پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

الفت‌پور: سرمایه‌مملکت را در نظنر اکسید کردن/ملکا: باید دست آمریکایی‌ها را ببوسیم

سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب: 357782
دبیراسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: در روند مذاکرات اگر رهبری احساس می کرد اصول و ارزش های انقلاب خدشه دار شده حتماً به صورت جدی وارد صحنه می شود.
به گزارش  جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، مناظره دانشجویی ایمان ملکا، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و همچنین محمدعلی الفت پور، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با عنوان «پس از مذاکره» عصرامروز در دانشکده علوم پایه دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مناظره دانشجویی الفت پور با بیان اینکه سیاست مداران گذشته ما از جمله آقایان هاشمی، روحانی، ظریف و خاتمی اقدامات جدی را در راستای منافع ملی انجام نداده‌اند و من می‌توانم حداقل ۱۱ مورد مثال برای شما بیاورم گفت: وقتی جک استروا در سال ۸۲ پایش را روی میز روحانی گذاشت، آیا منافع ملی ما تأمین شد؟! وقتی خرازی برای ۲۰ سانتریفیوژ در دستشویی مذاکره می‌کند، آیا عزت ملی ما تأمین شد؟، وقتی فردی از اتحادیه اروپا آمد و جلوی هاشمی بلند نشد، باز هم آیا منافع ملی ما تأمین شد؟ وقتی خاتمی با کریستین اَمان پور صحبت می کرد و شُرشُر عرق می ریخت و CNN آن را پوشش رسانه‌ای می‌داد آیا مردم احساس عزت کردند؟، آیا آقای فیشر با دو دست روی میز نکوبید که باعث شد روحانی بترسد و به مذاکرات ادامه دهد؟، اگر مطالبات رهبری را مطرح کنم فکر می‌کنید آبرویی برای هاشمی و خاتمی بماند؟.

وی ادامه داد: بزرگترین ایراد ما اندیشه التقاطی است، دردفتر انجمن اسلامی شما عکس امام(ره)، مصدق و بازرگان بر روی دیوار است که من هیچ نسبتی میان این سه نفر پیدا نکردم زیرا امام رسماً این دو نفر را تکذیب کرده است؛ آیا امام نامه بدون «بسم الله» بازرگان را پاره نکرد، امام گفت: انقلاب نبود که کار کرد، بلکه انقلاب اسلامی بود که کار کرد تا تکلیف مصدق را یک بار برای همیشه مشخص کند. ما نیامدم نظریه پردازی کنیم آمده‌ایم درباره مذاکرات صحبت کنیم.

در ادامه مناظره دانشجویی ملکا به بیان سخنرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: اساساً بحث منطقی به صدای بلند و عروده کشی نیست، عرصه سیاست‌ورزی حرفه‌ای با آنچه که شما نام آن را نظریه پردازی می‌گذارید فاصله معناداری دارد. درباره بسیاری از موارد که من حضور نداشتم مثلاً من در آن دستشویی که مذاکره شده؛ من نبودم باید سطح نگاه و بحث را بالا ببریم. بیاییم نگاهمان را نسبت به تحولات کشور بالغ‌تر کنیم و واقع‌بینانه ببینیم. جریان دانشجویی حوزه توانمندی و قابلیت‌داری است اما بیش از آن نباید از آن انتظار داشته باشیم. همان‌گونه که به راحتی می‌توان دولت را در دانشگاه نقد کنیم، نقد بخشی از سخنان خود شما است.

وی در ادامه افزود: اینکه عکس امام(ره) کنار مصدق است چه نقشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارد، ما در ۳۵ سال گذشته مذاکره کردیم سیاست مداران به دلایل مختلف همه چیز را در سیاست علنی نمی‌کنند که به آن سیاست خصوصی می گویند بزرگترین ویژگی رهبر به انقلاب پاسداری از ارزش های انقلاب است.

وقتی رهبری احساس کند اصول و ارزش های انقلاب خدشه دار می‌شود خیلی جدی وارد صحنه می‌شود و جلوی آن را می‌گیرد، قرارداد الجزایر یکسری سوراخ دارد خوب که چه؟! بله اشتباه صورت گرفته آیا بیان این مسئله، آتش شما را اطفاء می‌کند؟

بدی کار اشتباهات سی‌سال گذشته نیست، بدتر این است که بعد از ۳۵ سال می‌خواهیم همان اشتباهات گذشته را رقم بزنیم، باید وارد مسیری شویم که راهنما باشد.

ملکا در ادامه تصریح کرد: همه می گویند سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است در صورتی که در ایران همیشه سیاست داخلی تحت تأثیر سیاست خارجی بوده است. وقتی شما می گویید نظریه واقعی، تعیین کننده سیاست این عرصه است الزامات آن نیز تعیین می‌شود. این که در عرصه سیاست‌خارجی اقداماتی را انجام می‌دهیم که کیان جمهوری اسلامی حفظ شود، سیاست خارجی ما دست جریان ایدئولوژیک نیست اگر دست جریان شما بود انقلاب را به باد داده بودید.

ملکا ادامه داد: از صِغار دیدگاهی و تحلیلی باید فاصله بگیریم. وقتی فضا را نگاه می‌کنیم در سیاست خارجی لبنان، عراق و افغانستان بده بستان داریم که درست هم هست زیرا تمامیت ارضی و منافع ملی ایجاب می‌کند که از منافعشان دفاع کنیم. در ۳۵ سال گذشته با همه اشتباهات که همه دولت‌ها کژدار و مریض آمدند و فراز و فرود داشته‌اند اما در کلان قضیه وقتی نگاه می‌کنیم یک روند افزایش قدرت منطقه‌ای در ایران ایجاد شده است.

الفت‌پور در پاسخ به اظهارات ملکا گفت: خیلی خوشحال شدم اگرچه نتوانستید جواب من را بدهید ولی برای ذهن شما ورزش فکری شد. شما فرمودید مصدق و بازرگان ربطی به هم ندارند پس اگر اینگونه است عکس‌های آنها را از دفتر انجمن اسلامی‌تان پایین بیاورید.

من هم اعتقاد ندارم توافق ژنو ترکمانچای است، مسلماً باید به دولت فرصت داد همانگونه که رهبری فرمودند تیم مذاکره‌کننده باید تقویت شود، اما چگونه، چه کسی به تیم مذاکره کننده راه پیدا کرده است، آقای موسویان که جاسوس امنیتی اطلاعاتی آمریکا است؟ (دانشجویی فریاد زد: از نظر شما همه جاسوس هستند)

الفت‌پور در پاسخ به وی گفت: این را ما نمی‌گوییم وزارت اطلاعات دولت آقای خاتمی می‌گوید، چرا چنین شخصی به تیم مذاکره اضافه شده، ایشان در دیدارهای نامتعارف با سفیر ژاپن و همچنین با سفیر اطلاعات انگلستان چه اطلاعاتی را تقدیم می‌کند؟

از سوی دیگر چه چیزی را در ایران تکذیب می‌کند؟ رهبری انقلاب تا آنجا که پیچ و مهره‌ها را باز کردند، چیزی نگفتند اما زمانی که برخی داشتند مملکت را به باد می‌دادند وارد عمل شدند، رهبری نمی‌خواهند بهانه دست آقایان اصلاح‌طلب بدهند که مبادا بگویند رهبری نظام نگذاشت کار کنیم. چرا رهبری مخالف مذاکرات است چون تاریخ وجود دارد.

در تاریخ مذاکرات منافع کشور توسط همین گروه یعنی آقای روحانی و آقای ظریف به خطر افتاد، آقای جان کری در آذرماه سال گذشته در مجلس آمریکا عنوان کرد: همه تحریم ها علیه ملت ایران باقی خواهد ماند بعلاوه سابقه بد آنها در حقوق بشر باعث تشدید این تحریم‌هاست.

الفت‌پور با تأکید بر اثبات کلام رهبری در اینجا گفت: این سخن ظریف که گفته است آنها می توانند سیستم دفاعی ما را نابود کنند، نمونه بارز ترس از دشمن است. در حالی که سیستم دفاعی حزب‌الله در سوریه مثال نقضی بر این گفته است که با وجود تروریست‌های بسیار از هفتاد و هشت ملیت مختلف همچنان همه چیز به نفع حزب الله سوریه بوده است.

