پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

هشدار زنگنه درباره ادامه تحریم نفتی ایران

تحریم‌های نفتی با تشدید انحصارگری، هزینه بالایی به جامعه جهانی تحمیل می‌کند
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 360465
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از رویکردهای تحریمی در بازار جهانی انرژی اعلام کرد: اتخاذ این گونه رویکردها موجب کاهش تنوع منابع تامین کننده انرژی و وابستگی مصرف کنندگان به یک یا چند تولیدکننده عمده می شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در چهاردهمین اجلاس بین المللی انرژی در مسکو که با حضور وزیران نفت و انرژی 50 کشور و روسای 15 سازمان بین المللی برگزار شد ، گفت : تضمین امنیت انرژی ایران در طولانی مدت و مشارکت در تامین امنیت انرژی جهان ارکان توسعه پایدار کشورمان است.
 
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت : منافع جمعی در عصر جدید پایه و اساس همکاری میان کشورها را تشکیل می دهد و به شکل گیری مفاهیم مثبت از مقوله امنیت انرژی منجر می شود.
 
وی گفت: این وضعیت همراه با تعامل سازنده میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، تقویت اطمینان و اعتماد به عنوان بنیان طرح های مربوط به افزایش ظرفیت ها در حوزه انرژی را به دنبال دارد.
 
زنگنه افزود: به نظر می رسد که بکارگیری فناوری های پیشرفته برای استخراج منابع غیرمتعارف از جمله ذخایر هیروکربنی موجود در لایه های عمیق دغدغه هایی را در ارتباط با امنیت انرژی در کشورهای مشخصی سبب شده است.
 
وی افزود : با این وجود چالش های درازمدت تامین پایدار و قابل اعتماد انرژی همچنان پابرجاست و تلاش های جهانی برای بهبود وضعیت محیط زیست به اهداف مورد نظر نیانجامیده است. در مواردی که ذغال سنگ استفاده می شود ، سیاستگزاری کشورهای مصرف کننده نه تنها با موارد فوق الذکر همخوانی ندارد بلکه حتی با توانمندیهای آلایندگی حامل های انرژی مورد استفاده آنها در تضاد است.
 
وزیر نفت تشریح کرد: در دوره جدید قیمت های بازار انرژی باید تضمینی برای استفاده از سوخت های پاک باشد. قیمت گذاری ذغال سنگ، گازوییل و گاز طبیعی باید منعکس کننده ارزش آنها و نیز ترغیب برای سرمایه گذاری در زمینه تولید سوخت های پاک باشد. در این وضعیت کشورهایی که به استفاده از سوخت های آلاینده ادامه می دهند باید هزینه های پاک کردن محیط زیست را تقبل کنند.
 
زنگنه افزود: بکارگیری اقدامات محدودکننده همچون تحریم های سیاسی- نفتی تاثیرات جانبی بر تولید و نیز ذخیره نسبی کشورها داشته است ضمن اینکه این گونه اقدامات به کاهش تنوع منابع تامین نفت و گاز منجر شده و اتکای روز افزون مصرف کنندگان به یک یا دو تولیدکننده عمده را موجب شده است.
 
وی گفت : کشورهای مشخصی برای تحمیل اولویت های خود به دیگران، در کوتاه مدت ابزارهای مرتبط با تحریم را در بخش اقتصادی-فناورانه بازار انرژی به کار می گیرند تا به این وسیله توسعه ظرفیت های تولیدی کشورها را نسبت به ذخایر موجود آنها مسدود کنند.
 
وی تاکید کرد: این روند ضمن تشدید انحصارگری در حوزه انرژی هزینه های بالایی را به جامعه جهانی به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته تحمیل می کند.
 
وزیر نفت کشورمان گفت : ایران با مجموع 400 میلیارد بشکه ذخیره نفت و گاز متشکل از 34 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و 157 میلیارد بشکه نفت خام بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز جهان را در اختیار دارد. براین اساس ایران به طور جدی به دنبال کسب موقعیتی متناسب با ذخایر نفت و گاز خود در میدان های بین المللی است.
 
وی گفت: با این نگاه نه تنها اهداف اقتصادی کشورمان جامه عمل خواهد پوشید بلکه متنوع کردن تامین کنندگان انرژی به عنوان یکی از نیازهای ضروری عصر جدید نیز تحقق می یابد.
 
وی افزود: ایران در حال توسعه اقتصادی است و در این فرآیند با مشکل بهره وری پایین در حوزه انرژی مواجه می باشد. بخشی از این مشکل در قیمت گذاری داخلی حامل های انرژی ریشه دارد که اقداماتی برای بهبود این وضعیت و تغییر آن در دست اجراست.
 
زنگنه گفت : بخش دیگری از مشکل بهره وری پایین انرژی در ایران به استفاده از فناوریهایی برمیگردد که نیازمند ِ ، به روزسازی هستند. بر این اساس همکاری در حوزه های خاصی مانند آموزش، تبادل نظر، افزایش بهره وری در بخش انرژی و بهبود وضعیت زیست محیطی از ضروریات است.
 
وی گفت : نشست بین المللی انرژی می تواند به مانند کاتالیزوز عمل کند و افق های جدیدی را در زمینه همکاری میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی بگشاید که نقش شان در افزایش امنیت انرژی بسیار مهم است.
 
وی اظهار داشت: ارتقای کیفیت تولید نفت و گاز، به روزسازی صنایع پالایشگاهی، کاهش سرعت مصرف انرژی و نیز سطح دی اکسید کربن و دیگر آلاینده ها از طریق بهینه سازی مصرف انرژی از جمله برنامه های اولویت دار وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران است.
 
وزیر نفت کشورمان تاکید کرد: معتقدیم که بهبود بهره وری انرژی راه منطقی بهینه سازی مصرف آن است. همکاری های بین المللی برای تسهیل دسترسی به فناوری های پیشرفته به کاهش سرعت مصرف انرژی کمک می کند و توانمندی های صادراتی ایران در این بخش را افزایش می دهد که آن نیز به نوبه خود به تقویت امنیت انرژی جهان منجر می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: با وجود تحریم ها و موانع ایجاد شده در سال های اخیر ، سبد انرژی در ایران متشکل از 30درصد محصولات نفتی مایع و 70 درصد گاز طبیعی است. به طور متوسط 87 درصد مردم ایران زیر پوشش شبکه گازرسانی هستند که این رقم در شهرها به98 درصد می رسد.
 
وی گفت : این نشان می دهد که ایران یکی از کم الاینده ترین سبدهای انرژی در جهان را دارد. ایران همچنین طرح های جدی در زمینه بکارگیری فناوری های به روز در بخش حمل و نقل اجرا کرده است و در این راستا در زمان حاضر حدود دو هزار ایستگاه سی ان جی در سرتاسر کشور به بیش از سه میلیون دستگاه خودرو خدمات می دهند و مصرف روزانه گاز در آنها به حدود 20 میلیون مترمکعب می رسد.
 
زنگنه توضیح داد: در دنیای امروز توسعه اقتصادی، انرژی و محیط زیست به شکلی کارکردی به هم تنیده شده اند که هر گونه دستکاری در یکی از آنها بر دیگران تاثیر منفی خواهد گذاشت و چنین فرآیندی هیچ برنده ای نخواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *