کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا هزینه کردن برای هسته‌ای قابل‌دفاع است؟

یدااله

27 فروردين 1393 ساعت 18:09

اگر به چهار سؤال مهم در خصوص موضوع هسته‌ای، جواب منطقی و صحیح داده شود، آن گاه مشخص می‌شود که تلاش و هزینه کردن برای رسیدن به دانش و فناوری هسته‌ای و ایستادگی در برابر فشار‌ها و تحریم‌ها، ‌قابل دفاع است یا خیر؟


به گزارش جهان، یدالله جوانی طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: هر چند موضوع دستیابی به دانش و فناوری هسته‌ای در کشور به یک مطالبه ملی تبدیل شده و راه طی شده تاکنون، ‌راهی بازگشت‌ناپذیر است، لکن به سؤالاتی که در فضای عمومی جامعه و به ویژه در محیط‌های علمی و دانشگاهی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای مطرح می‌شود، باید پاسخ مستدل و منطقی داده شود. این نوشتار کوتاه در پی آن نیست که مشخص نماید ماهیت طرح‌کنندگان این سؤالات و اهداف آنان چیست، به هر حال باید به سؤالاتی که در خصوص موضوعات مهم کشور از ناحیه هرکس و با هر نیتی در فضای عمومی و رسانه‌ها انتشار می‌یابد، پاسخی معقول و باورپذیر داد.

طی سال‌های گذشته و به ویژه در ماه‌های اخیر که مباحث هسته‌ای به دلیل مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در فضای عمومی کشور داغ‌تر شده، سؤالات و ابهاماتی در قالب تحلیل به صورت زیر در جامعه و عمدتاً در محیط‌های دانشگاه انتشار یافته است:

- آیا ایران با توجه به در اختیار داشتن منابع بسیار زیاد و غنی‌ نفت و گاز،‌ به انرژی هسته‌ای نیاز دارد؟

- انرژی هسته‌ای خوب است، اما آیا به هزینه‌هایش با توجه به فشار‌ها و تحریم‌ها می‌ارزد؟

- پافشاری بر موضوع هسته‌ای، حمله نظامی امریکا را در پی دارد. آیا هزینه‌های حمله امریکا به ایران، بسیار سنگین‌تر و بیشر از سود دستاوردهای هسته‌ای نخواهد بود؟

برای پاسخ به سؤالات و ابهامات مذکور و موارد مشابه، باید نگاهی علمی، واقع‌بینانه و منصفانه داشت. برای رسیدن به پاسخ‌های دقیق و باورپذیر برای سؤالات مورد نظر، مبتنی بر نگاه علمی و منصفانه، باید ابتدا به این سؤالات پاسخ داد:

۱- دانش و فناوری هسته‌ای چیست و جایگاه آن در توسعه علمی یک کشور کجاست؟

۲- انرژی هسته‌ای و تمامی فرآورده‌ها از فرآیند چرخه سوخت، دارای چه نوع کاربرد‌هایی در حوزه‌های مربوط به زندگی مردم است؟ به عبارت دیگر، موارد مصرف و استفاده از انرژی هسته‌ای در تولید برق، در صنعت،‌در پزشکی، در دامپزشکی، در کشاورزی و تأمین امنیت غذایی و... چگونه است؟

۳- به چه دلیل کشور‌های غربی، با دستیابی ایران به چرخه سوخت مخالفت می‌کنند؟

۴- به چه دلیل چند کشور با سابقه استعماری، تلاش می‌کنند تا انحصار دانش و فناوری هسته‌ای برای آنان حفظ شود و از تکثیر این دانش و فناوری در جهان جلوگیری می‌کنند؟

اگر به سؤالات چهارگانه اخیر، جواب منطقی و صحیح داده شود، آن گاه مشخص می‌شود که تلاش و هزینه کردن برای رسیدن به دانش و فناوری هسته‌ای و ایستادگی در برابر فشار‌ها و تحریم‌ها،‌قابل دفاع است یا خیر؟ کسانی که برخورداری ایران از ذخایر نفت و گاز را برای رفع نیاز‌های کشور کافی دانسته و بر این اعتقادند که ایران نیازی به انرژی هسته‌ای و چرخه سوخت ندارد، از انرژی هسته‌ای و موارد کاربرد آن در حوزه‌های گوناگون بی‌اطلاع هستند. آنان تصور می‌کنند اولاً انرژی هسته‌ای فقط برای تولید برق است و ثانیاً می‌پندارند ایران تا ابد و آخر دنیا از این ذخایر برخوردار بوده و نفت و گاز ایران پایان‌ناپذیر است!

کسانی که تصور می‌کنند تحریم‌ها و فشارها بر ایران به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای است، نگاهی غیرواقع‌بینانه دارند. واقعیت آن است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، سیاست غرب و خصوصاً امریکا فشار بر جمهوری اسلامی بوده و تحریم‌ها در سال‌های اخیر فقط تشدید شده است.

گرچه امریکایی‌ها موضوع هسته‌ای را دلیل تحریم‌ها اعلام می‌کنند، لکن خود دولتمردان امریکایی بارها اعلام کرده‌اند در مسائل گوناگون با ایران دارای اختلافات اساسی می‌باشند. زمانی که اساساً بحث هسته‌ای در ایران مطرح نبود، امریکایی‌ها درصدد حمله نظامی به ایران بودند؛ کودتا طراحی می‌کردند؛ گروهک‌های تروریستی را برای ایجاد بحران و بی‌ثباتی در ایران پشتیبانی می‌کردند و تجزیه ایران را با حمایت گسترده و همه جانبه از گروهک‌های قومی واگرا دنبال می‌کردند و در جنگ هشت‌ساله عراق علیه ایران، با تمام توان در کنار متجاوز بوده و حتی متجاوز را به صورت اقدام نظامی مستقیم مانند زدن هواپیمای مسافربری ایرباس یاری کردند! آیا این مجموعه اقدامات امریکا و متحدانش علیه ایران در ۳۵ سال گذشته به خاطر مسائل هسته‌ای بوده است؟ واقعیت آن است که موضوع هسته‌ای، بهانه فشار است نه دلیل فشار و تحریم، بنابر این اگر با توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای، این بهانه فشار از امریکایی‌ها و متحدانشان گرفته شود، آنان بهانه‌های دیگری را مطرح خواهند کرد.

عجیب آنکه آنها زودهنگام این بهانه‌های دیگر از قبیل حقوق بشر، ‌تروریسم و موشک‌های ایران را مطرح کرده و اعلام نموده‌اند تا این مسائل حل نشود، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد! با تأمل می‌توان دریافت نپذیرفتن سلطه امریکا از سوی ملت ایران از یک طرف و حرکت رو به جلوی ایران در حوزه‌های گوناگون به ویژه در حوزه علوم و فنون نوین از طرف دیگر، دلیل اصلی این فشار‌ها و تحریم‌ها است.

آری حرکت پرشتاب ملت ایران بر اساس یک هویت مستقل و خارج از اراده قدرت‌های استکباری و موفقیت‌های به دست آمده در این مسیر، غربی‌ها را نگران کرده است. غربی‌ها نگران دستیابی ایرانیان به سلاح هسته‌ای نیستند. غربی‌ها و خصوصاً امریکایی‌ها، نگران تبدیل شدن ایران به یک الگوی موفق و پیشرفته برای سایر ملت‌های عقب نگه داشته شده، توسعه‌نایافته و تحت ستم هستند. غربی‌ها نگران این هستند که ایران با پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی، هزاره سوم را از آن اسلام و مسلمانان کند و یک جابه‌جایی تمدنی و جابه‌جایی قدرت پدید آید. اگر چنین است، هر نوع هزینه‌ای برای ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌‌های غرب و امریکا و شتاب بخشیدن به حرکت روبه‌جلو، قابل دفاع می‌باشد.


کد مطلب: 355470

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/355470/آیا-هزینه-کردن-هسته-ای-قابل-دفاع

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com