چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۱

نتایج غیر رسمی انتخابات پارلمانی در عراق

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 358351
نتایج اولیه و غیر رسمی انتخابات پارلمانی عراق، بیانگر آن است که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی نخست وزیر کنونی این کشور با ۵۱ درصد آرا همچنان پیشتاز است.
به گزارش جهان، شبکه العالم از بغداد گزارش داد، مرحله دوم شمارش آرای انتخابات پارلماني عراق، در بغداد و ساير استان ها با حضور گسترده نمايندگان جريان های سياسی شركت كننده در انتخابات رسما شروع شده است.

شمارش آرا، تحت نظر کمیسیون مستقل انتخاباتی در حال انجام است و امكان اطلاع از نتايج به صورت مستمر وجود دارد.

در نتايج اوليه و غير رسمي، ائتلاف دولت قانون با ۵۱ درصد آرا، پیشتاز است.

"رعد ناصر" مسئول شعبه جريان های سياسی در کمیسیون انتخاباتی عراق در گفتگو با شبكه العالم در بغداد گفت: بنا به نظر و تصميم كميساريا، شمارش آرا در دو مرحله انجام می شود: نخستین مرحله در محل رای گيری و مرحله دوم در مراكز شمارش آرا است. در مرحله دوم صندوق ها برای مطابقت نتايج با يكديگر مجددا گشوده می شود.

"محمد سليمان" معاون مدير يكی از مراكز شمارش آرا در بغداد، در گفتگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: بعد از مطابقت آرا، فرایند بايگانی و اعلام نتايج اوليه به جريان های سياسی انجام می شود.

بر اساس نتايج اوليه و غير رسمی در استان های مرکزی و جنوب عراق، ائتلاف "دولت قانون" به رياست نخست وزير کنونی عراق پیشتاز است. بعد از آن ائتلاف "المواطن" و فهرستهای وابسته به "جريان صدر" قرار دارند، كه برای تصاحب رتبه دوم در اين مناطق رقابت می كنند. با توجه به اين نتايج، محافل سياسی بر امكان تشكيل حكومت اکثریت سياسی، از طريق ائتلاف گروه ها تاكيد دارند.

"عدنان السراج" عضو ائتلاف دولت قانون، به شبكه العالم گفت: ما در مقابل يك اكثريت سياسی و رای بسيار بالا به ائتلاف دولت قانون قرار داريم.

وی افزود: نسبت بالای آرای ائتلاف دولت قانون نشان دهنده اين است كه رای دهندگان خواستار ايجاد اکثریت سياسی و كنار گذاشتن درگيری های سياسی هستند، زيرا اين درگيری هاي سياسي منجر به حكومت شراكتی و سهميه ای شده است.

مهمترين شرط برای تشكيل دولت اکثریت سياسی، اين است كه یک ائتلاف نصف بعلاوه يك كرسی های پارلمان را كه جمعا ۳۲۸ كرسی است، بدست آورد. اين امر منوط به ایجاد ائتلافهای جديد بين احزاب و تشكلها است؛ در نتیجه اين ائتلافها مشخص می کند که آيا حكومت اکثریت سياسی تشكيل می شود و يا اینکه دوباره همان حكومت ائتلافی بر عراق حکومت خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *