پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳
واکنش دستگاه‌ها درباره درباره اجرای یک قانون

اسارت قانون عفاف و حجاب در بند سیاست زدگی

شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 359197
مقوله حجاب و عفاف هر ساله تنها در آستانه آغاز فصل گرما به چالشي جدی در جامعه تبدیل می شود که تمام نهادهای مرتبط و غیرمرتبط با این موضوع را با خود درگیر می کند و حتی در برخی موارد به اظهار نظر رئیس جمهور نیز منجر می شود.
اسارت قانون عفاف و حجاب در بند سیاست زدگی
گروه فرهنگی جهان نيوز: حجاب به عنوان یکی از ارزنده‌ترين نمودهاي فرهنگي و اجتماعي در تمدن اسلامي-ایرانی است که البته لازمه گسترش و عمق بخشی به آن، به کارگیری آموزش‌هاي بنيادين و البته مداوم در جامعه است و بی تردید دستیابی به اين هدف متعالی، خود نيازمند مشاركت هدفمند تمام نهادها و دستگاه‌های مرتبط (حدود ۲۶ دستگاه) خواهد بود.

مقوله حجاب و عفاف هر ساله تنها در آستانه آغاز فصل گرما به چالشي جدی در جامعه تبدیل می شود که تمام نهادهای مرتبط و غیرمرتبط با این موضوع را با خود درگیر می کند و حتی در برخی موارد به اظهار نظر رئیس جمهور نیز منجر می شود.

ماجرای گفتگوی زنده احمدی نژاد درباره عفاف و حجاب و گشت ارشاد

گفتگوی زنده احمدی نژاد با یکی از شبکه های تلویزیونی در مقام رئیس جمهور درباره حجاب و گشت ارشاد یکی از پر چالش ترین مباحث رئیس جمهور وقت بود که بسیاری از سیاسیون و چهره های حوزوی نیز به مخالفت با سخنان رئیس جمهور پرداختند. اما ظاهرا بحث حجاب و عفاف از چالشهای جدی هر دولتی است که به دولت یازدهم هم کشیده شده است و ظاهرا بودجه ای نه چندان قابل توجه برای این مهم در لایحه بودجه ۹۳ پیش بینی شد تا تکلیف دولت یازدهم با این مقوله نیز مشخص شود.

واکنش جالب دستگاه ها درباره قانون عفاف و حجاب


همانطور که گفته شد حدود ۲۶ دستگاه در ارتباط با مقوله حجاب و عفاف موظف به اقدام و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که شاید واکنش برخی از این نهادها در این رابطه قابل توجه باشد:

مجلس: باید طبق قانون برخورد شود و قانون حجاب و عفاف به صورت کامل اجرایی شود.

دولت: نیروی انتظامی باید در برخورد با این موضوع اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند و وزیر کشور نیز مأمور می‌شود موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح کند.

نیروی انتظامی: ما فقط برخورد می‌کنیم اما نهادهای مسؤول از اقدام ما حمایت نمی کنند و پس از اجرای هر طرح دوباره بدحجابی پیشروی می‌کند و بدنمایی پوششی جای خود را به رعایت ارزشها می‌دهد.
و ....

انفعال دولت و تحرک دشمنان ملت

اما نکته حائز اهمیت درباره مقوله حجاب، تحرک با برنامه و قدرتمند دشمنان ملت ایران است که از طریق گسترش ابزارهایی برای ترویج بی‌بند و باری، فساد و انحراف از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای، فیلمهای مستهجن، فضاهای مجازی و... نسل جوان و به خصوص فرهنگ خانواده‌های ایرانی را همواره تهدید می‌کنند تا با اشاعه بدحجابی و ایجاد زمینه‌های بی‌دینی، هویت ملی-دینی مردم را از بین ببرند.

از سویی تجربه نشان داده است که نحوه برخورد و عملکرد دولت درباره این موضوع مهم، میزان جهت گیری و شدت و ضعف عملکرد سایر نهادها را تحت تأثیر قرار می دهد. دولت درباره این موضوع چه به صورت فعال به وظایف خود عمل کند و چه منفعلانه تماشاگر اوضاع نابهنجار در این بخش باشد، سایر دستگاه خود را با این نحوه عملکرد تنظیم می کنند.

طی سالهای گذشته سازمانها و نهادهای فرهنگی دچار سیاست زدگی شده و به این گونه مسایل توجه چندانی ننموده‌اند و با این بی توجهی باعث افزایش آسیبهای بی حجابی و بد پوششی کشور شده‌اند به گونه ای که فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی یکی از اصلی ترین اهداف تهاجم فرهنگی قرار گرفته و در حال رشد صعودی است!

واکنش دولت یازدهم به عفاف و حجاب و سرانجام آن


اما در دولت یازدهم و در حالی که رئیس جمهور در یکی از جلسات هیأت دولت بر موضوع عفاف و حجاب و لزوم رعایت آن تأکید کرده و کمیسیون فرهنگی را به عنوان مسؤول بررسی وضعیت عفاف و حجاب معرفی و از نیروی انتظامی خواست در برخورد با این موضوع اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند شرایط در نهایت به گونه ای دیگر رقم خورد.

پس از ارائه لایحه بودجه ۹۳ از سوی دولت به مجلس، جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در باره بودجه اختصاص داده شده به "عفاف و حجاب " گفت: متأسفانه شاهد هستیم که عفاف و حجاب در بودجه ارائه شده از سوی دولت یازدهم مغفول مانده است!

وی در این زمینه می گوید: حجاب یکی از مقوله‌های مهم دینی و فرهنگی ما است که انتظار داشتیم حتی اگر به عنوان یک ردیف بودجه مستقل به آن پرداخته نمی‌شود اما در ذیل سایر بودجه‌های فرهنگی این موضوع لحاظ شود.

با این وجود، لازم است همه دستگاه های مرتبط از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا صدا و سیما و دستگاه های فرهنگی دولت در این مقوله متحد و با عزم جدی برای حل این معضل بکوشند.

نقش وزارت علوم در قانون عفاف و حجاب


در این راستا نقش وزارت علوم و دانشگاه ها به عنوان یکی از دستگاه های مرتبط حائز اهمیت است. اما موضوع قابل تامل این است که دانشگاه به عنوان یک مركز علمي و تخصصي که باید فرهنگ‌سازترین بخش جامعه باشد، اکنون خود درگیر همین ناهنجاری شده و این مساله تا جایی پیش رفته که هر ساله گلایه ها و شکایات دانشجویان ارزشی را نسبت به بی توجهی مسؤولان در خصوص آن می شنویم.

آموزش رقاصی در مهدکودک ها و نقش آموزش و پرورش

در آموزش و پرورش نیز مشکلات به همین شکل است و بعضا در مهدکودک ها به عنوان اولین مرکز آموزشی کودکان بیشتر رقص و موسیقی آموزش می دهند تا سای آموزش های هویت ساز و بنیانی!

الگوهای تبلیغی و رسانه‌ای نقش اساسی در ترویج دیدگاه‌ها، فرهنگ‌ها و نوع رفتارها دارد و به عقیده کارشناسان اجتماعی، مذهبی و فرهنگی رسانه‌ها و صدا و سیما در این زمینه موفق عمل نکرده اند.

نمایش چادر به عنوان حجاب برتر در فیلم ها و سریال ها برای خانمهای متهمه

در قانون عفاف و حجاب بر الگودهی تبلیغی صدا و سیما و رسانه‌ها تاکید شده است و استفاده مناسب از حجاب برتر در فیلم‌ها هم مورد تاکید است. با نگاهی بر فیلم‌ها و سریال‌ها جای خالی حجاب برتر و یا شخصیت‌سازی نامناسب از زنان محجبه مشاهده می‌شود و ساخت فیلم یا سریالی با محوریت تاثیر فرهنگی حجاب و عفاف توسط رسانه ملی خالی به نظر می‌رسد.

هر وقت بخواهند متهم در آستانه اعدام را نمایش دهند چادر می پوشد یا زنانی که از طبقه پایین جامعه هستند و یا دچار فقر هستند با چادر نمایش داده می شوند به گونه ای که انگار هر کس چادر به سر و ارزشی است فقیر است یا متهم!

بررسی نقش سایر دستگاه ها هم که تأثیرگذاری کمتری دارند نیز چندان مثبت نیست!

یک پیشنهاد اولیه همزمان با ایفای نقش دستگاه های مرتبط


در حال حاضر شاید گفتمان‌سازی عرصه حجاب و عفاف از راهکارهای پایه‌ای در این عرصه باشد تا نظریه‌ها و نقشه راه دستیابی به اهداف مورد نظر مورد توجه قرار گیرد و بتوان بصورت ریشه ای اما مداوم بر عفاف و حجاب تاکید و مکشلات مرتبط با آن را مرتفع نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صالح
Iran, Islamic Republic of
اون از دولت احمدی نژاد که بدحجاب ها رو پر رو کرد این هم از دولت روحانی که همون مسیر رو داره میره.
یک جوری شده اگر زبونم لال کسی در خیابان برهنه هم بشه باهاش کاری ندارند.
دانیالی
سلام
امیدواریم دولت در این زمینه کوشش بیشتری کند مخصوصا که امسال سال فرهنگ است.البته مساله حجاب باید ازطریق فرهنگسازی انجام شود.صدا وسیمای خودمان این مساله را خیلی جدی نمی گیرد.جامعه اسلامی نباید از چنین مساله مهمی رنج ببرد.انشااله بایاری خداوندونظرمولاصاحب الزمان این مشکل حل شود.
علی مطهری: حجاب و پوشش اسلامی همان است که بوده، چرا امروز حساس شده اید/این منتقدان فرهنگ در دولت گذشته سکوت کرده بودند