جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۴
سرنوشت «کانال مالی امن» برای پرداخت شهریه دانشجویان؛

اقدام بی‌سابقه «بانک آمریکا» در بستن حساب‌ دانشجویان ایرانی

يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 360838
دیگر نقض توافقنامه ژنو توسط آمریکا به یک موضوع عادی تبدیل شده است و حتی رسانه ها و کارشناسان حامی دولت نیز از آن به عنوان یک «رویه» یاد می کنند.
اقدام بی‌سابقه «بانک آمریکا» در بستن حساب‌ دانشجویان ایرانی
به گزارش جهان، در حالی که مذاکره کنندگان ایرانی روز پنجشنبه در هتل کوبورگ مشغول مذاکره با طرف غربی بودند یکی از بزرگترین بانکهای آمریکا اقدام به مسدود کردن حساب‌های بانکی ایرانی‌های مقیم این کشور کرده است.

«بانک آمریکا» (bank of america) که تعداد زیادی از دانشجویان و ایرانیان مقیم آمریکا در این کشور حساب بانکی داشتند بدون توجه به قوانین مالی ، حساب‌های بانکی آنان را مسدود کرده است.

شورای ایرانی‌تبارهای مقیم آمریکا طی نامه‌ای که اخیراً به مدیر عامل این بانک نوشته از رفتار تبعیض‌آمیز این بانک انتقاد کرده است. مطابق آنچه در این سند آمده بانک مورد نظر تا کنون از ارائه پاسخ موجه به افراد مراجعه کننده خودداری کرده است.

مسدود شدن حساب بانکی دانشجویان و ایرانیان مقیم آمریکا در حالی صورت گرفته است که به صورت واضح و مشخص در توافقنامه ژنو تاکید شده که کشورهای ۱+۵ یک کانال مالی مطمئن برای هزینه های دانشجویان و بیماران و ... فراهم کنند.

در توافقنامه ژنو که از اول ۳۰ دی ماه سال گذشته اجرایی شده، در این باره آمده است:

ایجاد یک کانال مالی برای تسهیل تجارت بشردوستانه برای نیازهای داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران که در خارج نگهداری میشود. تجارت بشردوستانه محدود به تراکنش-های [مالی] مربوط به غذا و محصولات کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی و هزینههای پزشکی [انجام‌شده در] خارج می‌شود. این کانال مالی، هنگام ایجاد آن، بانک های مشخص خارجی و بانک های ایرانی که محدودیت برای آنها تعیین نشده، را در بر می گیرد.

این کانال همچنین میتواند اجازه دهد:

الف) تراکنش های [مالی] مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد؛

ب) پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه ها و دانشکده ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج کشور تا یک مبلغ توافق شده، برای یک دوره شش ماهه.

:o This channel could also enable

transactions required to pay Iran's UN obligations; and.

.direct tuition payments to universities and colleges for Iranian students

studying abroad, up to an agreed amount for the six month period.

هر چند بنابر اولین اصل بدیهی توافقنامه های بین المللی، طرفین توافق با شروع زمان اجرای آن باید به تعهدات خود عمل کنند اما موضوع ایجاد «یک کانال مالی» همانند دیگر موضوعات مانند عدم امکان برداشت پول های آزاد شده در زمان مقرر و یا عدم تعمیر و نصب قطعات فرسوده هوایپما با بی توجهی طرف غربی مواجه شد.

با این حال فروردین ماه سال جاری (دو روز بعد از مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵) حمید بعیدی نژاد، رئیس دبیرخانه توافقنامه ژنو بدون توجه به این مساله که بیش از ۸۰ روز از اجرای توافق نامه ژنو گذشته به خبرنگار خبرگزاری دولت (ایرنا) گفت که در دور بعدی مذاکرات کارشناسی(۱۶و۱۷ اردیبهشت) "قرار است"، ساز و کارهای نظام پرداخت شهریه های دانشجویی نهایی شود.

حال با گذشت ۱۱۸ روز از اجرای توافق ژنو و تنها در حالی که ۶۳ روز به عمر این توافقنامه زمان باقی است، این کانال امن مالی نه تنها در نظر گرفته نشده بلکه حساب های معمولی شهروندان و دانشجویان ایرانی در خارج کشور نیز در اقدام بی سابقه ای مسدود شده است.

تاکید مقامات آمریکایی برای نقض صریح توافقنامه ژنو می تواند حامل این پیام باشد که کاخ سفید در حال رصد رفتار ایران نسبت به نقض مفاد توافق ژنو است. تا کنون الگوی رفتاری مقامات ایرانی این بوده که در برابر نقض صریح توافقنامه ژنو هیچ واکنش عملی از خود نشان نداده اند. نتیجه طبیعی این عکس العمل آن است که مقامات آمریکایی گام را فراتر نهاده و نه تنها به اجرای تعهدات خود بر اساس توافقنامه ژنو عمل نمی کنند بلکه اقداماتی کاملا برخلاف آن را به اجرا می گذارند.

منبع: رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
اینم از نتیجه دیدن دم کدخدا
Iran, Islamic Republic of
بازم روحانی مچکریم
حسین روتن
Iran, Islamic Republic of
از پاسپورت تا عزت!
Iran, Islamic Republic of
وقتی نوکر باشید اربابت هر کاری که بخواهد انجام می دهد....