پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
عضو هیأت رئیسه مجلس:

روش دولت در یارانه‌ها شائبه ایجاد کرده‌است

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 354081
عضو هئیت رئیسه مجلس معتقد است در قانون هدفمندی چیزی به نام انصراف نیامده هرچند تبلیغ خودانصرافی ممکن است به اجرای همراه با رضایت مردم کمک کند اما این که مدام مردم را دعوت به خودانصرافی می کنند این شائبه را ایجاد می کند که همه مردم حق دریافت یارانه را دارند.
به گزارش جهان به نقل از الف، دکتر محمد دهقان، نماینده طرقبه و چناران درباره شرایط اجرای موفقیت آمیز هدفمندی یارانه ها گفت: اولاً در اجرای هدفمندی یارانه ها که یک اقدام ملی است، قوای سه گانه باید با هم متحد بشوند و فضای کاملا مثبتی برای اجرای این طرح در کشور بوجود بیاید. ثانیاً مهمترین نکته این است که دولت بدون هیچ ملاحظه ای قانون را مدنظر و در دستور کار قرار بدهد. قانونی که با هماهنگی دولت در کمیسیون تلفیق و صحن علنی به تصویب رسیده و کاملاً روشن است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: در این قانون، دولت ملزم شده فقط به افراد نیازمند یارانه پرداخت کند. همچنین دولت باید حدی از درآمد را اعلام کند و به مردم باید به صورت شفاف بگوید که تنها افرادی که درآمد آنها از این مبلغ بیشتر است، شامل یارانه نمی شوند. یعنی دولت باید طبق قانون برای خانوارهای یک نفره، دو نفره، سه نفره و بالاتر یک حدی را مشخص کند و بعد باید به صورت شفاف به مردم اعلام کند که تنها افرادی که کمتر از این حد اعلام شده درآمد دارند، ثبت نام کنند. این که مسئولان اجرایی، مردم را به ۵ دسته تقسیم کرده اند و حتی مردم دارای درآمد بالای دو و نیم میلیون تومان را هم مشمول ثبت نام دانسته بودند این با نص قانون هماهنگ نیست.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: مسئله بعدی این است که مسئولان اجرایی بایستی بین سطح درآمد خانوارهای یک نفره با چند نفره قائل به تمایز شوند و باید مراقبت کنند اجرای هدفمند کردن یارانه ها مثل توزیع سبد کالا نشود که خانواده های یک نفره همان سبد کالا را بگیرند که خانواده های ده نفره گرفته اند. هر چند اختیار تعیین درآمد هر خانوار جهت دریافت یارانه با دولت است، اما به نظر من دولت برای خانوارهای یک نفره، دو نفره و سه نفره و بالاتر، باید به تفکیک، حدی از درآمد را مشخص کند و به صورت شفاف به هر خانوار اعلام کند که در صورتی که درآمدشان کمتر از حد اعلام شده است می توانند ثبت نام کنند.

دکتر دهقان همچنین گفت: اجرای قانون مصوب، مستلزم اطلاع رسانی شفاف به مردم است که مردم تکلیف خود را بدانند که آیا می توانند ثبت نام کنند یا نمی توانند ثبت نام کنند. در قانون چیزی به نام انصراف نیامده است. هرچند تبلیغ خودانصرافی ممکن است به اجرای همراه با رضایت مردم کمک کند اما این که مدام مردم را دعوت به خودانصرافی می کنند این شائبه را ایجاد می کند که همه مردم حق دریافت یارانه را دارند و اگر انصراف ندهند حق دریافت یارانه را دارند در حالی که قانون چنین چیزی را نمی گوید. قانونی که با هماهنگی خود مسئولان اقتصادی دولت تصویب شده جنبه الزامی دارد؛ به این معنا که دولت حدی از درآمد را اعلام کند و به مردم تذکر دهد که اگر بیشتر از این حد درآمد داشته باشند نمی توانند ثبت نام کنند و در صورت ثبت نام برای دریافت یارانه باید جریمه پرداخت کنند.

عضو هئیت رئیسه مجلس گفت: این روشی که تاکنون مسئولان اجرایی در پیش گرفته اند ممکن است به اجرای صحیح قانون ضربه بزند و دولت را دچار مشکل کند، زیرا با این نحوه اطلاع رسانی اکثریت مردم با هر اندازه از درآمد ثبت نام می کنند و دولت هم بدلیل کمبود اعتبارات، مجبور است تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان را حذف کند. در این صورت کسانی که از دریافت یارانه بازمی مانند ناراضی می شوند و اگر دولت بخواهد به همه ثبت نام کنندگان یارانه بدهد علاوه بر این که این خلاف قانون است، دولت را دچار تنگنای مالی شدید می کند و خطر کسری بودجه و نبودن درآمد برای پرداخت یارانه پیش خواهد آمد.

از دیدگاه نماینده طرقبه و چناران، مسئولین ذیربط دولتی باید با اجرای صحیح قانون و با اطلاع رسانی دقیق هم زمینه وحدت مسئولان و رسانه ها را فراهم کنند و هم این مرحله از هدفمندی یارانه ها را با کمترین هزینه به سامان برسانند و از سوی دیگر رسانه ها و سایر مسئولین کشور باید به دولت کمک کنند که با توجیه افکار عمومی، زمینه اجرای قانون فراهم شود و همه باید از برخورد گروهی و سلیقه ای با این قانون مهم پرهیز کنند و دولت را در اجرای قانون یاری نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی
درسته سقف درامد را بگه که ملت درگیر این اینترنت شلوغ و سرسام اور نشوند