وی افزود: بعد از انتخابات مجلس هفتم آقای ظریف در صحن علنی سازمان ملل به البرادعی گفت: شما یک امتیاز در بحث هسته‌ای به ما بدهید، تا ما انتخابات را ببریم.

الفت‌پور با اشاره به اینکه ما جنگ‌طلب نیستیم، گفت: مسیری که آقایان انتخاب کرده‌اند مسیر جنگ‌طلبی است چرا که هر چه ما قدمی به عقب برداشتیم دشمن جلوتر آمده است و گستاخی به حدی رسیده که حتی خواستار تعطیلی بیوت مراجع نیز هستند.

آقای ظریف به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات عراق دو مطالبه دارند، یک: علیه منافع ایران در خاک عراق کاری صورت نگیرد، دو: آمریکا منافقین را تسلیم ایران کند، این چه سیاستی است که حقوق اسلامی ملت‌ها حفظ شود نه فقط حقوق خودمان.

وی ادامه داد: اگر بسیجی‌ها حرفی می‌زنند فقط به خاطر حفظ همان منافعی است که شما از آن دم می‌زنید اما بدانید این توافقنامه منافع ما را حفظ نخواهد کرد.

در این بین ملکا خطاب به صحبت های آقای الفت‌پور گفت: شما سیاسی نیستید کار سیاسی را باید آدم سیاسی بکند، کسی که درک درستی از تحولات سیاسی داشته باشد. اساساً اینکه عده‌ای معتقدند جمهوری اسلامی مثل یک رود در خاورمیانه جاری شده این بوده که سد دفاعی به نام عراق از سر ما برداشته شده و در بحث افغانستان ما باید دست آمریکایی‌ها را هم ببوسیم چرا که افغانستان را به تصرف درآورد. در اینجا در عمق این قضیه می‌بینیم که طالبان که خطری تاکتیکی در مرزهای شرق ایران بود توسط آمریکایی‌ها حذف شد، همچنین صدام در مرزهای غرب ایران توسط آمریکایی‌ها سقوط کرد.

شما هنوز فرق جنگ نیابتی با جنگ کلاسیک را نمی دانید، جنگ نیابتی سوریه با ایران قابل مقایسه نیست، کنش سیاسی باید مبنای محاسباتی داشته باشد.

وی ادامه داد: عده ای معتقد بودند بحرین را ساپورت کنید ولی جمهوری اسلامی این کار را نکرد، چون سیاست تدبیر را در پیش گرفت، ایران راه حل انتخابات را پیشنهاد کرد البته برخی هنوز معتقدند که باید نیروی نظامی به بحرین فرستاد، اما ما می‌گوییم دخالت نکنیم بهتر است.

ملکا در پایان گفت: در مصر هم که اخوان‌المسلمین ادعای مسلمانی داشتند هنگام به قدرت رسیدن، حماس را از ایران جدا کردند در حال حاضر هم کودتای مصر به نفع جمهوری اسلامی شده است چرا که با کنار رفتن اخوانی‌ها ایران فرصت نفس کشیدن پیدا کرده است.

الفت پور در ادامه افزود: اینکه رهبری می‌گویند که به مذاکرات خوشبین نیستند به این معنا نیست که به تیم مذاکره‌کننده اعتماد ندارند بلکه به روند مذاکرات بی‌اعتماد هستند و ایشان تا زمانی که موضوع مذاکرات به مو نرسد وارد نمی‌شوند و به نظر من اکنون به مو رسیده است. اینکه ظریف در کنار همتای خود وزیر امورخارجه سوئیس گفت: مردم ایران از توافقنامه رضایت دارند اگر این‌گونه است پس چرا بسیجی‌ها باید التماس کنند تا کسی بیاید از توافقنامه دفاع نماید؟ مشکل ما داخل است ننگی به نام جشن سعدآباد انجام می‌شود و سخنگوی دولت در چشم مردم زل زده و به مردم دروغ می‌گوید و این جریان آن‌گونه که رسانه‌ها می‌گویند نبوده است. واقعیت بازگشت تفکر اشرافیت به دولت است که این مسائل در زمان احمدی‌نژاد مرده بود. اینکه در مراسم جشن سعدآباد پنج سکه به حضار اهدا می‌شود و ما به دارندگان نشان لیاقت شاید ده یا 15 سکه طلا بدهیم شما بگوئید برای چه باید به این افراد این تعداد سکه اهدا می‌شود.
 
الفت‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه در مذاکرات هسته‌ای موضوع ورود صنعت خودرو به کشور مطرح می‌شود به این دلیل است که اگر این صنعت در کشور آزاد شود آقازاده‌ها از آن بهره خواهند برد وگرنه مردم که پراید و پژو سوار می‌شوند و ما این‌گونه پیش می‌رویم که تمام سرمایه کشور را در نطنز و اراک اکسید می‌کنیم.
 
در ادامه مناظره ملکا تصریح کرد: ما معامله طلا کردیم، پس چگونه از آن بابک زنجانی بیرون آمد؟ در جریان موسوی خوئینی‌ها قوه‌قضاییه وی را مقصر ندانست و ما موافق اشرافیت نیستیم و هر کسی این‌گونه رفتار کند کار بدی مرتکب شده است زیرا اساساً با منطق جمهوری اسلامی موافق نیست. اما در نهایت برای من مهم است تا منافع ملی کشورم تأمین شود. در سیاست نه دوست دائم داریم و نه دشمن دائم بلکه سیاست مشترک وجود دارد ما در سیاست خارجی باید منافع را در نظر بگیریم البته در آن ایدئولوژی هم نقش دارد ما از امریکا دفاع نمی‌کنیم اما در جمهوری اسلامی سیاست خارجی داریم در مذاکرات شما چیزی را می‌خواهید طرف مقابل نیز همین طور پس براساس توافق به نقطه مشترکی می‌رسیم.
 
وی در ادامه افزود: رهبر انقلاب ایستاده و اگر مذاکرات به مو برسد جلوی آن را می‌گیرد تا کنون آنچه مشخص است حمایت کلی رهبر انقلاب از مذاکرات است.
 
الفت‌پور در پاسخ به سخنان ملکا گفت: این کشور 250 هزار شهید داد که حثیت آن را معامله نکنیم اگر در مورد موسوی‌خوئینی‌ها مطالعه بفرمایید گزارش دادستانی قوه‌قضاییه منتشر شده و برای آن حکم تعزیری در نظر گرفته‌اند اما اکنون در تیم مذاکره‌کننده هستیم. هومن مجد مترجم خاتمی در نیویورک است که می‌گوید خاتمی با سوروس دیدار کرده است. سیاست خارجی دولت اصلاحات جای دیگری تفسیر می‌شود این ظاهر و ویترینی برای ما است. از ما که قبول نمی‌کنید تا خود غرب سند بیاورد بگوید که ما چه بلایی بر سر خاتمی‌ آوردیم، پس در این رابطه برخی افراد در تیم هسته‌ای وارد می‌شوند. باید ابعاد پنهان توافق‌نامه ژنو باز شود زیرا این مهم است که اتفاقات سال 82 که مایه شرمندگی ایرانیان شد مجدد تکرار نشود.
 
الفت‌پور در ادامه این مناظره گفت: امام خمینی برای اینکه اجازه داد بازرگان نخست‌وزیر شود بارها رسماً از ملت ایران عذرخواهی کردند، اما شما عکس او را به دیوار زده‌اید. همچنین آقای مصدق براساس اندیشه امام مسلمان نیست ولی عکس او هم به دیوار انجمن است. ملی شدن صنعت نفت هیچ ربطی به مصدق ندارد، خونش را نواب صفوی داده است و ایراد شما در انجمن اسلامی تنها یک کلمه است «التقاط».
 
همچنین یکی از دانشجویان حاضر در جلسه خطاب به ملکا گفت: اگر به فتنه 88 بازگردیم می‌بینیم که شما آن را رقم زدید و شما باعث شدید که قطعنامه 1929 امضاء شود و ملکا پاسخ داد من خیلی وقت است که از فتنه برائت جسته‌ام.

سوال دیگری که در پایان این مناظره مطرح شد این بود که آیا توافق ژنو باعث بهبود رشد اقتصاد شده درحالی که شعار این دولت اصلاح اقتصاد و کاهش قیمت‌ها بوده است؟
 
ملکا در پاسخ به این سوال گفت: این مذاکرات برای مردم اهمیت ندارد آنها فقط به فکر رفع تحریم‌ها هستند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *