چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۷

آیا مرزهای جنوب‌شرقی با سفر نوازشریف به تهران امن‌تر می‌شود؟

يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب: 359766
دولت جدید پاکستان بر خلاف دولت قبل در مسئله سوریه و بحرین دیدگاه‌های خود را به عربستان نزدیک کرده است.
آیا مرزهای جنوب‌شرقی با سفر نوازشریف به تهران امن‌تر می‌شود؟
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: در چند ماه اخیر برخی چالش های امنیتی را در مرزهای مشترک ایران و پاکستان سبب چالش های در روابط دو کشور شده است. این در حالیست که رفت و آمد مقامات بلند پایه عربستان سعودی و پادشاه بحرین به پاکستان در دو ماه گذشته این ارزیابی امنیتی را تقویت کرده که آل سعود با نزدیکی به اسلام آباد و دادن امتیازات اقتصادی به پاکستان و دولت نزدیک به خود – نواز شریف- تلاش می‌کند که با تسهیل ارتباط با گروه‌های تکفیری شدت ناامنی‌های مرزهای شرقی ایران را افزایش بدهد.

به گزارش جهان‌نیوز، این در حالیست که دولت جدید پاکستان بر خلاف دولت قبل در مسئله سوریه و بحرین دیدگاه‌های خود را به عربستان نزدیک کرده است. بطوریکه پس از ۴۰ سال، یک مقام عالی رتبه بحرین – پادشاه این کشور- به پاکستان سفر کرد.

گسترش همکاری های نظامی پاکستان با عربستان سعودی این شائبه را بوجود آورده است که این کشور در برخی تحرکات نظامی عربستان در بحرین و سوریه قصد همکاری های را دارد. از سوی دیگر پاکستان همچنان تکلیف خط لوله صادارت گاز به این کشور را توسط ایران، مشخص نکرده است.

با همه این جود منابع پاکستانی خبر می‌دهند که سفر نوازشریف با هدف کاهش تنش‌ها و گسترش روابط با ایران صورت می‌پذیرد.

در کنار دغدغه‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین گمانه‌زنی‌ها درباره این سفر تعیین تکلیف وضعیت امنیتی مرزهای شرقی و فعالیت گروهک‌های تروریستی در خاک پاکستان می‌باشد.

در همین حال نزدیکی دولت جدید پاکستان با عربستان سعودی و بررسی عملکرد دولت پاکستان در مدت زمان گروگان‌گیری مرزبانان علائم امیدوار کننده‌ای را در این‌باره نمی‌توان مشاهده کرد.

با این وجود پاکستان منافع زیادی در ارتباط با ایران دارد و مخصوصا در تامین انرژی -گاز- گزینه‌ای دیگر به جز ایران پیش روی نمی‌بیند، بنابراین تامین رضایت ایران برای هر دولتی در پاکستان اولویت جدی دارد.

در بین اعضای همراه نواز شریف نام یک مسئول دیده می شود که برخی امیدواری ها را برای عزم دولت پاکستان برای تامین برخی خواسته های ایران در مرزهای شرقی این کشور زنده می کند. نواز شریف، نخست وزیر پاکستان که برای سفری ۲ روزه به تهران آمده، عبدالمالک بلوچ سر وزیر ایالت بلوچستان این کشور را با خود همراه کرده است.

با توجه به اینکه ناامنی های مرزهای شرقی ایران توسط اشرار حاضر در منطقه بلوچستان پاکستان می باشد و عبدالمالک بلوچ نفوذ زیادی در این منطقه دارد، آمدن وی می تواند علامت مثبتی برای ارتقای امنیت و برخورد با گروه های تروریستی مانند جیش العدل محسوب شود.

تکلیف نهایی گروهبان جمشید دانایی فر تنها باقیمانده مرزبانان گروگان گرفته شده می تواند معیاری برای نشان دادن حسن نیت و عزم دولت پاکستان برای رعایت بیشتر همسایه داری باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آدمیزاد
Colombia
ساختار پاکستان همانند عراق امروزی"فدرالیستی" است پس نواحی (ایالتهای) خود مختار پاکستان هیچگاه بطور کامل در کنترل دولت مرکزی نمیتواند باشد و این سران قبیله ها قومیتها هستند که قدرت راستین دارند ، از این روست که باید هشیار بود کاندیدایی که با شعار "فدرالیسم اقتصادی " تبلیغ میکند چه بسر کشورمان میتواند بیاورد.
سد مهدي
از پاكستان كه عمرا آبي گرم نميشه براي ما ولي اين مساله كه از دولت ما هم هيچ آّبي براي حفظ مرزهاي شرقي گرم نميشه جاي بسي تاسف داره . ما شاهديم كه با روي كار اومدن دولت تدبير واميد! چقدر مرزهاي شرقي كشور نا امن تر شده در مهمترين اين نا امني ها شهادت 14 سرباز مظلوم مرزباني و اسارت 5 سرباز ديگر را شاهد بوده ايم . متاسفانه نيروهاي امنيتي ما هم دارن اون اقتدار گذشته رو كه با دستگيري ملعون معدوم ريگي بدست اوردن رو آروم آروم از دست ميدن . قابل توجه جناب علوي!
United States
من که چشم آب نمی خوره
علی
Iran, Islamic Republic of
این سواله که تیتر زدید خب معلومه کاری از دست این پاکستانی بر نمیاد
Iran, Islamic Republic of
پاکستانی ها از حضور جدی سپاه در منطقه به وحشت افتاده اند چون اگر سپاه روی موضوعی تمرکز کند به یاری خدا حتما تکلیف را یکسره خواهد کرد.
خبر به این دقت را از کجا آوردی؟
به امید این بی غیرت ها و بی عرضه های پاکستان نباید نشست
باید حواس خودمون جمع باشه