پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲۵
۶۲
ماجرای خواندنی از شهید شاهرخ ضرغام

از وقت گذرانی در کاباره تا عاقبت به خیری در جبهه

دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 353443
زن در حالی که سرش رو بالا نمی گرفت گفت: مهین هستم، شوهرم چند وقته که مرده، مجبور شدم که برای اجاره خانه و خرجی خودم و پسرم بیام اینجا! شاهرخ ،حسابی به رگ غیرتش برخورده بود ،دندانهایش را به هم فشار می داد ،رگ گردنش زده بود بیرون ،بعد دستش رو مشت کرد و محگم کوبید روی میز و با عصبانیت گفت: ای لعنت بر این مملکت کوفتی!!
از وقت گذرانی در کاباره تا عاقبت به خیری در جبهه
گروه فرهنگی جهان نيوز: اپیزود اول : صبح یکی از روزها با هم به" کاباره پل کارون "رفتیم . به محض ورود ،نگاهش به گارسون جدیدی افتاد که سر به زیر، پشت قسمت فروش قرار گرفته بود . با تعجب گفت: این کیه؟ تا حالا اینجا ندیده بودمش؟! در ظاهر، زن بسیار باحیائی بود. اما مجبور شده بود بدون حجاب به این کار مشغول شود . شاهرخ جلوی میز رفت و گفت :همشیره تا حالا ندیده بودمت،تازه اومدی اینجا ؟! زن خیلی آهسته گفت: بله، من از امروز اومدم . شاهرخ دوباره با تعجب پرسید : تو اصلا قیافت به این جور کارها و این جور جاها نمی خوره،اسمت چیه؟ قبلا چیکاره بودی؟

 

زن در حالی که سرش رو بالا نمی گرفت گفت: مهین هستم، شوهرم چند وقته که مرده، مجبور شدم که برای اجاره خانه و خرجی خودم و پسرم بیام اینجا! شاهرخ ،حسابی به رگ غیرتش برخورده بود ،دندانهایش را به هم فشار می داد ،رگ گردنش زده بود بیرون ،بعد دستش رو مشت کرد و محگم کوبید روی میز و با عصبانیت گفت: ای لعنت بر این مملکت کوفتی!!

بعد بلند گفت: همشیره راه بیفت بریم، همینطور که از در بیرون می رفت رو کرد به ناصر جهود(صاحب كاباره) و گفت: زود بر می گردم! مهین هم رفت اتاق پشتی و چادرش رو سر کرد و با حجاب کامل رفت بیرون. بعد هم سوار ماشین شد و حرکت کردند. مدتی از این ماجرا گذشت. تا اینکه یک روز در باشگاه پولاد همدیگر را دیدیم . بعد از سلام و علیک ،بی مقدمه پرسیدم: راستی قضیه اون مهین خانم چی شد؟

اول درست جواب نمی داد. اما وقتی اصرار کردم گفت: دلم خیلی براشون سوخت ، اون خانم یه پسر ده ساله به اسم رضا داشت. صاحب خونه بخاطر اجاره، اثاث ها رو بیرون ریخته بود . من هم یه خونه کوچیک تو خیابون نیرو هوائی براشون اجاره کردم. به مهین خانم هم گفتم: تو خونه بمون بچه ات رو تربیت کن، من اجاره و خرجی شما رو میدم!!


اپيزود دوم : انقلاب

هر شب در تهران تظاهرات بود. اعتصابات و درگیریها همه چیز را به هم ریخته بود . از مشهد که بر گشتیم . شاهرخ برای نماز جماعت رفت مسجد. خیلی تعجب کردم. فردا شب هم برای نماز مسجد رفت . با چند تا از بچه های انقلابی آنجا آشنا شده بود. در همه تظاهراتها شرکت می کرد. حضور شاهرخ با آن قد و هیکل و قد، قوت قلبی برای دوستانش بود .

البته شاهرخ از قبل هم میانه خوبی با شاه و درباری ها نداشت. بارها دیده بودم که به شاه و خاندان سلطنت فحش می دهد.

ارادت شاهرخ به امام تا آنجا رسید که در همان ایام قبل از انقلاب سینه اش را خالکوبی کرده بود. روی آن هم نوشته بود: خمینی، فدایت شوم

اپيزود سوم : جنگ

دومین روز حضور من در جبهه بود. تا ظهر در مقر بچه ها در هتل کاروانسرا بودم ،پسرکی حدود پانزده سال همیشه همراه شاهرخ بود . مثل فرزندی که همواره با پدر است.

تعجب من از رفتار آنها وقتی بیشتر شد که گفتند:این پسر، رضا فرزند شاهرخ است!! اما من که برادرش بودم خبر نداشتم . عصر بود که دیدم شاهرخ در گوشه ای تنها نشسته. رفتم و در کنارش نشستم. بی مقدمه و با تعجب گفتم: این آقا رضا پسر شماست!؟

خندید و گفت: نه ،مادرش اون رو به من سپرده . گفته مثل پسر خودت مواظب رضا باش . گفتم مادرش دیگه کیه؟ گفت:مهین همون خانمی که تو کاباره بود. آخرین باری که براش خرجی بردم گفت: رضا خیلی دوست داره بره جبهه.من هم آوردمش اینجا.

ماجرای مهین را میدانستم ،برای همین دیگر حرفی نزدم....


اپيزود آخر

نیروی کمکی نیامد. توپخانه هم حمایت نکرد. همه نیروها به عقب آمدند. شب بود که به هتل رسیدیم .

آقا سید( شهید سید مجتبی هاشمی- جانشین جنگهای نامنظم) را دیدم، درد شدیدی داشت. اما تا مرا دید با لبخندی بر لب گفت: خسته نباشی دلاور، بعد مکثی کرد و با تعجب گفت: شاهرخ کو؟

بچه ها در کنار جمع شده بودند. نفس عمیقی کشیدم و چیزی نگفتم. قطرات اشک از چشمانم سرازیر شد ،سید منتظر جواب بود. این را از چهره نگرانش می فهمیدم.

کسی باور نمی کرد شاهرخ دیگر در بین ما نباشد. خیلی از بچه ها بلند بلند گریه می کردند. سید را هم برای مداوا فرستادیم بیمارستان. روز بعد یکی از دوستانم که رادیو تلویزیون عراق را زیر نظر داشت سراغ من آمد نگران و با تعجب گفت: شاهرخ شهید شده؟ گفتم چطور مگه؟ گفت: الآن عراقی ها تصویر جنازه یک شهید رو پخش کردند. بدن بی سر او پر تیر و ترکش و غرق در خون بود.


سربازان عراقی هم در کنار پیکرش از خوشحالی هلهله می کردند. گوینده عراق هم می گفت ما شاهرخ، جلاد حکومت ایران را کشتیم!

اثری از پیکر شاهرخ نیافتیم. او شهید شده بود. شهید گمنام. از خدا خواسته بود همه را پاک کند. همه گذشته اش را. می خواست چیزی از او نماند. نه اسم ،نه شهرت،نه قبر و مزار و نه هیچ چیز دیگر. اما یاد او زنده است. یاد او نه فقط در دل دوستان ،بلکه در قلوب تمامی ایرانیان زنده است. او مزار دارد. مزار او به وسعت همه خاکهای سرزمین ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک رزمنده ...
خدا رحمتش کند...
رحمه الله علیه و علیهم
محسن
Iran, Islamic Republic of
یا لیتنا کنا معکم!
درود بر ایشان
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
هذا یعنی لبیک یا حسین
میثم
این بنده خدا که منفی داده معنی جمله رو احتمالا نفهمیده...
شهاب
جالبه.نظر ها را میخونم و میبینم که برخی میگند ما را شفاعت کنه و دست ما را بگیره و ...
اینها چیزی نفهمیدن.اون شهید خودش و داستان زندگیش درس هست.آدم باید خودش خودشو درست کنه وگرنه چرا باید کسی شفاعت من گناهکار را بکنه؟من باید ازش یاد بگیرم پاک باشم.آدم باشم.باید شیر باشم.باید کاری کنم مثل اون باشم.
صفی زاده
بدون شک یادآوری و بیان خاطرات شهدای گرانقدر انقلاب و جنگ تحمیلی از با ارزشترین کارهاست و من به نوبه خود ازاین کار تشکر میکنم....
عاقبت بخیری یعنی همین . خوش به حالش که خدا جوهر وجودش را پاک نگه داشته بود و با وجود همه فسادها غیرت و مردانگیش بیشتر از ادعا کنندگان است . همنشین اولیاء الله گردد. ما را هم دعا کن عاقبت بخیر شویم
وقتی خداادم رادوست داشته باشد،نزدخودش میبرد!انگاردوست نداردحتی جنازه اش هم برای دنیای خاکی باقی بماند!شناختن اینجورادمهاسخت است!خیلی سخت!چراکه اهل ریا وتزویرنستندوظاهروباطن انهایکی است!خدایش رحمت کند.
سلام و درود بر جوانانی که فریب دروازه تمدن پهلوی را خورده بودند ولی با تابیدن نور انقلاب اسلامی بلافاصله متوجه خطای جامعه شدند و به آغوش فضیلت های انسانی و مکارم اسلامی بگشتند.
بابا این دیگه کی بوده؟!
اگه این مرد بوده ما چی هستیم؟!
اگه ما مردیم اون کی بوده؟!
من آدم سرسختی ام ولی در مقابل این شهید شکستم و نمی تونم اشکم و کنترل کنم.
خدا ما رو شرمنده شهدا نکنه.
یا علی مدد
شفاعت ما را هم داشته باش
United States
ایوللللللللللل
Iran, Islamic Republic of
خداوند ..دوست داره که به این مقام رسونده
یا علی مدد
اگر تنها ثمره انقلاب، پرورش چنين جواناني بوده، كافي بود. "شهید آوینی"
سرایانی
خوش بحال این رزمنده شجاع که عاقبت بخیر شد . برای شادی روحش صلوات .
خیلی عجیب و باور ناپذیره.نمیدونم واقعا.
Iran, Islamic Republic of
مو به تنمون سیخ میکنه این داستان شهادتها
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
چقدر زیبا زندگی کرده و چقدر زیبا رفته
نسرین
کتاب زندگینامشو خوندم و به جرات میتونم بگم دعای مادرش اخر تاثیر خودشو گذاشته. برای همین از مادران میخوام از دعا برای بچه هاشون خسته نشن
United States
آیا نمیشود داستان زندگی را فیلم کرد آقای ده نمکی بجای فیلم مسخره اخراجی ها میتواند اینگونه زندگینامه ها رو فیلم کند
اخراجی ها هم نقد و حرف خودش را داشت و مسخره نبود ولی این ایده شما هم عالی است و مطمئنا ده نمکی به خوبی از پس آن بر می آید.
Colombia
فراموش نکنید که آقای دهنمکی خودش در جبهه بوده و از این سرزمین دفاع کرده یعنی او اول رزمنده بوده و بعد کارگردان شده و خیلی هم فیلمهایش جالب و ارزشی است، درود بر او.
محسن
عمو جان مسخره نبود خیلی خوب بود ولی این هم میتونه مثل اخراجی ها خوب باشه پیشنهاد خوبیه
hessam
یعنی اگر شهید بزرگوار زنده بود بازم باید خیلی مشت برای گرسنگان و اواره ها رو میز میکوبید
...
اون برای گرسنگی مشت نکوبید اون از به یغما رفتن شرافت زن مسلمان به وسله اجناب عصبانی شد
سبحان الله
خدایا ما را هم بپذیر
علی اصغر
شهدای عزیز، دست ما را هم بگیرید تا آخر عاقبت به خیر شویم.
Iran, Islamic Republic of
ولی شاید برعکس کلی از مدعیان امروزی تو اون شرایط تو زرد از آب در بیان!
خدا رحمت کند افرادی را که چنین فرزندانی تربیت کردند!
Iran, Islamic Republic of
... اونارو می شناسم
بیات
Iran, Islamic Republic of
درود بر روح امام خمینی که همه ما را از لجنزار پهلوی خارج وبا نور انقلاب اسلامی هدایتمان کرد واین هنر اسلام ناب محمدی است که مس وجود را طلا میکند
هر وقت از کنار حرم امام رد میشم بر این ابرمرد تاریخ سلام و درود میفرستم.
روح منی خمینی بت شکنی خمینی
خدا رحمتش کنه
ای شهدا این دلامون تنگه براتون
مطالب اسمانی به این می گن
درود و سپاس
...
یاد کریم سوسکه و مجید سوزوکی اخراجیها بخیر! مسعود ده نمکی همینو بگه ... چماق بدست قبلی و کارگردان و فیلمنامه نویس فعلی
...
شما مراقب خودت باش با لنگ دمپایی له نشی یه هویی اظهار نظر پیش کش!
United States
شهادتت مبارک
ای شهدا این دلامون تنگه براتون
خداوند ستار العیوب است شما به چه حقی گذشته یک شهید را مطرح میکنید ...
خود شهید خاطراتش رو گفته. اینها درسه برای امثال ما و مهم حال افراده نه گذشته اشون
داره می گه عاقبتش به خیر شد
عیبی نداره که
مرتضایی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۷۰﴾الفرقان
مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند پس خداوند بديهايشان را به نيكيها تبديل مى‏كند و خدا همواره آمرزنده مهربان است (۷۰)
برادرانی که دین خدا منشا راه بابی به حقیقیت و کمال یافته اند لطفا به قسمت زیبا از ایه این شریفه دقت فرمایند
فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ
پس خداوند بديهايشان را به نيكيها تبديل مى‏كند
تبدیل بدیها بخوبی اوج رحمانیت ان یگانه بی همتاست .و از انجایی که خداوند هیچ عملی را بدون دلیل انجام نمیدهد .
خروج از باطل و ورود به حق از سختترین اعمال یک انسان است . چون باید از همه عادات منافع و تمایلات خود در انی چشم پوشیده و همه در راه در راه خدا فدا نموده و چون کوهری ناب بدون هیچگونه ناخالصی مصداق یخرجونهم من الظلمات الی النور شوند و این توفیق یقیننا بدون عنایت ان یگانه بی همتا امکان ندارد و نمونه تاریخی و قابل استناد ما شعیان همانا حربن یزید ریاحی است . خدایا ما را نیزچون شاهرخ و شاهرخها عاقبت بخیر فرما
شهادتش مبارک و محشور با انبیا و صالحین
دای تقی بچه قم
خدایا ما را از خریت به حریت برسان می دانم خیلی سخت است اما در جنگ خیلی ها ثابت کردند که می توان این راه 100 ساله را یک شبه پیمود.
خدایا ما را مدیون خون شهدا مگردان
متأسف
و وا اسفا از آناني كه از جبهه و كنار امام سر از كاباره هاي اونور آبي در آوردند.
سید
خدا رحمتش کند ،کاش من روسیاه هم مثل این شهد عزیز عاقبت به خیر شوم
آمین
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
با سلام
بعضی ها اولش کجند بعد تو راه میاند
بعضی ها اولش تو راهند بعد می لغزند
بعضی ها از اول تا آخر تو راهند
بعضی ها از اول کجند
خدایا ما را جزء دومی ها و آخریها قرار نده.
اس کریم کرم کن
یا علی
روحش شاد و در جوار مولایش خمینی در بهشت برین الهی باشد.
hamid
اینا نمونه هایی از مردان واقعی هستند
مرد بودن یعنی همین
مرد = غیرت - شرافت - ایستادگی - از خود گذشتگی و...
مهاجر
Iran, Islamic Republic of
كتاب "حر انقلاب" خاطرات و شرح زندگي ايشان كه اين متن هم مربوط به همين كتابه از انتشارات امينان كه در چاپ هفتم به قيمت 2400 تومان عرضه مي شود. يا علي
خوش به سعادتش
United States
کاش من جای اون بودم
درود بر ایشان
خدایش بیامرزد
روح این شهید عزیز شاد ....
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
خداوند انشاء الله همه آنهايي كه سرشتشان الهي است و به تسخير شياطين در نيامده است رهنمون بهشت نمايد
آمين يا رب العالمين
رضا
Iran, Islamic Republic of
این است جوهره اسلام وانقلاب اسلامی خمینی (ره) کبیرکه ازشاهرخ کاباره روفرمانده شهیددراه آرمانهای پیامبرواسلام میسازد.روحش قرین رحمت وفضل وکرم خداباد.واف برکسانی که دراین فضای نظام اسلامی به دنبال فسادوتباهی هستند.
عبدالله
اری این چنین است از کاباره میامی تا خط سرخ شهادت مادران اینها افتخار می کنند که چنین مردانی زائیده اند بسیار حض کردم غیرتم به جوش امد نمونه مردانگی یعنی این روحش شاد
سعید
United States
من در سال 59 در جبهه جنوب از نیروهای شهید شاهرخ بودم با اون هیبت و هیکل(که به تعبیر خودش می گفت هنگام ...تو یه خط پشت سرمن بیاین توپم از من رد نمیشه!) ابتدا فرد خشنی به نظر می رسید ولی واقعا برای نیروهای خودی مصداق رحماء بینهم بود و برای دشمن اشداء علی الکفار بود بسیار شجاع و دلیر بود دشمن از دست او کلافه بود ...
در شبیخون ها و نفوذ شبانه بدون سلاح گرم فقط با یک کارد سنگری می رفت شناسایی و با چند سلاح کمری و ... بر می گشت.
...ای کاش کارگردان منصفی پیدا شود و با تحقیق و مطالعه و مصاحبه با دوستان و همرزمان این شهید فیلم سینمایی اثرگزاری بسازد نه فیلم گیشه ای.
پیش نهاد نام فیلم : 1- ازفرش تاعرش 2- شاهرخ 3- کیمیای انقلاب
حرف دل : این نمونه برای کسانی که دنبال ثمرات انقلاب می گردند کافی است، شاهرخ یک حقیقت است نه یک افسانه !