جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۰
۶
عضو کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد؛

طرح 'عوام‌فریبانه' آمریکا برای توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران

شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 354498
عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال تصویب طرحی هستند که در ظاهر با غنی‌سازی در ایران موافقت می‌شود اما در عمل چرخ توسعه فناوری هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد.
طرح
به گزارش جهان، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تهیه طرحی در کنگره آمریکا برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا به سرکردگی یکی از اعضای سابق که به نام "مهندس تحریم ایران" معروف است، در حال تدوین طرحی هستند که براساس آن در ظاهر با فعالیت غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران موافقت می‌شود اما در عمل چرخ توسعه فناوری هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد.

وی از کاهش تعداد سانتریفیوژهای جمهوری اسلامی ایران به ۲۰۰۰ سانتریفیوژ به عنوان یکی از پیشنهادهای مطرح شده در طرح نمایندگان کنگره آمریکا یاد کرد و گفت: این پیشنهاد یعنی به یک کشاورز بگویند با یک سطل آب کشاورزی کند.

"حداقل تعداد سانتریفیوژهایی که بتواند سوخت یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی را ‌برای یک سال تأمین کند، حدود ۵۰ هزار سانتریفیوژ است بنابراین فعالیت ۲ هزار سانتریفیوژ یعنی فقط یک حرکت نمادین و نمایشی در انرژی هسته‌ای درحالیکه جمهوری اسلامی دنبال آن تعداد سانتتریفیوژ است که بتواند سوخت مورد نیاز کشور را به طور کامل تأمین کند."

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به مصوبه مجلس برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی اشاره کرد و پیشنهاد نمایندگان کنگره آمریکا برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۲۰۰۰ سانتریفیوژ را پیشنهادی "عوام‌فریبانه" و در راستای "توقف کامل برنامه غنی‌سازی" جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت:‌ آنهایی که متوجه هستند، می‌دانند این پیشنهاد و این حرکت یعنی چه.

به گفته کارخانه‌ای، تبدیل سایت صنعتی فردو به یک سایت تحقیقاتی یکی دیگر از پیشنهاداتی است که در طرح نمایندگان کنگره آمریکا مطرح شده است.

وی در تشریح این پیشنهاد تصریح کرد: تبدیل شدن سایت فردو به یک سایت تحقیقاتی یعنی توقف کامل سایت فردو؛ سایتی که در آنجا غنی‌سازی ۲۰درصد انجام می‌شد و مایه افتخار و قدرت جمهوری اسلامی ایران در معادلات جهانی شد و دشمنان فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم کرد که در برابر این قدرت جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره بیایند اما امروز پیشنهاد می‌دهند که این سایت متوقف شود امروز پیشنهاد می‌دهند این سایت متوقف شود و فعلاً اورانیوم ۳ و نیم درصد تولید کند و به یک سایت تحقیقاتی و نمایشی آنها حدود و صغورش را مشخص کنند، تبدیل شود.

این نماینده مجلس "محدود شدن انباشت اورانیوم در خاک ایران" را یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده در طرح نمایندگان کنگره آمریکا برشمرد و با اشاره به نیاز یک رآکتور ۱۰۰۰ مگاواتی به حدود ۲۸ تن اورانیوم غنی‌شده ۳ و نیم درصد،‌ خاطرنشان کرد: برای راه اندازی یک رآکتور ۱۰۰۰ مگاواتی باید ۲۸ تن اورانیوم انباشت کنیم و اگر تعداد نیروگاه‌های بیشتری در عرصه‌های مختلف داشته باشیم، باید اورانیوم‌های بسیار بیشتری را انباشت کنیم اما نمایندگان کنگره آمریکا در این طرح می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را در زمینه انباشت اورانیوم غنی‌ شده زیر ۵ درصد هم محدود کنند.

کارخانه‌ای از "محدود شدن فعالیت رآکتور آب سنگین اراک" به عنوان یکی دیگر از پیشنهادات طرح نمایندگان کنگره آمریکا نام برد و اضافه کرد: آنها در این پیشنهاد می‌خواهند ضمن محدود کردن فعالیت رآکتور آب سنگین اراک، یک تغییر فرآیندی هم در فعالیت رآکتور آب سنگین اراک بوجود بیاید.

وی با اشاره به تهیه این طرح در ۵۲ صفحه و تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب آن تأکید کرد: این موارد توطئه‌هایی است که آنها دنبال مطرح کردن آن هستند لذا تیم مذاکره‌کننده ایران باید کاملاً هوشیار باشد و قاطعانه و قدرتمندانه از حق ملت ایران که خون دانشمندان هسته‌ای پای نهال آن ریخته شده است، مراقبت و پاسداری کنند و دفاعی در خور شأن ملت ایران از فناوری هسته‌ای داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آمریکا که دشمن است و دشمن، دشمن است . ما وحشت داریم از دشمنی های دوستانه ی دوستان داخلی که دشمن ترین دشمنند!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
برای شما متأسفم. این سخن رهبر انقلاب را حتما بخوانید.

«عده اي از اين طرف مي افتند و با دشمن هم، معامله دوست مي كنند و عده اي ديگر از آن طرف مي افتند و با اندك اختلافي، دوست را دشمن تصور مي كنند.

حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه افزودند: البته ممكن است اختلافات، عميق و بزرگ هم باشد اما در هيچ حال نبايد دوست را به جاي دشمن گرفت.»
و ما فراموش نکردیم که امام گفتن امریکا شیطان بزرگ هست!
و نیز رهبر فرمودن اگر مشکل هسته ای رفع بشه حقوق بشر و اگر اینم حل بشه موشک ها و همینطور میرن تا به اصل اسلام میرسن!
اینا نمیخوان نتیجه بگیرن بلکه میخوان وقت تلف کنن و امتیاز بگیرن
امیر اقا اگه انصاف داشتی....
salman
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
زرشك !!
عجب مذاكرات قوي اي !!!