چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

انتقاد طلاب خارجی قم از قطعنامه اتحادیه اروپا

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب: 355028
گروهی از طلاب غیرایرانی مقیم حوزه علمیه قم با انتقاد از قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران، آن را اقدامی توهین آمیز عنوان و محکوم کردند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، یکی از طلاب خارجی از کشور عراق با اشاره به حقوق بشر در ایران گفت: با مقایسه جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای اسلامی، شرق آسیا و قاره آفریقا می توان فهمید که این کشور در سطح بالا و متفاوتی از مشارکت مردمی در نظام حکومتی خود قرار دارد .

حجت الاسلام ˈتحسین بدریˈ افزود: در انتخابات ایران، آزادی، انتخاب عمل و شرکت سلایق متفاوت کاندیداها این کشور را به کشوری متمایز در معادلات سیاسی بین المللی تبدیل کرده است، حال چگونه مسوولان اتحادیه اروپا ادعا می کنند که انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران مطابق با استاندارد نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: حقوق بشر غربی، تنها بر محور انسان صرف بدون در نظر گرفتن عقائد بنا نهاده شده است اما در ایران، حقوق بشراسلامی به جامعه معرفی شده است که با معیار آنهامطابقت ندارد و از این رو مورد مخالف گاه به گاه آنها قرار می گیرد.

وی افزود: با بررسی این دو رویکرد می توان به ضوح مشاهده کرد که نقض فاحش حقوق بشر در حکومت های به ظاهر اسلامی عربستان و بحرین نادیده گرفته می شود.

این دانش پژوه مجتمع آموزش عالی فقه در ادامه فعالیت هسته ای ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، حق مشخص هر کشوریست ولی فعالیت شفاف و روشن هسته ای ایران، با مخالفت و موضع گیری غرب روبه رو می شود.

بدری اضافه کرد: روحیه استقلال طلبی و نبود سرسپردگی به قدرت های جهانی در این کشور اسلامی مهمترین دلیل مخالفت غرب با مساله هسته ای ایران است.

وی یادآور شد: مشکل غربیها این است که می خواهند همه ملتهای دنیا را با زاویه نگاه خود ببینند و برای همه آنها نسخه واحدی را بپیچند و حقوق بشر شکست خورده خود را در میان آنها اشاعه دهند.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران، این کشور توانسته بسیاری از فرصتهای نامشروع غرب در منطقه را از بین ببرد، از این رو نباید تعجب کرد که غرب، حکومت و مردم ایرن را نابودکننده منافع استراتژیک خود در سطح منطقه بداند.

یکی دیگر از طلاب غیرایرانی از کشور الجزایر گفت: سردمداران غربی خود می دانند که حقوق بشر در ایران در سطح بسیار بالاتری از کشورهای خودشان است، اما برای دغدغه اشاعه فرهنگ خود در جوامع بین الملل که در سر دارند، اقدام به این توهین ها می کنند.

ˈتویلبینیˈ با اشاره به اینکه نقض حقوق زن در ایران یکی دیگر از نکات مطرح شده در قطعنامه اخیر بوده است، افزود: این در حالی است که هیچ نقضی در میان حقوق بانوان این کشور وجود ندارد، بلکه آنها دارای احترام و شخصیتی هستند که در کشورهای غربی وجود ندارد.

وی با اشاره به تضییع حقوق زن در اروپا افزود: کشورهای اروپایی که داعیه دار حقوق زن هستند، چگونه و با استناد به کدام حق بشری، زنان محجبه را دویست یورو جریمه می کنند، آیا این خود نقض حقوق زن در اروپا به شمار نمی آید.

وی اشاعه مادیات را تنها ملاک حقوق بشر غربی دانست و گفت: این همان حقوق بشری است که به خود اجازه می دهد که انواع اظهار نظر و بی حرمتی به حقوق اسلامی را داشته باشد، اما اظهار نظر درباره اصول و مبانی یهودیت با شدیدترین مجازاتها و زندان های طولانی مدت پاسخ داده می شود.

این طلبه فرهیخته با اشاره به منفور بودن همجنس بازی بیان داشت: این صفت شیطانی حتی در میان حیوانات هم دیده نمی شود پس چگونه مورد تأیید و تبلیغ کشورهای غربی قرار می گیرد تا آن را برای دیگر کشورها الزامی نیز بدانند.

تویلبینی با اشاره به رفتار دوگانه غرب در مصادیق ضد حقوق بشری، افزود: اگر القاعده گروهی تروریستی است، چگونه این کشورهای حامی حقوق بشر، در سوریه از این گروهک حمایت می کنند تا جنایات بیشتری در میان مردم مظلوم این کشور مرتکب شوند.

وی امتیازگیری در معادلات سیاسی منطقه پرآشوب خلیج فارس مانند سوریه را هدف پشت پرده تحمیل این قطعنامه بر ایران دانست و گفت: فرهنگ، مادی محور غرب اگر ترویج داده نشود، از بین خواهد رفت، چرا که اصالتی ندارد و آنها نیز این موضوع را خوب می دانند و از این رو با زور اسلحه و تحریم درصدد اشاعه آن هستند.

وی پیدایش نازی ها و صهیونیسم جهانی را از نتایج تمدن بی محتوای غرب دانست و افزود: این تمدن بی محتوا، کشوری مانند عربستان را که بانوان آن حتی حق رانندگی ندارند، را حامی حقوق بشر و ایران را که حتی اهل سنت و اهل کتاب آن در کمال آسایش و رفاه در کنار هم زندگی می کنند، را ناقض حقوق بشر می داند.

در ادامه، طلبه ای از بنگلادش ویژگی فرهنگی مردم ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: مردم ایران مسلمان هستند و قالب فرهنگ، ارتباطات و روابط اجتماعی آنها برگرفته از اسلام ناب است و این قالب پذیری را می توان آشکارا در زندگی مردم مشاهده کرد.

ˈمحمد عبدالمجیدˈ افزود: ارتباط و تعامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوعی نیست که بر کسی مخفی باشد، اما وقتی که شاهد این سطح از هجوم تبلیغاتی غرب علیه این فعالیتهای شفاف می شویم، باید یقین کنیم که غرب، هیچگاه خوی استکباری خود را به کناری نخواهد گذاشت و از خواسته و منافع نامشروع خود در دیگر کشورها کوتاه نخواهد آمد.

وی ابراز علاقه به ارتباط با ایران و توطئه پنهانی علیه این کشور را سیاستی دورویه از غرب دانست و گفت: اگر آمریکا و غرب، ادعای پیگیری صلح جهانی دارند، بدانند که آن با زورگویی و توهین متقابل به دست نمی آید، بلکه تنها در سایه احترام متقابل می توانند به آن دست پیدا کنند.

وی سیاست جلوگیری از الگودهی ایران به دیگر کشورهای اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: توهم غرب بر آن است که مردم ایران از صدور این قطعنامه در نگرانی و وحشت به سر می برند، اما بدانند که به گواه قرآن کریم، پیروزی با حق است و ظلم از بین رفتنی است.

حجت الاسلام ˈ محمد عبدالماجدˈ از کشور تانزانیا اختلاف مبنایی حقوق بشر در کشورهای اسلامی و غربی را مورد توجه قرار داد و افزود: مبنای حقوق بشر در بین مسلمانان قرآن و سنت است ولی در غرب، برخلاف ادعای مسیحیت گرایی که دارند، بر اساس شهوت شیطانی بنیان نهاده شده است.

وی اضافه کرد: دموکراسی موجود در این کشورها با اصول انسانیت مطابقت ندارد و خواسته های نامشروع در قالب دموکراسی به این جوامع عرضه می شود.

وی حریت رأی و آزادی فعالیت های سیاسی در ایران را مورد توجه قرار داد و افزود: مردم ایران در بستر امنیتی که در کشورشان گسترده شده است، توانسته اند اقدام به گشودن برگ های نوین علمی نمایند که ضامن انقلابشان است که می توان دستیابی به فناوری انرژی هسته ای را یکی از این دستاوردهای مهم برشمرد.

عبدالماجد ادامه داد: موضوع علم پروری و پیشرفت های علمی چشمگیر جوانان ایرانی، غرب را وحشت زده کرده است و آنها را بر آن داشته است تا از هر راه و وسیله ای مانند صدور قطعنامه و تحریم های گوناگون استفاده کنند تا ایران را در این عرصه ناتوان سازند.

این فرهیخته آفریقایی با بیان این که قطعنامه اخیر اتحادیه اروپا اولین جسارت به ملت آزاد ایران نیست و آخرین یاوه گویی آنها نیز نخواهد بود، افزود: اگر آنها در این قطعنامه به اصول انسانیت پشت کرده اند و سخن از ترویج همجنس گرایی در ایران سر داده اند، هدفی جز حذف ایران به عنوان الگوی کشورهای اسلامی ندارند و می خواهند آخرین امید آزاداندیشان جهان را از بین برند.

اظهارات و انتقادات این طلاب خارجی روز دوشنبه از سوی روابط عمومی جامعه المصطفی العالمیه در اختیار ایرنا قرار گرفته است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *