پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

گزارش رویترز از بنزین در ایران

جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 356933
رویترز در گزارشی با توضیح اینکه با وجود افزایش ۷۵ درصدی قیمت بنزین در ایران، قیمت بنزین در این کشور از ارزان ترین ها در جهان است، نوشت: اگر روحانی به مردم ایران ثابت کند که وضعیت اقتصاد را بهبود می بخشد، مردم وی را برای افزایش قیمت های اخیر خواهند بخشید.
به گزارش جهان، رویترز در گزارش خور نوشته؛ همزمان با کاهش یارانه سوخت، قیمت بنزین در ایران در نیمه شب پنج شنبه ۷۵ درصد افزایش یافت؛ اقدامی که حسن روحانی امید دارد با انجام آن، وضعیت اقتصاد ایران را بهبود بخشد.

این افزایش قیمت ها، محبوبیت و حمایت مردم از روحانی را که به آنها وعده داده بود تا تورم را کاهش دهد، به آزمون خواهد گذاشت.

بنزین یارانه ای که به میزان محدود در اختیار خودرو سواران قرار می گیرد از ۴۰۰۰ ریال به ازای هر لیتر به ۷۰۰۰ هزار و قیمت بنزین آزاد از ۷۰۰۰ ریال به ۱۰ هزار ریال افزایش یافت. قیمت گازوئیل و گاز طبیعی فشرده نیز افزایش یافته است.

با این وجود، قیمت سوخت خودرو در ایران در میان کشورهای جهان از ارزان ترین موارد به شمار می رود اما این افزایش قیمت در کشوری که یک سوم بزرگسالان آن بیکار هستند یا کار پاره وقت دارند، با استقبال روبرو نخواهد شد.

دولت پیشین ایران، برنامه کاهش یارانه ها را در دسامبر ۲۰۱۲ آغاز کرد، در آن زمان، قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی به همراه بنزین افزایش یافت.

این اقدام با تاثیر تحریم های اروپا و آمریکا همراه شد و سبب شد تا نرخ تورم از ۸.۸ درصد در اوت ۲۰۱۰ به حدود ۴۰ درصد در پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد در سال ۲۰۱۳ برسد.

روحانی که در ژوئن گذشته به ریاست جمهوری رسید، اعلام کرده است که مبالغ حاصل از کاهش یارانه های دولتی صرف ایجاد شغل برای جوانان بیکار این کشور خواهد شد.

اگر وی بتواند ایرانی ها را متقاعد کند که می تواند وضعیت اقتصاد بهبود ببخشد، ممکن است که مردم وی را برای افزایش قیمت ها که در کوتاه مدت، تلاش های وی در جهت کاهش تورم ۳۵ درصدی کنونی را خنثی خواهد کرد، ببخشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *