شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱

روایتی از دوستی و اختلاف های شهید مطهری و دکتر شریعتی

جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب: 358120
عمده‌ترین اختلاف‌نظر مطهری با شریعتی در مسائلی از قبیل فلسفه تاریخ بود که بعد‌ها استاد مطهری نظراتش در باب فلسفه تاریخ را در کتاب «جامعه و تاریخ» مطرح ساخت.
روایتی از دوستی و اختلاف های شهید مطهری و دکتر شریعتی
به گزارش جهان به نقل از فارس حجت ‌الاسلام سید هادی خسروشاهی اختلاف این دو اندیشمند اسلامی استاد شهید مطهری و علی شریعتی گفت: من با هر دو شخصیت آشنایی دیرینه داشتم و با مرحوم دکتر شریعتی، از ایامی که در مشهد دانشجو بود، دوست بودم و بارها و بارها ملاقات داشتم. بعدها که به اصرار مرحوم مطهری به تهران و حسینیه ارشاد آمد و در چند سفر حج همراه ایشان و مرحوم مطهری جلسات طولانی داشتیم، من هرگز بین این دو شخصیت تضاد و دشمنی احساس نمی‌کردم بلکه این دو با همکاری و همفکری یکدیگر مقدمات تحول بنیادی فکری جامعه ما را فراهم می‌ساختند که متاسفانه عناصر مشکوکی به بهانه‌های واهی و در واقع برای بهره برداری‌های خصوصی، میانه این دو متفکر اسلامی را به هم زدند.

حتی پس ازا ستعفای مرحوم مطهری از حسینیه ارشاد، روزی در اتاقک دانشکده الهیات ایشان را دیدم. برادرم سید محمدمهدی جعفری هم حضور داشت. با وجود پخش شدن شایعه اختلاف عمیق بین این دو شخصیت، در آن ملاقات مرحوم مطهری ضمن تعریف و تمجید از مرحوم دکتر شریعتی گفت: دکتر نیز مانند همه ما و همه افراد بشر در آثار خود دچار اشتباهاتی شده است ولی این اشتباهات از نظر من آن مسائلی نیست که امروز بعضی‌ها مطرح می‌سازند و درباره آن سر و صدا و جنجال به پا می‌کنند. اشتباهات دکتر در زمینه‌های دیگری است که باید با نقد علمی _ فلسفی، نه جنجال و هیاهو، با آنها روبه‌رو شد.

به نظر من، عمده‌ترین اختلاف‌نظر مطهری با شریعتی در مسائلی از قبیل فلسفه تاریخ بود و بعدها شهید مطهری نظریه خود را در این زمینه، بدون آن که اشاره‌ای به دکتر کند، در کتاب «جامعه و تاریخ» مطرح ساخت و قبل از آن هم در کتاب «قیام و انقلاب مهدی» اشاراتی در این زمینه دارد و شرح و بسط بیشتر آن در دروس «مارکس و مارکسیسم» ایشان است که خوشبختانه این درسها از نوارها پیاده شده و به تدریج چاپ می‌شود.

منبع: پاره‌ای از خورشید گفته‌ها و ناگفته‌های از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


hosein shahri
لطفا اصل اختلاف را بیان کنید