چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
سعید زیباکلام در مشهد:

توافق‌نامه‌ژنوبرنامه‌هسته‌ای رابه‌زنجیر کشید

مذاکرات به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب: 358979
یک تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه توافقنامه ژنو برنامه هسته‌ای را به غل و زنجیر کشید، گفت:‌ ما هیچ چیز از مذاکرات و توافقنامه ژنو به دست نخواهیم آورد و به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سعید زیباکلام در نشست مذاکرات وین در باتلاق ژنو در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه مذاکرات ژنو دارای چهار بحث است، اظهار کرد: بخش دوم توافقنامه مربوط به اقدامات داوطلبانه ایران بوده و در این قسمت از اورانیوم غنی‌ شده ۲۰ درصد صحبت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون دو معدن اورانیوم در یزد و بندرعباس مورد بازرسی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: طرف مقابل ما تاکنون اطلاعاتی از اراک نداشته و اعلام کرده نیروگاه اراک برای ما بسیار مهم است، به طوری که فردو و نطنز آنقدر برایشان اهمیت ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مرکزی به نام SABAN در آمریکا وجود دارد،‌ افزود: این مرکز یک مرکز علنی غیرمحرمانه صهیونیستی تابلودار و مدیر آن شخصی به نام SABAN بوده که این مرکز پاتوق صهیونیست‌های رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: زمانی SABAN از اوباما می‌پرسد شما چه تضمینی دارید که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد و اوباما در جوابش می‌‌گوید هیچ تضمینی وجود ندارد.

** تولید ۲۰۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد با جانفشانی امثال احمدی‌روشن

زیباکلام با بیان اینکه ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌ شده ۲۰ درصد با میلیاردها تومان هزینه و جانفشانی‌‌ امثال شهید احمدی‌روشن تولید کرده بودیم، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ کیلوگرم این اورانیوم اکسید شده و ۱۰۰ کیلوگرم باقیمانده را به پنج درصد رسانده‌ایم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه افزود: آقای صالحی مدتی قبل گفتند رآکتور آب سنگین برچیده نمی‌شود اما چرا آقای صالحی اینقدر نگران هستند مگر کسی از برچیده شدن آن سخن گفته است.

وی با بیان اینکه این فاجعه است که کل نطنز و فردو جمع شود و به جای آن پارک شادی جایگزین شود، افزود: آیا به راستی همه خطوط ما در مذاکرات رعایت شده و آیا ساختار هسته‌ای کشور حفظ شده است؟

وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت:‌ اگر افرادی بی‌سوادی مانند بنده نتوانیم راجع به توافقنامه ژنو حرفی بزنیم آیا به راستی قیامتی وجود ندارد که شما پاسخگو باشید؟

** تحریم‌های نفتی هیچ‌گاه برداشته نخواهد شد

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ظرف دو ماه گذشته فروش نفت ایران کاهش پیدا کرده گفت:‌ این مسئله نشان‌دهنده این است که تحریم‌های نفتی هیچ گاه برداشته نخواهد شد.

وی با اشاره به حرف‌های ضد و نقیض مقامات دولتی تصریح کرد: چرا هر یک از مقامات دولتی چیزی می‌گوید و این چه معنی دارد که میلیاردها تومان در حساب بانکی وجود داشته باشد، اما یک سنت آن قابل برداشت نباشد.

زیباکلام ادامه داد: ۴۰۰ میلیارد دلار برای پرداخت شهریه دانشجویان در بریتانیا، آمریکا و کانادا اختصاص داده شده و این نیز بخشی از توافقنامه است که برای شما نامحرمان منتشر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در توافقنامه ژنو آمده است که تنها تحریم‌های جدید و مرتبط با برنامه هسته‌ای برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد: منظور از این بند این است که تحریم‌های جدید نخواهد آمد اما تحریم‌های قدیمی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: سه چهار روز پس از این دستاورد تاریخی ۱۷ شرکت بزرگ کشتیرانی توسط کنگره‌ آمریکا تحریم شدند.

وی با بیان اینکه جان ‌کری بسیار محکم حرف می‌زند اما آقای ظریف با لبخند جواب او را می‌دهد، افزود: وزیر خارجه آمریکا حرفی می‌زند اما وزیر خارجه ایران به جای اینکه جواب او را بدهد می‌گوید ملت ایران در ۲۲ بهمن جواب او را خواهند داد.

زیباکلام با اشاره به این سخن ظریف که گفته بود حق غنی‌سازی همه کشورها در معاهده ذکر شده و نیازی به تأیید آمریکا نیست، اظهار کرد: اگر معاهده فصل‌الخطاب است پس چه نیازی به این همه رفت و آمد و رفتن پای میز مذاکره است؟

*سخن ظریف خلاف واقع و سخن جان‌کری مطابق واقع است

وی با طرح این پرسش که آیا به راستی حق غنی‌سازی در معاهده NPT ذکر شده گفت: متأسفانه باید بگوییم سخن ظریف خلاف واقع و سخن جان‌ کری مطابق واقع است پس بهتر است به هیچ کدام از طرفین اعتماد نکنیم.

زیباکلام با بیان اینکه آمریکا در عرصه تحریم بیشترین توان را به کار برده افزود: این حرف آقای ظریف چه معنی دارد که می‌گوید مهم نیست آمریکا بپذیرد یا نپذیرد و آقای ظریف با این صحبت نه تنها می‌خواهد صورت مسئله را پاک کند بلکه با مهارت خاصی در پی خط‌خطی کردن آن است تا مسئله شفاف دیده نشود.

*توافقنامه ژنو حقوق هسته‌ای ایران را بر باد داد

زیباکلام با تأکید بر اینکه توافقنامه ژنو حقوق هسته‌ای ایران را اثبات نکرده بلکه آن را بر باد داده است، اظهار کرد: این چگونه توافقنامه‌ای است که هنوز جوهر آن خشک نشده بر سر غنی‌سازی دعوا شده است.

وی در ادامه افزود: اگر چندین بار هم حق غنی‌سازی در دیباچه ذکر می‌شد طرف مقابل آنقدر با ظرافت بندهایی را به آن اضافه می‌کرد تا حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشود.

*توافقنامه ژنو برنامه هسته‌ای را به غل و زنجیر کشید

این تحلیل‌گر سیاسی با اشاره به اینکه توافقنامه ژنو برنامه هسته‌ای را به غل و زنجیر کشیده با انتقاد از سیاست خارجی، گفت: ما هیچ چیزی از مذاکرات و توافقنامه ژنو در نمی‌آوریم و به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

*ائمه جمعه نسبت به پوشالی بودن توافقنامه ژنو اعتراض کنند

زیباکلام در ادامه تأکید کرد: از ائمه جمعه می‌خواهیم به تضعیف کردن برنامه هسته‌ای و پوشالی بودن توافقنامه ژنو اعتراض کنند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از سخن برخی نمایندگان مبنی بر اینکه نمی‌شود ظریف را استیضاح کرد، گفت: چرا مجلس نتواند چنین کاری کند در حالی که در توافق نامه ژنو کاملا مشهود است که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و تحریم‌ها سر جایش باقی خواهد ماند.

وی در ادامه افزود: این دولت از امنیتی‌ترین دولت‌هایی است که کشور به خودش دیده و در سوابق برخی از وزرا این مسئله کاملا مشهود است.

زیباکلام با بیان اینکه سندی به نام NPR وجود دارد، افزود: وزیر دفاع اسبق آمریکا این سند را در پنتاگون ارائه می‌کند که در این سند عنوان شده ما قول می‌دهیم که به همه کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای نیستند حمله هسته‌ای پیشگیرانه نکنیم به استثنای کشورهای ایران و کره شمالی و این سند رسمیت دارد.

این تحلیل‌گر سیاسی در پایان با بیان اینکه در دولت آقای روحانی مرتب از تنش‌زدایی صحبت می‌شود، گفت: مگر ما این تنش را ایجاد کرده‌ایم که شما می‌گویید تنش‌زدایی و این وادادگی و بی‌غیرتی است که بگوییم اگر به آنها لبخند بزنیم آنها با ما خوب می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *