سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۲
۵۲
پاسخ دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به یک سؤال؛

چگونه با فساد اقتصادی سیستمی مبارزه کنیم؟/ ۷ راهکار شکستن هیمنه عناصر فاسد

دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 360921
سوال مبنایی این است که چگونه می‎توان با این شبکه فساد اقتصادی مبارزه کرد و سیاهی آن را از سر این کشور زدود؟
چگونه با فساد اقتصادی سیستمی مبارزه کنیم؟/ ۷ راهکار شکستن هیمنه عناصر فاسد
گروه اقتصادی جهان نيوز ـ دکتر علیرضا زاکانی*: آمار رخداد‎‎های کیس‎‎های مفاسد اقتصادی در کشور و چگونگی انجام عملیات فساد و حجم فساد صورت گرفته در هر مرحله، حکایتگر رسیدن فساد به مرحله سیستمی و ریختن قبح آن برای فاسدانی است که چنگ‎اندازی به بیت المال را برای خود زیرکی پنداشته و بی‎مهابا می‎کوشند تا یک شبه، راه صدساله را البته در مسیر نادرست طی نمایند.

سوال مبنایی این است که چگونه می‎توان با این شبکه فساد اقتصادی مبارزه کرد و سیاهی آن را از سر این کشور زدود؟

با مراجعه به سیره و روش مبارزاتی حضرت امام (رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به نیکی درمی یابیم که ایشان، عبور از گردنه‎‎های سخت و دشوار پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار آن را با اتکا به مدد الهی و عنایات معصومین (علیهم السلام) و از طریق روشنگری و آگاه‎سازی مردم و به میدان آوردن آن‎ها میسر می‎ساختند؛ یعنی با تبعیت از شیوه انبیاء الهی در هدایت جامعه می کوشیدند تا مردم به درجه‎ای از شناخت و آگاهی برسند و با حضور خویش عبور از موانع را امکانپذیر نمایند.

این همان شیوه‎ای بود که موجب شد انقلاب به پیروزی برسد و ۱۰ سال رهبری حضرت امام، به‎ویژه با مقابله در برابر تهاجم همه‎جانبه استکبار در جنگ تحمیلی به نمایندگی صدام، با پیروزی ایران اسلامی خاتمه یابد و پس از رحلت جانسوز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، خلف صالح او قریب به ربع قرن توانسته است سربلندی و افتخار را در برابر همه دسیسه‎‎های دشمنان اسلام عزیز و ایران بزرگ برای ما به ارمغان آورد.

رجوع به ادبیات حضرت امام خامنه ای در مبارزه با فساد اقتصادی نیز ما را به پنج مرحله از مقاطع مختلف رهنمون می‎سازد. ابتدا با بیان خطرات مفاسد اقتصادی و مقدمات آن به‎ویژه در بین مسؤولان، تذکرات مکرری را طی سال‎های مختلف به دولت‎‎های سازندگی و اصلاحات بیان نمودند و در گام دوم با حکم هشت ماده‎ای به سران سه قوه در اردیبهشت سال ۱۳۸۰، حجت را بر همه مسئولان تمام نمودند؛ «به مسئولان خیرخواه در قوای سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، بهنوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است» و سپس با عدم انجام کارکرد‎های درست ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پیامی به جنبش دانشجویی در تبریز در آبان ۱۳۸۱ قیام و حرکت عدالتخواهانه را از آنان مطالبه نمودند تا جایی که در فرازی از آن می‎خوانیم: «اگر عدالت‎ ـ عدالت‎ واقعی‎ و ملموس‎ و نه‎ فقط سخن‎ گفتن‎ از عدالت‎ ـ آرزو و آرمان‎ و هدف‎ برنامه‎ریزی‎هاست‎، پس‎ باید هر پدیده‎ ضد عدالت‎ در واقعیات‎ کشور مورد سوال‎ قرار گیرد. مسابقه‎‎ رفاه‎ میان‎ مسئولان‎، بی‎اعتنایی‎ به‎ گسترش‎ شکاف‎ طبقاتی‎ در ذهن‎ و عمل‎ برنامه‎ریزان‎، ثروت‎های‎ سربرآورده‎ در دستانی‎ که‎ تا چندی‎ پیش‎ تهی‎ بودند، هزینه‎ کردن‎ اموال‎ عمومی‎ در اقدامهای‎ بدون‎ اولویت و به‎ طریق‎ اولی‎ در کارهای‎ صرفا تشریفاتی‎، میدان‎ دادن‎ به‎ عناصری‎ که‎ زرنگی‎ و پررویی‎ آنان‎ همه‎‎ گلوگاه های‎ اقتصادی‎ را به‎روی‎ آنان‎ می‎گشاید و خلاصه‎ پدیده‎ بسیار خطرناک‎ انبوه‎ شدن‎ ثروت‎ در دست‎ کسانی‎ که‎ آمادگی‎ دارند آن را هزینه‎ کسب‎ قدرت‎ سیاسی‎ کنند و البته‎ با تکیه‎ بر آن‎ قدرت‎ سیاسی،‎ اضعاف‎ آنچه‎ را هزینه‎ کرده‎اند گرد می‎آورند. این‎ها و امثال‎ آن‎ نقطه‎های‎ استفهام‎ برانگیزی است‎ که‎ هر جوان‎ معتقد به‎ عدل‎ اسلامی‎، ذهن‎ و دل‎ خود را به‎ آن‎ متوجه‎ می‎یابد و از کسانی‎ که‎ مظنون‎ به‎ چنین‎ تخلفاتی‎ شناخته‎ می‎شوند پاسخ‎ می‎طلبد و هم‎چنین‎ در کنار آن‎ از دولت‎ و مجلس‎ و دستگاه‎ قضایی‎، عملکرد قاطعانه‎ برای‎ ریشه‎کن‎ کردن‎ این‎ فساد‎ها را مطالبه‎ می‎کند».

در گام بعد با رویکرد اساسی خویش خطاب به مسئولان فرمودند که اگر نخواهید یا نتوانید با مردم صحبت خواهم نمود و نهایتا نیز با گله از مسئولان کشور به‎واسطه اهمال در برخورد با مفاسد اقتصادی نکاتی را متذکر شده و اعتراض خویش را مجدد بیان نمودند.

حال با این اوصاف به‎نظر راه برون رفت از بن بست ظاهر شده، مبارزه با مفاسد اقتصادی، انجام اقدامات برون و درون سیستمی است که برخی از رئوس آن عبارتند از:

۱. پیشگیری و صیانت و پاسداری مسئولان از خویش، اصلی است که بی‎توجهی به آن، همه را در مسیر قهقرا و فاسد شدن قرار خواهد داد. از این رو مقام معظم رهبری فرمودند: «برادران و خواهران عزیز! مواظب خودتان باشید. آدم‎های فاسدی که اسمهایشان را شنیده‎اید یا توصیفشان را می‎شنوید، این‎ها از اول که فاسد نبودند. یک وقت یک لقمه چرب و نرمی، دهن شیرین‎کنی ـ‎ دانسته یا ندانسته ‎ـ‎ کسی توی دهن این‎ها گذاشته، به کامشان شیرین آمده، بعد لقمه بعدی و لقمه بعدی را خودشان برداشته‎اند و شده‎اند فاسد. خیلی مراقب باشید. این چندسالی که مشغول خدمتید ‎ـ ‎حالا هرچه هست؛ ۱۰ سال است، ۱۵ سال است، ۴ سال است، ۵ سال است ‎ـ‎ خیلی از خودتان مراقبت کنید. تقوا یعنی همین؛ یعنی همین مراقبت». (بیانات در دیدار اعضای هیئت دولت و مدیران اجرایی کشور ۹/۴/۱۳۸۶).

۲. رشد فضایل در جامعه و دوری از اشرافیگری و فرهنگ زیاده خواهی و تجمل پرستی و در مقابل ایجاد نفرت نسبت به غارتگری و دست اندازی به بیت المال و رانت خواری به هر شکل ممکن انجام پذیرفته و مطالبه برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی افزایش پیدا کند.

۳. امر به معروف و نهی از منکر به‎ویژه از جانب آحاد مردم به مسئولان، امری مقبول و قابل توجه به‎شمار آمده و پاسخگویی مسئولان نسبت به مطالبات بحق مردم به رسمیت شناخته شده و فرار از پاسخگویی به مردم، تقبیح شده و زشت شمرده شود.

۴. تلاش مضاعف همه دغدغه مندان و بازنشر منطقی مطالبات، توسط رسانه‎‎های مختلف در کشور صورت پذیرد تا فضای عمومی جامعه برای مفسدان تنگ گردیده و راه چنگ اندازی به بیت المال برای آنان ناممکن شود و در این مسیر، گفتمان مبارزه با مفاسد اقتصادی و عدالت خواهی به عنوان امری رایج و قابل پذیرش قرار گیرد.

۵. در کنار تشکیلات رسمی و قانونی موجود برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در سه قوه، مسئولان دارای اهتمام ویژه در این سه قوه، حرکت‎‎های غیررسمی اما پر اثری آغاز نموده تا هیمنه عناصر فاسد شکسته شده و محیط پیرامونی آنان نا امن شود.

۶. الگوی اداره کشور از مسیر توسعه غربی که در ذات خود گستره فساد را دامن خواهد زد به الگوی پیشرفت اسلامی تغییر یافته و همه مسئولان در همه سطوح، حل مشکلات و مسائل جامعه را بر مدار الگوی پیشرفت اسلامی پی جویی نمایند.

۷. حرکت در مسیر کارآمد کردن ساختار‎های رسمی موجود، امکان دیگری است که توجه به آن باید با مطالبه همه عدالتخواهان، سرعت گرفته تا علاوه بر مسیر‎های فوق از همه ظرفیت‎‎های نظام برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، نهایت بهره‎برداری صورت پذیرد و در این مسیر همه قوا و نهاد‎های موجود در نظام با پیرایش و مواجهه با فساد در درون خویش، نسبت به انجام مسئولیت‎‎های خود اهتمام خاص ورزند.

به امید روزی که چهره مشعشع نظام اسلامی که با سیاهی‎‎های مفاسد، ملکوک گردیده است با جهادی همه گیر و گسترده، پاک شده و راه رشد و تعالی در جامعه اسلامی تسریع شود. ان شاء الله

* نماینده مردم تهران و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت بر جهادگران مبارزه با فساد و دفاع از حقوق ملت
Iran, Islamic Republic of
چندتا هستن این جهادگران از جمله زاکانی و توکلی خدا حفظشون کنه
درود برشما
یا علی
Iran, Islamic Republic of
راه کارشون خوبه اما باید عملی بشه
فساد ریشه کن می شود اگر جلوی آقازاده ها را بگیرید
....دم از مبارزه با فساد می زنه
.... فساد از مملکت برچیده نخواهد شد.
آدمیزاد
Colombia
فساد هیچوقت برچیده نخواهد شد ...
از مفسدین دولت های قبل آغاز کنید
نابود باد ریشه فساد و مفسدین
Iran, Islamic Republic of
... در زمان احمدی نژاد که عناصر فساد جمعشون جمع بود ...
هر فسادی رو توی این کشور ریشه یابی کنید...
آرزو می کنم روزی آقای زاکانی رئیس جمهور بشن ببینیم در عمل چیکار میکنه ؟
....
زاکانی از تو هم مچکریم!
زاکانی رییس جمهور بشه ؟ ...
انشاالله با اتحاد می شه
Iran, Islamic Republic of
تنها راه مبارزه با فساد از داشتن مطبوعات ازاد و مستقل است که آنهم به یمن وجود برادران آن را هم نداریم! ولی تا دلتان بخواهد فساد و دزدی را داریم.
آدمیزاد
Colombia
اتفاقا مطبوعات ما در مورد افشای فساد و مسائل اقتصادی از خیلی از کشورهای دیگر آزاد ترند ، اما کار با حرف و انتقاد انجام نمیشود برای نمونه در کشورهای آمریکای جنوبی که فساد بسیار گسترده تر و ریشه دارتر است مطبوعات کاملا از هر لحاض که شما بخواهید !! آزادند اما فساد پیوسته بیشتر میشود ، عیب از فرهنگ مصرفگرایی و تشویق به پولپرستی و نیز ذات فاسد شماری از مردم است.
درود بر مبارزین با فساد
انشاالله که این راهکارها عملی بشه
u
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای زاکانی در دولت نهم و دهم کجا تشریف داشتین
در حال انتقاد بودن ولی چشای شما نمی دید
اتفاقا اون موقع هم پیگیری می کردند. شما خواب تشریف داشتی
فدایییی داری
از مثبت هات معلومه...
Iran, Islamic Republic of
ریشه کن فساد زاکانی ای ول
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه عمل هم بشه این راهکارها
هر وقت ما هم قانون خوب و یکسان داشتیم .؟؟؟
....
...غفلت نکنید.
اقای زاکانی با قدرت به کارت ادامه بده و از تهمتها و توهین ها نهراس چرا که به خودشون برمی گرده این توهین ها.
مصطفی
همه موارد فسادآور به همت دولت پاک در کشور ما نهادینه شده ، رانت ، دروغ ، اشرافیگری و .... بدترین اتفاق اینه که همه اینها پشت ظاهرهای موجه دفاع از حقوق ملت و دفاع از محرومین ، عدالت و... پنهان شده ...
Iran, Islamic Republic of
رطب خورده کی تواند منع رطب کند!
United States
بابا خداییش شما حرف نزنید کسی به شما نمی گه لال!!!
Iran, Islamic Republic of
ما منتظریم بسم الله
Iran, Islamic Republic of
فساد ریشه کن می شود همه باید تلاش کنیم
رضا
Iran, Islamic Republic of
من هیچ علاقه و گرایشی به هیچکدام از دسته بندیهای سیاسی ندارم ولی اعتقاد دارم که همه گرایشات سیاسی باید در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی باید مانند حضرت علی(ع) وارد میدان بشوند.
خیلی عالی! همین الان هم دیر شده برای مبارزه با فساد. باید جنبید....
عاشق خدمت و جهاد علیرضا زاکانی
... باورم نمیشه ..
سیستمی یعنی همون اداری؟؟؟
محمد
...شما چسبیدی به بهداشت محیط؟!
به عمل کار برآید
فساد تمام شدنی نیست پس باید مبارزه با ان هم تمام نشدنی باشد
Iran, Islamic Republic of
این راهکارها اجرایی بشه می شه به نتایجی برسیم ولی بعیده بعضی از اقازاده ها بزارن
Iran, Islamic Republic of
هرکسی مرتکب فساد شد به سزای اعمالش برسونیم
Iran, Islamic Republic of
اینجاست که باید از زاکانی هم مچکر باشیم
محمد
عجب راهکارهای خوبی اما چرا 8سال گذشته جواب نداد....
جناب زاکانی از مفاسد اقتصادی شهرداری شروع کنید اگه واقعا جناحی برخورد نمیکنید
چه کسی میخواهد با فساد اقتصاد سیستمی مبارزه کند ؟...
این خط را ادامه دهید
خدا را در نظر بگیرید از دوستان خودتان شروع کنید
مهندس مهراب لاهیجانی
Iran, Islamic Republic of
به جای برخورد با علت با معلول برخورد میشود. این یعنی عدم جزم و جدیت برای مبارزه با فساد سیستمی که علی رغم انکار موجود است.

دولت مردان باید دست اصحاب خبر را برای افشای مفاسد باز گزارند و قوانین حمایتی و تشویقی از ایشان تصویب و اجرا شود.