جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

افکار کی‌روش در بن‌بست، فدراسیون در خواب

شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 357120
تیم ملی ایران روزهای عجیبی را در اردوی آفریقای جنوبی سپری می‌کند؛ از اعزام چندباره بازیکنان گرفته تا لغو تنها بازی تدارکاتی رسمی این تیم با موزامبیک.
به گزارش جهان به نقل از فارس، تیم ملی فوتبال ایران بامداد بیست و ششم فروردین‌ماه پس از کش و قوس‌‌های فراوان مبنی بر اعزام یا عدم اعزام این تیم به اردوی آفریقای جنوبی،‌ سرانجام راهی آفریقای جنوبی شد تا اولین اردوی خارجی شاگردان کی‌روش برای آماده‌سازی تیم ملی در راه جام جهانی به این ترتیب با ترکیبی نصفه و نیمه استارت بخورد.

برای برپایی اولین اردوی خارجی تیم ملی در راه آماده‌سازی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، ۲۸ بازیکن به اردوی این تیم دعوت شدند که از این تعداد فقط ۱۰ بازیکن راهی آفریقای جنوبی شد و نکته قابل توجه اینکه از جمع این بازیکنان هیچ دروازه‌بانی حضور نداشت.

از ۲۸ بازیکن دعوت شده به اردو ۴ بازیکن استقلال و ۶ بازیکن سپاهان از همان ابتدا به خاطر مخالفت باشگاه‌های خود و ۳ بازیکن فولاد و ۲ بازیکن تراکتورسازی نیز پس از مرخص کردن آنها از سوی کی‌روش به خاطر همراهی این تیم‌ها در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در این سفر در حالی تیم ملی را همراهی نکردند که در خصوص حضور تمام بازیکنان برای همراهی تیم ملی، از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال و حتی وزارت ورزش الزاماتی برای باشگاه‌ها به وجود آمده بود که این اقدامات نیز راه به جایی نبرده و سرانجام تیم ملی با ترکیبی نصف و نیمه راهی اردوی خارجی خود شد. محسن مسلمان نیز در دقیقه ۹۰ از ترکیب کی‌روش خارج شد تا تیم ملی با تعداد نفرات کمتر از یک تیم فوتبال راهی آفریقا شود.

در این میان و در همان شب اعزام تیم ملی و به خاطر عدم همکاری دو باشگاه استقلال و سپاهان، اردوی تیم ملی را تا مرز کنسل شدن پیش برد اما در نهایت کی‌‌روش در لحظات آخر تصمیم گرفت تا این اردو کماکان به قوت خود باقی مانده و برگزار شود. البته ویروس غیبت بازیکنان ملی‌پوش به کادر فنی و حتی کادر سرپرستی هم سرایت کرده و با غیبت دستیار جدید کی روش یعنی مجید صالح و همچنین مهدی محمدنبی، کادرفنی و تیم سرپرستی نیز با ترکیبی ناقص راهی آفریقا شد.

اینکه تیم ملی در این برهه زمانی به بن بست رسیده است یا خیر و اینکه سرمربی تیم ملی در حال حاضر نسبت به اهدافش عقب‌تر است یا جلوتر سوالاتی است که پاسخش را بهتر از هرکسی، کی‌روش می‌داند و بس. هرچند که وظیفه رسانه‌ها در این مقطع همچنان حمایت بی چون و چرا از تیم ملی است اما این موضوع دلیلی نمی‌شود که همین رسانه‌ها چشم را بر روی واقعیات بسته و بخواهند مشکلاتی که بر سر راه آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی وجود دارد را هم نادیده گرفته و به سادگی از آن عبور کنند.



مشت نمونه خروار...

در همان روزهای ابتدایی اعزام تیم ملی به آفریقا و زمانی که دو باشگاه استقلال و سپاهان، حاضر نشدند بازیکنان خود را با این تیم همراه کنند، پیش‌بینی روزهای ناخوشایند تیم ملی در نخستین اردوی خارجی‌اش خیلی کار سخت و دشواری نبود؛ البته از چند روز قبل‌تر از این ماجراها مجتبی جباری نیز دست کی‌روش را در حنا گذاشته بود تا پس از همراه نشدن بازیکنان دو تیم لیگ برتری به اضافه منتظری و نکونام برای حضور در اردوی آفریقا، عصبانیت کی‌روش به اوج برسد؛ عصبانیتی که نتیجه‌اش خط خوردن ۶ ملی‌پوش سپاهان و دعوت یک دروازه‌بان تازه وارد به جمع ملی‌پوشان بود.

اعزام نصفه و نیمه با ۱۰ بازیکن در همان روزهای نخست، توجه محافل خبری جهان را به خود اختصاص داده و همین موضوع باعث شد تا تیم ملی ایران به سوژه خبری در میان این رسانه‌ها تبدیل شود. در نهایت سایر بازیکنان باقی مانده به جز بازیکنان سپاهان (رحمان احمدی پس از گرفتن پاسپورتش خودجوش راهی آفریقای جنوبی شد!) در کاروان‌های مختلف و به صورت جداگانه خود را به ژوهانسبورگ رساندند تا تیم ملی حداقل با حضور بازیکنان لیگ برتری تمریناتش را پیگیری کند. (اعزام نفرات تا همین امروز ادامه داشته و در آخرین تصمیم‌ گرفته شده از سوی کی‌روش، دو بازیکن دیگر سپاهان به تیم ملی خواهند پیوست)



*هموطنان کی‌روش هم جا زدند!

تیم ملی به نیت شبیه‌سازی دیدار با نیجریه و شناخت شرایط این دیدار راهی آفریقا شد. در واقع کی‌روش بازیکنان را به آفریقا برد تا نشان دهد همچنان به عقیده‌اش مبنی براینکه دیدار با نیجریه، تمام جام جهانی برای ایران خواهد بود استوار است.

بر همین اساس قرار شد تیم ملی در ژوهانسبورگ علاوه بر دیدار تدارکاتی با ۴ تیم لیگ برتری این کشور که البته اسامی آنها و حتی روز برگزاری‌شان تا لحظه آخر مشخص نبود، به مصاف تیم ملی موزامبیک هم برود، اما کم شدن تعداد روزهای اردو که این موضوع هم از آن دسته اتفاقات عجیب تیم ملی در اردوی غریبانه آفریقای جنوبی بود، باعث شد تا مسابقه با موزامبیک هم لغو شده تا این دیدار هم به اردوها و دیدارهای لغو شده قبلی بپیوندد.

موزامبیک هم به نوعی می‌توانست مانند گینه، ماکت کوچکی از نیجریه باشد اما تنها دیدار تدارکاتی رسمی تیم ملی در آفریقا به خاطر برخی ناهماهنگی‌ها و عدم آمادگی حریف لغو شد.



*سرپرست دوباره از چارت تیم ملی حذف شد؟

صبح روز اعزام به آفریقای جنوبی کی‌روش در اظهار نظری عجیب در خصوص سفر نبی به مالزی گفت: ای کاش من هم می‌توانستم در این شرایط به چنین سفرهایی بروم!

شاید این اظهارنظر در همان روز این شائبه را در اذهان ایجاد می‌کرد که بین کی‌روش و نبی اختلافاتی ایجاد شده باشد که خیلی زود با اظهارنظر طرفین این شایعه برطرف شد. با این حال نبی در گفت و گویی که اوایل هفته پیش با فارس داشت اعلام کرد تا پایان هفته و پس از حل و فصل موارد مربوط به اردوهای اتریش و برزیل، راهی ژوهانسبورگ خواهد شد که این اتفاق هرگز رخ نداد تا در نهایت دبیرکل فدراسیون فوتبال به جای آفریقا امروز برای برطرف کردن مشکلات مربوط به نکونام راهی کویت شود.

در همین اردوی آفریقای جنوبی نیز مشخص نیست وظایف سرپرستی تیم ملی بر عهده چه کسی است و همراهان تیم ملی از جمله هوشنگ مقدس یا مهدی خراطی از پس این وظایف برخواهند آمد یا خیر؟

شاید کی‌روش به مانند دو سال پیش که ساختار جدیدی را برای تیم ملی مشخص کرد که طی چارت فوق، حوزه سرپرست در آن تعریف نشده بود و تمام کارهای این حوزه در دو قسمت خارجی و داخلی به خراطی و مومنی سپرده شده بود یک بار دیگر در آستانه جام جهانی چنین چارت سازمانی را برای تیم ملی درنظر گرفته است، با این تفاوت که در عمل هنوز کسی حذف سرپرست را برخلاف سال ۹۰ در برهه زمانی فعلی رسانه‌ای و تأیید نکرده است.



*وضعیت کاپیتان همچنان در ابهام!

در ادامه مرحله گروهی رقابت‌های AFC CUP و از هفته پایانی این رقابت‌ها تیم فوتبال الکویت از گروه دوم این رقابت‌ها در حالیکه پیش از این صعود خود را به مرحله یک هشتم نهایی قطعی کرده بود در دیدار پایانی مرحله گروهی مقابل فنجای عمان با نتیجه پرگل ۴ بر صفر به برتری رسید و با ۱۳ امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.

در این دیدار که در خانه الکویت برگزار شد، میزبان از حضور جواد نکونام، بازیکن ایرانی خود در میدان بهره برد.

نکونام در حالی در این دیدار برای الکویت به میدان رفت که پیش از این علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان اواسط هفته جاری اعلام کرده بود کاپیتان تیم ملی با فسخ قراردادش با باشگاه الکویت طی دو روز آینده راهی اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی خواهد شد. با این حال نکونام همچنان برای تیم کویتی به میدان رفت تا فعلا خبری از فسخ قرارداد نکونام نباشد.

الکویت باید امشب در هفته پایانی لیگ کویت در غیاب نکونام که در بازی هفته گذشته تیمش از زمین اخراج شد، در دیداری حساس که سرنوشت قهرمانی را تعیین خواهد کرد مقابل الفحیحیل به میدان برود، ضمن اینکه این تیم کویتی همچنان دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی AFC CUP را نیز پیش رو خواهد داشت.

به این ترتیب تکلیف حضور نکونام در اردوی تیم ملی نیز همچنان نامشخص است تا مشکل عدم همراهی کاپیتان تیم ملی نیز به سایر مشکلات کادرفنی اضافه شود. در همین راستا قرار است نبی امروز راهی کویت شده تا به قول خودش با رایزنی مشکل کاپیتان تیم ملی را حل و فصل کند.



*شایعه، شایعه و باز هم شایعه...

تمام مصائب فنی که این روزها کادرفنی در اردوی آفریقای جنوبی با آن دست به گریبان است از یک سو، حاشیه‌های خبری و شایعاتی که این روزها از اردوی تیم ملی به سمت تهران روانه می‌شود از سوی دیگر باعث شده تا سردرگمی عجیبی در انتشار اخبار بین رسانه ها بوجود بیاید.

یک روز یک رسانه تیمی را به عنوان حریف شاگردان کی روش معرفی می‌کند که اصولاً در برنامه‌های کادرفنی چنین تیمی گنجانده نشده و یک روز دیگر بین رسانه‌ها بر سر تعداد بازی‌های دوستانه، اختلافاتی به وجود می‌آید. یک روز به نقل از کی‌روش صحبت‌هایی در مورد اردو مطرح می‌شود و یک روزی دیگر سرمربی تیم ملی صحبت‌های روز قبل خود را تکذیب کرده و یک سری حرف‌های دیگر را می‌زند و اخباری از این دست که در مدتی که تیم ملی به آفریقای جنوبی رفته کم نبوده است.

شاید اگر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در این قسمت با دقت عمل بیشتری ورود کرده و یا حداقل به همراه تیم ملی، فدراسیون حاضر می‌شد تا چند خبرنگار را به همراه تیم ملی راهی آفریقای جنوبی اعزام کند، هرگز شاهد چند دستگی در بین اخبار منتشر شده در بین رسانه‌ها نبودیم.

در نهایت ای کاش در روزهایی که تیم ملی روزهای بدون سرپرست و غریبانه‌ای را در آفریقای جنوبی سپری می‌کند، حداقل از لحاظ پوشش خبری، شفافیت بیشتری وجود داشت تا این چنین هر روز شاهد شایعاتی از این دست از اردوی تیم ملی نباشیم.



*صحبت پایانی؛ همچنان نگرانیم

اینکه کی‌روش بر چه اساسی تصمیم گرفت در فاصله دو ماه مانده تا جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و در حالی که کمتر کشور صعود کرده به این رقابت‌ها در این زمان اردوهای خود را آغاز کرده است؛ استارت تدارکات تیم ملی برای حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان را بزند، به افکار تاکتیکی این سرمربی و فاصله بین فوتبال ایران و کشورهای مطرح فوتبال بر می گردد.

بر همین اساس نیز به طور حتم کی‌روش تشخیص داده بود تا این فاصله را با برگزاری اردوی آفریقای جنوبی برای حضور موفق تیم ملی در جام جهانی کمتر و کمتر کند، اما این اتفاق به هر دلیلی آن طور که دلخواه کادرفنی بود نیفتاد تا نگرانی‌ها برای زنگ تفریح نشدن تیم ملی ایران در برزیل و مقابل کشورهای قدرتمندی مانند آرژانتین و حتی بوسنی و نیجریه همچنان ادامه داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *