سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

گزارش پورمختار از تبانی برخی تیم‌های فوتبال و 'قراردادهای صوری' بازیکنان

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 356171
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جزییاتی از پرونده "فساد و تبانی در فوتبال" را تشریح کرد.
گزارش پورمختار از تبانی برخی تیم‌های فوتبال و
به گزارش جهان، محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به پرونده "تبانی در فوتبال" اظهار داشت: در حال حاضر در بررسی این موضوع به یکسری کلیات دست یافتیم و آمادگی اعلام داریم ولی می‌خواهیم مقداری بیشتر بررسی کنیم چون اتفاقات پشت صحنه فوتبال بسیار پیچیده است لذا جزئیات را در آینده ذکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: به دلیل بررسی بیشتر اعلام جزییات را کمی عقب انداختیم و مجددا جلساتی با برخی مسئولین فدراسیون برگزار کردیم و درحال جمع‌آوری اطلاعات از بخش‌های مختلف هستیم. البته مقیدیم که به هر صورت واقعیت را حتما بگوییم چون مردم خیلی حساس هستند و تعداد زیادی از آنها به این موضوع حساسیت دارند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه کلیات این پرونده را قبل از عید جمع‌بندی کردیم و اکنون قابلیت اعلام داریم، از جلسه کمیته بررسی تبانی در فوتبال با حجت‌الاسلام علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی خبر داد و گفت: در بررسی پرونده با آقای علیپور جلسه داشتیم و از وی اطلاعات هم گرفتیم البته بخش‌های مختلفی در این حوزه تاثیرگذار هستند از اسپانسرها بگیرید تا طرفداران و رسانه‌ها، لیدرها و خود بازیکنان. از آن طرف هم بحث‌های مربوط به مسئولین در وزارتخانه و فدراسیون و داوران مطرح است.

پورمختار افزود: تمام مجموعه‌ها طرف مشورت ما بوده‌اند.یعنی تاکنون صدها جلسه برگزار شده و هر بار که آمده‌اند، اطلاعاتی دادند که پرونده گسترده شد لذا جمع بندی سخت است. اما در هرحال ما این پرونده را جمع‌بندی کرده و نتیجه را حتما اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کمپین‌هایی برای تغییر نتایج لیگ فوتبال گفت: چه کمپین‌ها و چه شرط‌بندی‌ها با تبانی‌ها اتفاق می‌افتند. یعنی فرض کنید کمپینی که در فضای مجازی تشکیل می‌شود تا رای بدهند، در بازی و امتیازات تاثیری ندارد، بلکه اثر این در داوری، بازیکن و نحوه بازی کردن، در مربی‌گری و نحوه پرداخت پول بازیکنان و رسانه‌ها است. بنابراین همه اینها پکیجی هستند که باید کارکردشان را با هم بررسی کرد.

* برخی قراردادهای بازیکنان صوری است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا در بررسی این پرونده به تبانی رسیده‌اید، تصریح گرد: بله، بسیار روشن. حتی این تبانی‌ها را در رسانه‌های ورزشی، مدارس فوتبال و لیگ یک و دو... هم داریم.

پورمختار با بیان اینکه تبانی‌ و فساد بیشتر در حوزه اقتصادی این موضوع است، گفت: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که واقعا آمار و ارقام غیرواقعی است که یک تیم در طول سال ۱۵-۲۰ یا ۳۰میلیارد هزینه داشته باشد که اصلش به قراردادهای هم غیرواقعی، هم غیر قانونی و هم صوری بر می‌گردد و یا مثلا قرارداد یک و نیم میلیاردی با یک بازیکن بسته شود که اصلا منطقی نیست و مثلا خیلی کم تر از این به او پرداخت شود و بقیه پول در جاهای دیگر هزینه شود لذا مسائلی این چنینی وجود دارد.

وی در پاسخ به این موضوع که این یعنی تبانی بازیکن با مدیر؟ تصریح کرد: بعضا تبانی و بعضا اجبار است؛ بازیکن را اجبار می‌کنند این قرارداد را با این مبلغ ببند ولی همه مبلغ را به تو نخواهیم داد. بنابراین ما این موضوع را هم بررسی کردیم و در کلیات پرونده این موارد وجود دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: کمیته انضباطی و نحوه رسیدگی به آرای صادره و عملکرد این کمیته نیز جزو بررسی‌های ما بوده که بعضا هم در این بخش تخلفاتی وجود داشته است. همچنین موضوع کمیته اخلاق و اخلاق در بازیکنان، مربیان، آموزشگاه‌ها، مدارس و فضای ورزشگاه‌ها و مجموعه اتفاقاتی که بعضا رخ داده مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعاتی هم در این باره داریم و یا بعضا تبانی‌هایی که بین تیم‌ها صورت گرفته برای اینکه تیمی صعود کند یا صعود نکند، نیز در گزارش ما لحاظ شده است.

" قول داده بودیم که گزارش تبانی در فوتبال تا آخر سال گذشته آماده شود ولی کلیات آن تقریبا آماده است ولی برای این که بتوانیم مسائل جزئی‌تر را اعلام و از همه اطلاعات به درستی استفاده کنیم احتمال دارد که یکی –دو ماهی صبر کنیم و تحقیقات را ادامه دهیم. چراکه جامعیت برای مهم و مطلوب‌تر از زمانش است گرچه خبرنگاران تعجیل دارند که زودتر اعلام کنیم".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *