو فیلم هاش فقط نمایش هست شاید اعتقاد داشته باشه شاید هم نه به خودشون ربط داره و این که تویه خارج از ایران چه جوری پوشش داشته باشن به خودشون ربط داره !
قانون میگه داخل کشور حجاب رو باید رعایت کنید ! اما در باره خارج از اون هیچ قدرتی نداره و نظر هم نداده !
حالا اگه شما بخوای به خاطر یک هنر پیشه عاشق نماز بشی یا از نمماز دور بشی یا خیلی کارهای دیگه این برمیگرده به نداشتن ثبات شخصیتی در ووجود خودت !
گفته بودی باید به میلیون ها نفر پاسخ بده ! هر کسی فقط به خودش و خدایه خودش( باید ) پاسخ بده اونم در قبال کاری که خلاف قانون نیست تویه ایران چون داخل ایران انجام نشده حاکم اسلامی هم کاری ازش بر نمیاد پس بیایم به عقیده های هم احترام بذاریم !!
ali
تا کی ما باید در باره این چیزای پیش پا افتاده بحث کنیم.هر کس اختیار خودش و هم نداره..
اختیار خود در چهاردیواری بله اما در ؟؟؟؟؟!!!!!
جناب ،جنگل هم دربین حیوانات قانون خودش رادارد اینجاکه کشوراسلامی است وباید باقانون اسلام ودستورقرآن که همانا امرخداوند یکتاست اداره شود وحجاب یک امرشخصی واختیاری نیست بلکه امرودستورخداونداست ومربوط به جامعه، چون نداشتن حجاب فقط درخانه است ودربین اهل خانه ومحرمان .وقتی می گوئیم حجاب انوقت یعنی حضوردربین جامعه وتاثیرگذاری شدید آن درجامعه .
حسن
هرکس اختیار خودش رو داره ولی نه به عنوان نماینده کس دیگه یا به عنوان بانوی ایرانی هر کار خواست بکنه
شما توی خونه ات هرکار خواستی بکن خودت میدونی و خانواده و خدا
اما بیرون میای خواهشا مث بقیه به ارزشها احترام بزار
میم
نویسنده نامه، به همان دلیلی که با دیدن شخصیت معصوم بک هنرمتد در یک فیلم. او را قدیس می سازد و با یک اشتباه همان فرد. بسیار می شکند. باید بداند به همان دلیل نباید به علت یک اشتباه یک خانم با چنین موقعیت و فرهنگی. همه پاکدامنی و نجابتش را زیر سوال ببرد.

مهربانی و گذشت امثال شما، می تواند مهر و محبت را گسترش دهد. اگر ایشان قصد جریجه دار کردن زنان نجیب کشورش را داشت. فرصت و بهانه های زیادی داشت. پس با این اشتباهش او را این چنین سرزنش نکنید.
ایشان نماینده ایران نیست فقط لیلا حاتمی است.همین
تو اینطور فک میکنی کوته فکر دشمنان ایران دنبال سوژه اند و بس.....
علی
حساس نشو
= یعنی بی غیرت شو .... حتی انسانهای آزاده هم اگردین نداشته باشند غیرت دارند .
ahmad
United States
آخر کسی که نتواند فیلم را از واقعیت تشخیص دهد چه انتظاری از اوست. افراد در فیلم فقط هنرپیشه اند و یک هنر پیشه خوب نباید بین زندگی خود و نقشش ارتباطی برقرار کند و گرنه نمی تواند زندگی عادی داشته باشد.
مملی
خواهرم بسیار لطیف و زیبا نوشتی. اما بر خلاف شما من امیدی به این قشر ندارم . متأسفانه به علت نفوذ سکولارها در بدنه و رأس فرهنگی ما که از زمان رضاقلدر تا به امروز هنوز باقی مانده است، مطرب‌ها را به جای هنرمند به مردم کشور ما قالب کرده‌اند. اینها مطرب و مشاطه و خنیاگرند، نه هنرمند. به همین دلیل برای هدایت انسان‌ها به سوی ارزش‌های الهی نباید به چنین کسانی امید بست، حتی اگر در میان‌شان احیاناً به تعداد انگشتان دست، چند مؤمن هم پیدا شود.
سرمایه های اجتماعی و معنوی و باورهای مردم دریک کشور ،خیلی ذیقیمت هستند که توسط اهالی هنر و فرهنگ به حراج گذاشته نشوند و ارزش و اعتبار آنها خدشه دار نشود
بنده خدا چقدرساده ای که فکرمیکنی که بعضی بازیگر هاتو فیلم وسریال پوشش دارن ومقیدهستندبیرون هم همینطورن نمونه اش همین نرگس محمدی است که تو ستایش ببینیش میگی به به چه خانم سنگینی ولی تصویراش تو محیط مجازی میبینی شگفت زده میشی اکثربازیگرهای خانم خودشون گم می کننداینم ازاوناست نگران نباش
چقدر قضيه را جدي گرفتين !!!!
بهزاد
دوست عزیز...
موضوع شدیدا جدی است.
خیلی جدی تر از اون چیز که فکرش را بکنید..
موضوع کمی نبود..و تمام مسائل مربوط به حجاب و عفت زنان عفیف سرزمینمان مسائلی مهم و نیازمند توجه همگانیست.
وقتی سیما بعدازبازی درسریال ها قدر دانی میکنه انسان متوجه میشه که همه اینا فقط یه بازیگرن چراکه پوشش لباساشون بیانگر روحیه ایناست
mehrdad
خانم محترم چرا چیزی که متعلق به شما وطرز فکر شما نیست رو میخواهید به نفع خودتون مصادره کنید همه میدونن خانم حاتمی راه وروشش با شما زمین تا اسمون متفاوته درضمن ایشون نماینده ایران نیست وبه عنوان یک فرد حقیقی به اون جشنواره رفته وازاده هر جوری که خواست عمل کنه به منو شما هم هیچ ربطی نداره
وهمچنین به شما هم ربطی ندارد که درموردتفکر به حق این خواهر محترم اظهار فضل کنی چون تونه نماینده خانم حاتمی هستی ونه وکیل مدافع او
لیلا حاتمی باید انتخاب کنه یا مسلمون باشه یا گلشیفته تمام هیچ حد وسطی نیست و دنبال تبلیغ اسلام آمریکایی مدل ترکی هم نباشه
Iran, Islamic Republic of
خیلی بدبختیت
خانم ف. م عزیر از شما سپاس.
امیدوارم خانم حاتمی تا میتونن کاری بکن و از حرمت زن ایرانی رو بهش برگردونن.
سعید110
احسنت به این می گویند سرباز جبهه جنگ نرم
اینجاست که یک زن برتر از صدها مرد تأثیر می گذارد.
حسین
با درود به این خواهر گرامی و عزیز ما هم دلمان گرفت ولی چه کنیم با این قماش واقعا چه کنیم به سهم خودمان و بجای آنها شرمنده ایم شرمنده
Germany
نميدونم موقع مرگ چاوز هم از مشاهده ريس جمهور ارزشى شرمنده شدى يا نه؟
United States
منم واقعا انتظار این حرکت رو نداشتم مثلا اگه معتمد آریا یا افشار این کارو کنه تکلیف مشخصه ولی امثال ایشون نه
وصیت همه شهدا به ناموس این مملکت این بود خواهرم حجاب وبرای این اعتقاد ازجان گذشت برای عزت این مردم فرد فرد ما باید از خود بپرسیم ما چه میکنیم چه باید کنیم و چه نباید انجام دهیم خدا شاهد و ناظر است بر عمل همه و خدایا شاهد باش بر دلهای پر خون
سینا
Iran, Islamic Republic of
خانم!!!
دختر دبیرستانی
شهدا تنها یک وصیت به من و شما به عنوان یک خانم کردند و آن حفظ حجاب بود.
بارها در وصیت شهدا دیدم که نوشته بودند خواهرم حجاب تو از خون من کوبنده تر است.
خانم حاتمی کاش یک دلیل قانع کننده برای دست کشیدن از فرمان خدایی داشتی که همه ما مدیون لطف او هستیم.
کاش فقط یک دلیل قانع کننده برای زیر پا گذاشتن خون شهدایی داشتی.
خانم حاتمی چگونه زشتی رفتار تو را تعریف کنم در حالیکه در کشوری که تو حرمت اسلام را شکستی خانمی محجبه را به قصد کشت و در آزادی کامل کتک می زنند و فریاد رسی ندارد.
تو مرا و اسلام مرا در مقابل دشمنان خدا به سخره گرفتی ولی از تو ممنونم چون بی حرمتی تو نشانم داد که باید برای غیرت شهید خلیلی بهای بیشتری قایل شوم و در حجابم محکم تر باشم.
خانم حاتمی از تو ممنونم، زیرا زشتی رفتار تو به من زیبای حجاب را بهتر نشان داد و از این پس مرا محکم تر و با وقارتر خواهی دید.
در حالیکه برای تو متأسفم!
سمج
خواهر عزیزم « ف.م. » من هم یک زمانی مثل شما، هنرمندان را بر اساس نقش هایی که در فیلمها داشتند می دیدم و می شناختم و بر همان اساس نیز به ایشان علاقمند می شدم، ولی بعد از مدتی به مانند شما، متوجه شد 90 % ایشان شخصیت اصلی شان متفاوت و اغلب متضاد با فیلم هایشان است و فراموش کرده بوده که لیلا حاتمی ها فقط دراند نقش بازی میکنند!!! (تنها شخصیتی که نقش بازی نکرده سید جواد هاشمی بوده ).
هیمشه از خدا یک دعا را بخواه : که عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرماید)
من نه فقط بازیگرا که حتی آدما رو همیشه همونطوری که خودشون می گفتن و خودشون و نشون میدادن میدیدم ولی مثل شما فهمیدم آدما اون نقشهایی که بازی می کنن نیستن باید در شرایط مختلف دیدشون و محکشون زد البته برای رسیدن به این هم تاوان سختی دادم تاوانی به اندازه از دست دادن کارم یا علی
آشنا
Iran, Islamic Republic of
با سلام. من فکر میکنم اگر دیدمان را عوض کنیم همه مسائل حل می شود. چرا به همه چیز دید شهوانی و جنسیتی داریم؟ برای یکبار هم که شده به همدیگر دید انسانی داشته باشید نه حیوانی. فقط یک لحظه.حرف من نیست. سخن استاد شهید مطهری است
دوست عزیز دید انسانی یعنی کرامت داشتن انسان یعنی تفاوت انسان با حیوان یعنی جایگاه انسان در انسانیتش یعنی پاسداشت مقام انسان یعنی حفظ جایگاه ها و شئون انسان بودن.......مرد را شانیتی است و زن را شانیتی.
رضا
من که از دیدن تصویر روبوسی خانم حاتمی کیا شوکه شدم واقعا غافل گیر شدم

نمی دونم چرا هر هنرمندی پاش رو از این سرزمین مادر زادی بیرون میگذاره خودش رو گم می کنه
ناظر
Iran, Islamic Republic of
ایشون حاتمی هستند نه حاتمی کیا
احمد
خواهر خوبم سلام.نامه پر نکته و پر درد شما اشک من را سرا زیر کرد.امثال حاتمی عروسک جلو دوربین هستن شخصیت زن ایرانی شما هستید در دنیای سینما حاتمی فقط نقش بازی می کند احترام ما به کارگردان و نویسنده هست والا شخصیت حاتمی همان است که در کن دیدید.تا یک لحظه فرصت پیدا کند وجودش را نشان می دهد و شهوت پرستان هم چنان حمایت مکنند که گویی قهرمان ملی را پیدا کرده اند. در این این دنیای با وجود امثال حاتمی ها تازه قیمت شما دختران مسلمان و مومن معلوم می شود.ذره ای ناراحت نشو به زودی در درگاه خدا حاضر خواهیم شد و شما مزد این قصه ها را می بینید
Iran, Islamic Republic of
از دختر زری خوشکام بیش تز این انتظار نداشته باشین
حخ
موافقم
Iran, Islamic Republic of
یعنی همون پسته در بسته
United States
از بازیگرا برا خودمون بت نسازیم
چه انتظارات بیهوده ای دارید شما
ناظر
Iran, Islamic Republic of
پس لااقل به بازیگرای بی قید و بند نقشهای مقید هم ندید لطفاً
ص. ک
خانم ف.م
دو اشتباه در کشورمان اتفاق افتاد و مانند ما ها دچار آن شدیم و مسئولین ما هم آن را اصلاح نکردند هیچ آن را زوز به روز اشاعه دادند و آن هم یافتن الگو(الگوهایی) برای جوانان بود . آنها مانند غربی ها رفتند سراغ بازی گر و بازیکن به این دو گروه اهانت نمی کنم ولی در مدل تربیتی آنها اخلاق و ارزشهای من و شما جایی ندارد. یک بازیگز یا بازیکن باید خیلی مرد یا زن باشد که سالم بیاید و سالم بماند. علت آنهم ساده است غایت آرزوی هر کدام الگوییست خارج فرهنگ من و شما. و مگر نه این است که انسان شبیه به مراد خویش می شود. من و شما باید الگو خود را عوض کنیم و طرفدار دیگری شویم و آنقدر از آنها بگوییم که خانم حاتمی بشوند یکی از خیل طرفداران ایشان.
قبول کنید خانم حاتمی دروغ نگفته او بازگری است مانند سایر بازیگران که نقش معصوم و مغصوب را به یک اندازه بازی می کند و من شما نباید طرفدار ایشان می‌شدیم که امروز دلمان بشکند.
یا علی
ف
عزیزم اشتباه ماخانم هاهمین است الگوی ماحضرت زهراس وحضرت زینب س است /بازیگران درنقش های خوب فقط یاداورفضایل اخلاقی دین مان هستند وهمه ما باید همانجا نکته اخلاقی رابگیریم وبعدفراموش کنیم چه کسی این نقش رابازی کرد!!!دیگربه انهادل نبندیم؟!
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به این خواهر دانشجوی متعهد باید به عرض ایشان برسانم با بخشی از نگرش ایشان موافق نیستم و آن هم اینکه این خواهر خوب به اشتباه شخصیت خانم حاتمی را به شخصیت هنری و بهتر است بگویم بازیگری ایشان گره زده‌اند و بعد انتظار شخصیتی باوقار و شایسته یک زن مسلمان ایرانی را از خانم حاتمی داشته اند و صد البته این گره زدن بیجا و اشتباه محاسباتی در مورد شخصیت حقیقی افراد با شخصیت حقوقی و در این مورد خاص شخصیت بازیگری و نقش‌افرینی افراد گریبانگیر بخش اعظمی از جامعه ما را گرفته است.
در صورتی که حق این است که ما بدانیم خانم حاتمی قبل و بعد از هویت بازیگری دارای هویت حقیقی است که بیانگر اصالت وجود ایشان است و این شخصیت و هویت است که باید ملاک ارزیابی ما از ایشان قرار گیرد.
بنده اعتقادی ندارم که خانم حاتمی کسی را فریفته باشد. نه . ایشان در فیلم یا فیلمهایی نقشی را که از او خواسته اند به نمایش گذاشته و این ربطی به شخصیت و هویت اصلی ایشان ندارد.
در یک فیلم ممکن است فرشته باشد و در فیلمی دیگر ابلیس.
این ترازوی کج و معوج افراد جامعه است که حقیقت این آدم را نمی تواند بسنجد.
شخصیت حقیقی خانم حاتمی همان بود که روی فرش قرمز کن به پای عده‌ای همسنگ خودش ریخت. والسلام
آنتونی کویین در دو فیلم به یاد ماندنی نقش حضرت حمزه و عمر مختار را بسیار خوب و دوست داشتنی بازی کردند ولی عاقلانه نیست که ما او را عموی پیامبر بپنداریم!
عالی بود خواهرم، عالیی
متن جالبی نبود، لیلا حاتمی همیشه نجیب بوده و هست...
نجابتش رو جلوی دوربین ها دیدیم
فدایی آقا
من که هرچی فکر میکنم هیچ نجابتی توی رفتار لیلا حاتمی ندیدم...
یه عده مثل خانم چرخنده ک از ارزش هاشون دفاع میکنن میریزن سرش که های و هوی...
یه عده هم مثل لیلا حاتمی که هرکاری میکنن خوبه...

من نمیدونستم اگه با نامحرم دست بدی و روبوسی کنی نجیبی؟؟؟
این نجابت کجای قرآن و احادیث ما اومده؟؟؟؟

کجاهستند اون خانمای ایرانی که به نجابت و پاکدامنی معروفند؟؟؟

بترس از فردایی که پیش رو داری...
به به عجب نجابتی در اغوش بیگانه ای انهم با یک بوسه عاشقانه
ببین دختر خوب
خودت هم که نوشته ای
اون نمایش بوده که تو در سربه مهر دیده ای
یک ایرانی را نمایش داده خوب توانسته نمایش بدهد چون بازیگر است
بازی گر بازی می کند اعتقاد که ندارد
بازی می کند
آنچه که بازی نیست همان است که در کن رخ داده
او خود لیلا حاتمی است بدون روتوش و سانسور
این سینما و نمایش است که باعث می شود ما فکر کنیم فلانی که نماز را بازی کرده است نماز خوان است
سینما ادامه ی چشم بندیها و شعبده بازیهای سالهای پیش است
سینما چشم بندی است کلک سینمایی است
کسی که در فیلم می میرد آیا واقعاً هم می میرد؟
پس کسی که در فیلم نمازخوان است هم همینطور
منتها مساله اینجاست که این آدمها بخواهند زمانی نماینده ی نقشی که «بازی»کرده اند باشند
دروغ و شعبده ی بزرگ اینجاست
چشم بندی بزرگ جایی است که اینها نماینده ی صلح و سفیر دوستی و نماینده ی زن ایرانی و .... معرفی می شوند
مغالطه ای که رخ داده به نظر من اینجاست
ف
ولی ببین این بازیگران نبایدازطرف زن ایرانی مسلمان خودرامعرفی کنن وبه جهان نشان دهند/اگربازیگرایران است اگربرای من (دخترایرانی فیلم درست میکنن )وبخاطرهمان نقش هایست که بازی کرده به اوجایزه میدهند!!!به خاطرنقش یک زن عفیف وپاکدامن بازی کرده جایزه میگیرد پس بهتربودکمی همان نقش رادرانجا بازی میکرد!
لیلا حاتمی یک بازیگر اسم نمی برم ولی اگه نگاهی به حضور اکثر بازیگران زن ما در خارج از کشور بندازید می بینید رفتار لیلا حاتمی هم در ادامه حرکات و نوع پوشش مابقیشون بود در یک جشنواره انقدر نحوه پوشش بازیگران زن مسخره بود که آدم یاد دلقکها می افتاد یک بازیگر دیگه اجازه داد مجری برنامه ببوسدش همه اینها هم قبل از لیلا حاتمی اتفاق افتاد اینم از نظر ما اتفاقی غیر معمول بود ولی گویا برای بعضی بازیگران ما چندان غیر معمول نیست اینم که نقش متینی داشت در سر به مهر بازم به دلیل بازیگر بودنش بود منتها ما ایرانیها عادت داریم از آدما زود بت بسازیم
اي بابا ول كنيد ديگر
Iran, Islamic Republic of
چیو ول کنیم؟!!!!!؟
اسلام و اعتقاد و شرافت مسلمانی مون رو ول کنیم؟!
خدا که رها کردنی نیست
شما شیطان رو ول کن
نخیر، سکوت کنید و سعی نکنید به همه گیر بدید. مردم بیچاره رو ول کنید، شما برید بهشت و بزارید بقیه هر کاری صلاح میدونن بکنن.
میدونی ما بهشتی دوست داریم تا جایی که جا داره شماهارو هم با خودمون ببریم بهشت عزیزم
Iran, Islamic Republic of
مگر امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. شاید در مذهب شما واجب نباشه ولی در مذهب ما واجبه.
مشکل اینه که امثال شماراه بهشت رامی بندند!!
Iran, Islamic Republic of
ول کردن که این شده
عزیزم حاتمی کسی نبود و نیست که شما فکر کردید. اینها سالهاست که در دنیای زرورق پیج در حال زندگی هستند. حیا و عفاف را دخترانی دارند که بدون اینکه شهرت بازیگری را از مهر و سجاده بدست بیاورند و بدون اینکه کسی بابت حجابشان به آنها پولی پرداخت کند بطور واقعی و نه ظاهری و بازیگری، محجبه و عفیف و باحیا هستند. مثل خود شما و هزاران دختر مسلمان در اقصی نقاط جهان
Iran, Islamic Republic of
آیا فقط شما حق داری بپرسی؟
نه شما هم بپرس
خانم ف م
از نامه ی زیبای شما لذت برم
حرف دل خیلی از ما دختران ایرانی را زدید
دل من هم گرفت و غمگین شدم
زرشک
United States
دلم به حالتون می سوزه. اگر فکر می کنید اسلام اینه که شما می گید خب ادامه بدید. ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
میخوای اسلام امریکایی باشه!!!!!!!
احمد علی جهان بین
با سلام به محضر خواهر و یا خانم عزیز منتقد خانم حاتمی ، ای دختر مسلمان ایران اسلامی که شرافت و عفت تمام در وجود شما ست و سراسر عاطفه و عفاف ، آفرین بر شما ، چند تکته را به عرض شما می رسانم 1- نیش عقرب نه از آن کین است بلکه اقتضای طبیعتش چنین است 2 الگوی شما حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری هستند از حرکات این چنین زنهای بی حیا دلسرد نشوید و توکل به خدا کنید و در دین خود به یاری او ثابت قدم باشید زیرا که اولیاء خدا از هیچ چیزی نمی هراسند و محرون و غمگین نمی شوند و در آخر از مجلس محترم می خواهیم برای هنجار شکنان در مجلس قانونی تصویب کند
ایرانی
یعنی واقعاً لیلاًخاتمی برای دختران نجیب ایرانی یک الگو است.
بعنوان یک ایرانی باغیرت فریاد می زنم که والله اینگونه نیست ایشان برای بچه های خودش هم نمی تونه الگو بشه
میدونید چرا به لیلا حاتمی انقدر انتقاد شد چون یکی از بازیگران نجیب سینمای ایران است و انتظار ازش بالاست.
وگرنه چرا کسی به اون فاطمه معتمد آریا و سایر بازیگران جلف مییتیگ های تبلیغاتی سبز و بنفش کاری نداره؟
معنای نجابت اینه که شما میگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ زیبای حاتمی کیا نشون داد در نجابت و صداقت خیلی از شما منتقدین باید به شاگردی این زن جوان ایرانی بنشینید شاید خدا هدایت و قبولتون کنه
محمد
با بودجه فرهنگ جمهوری اسلامی رشد کردند و بر ضد فرهنگ اسلامی عمل می کنند

من نمیدانم اینها جواب شهدا را چگونه میخواهند بدهند ؟؟؟
احمدی
خواهر خوب و نجیبم
بچسب به همان روزهای پتجشنبه در بهشت زهرا هنر پیشه های اصلی ما که نقش بازی میکنند شهدا هستند.
از فدیم گفتند مادر را ببین دختر را ببین . بقول دوستامان از دخترزری خوشکام بیش از این انتظاری نیست.
مادر لیلا حاتمی در فیلمهای قدیمی لقب بازیگر سکس ایران داشت!!!!دیدنش مجانیه.. کافیه فیلمهاشو ببینید!!!
ههههیییی واقعا من یکی که خبر نداشتم والله....
ایشان بعد از ازدواج با علی حاتمی توبه کرد اما متاسفانه به نظر میرسد دخترش از این توبه پشیمان شده !!!
تر و خشک که به پای هم نمیسوزند هر کی رو تو گور خودش میخوابونن
Iran, Islamic Republic of
به شما میگن مسلمون؟؟؟
اگه بده شما چرا دیدین اون فیلمها رو
این خانوم کار درستی نکرده درست نیست در مورد مادرشون غیبت کنید و آدرس فیلم به هم بدین...
ایرانی اصیل
باسلام
دوستان میشه این قدر بی انصاف نباشید؟
....
Iran, Islamic Republic of
اين يارو ژاكوب ٩٠ سالشه ... واقعاً ذهن مريضي دارين!!!
میشه بابا بزرگ منم یکی از ناموسای جوون تورو ببوسه و بغل کنه؟
پیره
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز کی گفته افراد 90ساله برای همه محرمند؟؟؟
ایرانی
بابا بزرگ منم 90 سالشه ولی .... تو و امسال تهاش مریضن فرضو بر این بگیر که ناموست بخواد با یه مرد 90 ساله روبوسی کنه !!!! البته با توجه به نظرت میشه حدس زد که ککتم نمی گذه !! مثل شما ها زیادن تو این مملکت یکیش همین خانوم
United States
لطفا تند نرويم وياد محظور مشابهي كه براي رييس جمهور سابق رخداد هم باشيم.
دلبندم اون که در مورد رییس جمهور سابق گفتی فتوشاپ بود که دشمنان احمدی نژاد بر علیهش درست کردن خود ژاکوپ داره میگه من رفتم جلو برای روبوسی اونم جوابم و داد
ف
خواهرم عالی بود!!!!!!!!!!!!حرف دل من وتمام دخترای مسلمان وشیعه روزدی؟؟نه تنها خانم حاتمی بلکه تمام بازیگران الالخصوص خانم های بازیگر،این چه وضع حجابه ؟انها نمادیه زن ایرانی هستند!!!ان ازوضع حجابشان چه درایران وچه درخارج ازکشور؟واقعاًنارحت کننده است خدا همه مان رابه راه راست هدایت کند!!
الهام
Iran, Islamic Republic of
خانم ف.م کی گفته لیلا حاتمی نماینده امثال شماست!!؟ شما ها تو همین ایران بین مردم هم طرفدار ندارید! ....
محمد
United States
سلام
نه شما و نه هیچ کس دیگری حق چنین پرسشی در خصوص رفتار شخصی و اجتماعی دیگران را ندارد. شما میتوانید به جای کند و کاو الگوها یا نطرات خود نسبت به دیگران را عوض کنید.
آنا
آدمو سگ بگیره جو نگیره
اه هههههههههههههههه
Iran, Islamic Republic of
ندیدبدید که میگن اینه آخه بایدم ما این بلاها سرمون بیاد . امثال چنین آدمایی ماراروزبه روز عقب مانده تر میکنند وقتی ناموس ما اینطوری غریه ببوسنش چرا باید انتظار دیگری داشته باشیم
محمود
خانم حاتمی اگر 200 سال عمر کنید و تمام این عمرتان را هم در آغوش مردان نامحرم سپری کنید بدانید یکروزی مرگ شما را به جهان آخرت منتقل خواهد کرد فردای قیامت جواب خدا را چه خواهید داد؟
@
خانوم ف.م
شما در سطور پايانى نامه خود نوشته ايد«.. حرفى كه براى شما نوشته ام دوست دارم تنها به گوش شما برسد تا..» حال آنكه با ارسال آن به خبرگزارى تسنيم آن را رسانه اى كرديد! به هر حال فكر نميكنيد اگر نامه را بصورت محرمانه تنها براى خودش ارسال ميكرديد و قصد بهره بردارى سياسى يا.. نداشتيد بهتر و بيشتر تاثير گذار بود؟ وحتى خداپسندانه تر؟
جووون
United States
خاک بر سر این ذهن های بیمارتون بکنن ، بابا جمع کنید این مسخره بازیاتونو
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهور مملکت زن نامحرم رو بغل کرد ، هیچ کس هیچی نگفت ، اونوقت برای ایشون اینقدر جنجال به پا کردید!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دختر گلم شما برای رئیس جمهور هم وقتی مادر چاوز رو بغل کرد نامه نوشتی؟!!
محسن
خواهر عزیز بازیگرها اونکسای نیستند که شما در نقشهایشان می بینید - ( مثلا فیلم "سر به مهر")
خانم شما اشتباه می کنید که از یه بازیگر برای خودتون الگو درست میکنید. اینها فقط بازیگر هستند
پول می گیرند تا نقش بازی کنند و هر چه نقش را واقعی تر بازی کنند بیشتر میگیرند.
خانم ف-م نوشته هاتون خيلي احساسي بود وبه قول خودتان (حرف دل ) خواهرم انسان عاقل حرف دل رو برا هركسي نميگه اينطور كه شما در نوشته هاتون از شور واشتياق سخن رانديد واينقدر مساله رو بزرگ كرديد به نظر من اگه خنجر بدست ليلا را مي كشتيد آرامتر ميشديد اگه با كمي تعقل موضوع را نگاه ميكرديد قطعا حرف دلتو رسانه اي نميكرديد آنهم به رسانه اي كه كمر همت بر نابودي اين ملت بسته اند ديدن ليلا كار سختي نيست اين حرفهاي (دل) رو بايد حضوري به خودش از خودش مي خواستي
از این نامه برای رئیس جمهور سابقتم نوشتی ؟؟؟؟ اصلا چطور به خودت اجازه دادی که این نامه روبنویسی ؟؟؟؟؟ شخصیت لیلا حاتمی بالاتر از اینه که جراید و امثال شما بخواد موعظه اش کنن
این دختر کی بوده که اینقدر نامه اش تو هم سایتها هست؟!!!!
Iranian
Iran, Islamic Republic of
احسنت خانم ف.م ، تبارک الله ، ماشاءاله به غیرتت که اینجور از حجاب یک زن ایرانی دفاع می کنی، حضور زن ایرانی در جوامع و نشست های بین المللی نماد یک از کل است. لیلا حاتمی دانسته یا ندانستهدر دام بازیگران سیاسی دنیا قرار گرفت و می بایست برای جبران این حرمت شکنی و نشان دادن الگوی مناسب زن ایرانی در یکی از خبر گزاری های بنام جهان شرکت و از حجاب و زن ایرانی دفاع و از ملت بزرگوار ایران عذرخواهی و اظهار ندامت کند.
عرفانی
به نظرم خیلی هم تیپ مسخره ای بود نه جذاب و عریان که آنها را محو خود کند نه متین و با وقار که خودیها رو جذب خود کند
سید عمادالفضل سلاطینی
لیلا حاتمی اولین بازیگر زنی نیست که کشف حجاب کرده و در جشنواره های خارجی با مردان نامحرم و اجنبی دست داده و روبوسی میکند!!!
این اقدامهای ضد ارزشی و دینی ثمره ی بی توجهی مسئولین مثلا فرهنگی کشور به فاجعه ی ابتذال در سینمای ایران میباشد که آثار مخرب و شنیع آن مشاهده میشود!!!
انسان باید بر اصول شرعی خود پایبند باشه استدلالهای آبکی به درد نمی خوره.
حرکت خانم حاتمی نه از دیدگاه عرف نه از دیدگاه شرع و نه از نظر مناسبات اجتماعی قابل تایید نیست.
البته خود ایشون هم صد در صد متوجه اشتباه خودش شده.
انشالله دیگه تکرار نمیشه
امان از طاغوت
Italy
خیلی نامه ی قشنگی بود ولی پر از اشکال بود. ایشون نماینده ی ایران در اون جا نیست و این کارش هم بی حیایی نبود در منظر خارجی ها. بنابر این اون قسمت نامه که در این مورد بود اشتباهه.
ولی من اگه ی جای حاتمی بودم! سعی می کردم با امثال این خانم بمونم و طرفدارانم اینها باشند.
ن
کاترین اشتون که داره میره لباسی که برا اون دوختن رو بدهند به لیلا حاتمی
ن
سلام خواهران و برادران من
زیاد خودتان را ناراحت نکنید
دختر خانم زری خوشکام قبلا هم دست با مردان نا محرم دادن رجوع کنید به مصاحبه جدایی نادر از سیمین در فرانسه
کاش واقعا نویسنده این متن یک دختر جوان علاقه مند به لیلا حاتمی بود! تا کی نظرات خودمون رو از زبون دیگران بیان کنیم!
منتقد
به قول آقای روحانی مردم رو به زور نمیشه به بهشت برد؟ این رفتار ها باید آسیب شناسی بشه.چون ما داخل ایران هم از این حرکات کم نمیبینیم!
عارفه
Iran, Islamic Republic of
این بازیگر به خاطر رفتار های شنیعی که داشته واقعا جاش تو این کشوری که با خون شهدا انقلاب کرده نیست اصلا ایشون هم مثل گلشیفنه بره از ایران این کشور خاکش پاکه جای امثال مثل لیلا حاتمی نیست تازه ایشون من چن تا کلیپی که دیدم راحت با مردای خارجی دست میدن تازه این ها روی صحنه س وای به حال پشت صحنه ها در هرحال ایشالا خدا نگذره از هرکس که به نوعی داره ضربه میزنه به فرهنگ ایرانی اسلامی این کشور...
احمد
از برادرم محمد علی بسیار متشکرم عالی بود خدا حفظت کند
رها
آفرین ... جانا سخن از زبان ما می گویی....
Iran, Islamic Republic of
سلام .این خانوم دانشجو فراموش کرده که تصویر روی پرده واقعی نیست و اگر به خاطر فیلم سر به مهر که مضمون واقعیش در مورد خجالت است و نه نماز -همه جا متاسفانه اینطور برداشت میشود و دوستان مذهبی هم ذره ای زحمت فکر کردن به خودشان نمی دهند- طرفدار خانوم حاتمی شده ، تاسف مرا بپذیرند.
متاسفانه سینمای ایران و بسیاری از بازیگران آن فراموش کرده اند که اگر همین مردم مقید به یکسری اصول ایرانی را از دست بدهند دستمزدهای آنچنانی و خرج سفرهای اینچنینیشان را دیگر ندارند که بروند و بعدش عکسهایش را برای مردم به ارمغان بیاورند. بحث من خانم حاتمی نیست این بنده خدا بدشانسی آورده و تصویرش پخش شده و بقیه خوش شانسی... مطمئن باشید اگر جریان دیگری تا قبل از جام جهانی در کشور پر رنگ بود نه ایشان که خیلی چیزهای دیگر هم فعلا پی گیری نمیشد. ضمنا هنرمندان عزیزی که در حال حاضر منت ایران ماندنشان را سر مردم عزیز ما میگذارند خیلی هاشون رفتن و چون متوجه شدن اون طرف جایگاه خاصی ندارن برگشتن و اینجا موندگار شدند. حتما خبر دارید سوپراستارهامون زیاد میرن خارج برای تفریح البته با پولی که از این طرف دارن در میارن ، و شرایط شونم برای ارتباط داشتن با دیگر کشورها و ارائه رزومه کاریشون مهیاست و مثل مردم عادی نیستن... محض نمونه یکیشونو مثال بزنید که رفته باشه و اونور به جایگاه درست و حسابی پیدا کرده باشه و این هنری رو که اینقدر میگن ما نمیفهمیم و پزشو به مامیدن که دارن تو یکی از فیلمهای درست و حسابی اونوریها ببینیم البته نه در حد فیلمهای ضد ایرانی و مستهجن...
و از خدا برای همه ایمان قلبی آرزو دارم