چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱۰
جزئیات مذاکرات وین ۴ از زبان معاون ظریف

پیشرفت محسوسی نداشتیم/ خطوط قرمز طرفین در برخی نقاط تلاقی دارد

يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۰۴
کد مطلب: 360720
معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه یک روز پس از پایان دور چهارم مذاکرات هسته ای وین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما حضور یافت.
پیشرفت محسوسی نداشتیم/ خطوط قرمز طرفین در برخی نقاط تلاقی دارد
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه یک روز پس از پایان دور چهارم گفتگوهای وین در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما حضور یافت.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان درباره عدم آغاز تدوین پیش نویس توافق نهایی در وین گفت: از ابتدا هم می دانستیم مذاکرات سختی است و فاصله دیدگاه طرفین اندازه ای هست که نیاز به زمان و بحث زیاد و ابتکار عمل است تا دیدگاه ها به هم نزدیک شودو ما طی سه دور قبلی موضوعات زیادی را مورد بحث قرار دادیم و درباره همه موضوعات گفتگو کردیم و دو طرف دیدگاه های خود را ارائه کردند.

وی افزود: احساس ما این بود که ما از دور چهارم قادر به ورود به تدوین متن شویم اما وقتی بحث ها شروع شد مشخص شد هنوز برای این کار زود است و هنوز تفاوت ها در برخی نقاط به قوت خود باقی است و نیاز به بحث بیشتری دارد.

عراقچی ادامه داد: طی چند روز اخیر مذاکرات فشرده زیادی در سطوح مختلف برگزار شد و نتیجه ای که حاصل شد این بود که هنوز آماده نوشتن متن نیستیم. دور اخیر برای ما در واقع دور اول به حساب می آمد و مشخص شد هنوز زود است.

عراقچی افزود: ما درباره متن هیچ پیشرفتی نداشتیم. هر چند در بخش شکلی به تفاهماتی رسیده ایم. اما در بخش محتوا علی رغم مرور در موضوعات پیشرفتی نکردیم و اختلافات به قوت خود باقی است. احتمال دارد علاوه بر تاریخ بعدی مذاکرات یک دور به صورت فوق العاده دیدار داشته باشیم اما تا الان اختلافات به قوت خود باقی است.

وی تاکید کرد: توافق ژنو غنی سازی را می پذیرد اما با برخی محدودیت هایی که نیاز های ایران است و باید در این باره بحث و گفتگو شود. همچنین چگونگی رفع نگرانی ها درباره راکتور اراک نیز موضوع گسترده ای است. ما معتقدیم با برخی تغییرات می توان این نگرانی را رفع کرد اما ماهیت آب سنگین جزو خطوط قرمز ماست.

معاون وزیر امور خارجه با طبیعی خواندن گمانه زنی ها در رسانه ها از مردم خواست تحت تاثیر این گمانه زنی ها قرار نگیرند به خصوص رسانه های خارجی که با هدف سوگیری و تاثیر بر محتوای مذاکرات است و همچنین گمانه زنی های داخل کشور نیز تاکنون هیچ کدام کمکی به مذاکرات نکرده است.

وی افزود: ایده های مختلفی برای راکتور اراک وجود دارد، انتخاب گزینه مطلوب بحثی فنی و تخصصی است و با گمانه زنی کمکی به آن نمی شود. وی اطمینان داد که هیچ کدام از طرح های ارائه شده قدرت راکتور اراک را کاهش نمی دهد و راکتور ۴۰ مگاواتی اراک قدرتش کاهش نمی یابد.

عراقچی ادامه داد: اختلافات در همه موضوعات وجود دارد و نمی توان شمار آنها را تعیین کرد و البته این موضوع مهمی نیست و باید درباره همه آنها تصمیم گیری شود و می توان گفت که درباره همه موضوعات اختلاف وجود دارد بعلاوه توافق حاصل نمی شود تا اینکه درباره همه موضوعات به توافق برسیم.

وی مذاکرات را به مکعب روبیکی تشبیه کرد: که باید همه ضلع ها هماهنگ شود و بنابر این راجع به همه موضوعات اختلاف داریم و در حال حاضر پیشرفت محسوسی نداشتیم اما فضای مذاکرات جدی است و دو طرف به دنبال رسیدن به راه حلی هستند. خطوط قرمز طرفین هنوز در برخی جاها تلاقی دارد. طرف مقابل ما تا کنون تصمیمات سختی گرفته است که به اینجا رسیده ایم وقتی تصمیم سخت منصرف شدن از غنی سازی صفر درصد در توافق ژنو گرفتند. آنها باز هم باید تصمیمات سختی بگیرند و زبان تهدید را کنار بگذارند.

عراقچی افزود: باید به حقوق ما احترام گذاشته شود، ما به دنبال توافقی هستیم که حقوق مردم را تامین کند و توافقی غیر از این را نمی پذیریم.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: خطوط قرمز ما تغییری نکرده است و به هیچ وجه از آنها کوتاه نمی آییم و این خطوط در مذاکرات رعایت شده است. اولین اصول حقوق ملت ایران است؛ غنی سازی باید ادامه یابد، مواد از کشور خارج نمی شود، راکتور ارک آب سنگین باقی می ماند و از این قبیل...

مذاکره کننده ارشد هسته ای گفت: اگر تا ۳۰ تیر به توافق برسیم خیلی خوب است و اگر هم نرسیدیم، نرسیدیم، اما ترجیح ما ۶ ماه اول است و در پایان یک سال هم اگر هم به توافق نهایی نرسیم دنیا به آخر نمی رسد. توافقی را قبول می کنیم که حقوق مردم ایران را حفظ کند.

عراقچی ادامه داد: زیاده خواهی خصلت قدرت های بزرگ است و مقاومت در برابر این زیاده خواهی ها خصلت مردم بزرگ ایران است. در برابر زیاده خواهی ها می ایستیم و اجازه نمی دهیم با ایران به صورت استثنا رفتار شود. هر چند برخی محدودیت ها را برای دوره زمانی مشخصی بپذیریم. محدودیت ها حتما موقتی است و به منظور اعتمادسازی است. مذاکرات در مسیر درستی است و می شود به تفاهم رسید به شرطی که در طرف مقابل حسن نیت،اراده لازم و واقع بینی باشد.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: یکی از خطوط قرمز ما دانش ماست و هیچ عاملی نمی تواند ما را در حوزه هسته ای در بحث تحقیق و توسعه وادار به توقف کند. تکنولوژی و فن آوری متعلق به ملت ایران است و کسی نمی تواند جلو آن را بگیرد. از نظر ما تحقیق و توسعه در حوزه هسته ای قابل مصالحه نیست.

مذاکره کننده ارشد هسته ای تاکید کرد: برنامه های دفاعی کشور به هیچ وجه قابل مصالحه و حتی قابل مذاکره نیست. سیستم های دفاعی به هیچ وجه موضوع مذاکره نبوده و نخواهد بود. اما درباره ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران ادعا می شود که در گذشته چنین بوده که کاملا غلط است، آژانس در این باره خود را موظف و مدعی می داند که پاسخ هایی پیدا کند، ما هم مشکلی در این زمینه نداریم. اینکه به این بهانه اهداف دیگری داشته باشند همیشه مورد نگرانی ما بوده است. موضوع پی ام دی را با آژانس بحث کرده ایم و توافق با آمانو صورت گرفته است و سوالات آژانس را گرفته و پاسخ می دهیم. آخرین موضو ع ادعاها درباره چاشنی های انفجاری بود که ما پاسخ های روشنگرانه ای به آژانس دادیم و این کار مداومی است که با آژانس در جریان است و هیچ موضوع غیرطبیعی در این باره وجود ندارد.

عراقچی ادامه داد :هنوز وارد بحث تمدید مذاکرات نشده ایم که اگر لازم باشد نیاز به جلسه ای جداگانه برای تنظیم آن است. ما هیچ وقت به طرف های مذاکره کننده خوشبین نبوده ایم و به نیات آنها با بدبینی نگاه می کنیم اما اینکه آنها جدی هستند و یا خیر می توانم بگویم که نشانه ای که آنها جدی نیستند تا کنون ندیده ایم و همه حرکت های آنها را با بدبینی تحت نظر داریم و اگر حرکتی را ببینیم که حاکی از عدم جدیت آنها باشد قطعا روی رفتار ما هم تاثیر خواهد گذاشت.

معاون وزیر امور خارجه درباره امکان حضور وزرا گفت : این احتمال پیش بینی شده است. انتظار می رود که ۶ کشور با صدای واحد صحبت کنند و وظیفه این هماهنگی با خانم اشتون است. البته ما یک نگرانی داریم که به وی هم اعلام کرده ایم ما هرگز حاضر نیستیم یک مذاکره را دوباره انجام دهیم که توافقی را انجام دهیم و یکی از اعضا اعتراض کند.

وی ادامه داد برای مثال یک کشور خاص توافق ژنو را در مقطعی متوقف کرد و ما به اشتون گفتیم این وظیفه شماست که هماهنگی را انجام دهید، بین ژنو ۲ و ۳ حدود ۱۰ روز طول کشید و آنها خودشان آن عضو را هماهنگ کردند؛ ما صراحتا اعلام کردیم این کار دوباره اتفاق نیفتد. اما شاید لازم باشد در مقطعی نیاز به حضور وزرا باشد که این موضوع در مذاکرات مشخص خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین روتن
Iran, Islamic Republic of
امید زیادی به نتیجه نیست
مجید مجد
United States
نشون به همون نشون که حضرت آقا فرمودند به این مذاکرات خوش بین نیستند
یا علی
اکبر
اصل مذاکره چه خبر؟
Netherlands
معلوم نیست که آنچه از نتایج می گوید همان باشد که در آنجا گذشته !! قبلا هم مطالب پس و پیش شده بود...
یا علی
ایرونی
.... آقای روحانی و آقای ظریف حالا معنای حرف حضرت آقاروکه فرمودن به مذاکره با امریکا خوشبین نیستم رو می فهمین یا بازم میخواین با کدخداتون!! صحبت کنین؟
علی
Iran, Islamic Republic of
بالاخره به همانجایی رسیدند که تیم مذاکره کننده قبلی رسیده بود یعنی توقف مذاکرات. ولی فرق الان با آن موقع اینست که آن موقع این همه امتیاز در ازای هیچی به غربی ها نداده بودیم.
شماها به آرزوهايتان همگام با اسرائيل رسيديد
اين يك آزمون براي غرب است كه رهبري عزيز اجازه داده اند تا بعداً غربي ها بهانه اي نداشته باشند كه ايراني ها اهل مذاكره وگفتگو نيستند
تا زمانكي كه رهبري عزيز همانند سال 1384 اعلام نكرده اند كه گفتگو متوقف شود مذاكره به كوري چشم دشمنان ايران وجهان ادامه خواهد داشت
یعنی بعضی ها اینقدر نفهمن که نمی فهمن خطوط قرمز دشمنان ما ، پیشرفت ماست ؟
احمدی
Iran, Islamic Republic of
خدا پدرتو بیامرزد ما هم همین را می گوئیم که وقتی دادکشیدیم آقایان بیائید ما را بیینید آغاز تحریم ها بود وحالا طی مدت این 10سال خوش بحال دیپلماتها که هر روز می روند وبا بسته های فرهنگی چمدانی برمی گردند ما که بخیل نیستیم .
United States
باز دم عراقچی گرم!