شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۹
۶۸
الیاس نادران در برنامه ثریا:

چند وزیر دولت بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان ثروت دارند/ دولت شفافیت اطلاعاتی را از خود شروع کند

پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 355532
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه چند وزیر دولت بین 800 میلیارد تا هزار میلیارد تومان ثروت دارند، گفت: ساختار اقتصاد ایران رانتی بوده و به منابع پرسود و کم هزینه نفتی وابسته است. نامه 650 میلیون یورویی یکی از موارد رانت و عدم شفافیت بوده است.
چند وزیر دولت بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان ثروت دارند/ دولت شفافیت اطلاعاتی را از خود شروع کند
به گزارش جهان به نقل از فارس، الیاس نادران در برنامه ثریا با بیان اینکه دولت باید برای شفافیت اقتصادی ابتدا از بدنه خود آغاز کند، اظهار داشت:‌ اکنون همه دستگاه‌ها و مسئولان بر شفافیت اقتصادی تأکید دارند.

وی افزود: اگر شفافیت اطلاعاتی به طور جامع وجود داشته باشد امکان رانت‌خواری برای هیچ کس در دولت وجود نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ در نامه‌ای که اخیراً منتشر شد شاهد ارائه اعتبار ۶۵۰ میلیون یورویی تنها به یک شخص بودیم و امکان واردات با شرایط بسیار ویژه برای عده‌ای فراهم شد.

وی افزود: متأسفانه به عنوان برخی زیرساخت‌ها که به اعتقاد من اثرگذاری برخی عناصر با نفوذ در دولت است و موجب ایجاد رانت‌های کلان شده است.

نادران با اشاره به جنگ سوریه گفت: بیش از ۲ سال سوریه با آمریکا، اسرائیل و متعهدانش در جنگی تمام عیار به سر می‌برد و به شدت به لحاظ قدرت سیاسی مشکل دارد اما نظام ارزی سوریه به هم نریخته است.

وی افزود: اما در ایران پس از اعلام قرار گرفتن بانک مرکزی در لیست سیاه بلافاصله نرخ ارز در کشور دچار نوسانات شدیدی شد که ناشی از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب ارزی است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید مرکزی برای ورود و خروج ارز تأسیس و موارد را کنترل کرد، گفت:‌ بسیاری از نهادهای دارای قدرت مانع از ایجاد مراکزی برای کنترل میزان ورود و خروج ارز به کشور می‌شود.

نادران با اشاره به اینکه در روند اجرای هدفمندی صدها میلیون تراکنش ایجاد شد، گفت: هم‌اکنون در نظام بانکی میلیون‌ها تراکنش انجام می‌شود و به راحتی مبالغ جابه‌جا می‌شود؛ آیا نمی‌توان بانک اطلاعاتی از میزان درآمد افراد و میزان دارایی آنان ایجاد کرد.

وی گفت: اکنون اطلاعات کافی در سطوح مختلف نهادها وجود دارد اما مرکزی برای هماهنگی میان آنها نیست، بنابراین اطلاعات امکان تبادل نخواهد داشت.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اکنون باید اراده ای در مدیریت اجرایی کشور که اختیارات لازم هم وجود دارد، ایجاد شود تا بخش‌های مختلف برای اقتصادی سالم هماهنگ عمل کنند.

به گزارش فارس در میانه برنامه تلویزیونی ثریا بخش‌هایی از سخنان رئیس جمهور پیش از انتخابات دوره یازدهم و پس از انتخابات پخش شد که در این گزارش‌ها حسن روحانی بر ایجاد بنگاه اطلاعاتی جامع و شفاف تأکید می‌کرد. همچنین روحانی در بخش‌هایی از این گزارش تلویزیونی از تدوین طرح‌های اجرایی در اقتصاد برای تحولی بزرگ در کشور سخن می‌گفت.

*ابتدا شفافیت اطلاعاتی باید از بدنه دولت و سپس از مردم انتظار ارائه اطلاعات کنند

نادران با اشاره به اینکه دولت باید رابطه خوبی با مردم برقرار کند، افزود: ابتدا شفافیت اطلاعاتی باید از بدنه دولت اجرا شده و سپس از مردم انتظار ارائه اطلاعات کنند.

وی ادامه داد: آیا وزرا حاضر هستند دارایی‌های‌شان را اعلام کنند اگر خیر، پس چرا توقع انصراف مردم از دریافت یارانه و ارائه اطلاعات اقتصادی خود را دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حکومت باید اطمینان ۱۰۰درصدی از مردم از بابت عدم اطلاعات آنان دهد، گفت: دولت پس از ثبت‌نام خانوار قصد رصد گردش مالی بانکی افراد را دارد.

وی با انتقاد از رویه دولت در خصوص حذف یارانه اقشار پردرآمد گفت: چرا دولت در سیستم ثبت‌نام اینترنتی از عنوان اجبار مجلس بر حذف یارانه خانوار استفاده می‌کند، آیا دولت مصوبه مجلس مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان را نیز به همین تناسب در فیش‌های حقوقی مجلس را اعلام می‌کند.

نادران گفت: آیا دولت در دفترچه‌های خدمات بیمه‌ای رایگان از عنوان اینکه مجلس اجازه و منابع لازم را در نظر گرفته و تصویب کرده استفاده خواهد کرد بنابراین دولت در برخی رفتارهای خود باید تجدیدنظر کند.

وی افزود: هر کاری ابزار خود را می‌طلبد و دولت نسبت به اقدامات خود باید از ابزارهای مختلف استفاده کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید یک اقتصاد کارآفرین داشته باشیم یعنی مردم کار اقتصادی و تولیدی می‌کنند و دولت هم با دریافت مالیات بازتوزیع صحیحی داشته باشد.

لزوم تشکیل بنگاه اطلاعاتی برای شناسایی دقیق دریافت مالیات

علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه برای نظام مالیاتی کارآمد باید بانک‌های اطلاعاتی درستی به کار گرفته شود، گفت:‌در حال حاضر هیچ جایگزینی برای دریافت‌ مالیات به غیر از اطلاعات صحیح وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ در قانون ۵ ساله برنامه پنجم نیز بر این موضوع تأکید شده که سازمان امور مالیاتی باید یک پایگاه اطلاعات اقتصادی از مؤدیان مالیاتی داشته باشد.

عسگری گفت: باید اراده حاکمیت،تشکیل یک بنگاه اطلاعاتی جامع و کارآمد باشد تا شاهد کارکرد صحیح بخش‌های مختلف اقتصادی باشیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد:‌ از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی ۸۰۰ هزار اظهارنامه سفید داده شد پس یکی از محدودیت‌ها در کشور این است که ذینفع آن حاضر به ارائه اطلاعات به بخش‌ها نیست.

وی افزود: بانک، مالیات، بیمه، بورس، واردات و صادرات هیچ کدام از بخش‌‌ها حاضر به تبادل اطلاعات نیستند و یکی از مشکلات اصلی عدم وجود بنگاه اطلاعاتی جامع است.

وی تأکید کرد: اکنون در نظام مالیاتی ۵ میلیون مؤدی رصد می‌شود که باید با وجود تبادل اطلاعات بین بخش‌ها، مالیات به شکل صحیحی تعیین شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیامک
Iran, Islamic Republic of
... اینا از کجا این ثروت رو اوردن؟! حالا می گیم رفسنجانی باغ پسته داشته !!! اینا که....
باغ دانشگاه هم داره
amin
عزیزان من .
مشکل اصلی بانک ها هستند.
میثم
مشکل اصلی مفسدان هستند . باج دهنده وباج گیرنده هر دو در اتشند.
باغ دانشگاه پسته آزاد...
علی
دمت گرم این باغ دانشگاه ازاد خیلی با حال بود
چه کسانی میخواهند اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند!!
United States
مسئولین انشاالله به همراه مردم
----
مملکت دست مرفحین بی درد افتاده حالا باید دید این مرفحین کدوم مشکل براشون مهمتره اشتغال یا اقتصاد منکی به پول نفت که الحمد لله خودشون که تا خرخره از ابتدا تا انتها خوردن و دارن می خورن مردمم که از نظر حضرات مهم نیستن
Iran, Islamic Republic of
مرفهین!
Iran, Islamic Republic of
وظیفه قوه قضایی رسیدگی به داراییهای تمام مردم و بخصوص مسئولین است که جلوی مفاسد، پولشویی و سایر مفاسد گرفته شود. از نظر اسلام ثروت و کسب آن نامشروع نیست کما اینکه حضرت خدیجه ثروتمندترین زن عرب بودند اما ثروت خود را برای اسلام خرج کردند.
در هیات وزیران فعلی وزیر ثروتمندی مانند دکتر هاشمی وزیر بهداشت هستند که انسانی مذهبی، شریف با احساس مسولیت هستند. متاسفانه وزرایی هم هستند که در وزارتخانه های کلیدی قرار دارند که بسیار ثروتمند هستند و درکی از معیشت مردم و فقراء ندارند. امیدوارم رئیس جمهور و مجلس با این قضیه برخورد کنند
Iran, Islamic Republic of
کی به دارایی ها و دریافتی های... نظارت می کند؟
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه آزاد با ثروت افسانه اي هزاران هزار ميليارد تومان باغ پسته نيست !
وزير صنعت اين دولت ثروتي هزار ميلياردي دارد

ضمن آن كه يكي از اين جماعت مصلحاتي را نشان بدهيد كه ثروتي معمولي داشته باشد ؟!!!

از كجا آورده اند ؟!!!
سید
Iran, Islamic Republic of
...یادتون رفته همین مجلس بود که نگذاشت احمدی نژاد قانون هدفمندی رو اجرا کنه ؟؟؟؟...
Iran, Islamic Republic of
هدفبندي نه هدفمندي
کابینه ی ثروتمندانو مبارزه با مفاسد اقتصادی!!!!!!
چاقو باید اول دسته خودش رو ببره واین غیر ممکنه!
مبارز یا موافق؟؟؟؟
مخالف
یعنی مبارزه با خودشون؟
لوطی
خیلی از مسوولین دولتی با وجود در اختیار گرفتن وزارتخانه ها هنوز جند یا چندین شرکت وموسسه خصوصی دارند که بخواهی نخواهی اطلاعات و رانت باعث ثروتهای بادآورده می شود . ...
منتقد بی سواد
Iran, Islamic Republic of
یک سوال از اعتدال گرایان امیدوار:
"آیا با 30 سال نه،40 ،نه 50، نه 80 ،نه 100، نه ،نه150،نه 200 نه .... سال حقوق کارمندی می توان صدها میلیارد دارایی داشت وثروت اندوخت بعد پرچم بهبود اوضاع اقتصادی، کسب وکار، مبارزه با رانت،فساد و.. را به دست گرفت؟
من که سر تعدیل نیرو بیکارم شدم یعنی دیگه همون درآمد کارمندی و هم مدتی ندارم خدا خودش به همه اخراجیها و تعدیل نیرو شده ها کمک کنه ان شاالله
اشتباهی منفی زدم
محمد
مثلی ما داریم که می گوید...یارانه را ازما بگیرید وروی هزار میلیارد وزرا بگذارید یک وقتی کم نیاورند
یارانه را بگیرید اما سبد هندی ببخشید برنج هندی رونه
Latvia
مي دانيد مشكل كجاست ؟
من 40 سالمه در اين چهل سال همش تصوير همين آقايان را در پستهاي مختلف مي بينيم و دولتمردان و سران ما هيچ وقت كنار نمي روند و تا زنده هستند خدمت مي كنند!و مثل انرژي از حالتي به حالتي ديگر تبديل مي شوند ! حال چه خوب كار كرده باشند چه بد!
در صورت كه به كشور هاي ديگر كه اكثرا پيشرفته هستند مي بيند اگر نماينده اي ، رييس جمهوري.... بعد از اتمام مسئوليتش كنار مي رود و تقريبا در پست حساسي و تصميم گير حضور ندارد.
علي
در جواب اين دوست خوبمون كه نكته جالبي رو فرمودند بايد عرض كنم كه اگه خوب كار كرده بودند كه مملكت به اين روز نمي‌افتاد!
بعد هم دليل اينكه كسي كنار نميره! اوليش اينه كه آنقدر از هم آتو دارن كه ميترسن بذارنش كنار!!!
دومش هم اينه كه ماشاء الله سير نميشن!!! به دهنشون مزه ميكنه!! نمونه بارزش جاسبي.
دیگه داری ....... ببین حرف های ناجوری داری می زنی .!!!!!!!!!!!!!!!!
شکوفه
افرین.بالاخره یه نماینده حاضر شد مهر سکوت رو بشکنه.باید قانون از کجا اورده ای رو اجرا کرد.
شعار همه عدالت خواهان:

اجرای قانون "از کجا اورده ای"

تا رسوا شود هر که در او ..........
انشاالله دلارهای نفتی میایند و این سرو صداها می خوابه! زیاد جدی نگیرید.
دلارهای آمریکا چی؟
جناب اقای نادران ارزش برابری پول سوریه در دو سال قبل در مقابل یورو 0.015 بوده و الان 0.004 است ایا این تغییر قیمت ناچیز است. یعنی ارزش پول انها حد اقل سه برابر کاهش داشته ...
Iran, Islamic Republic of
جناب نادران یک آینه دستت بگیر وبعد سخن بگو...
شروع نمی کنه که نمی کنه
عبدالله
وزرای این دولت ووزرای ان دولت....استفاده کرده ! لطفا پیگیری وبه بیت المال باید برگردد
یارانه نگیرن اطلاعات اقتصادیشون محفوظ بمونه......
نادران از تو هم مچکریم!
مگه این بابارو هنوز دفنش نکردن؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
دولت لیست پرداخت های مالیاتی وزیران میلیاردی را اعلام کند، از یارانه انصراف می دهیم!
احسنت
محمد
اگه 50 سال فعالیت اقتصادی داشته باشیم باید روزانه 55میلیون تومان درآمد داشته باشیم تا ثروتمون بشه1000میلیارد تومان.
United States
بعد این دولت افتاده است دنبال کاسبان تحریم!!!
رییس جمهور به کابینه ماموریت می دهد که مفاسد اقتصادی را بررسی کنند وگزارش دهند!!!
مردم را تشویق می کنند که از چندر غاز یارانه انصراف دهند!!!
خدایا پناه بر خودت
Iran, Islamic Republic of
وزیران ثروتمند حداقل خاصیتشان این است که چشمشان سیر است دیگر ...
United States
بنده خدا از جیب من و تو ثروتمند شده اند. بعد چطوری چشمشان سیر است؟
سیر مونی ندارند چون اگر سیر می شدند که کاراشان به صدها میلیارد نمی رسید.
عذر بدتر ازگناه می آوری
زهره
دولتی ها لیست اموال خود را اعلام نمیکنن و از مردم توقع اینکار رو دارند
امیر
عزیز دل برادر نادران کجا بودی که از محصولی بپرسی....
Sweden
وزیر فوق ثروتمند در هر دولتی که باشد برای ایرانیان در شرایط فعلی اصلا قابل قبول نیست.
علیرضا
حالا می فهمم چرا دلار گران می شد و حالا نمی شود اینهمه پول سنگ را آب می کند
البته منظورم دخالت در بازار است
بازار آشفته دلار و ارز
گل گفتی . نماینده ها هم اموالشان را اعلام کنند . البته من به شما مطمئنم جناب الیاس .
خوب این حرفها را برای مردم میزنید که مردم از انقلاب مایوستر بشن؟خوب قانون را اجرا کنید!پس شما چیکاره هستید؟!جلوی این فسادها را بگیرید!مردم انقلاب کردن که شاهد این فساد و بی عدالتی باشن؟این عدالته؟این اسلامه؟
جعفر قاسمی بوسجین
اقا به چهار دلیل کسانی که از اول انقلاب با امام در حکومت بودند ثروتمند نبودند1چنانکه خانواده امام پول انچنانی ندارند2- به قول امام انقلاب پا برهنگان بود و امام و مردم سعی داشتند از این طبقه برای اداره کشور استفاده کنند 3- جو ان روز هم از جهت ساده زیستی که برای اشخاص اشرافی دیدگاه مناسب وجود نداشت و دیگر اینکه اگر از سرمایه دار بزرگ در حکومت بودند کروهک ها برای تخریب امام و انقلاب و رسیدن به هدفشان افشا گری می کردند و لحظه ای درنگ نمی کردند43- گفتار ها و تصاویر تلویزیونی و رادیویی وومصاحبه های مطبوعاتی و تبلیغات انتخاباتی همه در ان دوران نشان از سرمایه دار نبودن حکومتیان بود حال اگر افرادی که که الان در حکومت هستند که بیشتر شان در ان دوران هم بودندسرمایه دار بزرگی شدند جای سوال دارد و اگر عدالتی هست باید رسیدگی شود خود این وضعیت تهاجم فرهنگی را بعلت بازی گرفتن و ناثبات کردن الگو ها شدت می بخشد و با تغییر ارزش ها توسط اینگونه افراد بحران هویت در جامعه بوجود می اورد ان موقع هر چه پول خرج کنیم و بگیر و بند راه بیاندازیم که جلوی ان را بگیریم با مشکلات زیادی روبرو می شویم مبارزه با تهاجم فرهنگی اول از مسئولین شروع شود و انان باید با ملت با صداقت رفتار کنند و وسوءاستفاده نکنند چرا که رفتار انان الگوی عملی ارزش ها در جامعه است ان موقع نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که انان رفتار ثابتی داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد بیشتر می پسندید تا طبقه ی متوسطی که به او رای نداده است را محو کند. ...
هیچ وقت درست نمیشه هیچ وقت
نا امید شیطانه
Iran, Islamic Republic of
اين قدر حرف نزنيد بگيرد دزدان را بيت امال را همه اموال انها انقلابي برگدانيد مردانه عمل كنيد ما احتياج به يك انقلاب داريم داريم تا ان انقلاب را از دست نامحرمان و پستان و دزدان در بياوريم برويد جلو مردم پشت سر شمايند مطمئن باشد
عبدالگوشکوب
آقا بازار سرمایه داری وزرا چقدر داغه که برای تعیین محدودیت کف را 800 میلیارد تومان گذاشته اند. خدا شانس بده. به ما که میرسه حقوق دو میلیونی مرفه بیدرد شناخته میشه و از یارانه محروم.
یعنی واقعاً این وزرای عزیز دل به دریا زدن و از گرفتن یارانه منصرف شدن یا از اون پاداشهای بانک گردشگری بهشون میدن که دیگه یارانه نگیرن؟
چیزی نیست که!
یک کمی وسعت دید داشته باشید! الان بیل گیتس که خیلی خیلی بیشتر داره!!!
ما اصلا تا مساله حقمن مطرح می شود همیشه تنگ نظریم
ولی اگر پول خودشان باشد که بعید است اصلا
خیلی هم وسعت نظر داریم
Iran, Islamic Republic of
وزراي دولت قبل از كجا آوردن ........
آقای نادران بینی وبین ا.... میشه ثروت خودتو روکنی بگی چقدره؟
محسن
نفهميديم بالاخره انگ زدن خوبه يا نه....
Iran, Islamic Republic of
شما صادق نیستید اقای نادران چرا دولت قبل این حرفها را نمی ززدید چون از هم فکران خودتان بودن حالا میزنید چون از شما نیستند درستاست؟ همه چیز شماسیاسی کاری شده ما به شما اعتماد نداریم
خودشون یارانه می گیرن مگه