جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
معاون شورای سیاست خارجی آمریکا:

سیاست‌ هسته‌ای ایران تغییر نمی‌کند

سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب: 358781
معاون شورای سیاست خارجی آمریکا در مقاله‌ای با اشاره به اینکه ایران پیروز مذاکرات هسته‌ای است، نوشت: ایران سال‌ها یک راهبرد دیپلماتیک پایدار را برای تلاش‌های هسته‌ای خود اتخاذ کرده و این راهبرد تغییر نخواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «ایلان برمن» معاون شورای سیاست خارجی آمریکا در یادداشتی که توسط اندیشکده «امریکن اینترپرایز» منتشر شد، تأکید کرد: مقامات جدید ایران نیز همان سیاست های پیشین این کشور را در پیش گرفته اند، اما به گونه‌ای جدید و هدف آنها ادامه تلاش‌های هسته ای ایران به همان ترتیب گذشته است.

برنامه اقدام مشترک (JPA) یا همان توافق اولیه ایران و گروه ۱+۵ که پاییز گذشته در ژنو نهایی شد و از ماه ژانویه نیز رسما به اجرا درآمد، این تابستان منقضی می شود. در این میان نیز گمانه زنی ها در خصوص گام بعدی در واشنگتن به اوج خود رسیده است. بسیاری در کنگره، کاخ سفید را تحت فشار گذاشته اند تا به محض به پایان رسیدن دوره لحاظ شده در برنامه اقدام مشترک، فشارهای اقتصادی قابل توجه بر ایران را مجددا افزایش دهد مگر اینکه یک توافق درازمدت حاصل شود قابلیت های هسته ای ایران را مهار کند.

امریکن انترپرایز در ادامه گزارش خود با اشاره به اظهارات اخیر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تهیه سند جامعی که به جزئیات اقدامات هسته ای ایران تا کنون می پردازد، نوشت: اما این دقیقا همان نتیجه ای است که تهران صراحتا امیدوار است مانع از آن شود و به همین دلیل است که قرار است ارزیابی «جامع» خود را در درازمدت ارائه دهد.

این گزارش افزود: بر اساس زمانبندی ارائه شده توسط ایران به نظر نمی رسد که اطلاعات خواسته شده تا قبل از سال ۲۰۱۵ و یا حتی پس از آن آماده شود. اما از سوی دیگر نیز آمریکا و متحدانش به نظر نمی رسد تا آن زمان صبر کنند و سپس در خصوص پایبندی ایران به تعهدات هسته ای اش اظهار نظر کنند.

این اندیشکده آمریکایی در پایان با اشاره تلویحی به اینکه پیروز نهایی مذاکرات هسته‌ای، ایران خواهد بود، تأکید کرد، همانطور که ایران سال‌ها یک راهبرد دیپلماتیک پایدار را برای ادامه تلاش‌های هسته ای خود اتخاذ کرده بود، اقدامات مقامات کنونی این کشور نیز همچنان همان مسیر را دنبال می کند. این بار مقامات ایرانی به دنبال این هستند تا به شیوه ای جدید که ظاهرا ارائه جزئیاتی بیشتر درباره برنامه هسته ای آنها است، همان سیاست پیشین را در پیش گیرند.‬
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *