پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

سندروم بالکان، نقطه ضعف حریف ایران

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 353958
روزنامه تلگراف انگلیس در گزارشی از تیم ملی فوتبال بوسنی حریف ایران در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۴، از نقطه ضعف این تیم با عنوان سندروم بالکان نام برد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، روزنامه تلگراف انگلیس نوشت، شاگردان سافت ساسیچ بعد از صعود به جام جهانی در پوست خود نمی گنجیدند اما تمام این جشن و پایکوبی ها بعد از شکست از مصر در بازی دوستانه یک ماه پیش به یکباره متوقف شد.

زیاده خواهی یکی از نیازهای اولیه برای موفقیت در فوتبال و در کل ورزش است. اما در برخی از موارد هم باید واقع بین بود. متأسفانه روحیه ما اجازه نمی دهد صبور باشی و این همان نقطه ضعف و پاشنه آشیل ما است.

تیم ملی بوسنی بعد از ۹ بازی مقدماتی سرانجام به جام جهانی صعود کرد اما اکنون بعد از گذشته شش ماه بدون اینکه نیازی باشد، بسیاری به توانایی های این تیم بدبین شده اند.

سافت ساسیچ بعد از برد مهم بوسنی در لیتوانی، برای مردم و رسانه ها از توقعات بالایی حرف زد که لبخند ناشی از تمسخر برخی را هم در پی داشت. حالا او می داند که در چند ماه آینده باید منتظر چه فشاری از سوی مردم فوتبال دوست بوسنی بر روی شانه های خود و تیمش باشد.

او همیشه می دانسته که رضایتمندی از خود می تواند خطرناک باشد و این اتفاق بعد از چند ماه خوشحالی از صعود به جام جهانی در اینسبروک و برابر مصر افتاد. جایی که به دلیل حضور بیشمار بوسنیایی ها در آنجا، می توانست مکانی برای جشن دوباره موفقیت این تیم باشد به کابوسی برای آنها تبدیل شد.

تنها دلیل شکست ۲ بر صفر بوسنی در این بازی دوستانه، آمادگی روحی و روانی نداشتن بازیکنان بود.

اشتباه ساسیچ این بود که به اندازه کافی به بازیکنان برای این دیدار انگیزه نداده بود و بنابراین کنترل اوضاع از دستش خارج شد.

تماشاگرا ادین ژکو را هو کردند و رسانه ها حتی تلاش نکردند، به تشریح و توجیه دلایل این شکست بپردازند به طوریکه داستان های زیادی در مورد قلدری او و امیر اسپاهیچ کاپیتان بوسنی در بین بازیکنان و حتی تلاش آنها برای انتخاب ۱۱ بازیکن اصلی منتشر کردند.

ماجرا تا جایی پیش رفت که اتحادیه فوتبال تصمیم به پا در میانی گرفت اما تمام آنچه انجام داد، انتشار یک بیانیه رسمی با این مضمون بود که ˈاگرچه مشکلاتی وجود دارد ولی می توانیم بر آنها فائق بیاییمˈ.

اکنون با نگاهی به آن اتفاقات می توان فهمید که چنین انتقادهای تند زیاد هم ضروری نبود و به هیچکس کمک نکرد.

شکست بوسنی از مصر، جو حاکم را خراب کرد و علاوه بر اینکه طعم شیرین صعود به جام جهانی به ناگهان تلخ نمود یکبار دیگر نقطه ضعف اصلی این تیم را نشان داد. مشکلی که در درون خود بازیکنان وجود دارد. فاصله بین رضایتمندی و نا امیدی بسیار اندک است؛ احساسی که می توان از آن به عنوان سندروم بالکان نام برد.

ساسیچ از زمان ورود به تیم بوسنی در سال ۲۰۰۹ سعی کرده این مشکل را حل کند اما اکنون به خاطر شکست در همان بازی دوستانه باید دوباره اعتماد مردم و رسانه ها را جلب کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *