جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

امارات برنامه اتمی خود را توسعه می‌دهد

جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۷
کد مطلب: 359355
شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی دستور تشکیل مجدد شورای اداری سازمان انرژی هسته‌ای امارات را صادر کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ولی‌عهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی دستور تشکیل شورای اداری سازمان انرژی هسته‌ای این شیخ نشین را به ریاست خلدون خلیفة المبارک صادر کرد.

خالد بن سلطان القاسمی، محمد ساحوه السویدی، سعید بن فاضل المزروعی، مهندس عویضة مرشد المرر، و محمد حمدان الفلاحی و دیوید ویرلین اسکات، از اعضای این شورا هستند.

ولیعهد ابوظبی همچنین دستور تشکیل کمیته اجرایی شورای اجرایی ابوظبی را به ریاست أحمد مبارک المزروعی و عضویت سعید عید الغفلی، أمل عبدالله القبیسی، علی ماجد المنصوری، اللواء محمد خلفان الرمیثی را صادر کرد.

کشورهای عربی از سال‌ها قبل برنامه‌هایی برای به کار‌گیری انرژی هسته‌ای تدوین کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین برنامه استفاده از انرژی هسته‌ای در میان این کشورها به عربستان سعودی تعلق دارد که درصدد است تا حدود ۲۰سال آینده به بزرگ‌ترین تولیدکننده برق هسته‌ای خاورمیانه تبدیل شود. در این چارچوب قرار است تا سال ۲۰۳۲، ۱۶نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت تولید ۶.۱۷ گیگاوات با بودجه حدود ۱۰۰میلیارد دلار احداث شود. عربستان موافقتنامه‌هایی در این زمینه با چندین کشور ازجمله ژاپن و فرانسه منعقد کرده و در حال مذاکره با روسیه، جمهوری چک، انگلیس و آمریکاست.

امارات متحده عربی نیز برنامه گسترده‌ای برای استفاده از انرژی هسته‌ای دارد. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، حدود ۲۵درصد از برق تولیدی خود را از نیروگاه‌های هسته‌ای بگیرد.ابوظبی ساخت نخستین رآکتور هسته‌ای خود را به نام برکه ۱در‌ماه جولای سال ۲۰۱۲آغاز کرد. از آن زمان ساخت ۳رآکتور دیگر نیز در این شیخ‌نشین آغاز شده است. شرکت انرژی هسته‌ای امارات که مسئول این طرح‌هاست، در بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد این طرح‌ها به میزان ۳۵درصد پیشرفت کرده‌اند. قرار است برکه ۱در سال ۲۰۱۷وارد مدار شود و واحد ۲آن یک سال بعد به بهره‌برداری برسد. براساس برنامه، واحدهای سوم و چهارم آن به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۹و ۲۰۲۰فعال می‌شوند.



امارات در سال ۲۰۱۲قراردادی را با استرالیا برای تأمین اورانیوم مورد نیاز این رآکتورها بست که براساس آن سالانه ۸۰۰تن اورانیوم از استرالیا وارد خواهد کرد. کویت دیگر شیخ‌نشین حوزه خلیج‌فارس درنظر داشت تا سال ۲۰۲۲، ۴رآکتور هسته‌ای بسازد، اما وقوع سونامی در ژاپن که باعث نشت هسته‌ای در نیروگاه دائیچی در شهر فوکویاما شد، نظر حاکمان این کشور را برگرداند و آنان کلاً از طرح استفاده از انرژی هسته‌ای دست کشیدند.

مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد در گزارشی که در دسامبر سال ۲۰۱۲منتشر کرد، تصریح کرد که تولید برق هسته‌ای گزینه‌ پرهزینه‌ای برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است. نویسندگان این گزارش تأکید کردند هزینه‌های چشمگیر سرمایه‌گذاری اولیه به همراه میزان بالای هزینه‌های مختلف در دراز مدت باعث می‌شود که نیروی هسته‌ای در مقایسه با نیروگاه‌های متعارف نفتی و گازی در منطقه‌، مقرون به صرفه نباشد. طبیعتاً‌ هزینه دفع زباله‌های هسته‌ای و نگرانی‌های امنیتی منطقه‌ای هم بر این هزینه‌ها می‌افزاید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *