جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

پشت‌پرده انتخابات 92 و توهین به پیامبر(ص)

شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 354461
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند نباید زیر بار خواسته‌های غیرمعقول و غیرمنطقی برویم، گفت: این بیان اخیر رهبر انقلاب زیاده‌طلبی اروپایی‌ها را کم خواهد کرد و تا حدی اشتباهات تیم مذاکره کننده در دور قبل را جبران می‌کند.
پشت‌پرده انتخابات 92 و توهین به پیامبر(ص)
به گزارش جهان به نقل از بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رضا سراج کارشناس مسائل سیاسی، در همایش «بصیرت» در جمع دانشجویان بسیجی مجمع دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در عرصه تحولات منطقه‌ای، نظام سوریه تثبیت شده‌است و ممکن است در آینده وارد فاز سیاسی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: طراحی نظام سلطه صهیونیستی و دولت‌های اروپایی برای سرنگونی دولت بشار اسد به شکست رسیده‌است و آنها سعی دارند این شکست بزرگ را کمرنگ جلوه دهند.

وی با بیان اینکه اکنون اسرائیل به دنبال شرایط سازش و یا صلح دولت سوریه با رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: در خصوص این تلاش نیز صهیونیست‌ها با شکست روبه رو شدند و درحال حاضر سه منطقه از پنج منطقه سوریه در دست دولت سوریه است.

سراج با بیان اینکه برخی حقوقدانان در ابتدای مذاکرات در خصوص نقدهایی که به آنها می‌شد مخالفت رژیم صهیونیستی را با مذاکرات مهر تأییدی بر کار خود می‌دانستند گفت: دلیل مخالفت اسرائیلی‌ها با مذاکرات در واقع تلاشی بود که آنها برای ایجاد محور عبری عربی در منطقه انجام می‌دادند و سعی داشتند در مخالفت با مذاکرات خود را به عربستان نزدیک و طرح سازش را ساماندهی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه انتخابات عراق و افغانستان فرصت‌هایی پیش روی ما قرار خواهد داد، ابراز داشت: تحولات عربستان در منطقه جایگاه آمریکا را در خاورمیانه متزلزل کرده و شاید باید در انتظار پایان قدرت آمریکا در منطقه باشیم.

سراج در تحلیل روند تحولات داخلی به چالش‌های پیش رو اشاره کرد و افزود: فضای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اولویتی برای بیگانگان جهت بی‌ثبات‌سازی در داخل بود.

وی ادامه داد: شکل‌گرفتن بیش از ۹۰۰ پایگاه و سایت تبلیغاتی علیه ایران در انتخابات دور یازدهم نشان می‌دهد دشمن به دنبال فضاسازی برای ایجاد فعل و انفعالاتی در صحنه انتخابات بود.

سراج با بیان اینکه سناریوی بی‌ثبات سازی به دلیل مهیا نشدن برخی شرایط در داخل کشور به شکست انجامید یادآور شد: آنها پس از اینکه متوجه شدند شرایط هنوز برای بی‌ثابت‌سازی در کشور مهیا نیست سناریوی تغییر را پیش رو گذاشتند که بر این اساس بتوانند از فرصت ایجاد شده در کشور با روی کار آمدن دولت جدید در پیشبرد این سناریو استفاده کنند.

وی با بیان اینکه عدم احراز صلاحیت یکی از چهره‌های سرشناس در کنار بی‌توجهی مردم به این عدم احراز صلاحیت از یک سو و بی‌تعادلی روانی به خاطر شرایط سخت اقتصادی و معیشتی از سوی دیگر موجب شد که سناریوی تغییر به جای سناریو بی‌ثبات سازی در کشور از سوی دشمنان طرح‌ریزی شود.

سراج با بیان اینکه نکته بسیار مهم دیگر این است که برای بی‌ثبات سازی نیاز به فضای دو قطبی است، افزود: آمدن فرد ناشناس به انتخابات و عدم احراز صلاحیتش و هضم آن از سوی شورای نگهبان و عدم بروز احساسات از سوی افکار عمومی موجب شد که سناریوی تغییر به عنوان یک سه‌گانه که دارای ارتباطات منطقی می‌باشد شکل بگیرد.

سراج با بیان اینکه بخش اول سه‌گانه تغییر طراحی برای وادار کردن ایران برای تغییر در سیاست خارجی است گفت: بیس این طراحی موضوع هسته‌ای است که هنوز هم در جریان است.

وی ادامه داد: تلاش دوم وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به تغییر در محیط سیاسی خودش است که بیس آن موضوع نیز حقوق بشر است.

این کارشناس مسائل سیاسی بخش سوم از سه‌گانه سناریو تغییر دشمن را تغییر در محیط فرهنگی واجتماعی دانست و افزود: بیس این طراحی موضوع قومیت‌ها و فرقه‌های مذهبی و از طرفی هنجارشکنی است.

سراج ادامه داد:‌ شکل‌گیری این سناریو برای ما تبعاتی دارد که در صورت مهار شدن آن می‌توانیم بخش اعظمی از چالش‌های خود را حل کنیم.

وی با بیان اینکه چرا قدرت‌های مداخله‌گر امیدوار شده‌اند به ایجاد سناریو تغییر گفت: نکته مهم در این بحث جریانی است که از درون انتخابات بیرون آمده و می‌خواهد شرایط را به نحو مورد نظر خود اصلاح کند.

سراج با بیان اینکه امنیت هستی‌شناسی در صورتی که میان مقامات یک کشور دچار اشکال شود بسیار خطرآفرین است گفت: اگر به‌عنوان یک اقدام نابه‌جا امنیت هستی‌شناسی در کشوری دچار اختلال شود امنیت آن کشور مختلف و آن کشور مورد تجاوز قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تدابیر امام خامنه‌ای در اوج خود با بیان نرمش قهرمانانه شکل گرفت بیانی که جریان توسعه‌گرای اقتصاد محور را از تبدیل شدن به دوگانگی و دو قطبی سازی دور کرد.

سراج افزود: این گام اول از سوی مقام معظم رهبری زمان لازم را برای تحلیل مردم فراهم کرد و آگاهی سازی لازم را در ذهن آنها نشان داد به نحوی که در ۲۲ بهمن امسال مشاهده کردیم که نرمش قهرمانانه توانست ماهیت دشمن را نشان و تجلیلی آن در حضور پرقدرت مردم دیده شد.

وی با بیان اینکه صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری قصورات در قطعنامه اخیر را برطرف می‌کند ابراز داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود در خصوص آن قسمت‌های از مذاکرات که صحبت پروتکل الحاقی، یا پذیرفتن همه چیز یا هیچ چیز و محدوده حوزه فناوری و محدودیت‌های بسیار، در این حوزه را رفع می‌کند و دست غربی‌ها را از زیاده طلبی کوتاه خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند نباید زیر بار خواسته‌های غیرمعقول و غیرمنطقی برویم، گفت: این بیان اخیر رهبر انقلاب زیاده‌طلبی اروپایی‌های را کم خواهد کرد و تا حدی اشتباهات تیم مذاکره کننده در دور قبل را جبران می‌کند.

سراج با دادن هشدار نسبت به سناریوی تغییر در کشور خاطرنشان کرد: این بخش از سناریو هنوز مهار نشده است و ما باید جامعه را نسبت به تلاش دشمن و برخی قافله داخلی آگاه کنیم و منطق قرآن و اسلام را برای مردم باز کنیم.

وی تشکل‌های دانشجویی را بسیار تأثیرگذار دانست و ابراز داشت: احتمال دارد در صورت به نتیجه نرسیدن در توافقات هسته‌ای عده‌ای فرافکنی کنند و بگویند نگذاشتند تا تیم دیپلماسی کاری انجام دهد، اما ما باید تلاش کنیم تا این را در جامعه به درک همه برسانیم که طرف اروپایی مقابل ما قائل به پذیرفتن حقوق ما نیست و این مذاکرات از دست دادن همه چیز به نفع آنها است.

سراج ادامه داد: دانشجو و تشکل‌های بصیر دانشجویی می‌توانند سهم عمده‌ای در بیداری افکار در این خصوص داشته باشند.

سراج حمایت همه از دولت را خواستار شد و افزود: ما چه در مذاکرات نتیجه دلخواه را به دست بیاوریم و چه به آن نتیجه‌ای که می‌خواهیم دست پیدا نکنیم باید از دولت حمایت کنیم زیرا معیشت مردم در دست دولت است.

این کارشناس مسائل سیاسی به دومین بخش از سناریوی سه‌گانه تغییر اشاره کرد و افزود: حقوق بشر غربی که دم از احیای حقوق مردم ایران می‌زند در برابر کشتار فیجع در میانمار، آفریقا و سوریه نه تنها سکوت می‌کند بلکه با حمایت مالی و دادن سلاح به آنها کمک می‌کند.

وی با اشاره به جریان سکولار و غرب‌گرا بیان داشت: آنچه که دشمن و برخی در داخل به دنبال آن هستند احیای جریان سکولار و غرب‌گرایی است که در فتنه ۸۸ منزلت خود را از دست داد.

سراج ادامه داد: آنچه که موجب می‌شود خانم اشتون قبل از سفر به ایران اسلامی دیدار با سران فتنه را یکی از شروط خود قرار دهد نشان از طراحی این جریان و غفلت برخی افراد در داخل است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه یکی از پاسخ‌های مناسب در برابر این جریان حرکت خودجوش دانشجویی در مقابل زیاده‌خواهی و ظلم گرایی است، گفت: اگر به این جریان و تلاش‌هایی که در جهت احیای سکولار و غرب‌گرایی می‌شود پاسخ ندهیم این امر عادی و فتنه‌گران به صحنه سیاسی باز خواهند گشت و شاید عجیب نباشد که روزی در عرصه انتخابات نیز حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: تغییرات فرهنگی و اجتماعی در کشور حرکت سوم در سناریو تغییر است که می‌توانیم به وضوح ببینم که یک روزنامه با علم بر اینکه قصاص در کشور ما یک دستور و حکم الهی است این حکم را نفی می‌کند و این در حالی است که این حرکت این روزنامه یک اشتباه نیست.

سراج با انتقاد شدید از توهین به ساحت مقدس پیامبر اعظم گفت: برخی در خصوص اینکه پیامبر اجازه دادند چهار زن بگیرند به این دلیل که این زنان در داخل خانه بنشینند و بازی پاسور چهار برگ انجام دهند، مطمئن باشید در راستای سناریو تغییر است و حادثه‌ای اتفاقی نیست.

وی با بیان اینکه باید در برابر نفی مقدسات و هجمه به آن واکنش نشان داده شود، گفت: اگر در برابر اتفاقات بی‌تفاوت باشیم خاکریزهای بی‌اعتمادی یکی پس از دیگری شکل می‌گیرد و هجمه آن عادی شدن توهین به مقدسات در فرهنگ اسلامی است.

سراج اضافه کرد: تغییر در عرصه فرهنگی می‌تواند به احیای جریان غرب‌گرا کمک کند و تغییر در سیاست خارجی موجب تغییر در این دو حوزه می‌شود.

وی در پایان جوانان دانشجو را مسئول دانست و گفت: کسانی که در مقابل اتفاقات بسیار حساس در داخل کشور بی‌تفاوت هستند و در عرصه دانشگاه و علم حرکتی برای احیای حقوق انقلاب اسلامی نمی‌کنند در برابر خون شهدا مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *