جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

ادعای روزنامه ترک درباره رضا ضراب

رضا ضراب را برای تخریب وجهه ترکیه متهم کردند
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب: 356228
اتهام علیه بانک دولتی "هالک بانک" تلاشی برای تخریب وجهه دولت ترکیه و با هدف پایین آوردن تجارت نفتی ایران و ترکیه بود.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «دیلی صباح» نوشت: بانک دولتی «هالک بانک» ترکیه در کانون اصلی اتهام تخطی از تحریم‌های بین‌المللی تجارت نفت و فلزات گرانبها با جمهوری اسلامی ایران است اما بانک‌ «هالک بانک»‌این تخلف را نمی‌پذیرد.

هالک بانک متهم است که اقساط شرکت‌هایی که طلا به ایران صادر می‌کنند را پرداخت کرده است.

ترکیه مقداری ذخایر نفت خام محدود دارد و مجبور است سالانه ۱۸ میلیون بشکه نفت وارد کند.

وزیر انرژی ترکیه اظهار کرد: به دلیل نبودن ذخایر کافی، ایران تامین کننده مناسب نفت ترکیه است اما به دلیل تحریم‌های سیاسی و اقتصادی ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، تجارت نفت ترکیه با ایران تحت فشار قرار گرفت به رغم اینکه در همان زمان یعنی سال گذشته که تحریم‌ها در اوج بود سوئیس و ایتالیا به توافق تجاری با ایران رسیدند.

کامل ارتم کارشناس مسائل انرژی ترکیه اظهار داشت: ترکیه مجبور بود راهی برای واردات نفت از ایران بدون اینکه واکنش‌هایی از سوی کشورهای غربی داشته باشد، پیدا کند و تنهاترین را این بود که از طلا به عنوان گزینه تجاری استفاده کند.

وی اظهار داشت: سیستم سوئیفت که شبکه‌ای را برای موسسات مالی جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تبادلات مالی فراهم می‌کند نیز انتقال پول را تحریم کرده بود بنابراین، ترکیه مجبور بود پول نفت را خارج از روش‌های متداول منتقل کند و به این دلیل دولت ترکیه صادرات طلا به ایران را از طریق هالک بانک انجام داد.

بر اساس تحقیقات بلومبرگ، ترکیه حدود ۲۳۳ میلیون دلار در هر ماه از ماه ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۳ در قبال واردات نفت خام پرداخت کرده است. بر اساس آژانس آمارهای دولتی ترکیه ماهانه ۴۵ میلیون دلار طلا بین ماههای ژوئن و اکتبر صادر کرده است.

ارتم گفت: برخی کشورها علیرغم تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تجارت خود را با این کشور ادامه دادند با وجود این برخی با تجارت ترکیه و ایران ناراحت بودند بنابر این آنها خواستند که این تجارت قطع شود و به همین دلیل تبادلات طلا را مطرح کردند.

وی افزود: آنهایی که تلاش کرد وضعیت سیاسی ترکیه را تخریب کند همان‌هایی بودند که تلاش کردند تجارت نفت بین ایران و ترکیه را به بهانه‌های واهی به هم بریزند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *