جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روسیه صادرات‌گاز به اروپا را متوقف خواهدکرد

جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 360468
نخست وزیر اسلواکی تاکید کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تعدادی از کشورهای اروپایی اطلاع داده است که در صورت عدم پرداخت بدهی اوکراین، صادرات گاز مسکو به این کشورها از ابتدای ژوئن قطع خواهد شد.
به گزارش جهان؛ تسنیم به نقل از رویترز نوشت: روبرت فیکو نخست وزیر اسلواکی روز گذشته پس از دیدار با آندرس فاگ راسموسن دبیرکل ناتو در جمع خبرنگاران تصریح کرد: تهدید مهمی که در شرایط کنونی اسلواکی با آن روبرو است مساله عرضه گاز روسیه از طریق اوکراین است. رئیس جمهور روسیه به تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله اسلواکی اطلاع داده است که در صورتی که اوکراین بدهی گازی خود را پرداخت نکند جریان صادرات گاز روسیه به اروپا از ابتدای ژوئن متوقف خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش روسیه اعلام کرده است در صورتی حاضر به از سرگیری مذاکرات گازی با اوکراین است که کی یف بدهی گازی 3/5 میلیارد دلاری خود را بپردازد ولی اوکراین در مقابل اعلام کرده است که تنها در صورتی حاضر به پرداخت بدهی گازی است که مسکو قیمت گاز را به سطح قبلی بازگرداند.
 
نخست وزیر اسلواکی افزود: این یک تهدید جدی علیه امنیت انرژی اسلواکی به شمار می رود. پوتین از رهبران اروپایی خواسته است تا برای حل و فصل بحران اقتصادی اوکراین کمک بیشتری کنند تا مساله بن بست گازی بین دو کشور نیز حل و فصل شود. روسیه دو بار قبل نیز بر سر اختلافات قیمتی با اوکراین جریان صادرات گاز به این کشور را قطع کرده است که این مساله مشکلات زیادی را برای مردم اروپا به وجود آورده است.
 
بحران اوکراین موجب شده تا روابط روسیه و غرب به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد تنزل پیدا کند. اروپا بخش مهمی از انرژی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند.اوکراین مسیر مهمی برای ترانزیت گاز صادراتی روسیه به اروپا به شمار می رود. روسیه 30 درصد گاز اروپا را تامین می کند و 40 درصد گاز صادراتی این کشور از طریق اوکراین تزانزیت می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *