جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

انقلاب اقتصادی بدون مدیریت جهادی، هرگز

جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۰۳
کد مطلب: 355612
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انقلاب اقتصادی بدون مدیریت جهادی امکان‌پذیر نیست و در حال حاضر مسیر انقلاب کند شده است و نیاز به یک تحول داریم تا انقلاب اقتصادی در کشور ایجاد شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محسن رضایی در همایش بزم اندیشه با عنوان اقتصاد مقاومتی از تحریم تا هدفمندی که در مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب از 3 سال پیش مطرح شد امروز به عنوان یک سند ملی به قوای سه‌گانه کشور ابلاغ شده که قاعدتا نخستین برنامه جمهوری اسلامی ایران از این سیاستها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: زمانی که وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که اقتصاد مسئله‌ای است که تمام اقشار جامعه از آن سخن می‌گویند، پس از از بُعد اجتماعی نیز مسئله اقتصاد مهم است، بنابراین باید به این موضوع به طور جدی پرداخته شود و مشکلات اقتصادی کشور را پیدا کرد.

ما میراث یک اقتصاد استعماری را به دوش می‌کشیم

رضایی با بیان اینکه ما میراث یک اقتصاد استعماری را به دوش می‌کشیم، گفت: هر چند توانسته‌ایم در تحولات سیاسی به پیروزی برسیم اما قادر نبودیم نظام اقتصادی را تغییر دهیم، بنابراین هنگامی که از انقلاب حرف می‌زنیم نمی‌توان گفت در تمام ابعاد انقلاب در کشور اتفاق افتاده است که نمونه آن همین اقتصاد است که انقلاب در آن رخ نداده است.

وی با تأکید بر اینکه در سیاست انقلاب شد که نتیجه آن مردمی شدن و دینی شدن سیاست بود، عنوان کرد: در اقتصاد ایران یک ترمیم‌هایی انجام شده و بیش از 10 سال است که رهبر معظم انقلاب همت بلندی برای اقتصاد برداشته‌اند که نخستین آن چشم‌انداز 1404 است که 2 موضوع تحول اقتصادی و هویت ملی در آن وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست‌های اصل 44 و چشم‌انداز 1404 و اقتصاد مقاومتی 3 گام یک منظومه را تشکیل می‌دهند، گفت: در مسئله چشم‌انداز بیشتر اهداف تعیین شده است و می‌توان گفت چشم‌انداز در حقیقت هدف و آرمان قابل دستیابی است و سیاست‌های اصل 44 نیز محدوده‌ها را مشخص می‌کند اینکه هر کدام از دولت، بخش خصوصی و تعاونی‌ها چه قلمرو و حدودی دارند و اقتصاد مقاومتی راهی است که ما را به قله می‌رساند.

رضایی تصریح کرد: اقتصاد ایران بنا به دلایل خارجی و داخلی به گونه‌ای طراحی شده که یک گداخانه بزرگی در ایران شکل گرفته که یک چشم مردم باید در دست دولت و دیگری در دست غرب و آمریکا باشد.

نفت یکی از اهرم‌های وابستگی به آمریکا و کشورهای غربی است

وی افزود: اقتصاد ایران به جای اینکه 8 ستون داشته باشد تنها یک ستون با عنوان نفت دارد که این نفت یکی از اهرم‌های وابستگی کشور به آمریکا و کشورهای غربی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اساس شهرسازی ایران طوری طراحی شده که هیچ‌گاه نمی‌توانیم به هویت و فرهنگ خود بازگردیم و هیچ‌گاه نمی‌توانیم یک شهر پویا داشته باشیم و اساس کشور بر این شده که مردم از روستاها به شهرهای کوچک و شهرهای کوچک به کلانشهرها و از کلانشهرها به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این امر سبب شده تا سرمایه‌های انسانی و مالی از کشور خارج شود.

رضایی گفت: برج‌سازی و یا تمیز کردن خیابانها تحول در انقلاب اسلامی نیست، امروز نظام خانواده دچار تغییرات زیادی شده است و نمی‌توان گفت اینکه ما جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم دیگر نباید به سایر مسائل توجه کنیم، هم‌اکنون یک گام بلند برداشته‌ایم اما مسیر انقلاب کند شده است و نیاز به تحولی داریم تا یک انقلاب اقتصادی در کشور صورت گیرد.

انقلاب اقتصادی بدون مدیریت جهادی امکان‌پذیر نیست

وی با بیان اینکه انقلاب اقتصادی بدون مدیریت جهادی امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: مدیریت جهادی یک دانش است، هرچند در تجربه به دست آمده باشد و محل تجربه آن نیز در صحنه انقلاب و جنگ بوده اما دارای اصول، قوائد و فلسفه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مدیریت جهادی به معنای به هم ریختن کشور نیست، برخی تصور می‌کنند مدیریت جهادی یعنی اینکه اوضاع کشور را به هم بریزند اما مدیریت جهادی دارای یک نظریه است به این معنا که باید اقدامات و فعالیتها مردمی شود، به عنوان مثال انقلاب تا زمانی که مردمی نشد به پیروزی نرسید.

رضایی خاطرنشان کرد: سال اول جنگ با 7 سال بعد از آن تفاوت زیادی دارد و این تفاوت در این است که در سال اول دولت می‌جنگید اما در 7 سال بعد این جنگ مردمی شد که این مردمی شدن سبب پیروزی‌های شگفت‌انگیز شد. به طوری که جوانانی شهید برونسی تبدیل به یک ژنرال و قهرمان‌های بزرگ ملی می‌شوند.

وی تأکید کرد: مدیریت جهادی در فضای جهادی شکل می‌گیرد و اگر فضای جهادی نباشد، می‌توان به صورت نقطه‌ای و جزیره‌ای مدیریت جهادی را به وجود آورد، اگر تمام افرادی که از جمهوری اسلامی ایران و ولایت دفاع می‌کنند تمام فعالیت خود را در همان محدوده سیاست متوقف کنند آنها ناخودآگاه به توقف انقلاب کمک کرده‌اند بنابراین نیاز به یک بسیج همگانی برای تحقق منظومه اقتصادی داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه می‌توان ظرف مدت کوتاهی نقش مردم را در انقلاب اقتصادی پررنگ کرد؟ اظهار کرد: یکی از کارها این است که جلوی سدهای مردمی را گرفته برداریم و به نوآوری‌های جوانان برداریم؛ تا زمانی که موانع اداری و ضوابط و مقررات بازدارنده باشد اجازه نمی‌دهد تا مردم به سرعت وارد میدان شوند.

رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تشکل‌های جوانان چگونه می‌توانند در تحقق انقلاب اقتصادی و فرهنگ کمک کنند؟ گفت: فرهنگ جدا از زندگی ما نیست، پس باید فرهنگ هدف داشته باشد، مانند فرهنگ سیاسی، اقتصادی و زندگی که در حال حاضر یکی از مشکلات ما فرهنگ اقتصادی کشور است؛ ما منابع عظیمی از فرهنگ اقتصادی در احادیث خود داریم که در منابر گفته نمی‌شود و بازگویی آنها بسیار تأثیرگذار است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما گفته‌اید راه‌حل اقتصاد به دست من است و اینکه برای بهبود اقتصاد کشور باید مدل کشور چین را اجرا کرد؟ عنوان کرد: هنگامی که جنگ تمام شد گفتم نبرد سوم ما اقتصادی است و هیچ‌گاه نگفتم راه‌حل اقتصاد به دست بنده است، بنده نگفتم مدل اقتصاد کشور باید همچون کشور چین باشد بلکه گفتم راه‌حل توسعه ما 2 گونه است که یکی در مدل غربی که به صورت تدریجی بوده و دیگری در مدل کشور چین که به صورت شتابان است، بنده گفتم ما به دنبال یک توسعه متعالی شبیه به آسیای جنوب‌شرقی هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه‌های اقتصادی دولت یازدهم تا چه میزان به اقتصاد مقاومتی شباهت دارد؟ تصریح کرد: دولت هم‌اکنون در زمینه هدفمندی یارانه‌ها کار می‌کند و همچنین ستادی را تشکیل داده‌اند که باید ببینیم برنامه‌های امسال دولت در حوزه اقتصادی چگونه اجرا می‌شود و در پایان سال گزارشی از آن تهیه کنیم.

ارزیابی عملکرد احمدی‌نژاد بدون حب و بغض صورت گیرد

رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عملکرد دولت احمدی‌نژاد را چگونه ارزیابی می‌کنید و به آن چه نمره‌ای می‌دهید؟ عنوان کرد: نیازمند فرصت‌های بهتری برای تجزیه و تحلیل دولت نهم و دهم هستیم. در دولت گذشته 700 میلیارد دلار درآمد داشتیم که این امر بسیار مطلوب است، همچنین در دولت گذشته سعی بر این بود تا نیروهای حزب‌اللهی و انقلابی دوباره احیا شوند، بنابراین باید به دنبال حب و بغض عملکرد وی را به صورت منصفانه تجزیه و تحلیل کرد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید تمام توانمندی‌های کشور بسیج شود، اظهار کرد: در حال حاضر در مرزهای کشور آبهای فراوان و زمین‌های حاصلخیز وجود دارد اما مردم و بخش خصوصی تمایلی به فعالیت در این بخش‌های کشور ندارند و اگر بنا به تحول اقتصادی است باید در یک چارچوب مشخص از تمام توانایی‌ها استفاده کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تمایز اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی در چیست؟ گفت: اقتصاد مقاومتی به این معنا است که اقتصاد مقاومت نکند و در صورت تحریم‌ها اقتصاد بتواند این تحریم‌ها را حدس بزند اما اقتصاد ریاضتی یعنی مردم هزینه‌های خود را کاهش بدهند.

رضایی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی بتوان در مقابل شوکها ایستادگی کرد؛ به عنوان مثال از دی‌ماه سال گذشته تاکنون بازار بورس بسیار سقوط کرده و سرمایه افراد زیادی از بین رفته است که این امر نشان می‌دهد اقتصاد ما مقاوم نیست.

وی افزود: اگر تولید را در روستاها گسترش دهیم و کسب و کار روستایی را توسعه دهیم دیگر دلیلی برای مهاجرت از روستا به شهر وجود ندارد، به نظر بنده باید به جای پرداخت یارانه نقدی کسب و کار روستایی و شهری را ساماندهی کنیم.

کاهش مفاسد اقتصادی با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی بازار پول

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: در ارتباط با مفاسد اقتصادی باید کارهای ریشه‌دارتری انجام شود که از نخستین توجهات مقام معظم رهبری بعد از جنگ همین مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده است، بنابراین باید شیوه‌های جدیدی برای مبارزه طراحی شود که یکی از آنها طراحی سامانه الکترونیکی بازار پول است که با راه‌اندازی آن تا 50 درصد مفاسد اقتصادی کاهش پیدا می‌کند.

رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حرکت کشور برای الهام‌بخشی در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در بُعد سیاسی و فرهنگ انقلابی الهام‌بخشی بزرگی در منطقه داریم مانند کشورهای فلسطین، یمن، بحرین و عمان و در خارج از خاورمیانه هم الهام‌بخش بوده‌ایم چون انقلاب ما را تمام دنیا قبول کرده و می‌دانند این انقلاب دارای ایده و نظریه است؛ حتی دشمنان ما نیز به این انقلاب با دید احترام نگاه می‌کنند.

وی تصریح کرد: سوریه توانست در مقابل هجمه‌ها مقاومت کند چون از شیوه‌های دفاعی ما الهام گرفت اما متأسفانه از بُعد اقتصادی الهام زیادی نداشته‌ایم، باید از این الهام سیاسی در بعد اقتصادی استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: الهام‌بخشی اقتصادی در داخل و خارج از کشور بستگی به تولید ملی دارد و اگر کالاهای بومی که کیفیت بالا و قیمت کمی داشته باشند می‌توانیم بازارهای منطقه را فتح کنیم؛ در صورتی که هم‌اکنون بازار داخلی توسط کالاهای چینی فتح شده و تا زمانی که قدرت رقابت‌پذیری کالاهای ما نداشته باشد وضع به همین صورت خواهد بود.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در ارتباط با شیوه انصراف از یارانه که توسط دولت مطرح می‌شود، چیست؟ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود 7 تا 8 میلیون نفر از دریافت یارانه انصراف دهند و این شیوه‌ای است که دولت در پیش گرفته است.

وی با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان یعنی اینکه به جای اندیشیدن به سود دانایی خود را بالا ببریم و صنعت و کشاورزی را تغییر داده و از فناوری اطلاعات استفاده کنیم که حُسن آن این است که چون با دانش و توانایی‌های کشور حرکت می‌کنیم کمتر شوک به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا توافقات ژنو دستاوردی به دنبال داشته است؟ اظهار کرد: بنده مذاکرات را مفید ارزیابی می‌کنم و می‌گویم حداقل دستاورد مذاکرات این است که یک وحدت در جامعه ما بوجود می‌آید چون تحلیلی در جامعه درست شده بود که اگر جمهوری اسلامی ایران ارتباط با غرب داشته باشد ایران بهشت می‌شود اما هم‌اکنون که روند مذاکرات را پیش گرفته‌ایم مشاهده می‌کنید که طرف مقابل تا چه میزان با ما همراهی می‌کند.

رضایی افزود: مذاکرات سبب وحدت این 2 گروه در کشور می‌شود؛ با شکست در مذاکرات نیز ما به سر جای خود باز می‌گردیم اما آمریکا دیگر نمی‌تواند به جای خود باز گردد چون به خاطر تنش در ماجرای اوکراین دیگر روسیه آمریکا را همراهی نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین دستاورد مذاکرات این است که آرایش غرب به هم می‌خورد، عنوان کرد: اقتصاد در حال پیشرفت است و قطعا سالهای آینده بهتر می‌شود البته این امر بدین معنا نیست که قیمت ارز همینطور باقی می‌ماند و تورم بوجود نمی‌آید، زمانی می‌توانیم بگوییم تورم نداریم که این رقم زیر 3 تا 4 درصد باشد؛ در حقیقت تورم ارزش پول ملی را پایین می‌آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *