چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
۲۹
وزیر امور خارجه:

پارلمان‌اروپا‌درجایگاهی‌ نیست‌که‌درباره‌دیگران نظردهد/ اجازه سفر هیأت‌‌های پارلمانی اروپائی را نخواهیم داد

يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب: 353364
وزیر امور خارجه ضمن انتقاد شدید از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا تاکید کرد: پارلمان اروپا در شأن و جایگاهی نیست که بتواند در رابطه با وضعیت دیگر کشورها اعلام نظر کند.
پارلمان‌اروپا‌درجایگاهی‌ نیست‌که‌درباره‌دیگران نظردهد/ اجازه سفر هیأت‌‌های پارلمانی اروپائی را نخواهیم داد
به گزارش جهان به نقل از خانه ملت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این کمیسیون حضور یافت.

وی در آغاز این جلسه با تبریک فرا رسیدن سال نو، ابراز امیدواری کرد که در سال جدید نیز تعامل و همکاری نزدیک میان دولت و مجلس بویژه در امر خطیر سیاست خارجی تداوم یابد.

ظریف همچنین در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ که قرار است از روز سه شنبه در وین آغاز گردد، اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در جریان آخرین تحولات مربوطه قرار داد.

در ادامه جلسه، ظریف با انتقاد شدید از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا تاکید کرد: پارلمان اروپا در شان و جایگاه اخلاقی نیست که بتواند در رابطه با وضعیت دیگر کشورها اعلام نظر کند. این پارلمان، جایگاه اندک در مناسبات درون اروپائی و بسیار حاشیه ای در مناسبات بین المللی دارد و لذا در موقعیتی قرار ندارد که بدان توجه چندانی شود و در سطح و حدی نیست که این میزان در مورد آن بحث شود.

وزیر امور خارجه افزود: واضح است که پارلمان اروپائی به لحاظ وزن سیاسی و حقوق و تاریخچه اخیر در اروپا نه تنها در گذشته تاریخی این قاره بلکه حتی در دو دهه گذشته، بویژه کشتارهائی که در دهه ۹۰ میلادی در بوسنی و منطقه بالکان رخ داد، رفتاری که در درون اروپا نسبت به خارجیان و مسلمانان می شود و نیز برخورد با تقاضای عضویت کشورهای مسلمان، فاقد مشروعیت و مقبولیت در وعظ دیگران نسبت به رعایت حقوق بشر است. فجایع و اتفاقات حقوق بشری بسیار ناگواری در قلب اروپا اتفاق افتاده است و لذا نباید گروهی تندرو خود را در جایگاهی قرار دهند که مردم متمدنی که در طول تاریخ همواره منادی گفتگو و همزیستی بوده اند و هیچ سابقه ای از نسل کشی و جنایات جنگی ندارند را مورد امر و نهی قرار دهند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: مردم ایران به گروه هایی که در انتخابات کم رونق و با حضور متوسط ۴۳ درصد از مردم در آخرین انتخابات پارلمان اروپا انتخاب شده اند، اجازه نخواهد دادکه نسبت به انتخابات پر شکوه آنها که با حضور بیش از ۷۳ درصد مردم ایران حماسه سیاسی خرداد ۹۲ را آفریدند قضاوت کنند و آن را با معیارهای متکبرانه خود بسنجند.

ظریف تاکید کرد: دولت اجازه نخواهد داد هیچ هیأت پارلمانی از اروپا با شروطی که در این قطعنامه پارلمان اروپا آمده است، به ایران سفر کنند. اروپائی ها باید بدانند ملت بزرگ و متمدن ایران خواهان تعاملی مبتنی بر احترام متقابل و از موضع برابر با دیگر کشورها است و برخوردهای توهین آمیز و مداخله آمیز هیچ جریان و کشوری را بر نخواهد یافت.

وی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موثق ما بر این باوریم، با توجه به مذاکرات مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ در خصوص حل و فصل موضوع هسته ای، تلاشهای زیادی از سوی جریانات صهیونیستی صورت می گیرد که با طرح مسائل جعلی و دروغین و حاشیه ای موجبات بر هم زدن این روند را فراهم سازد که بدیهی است در پرتو هوشیاری و دوراندیشی و دقت نظر همه کشورهای طرف مذاکره این ترفند رژیم صهیونیستی با شکست مواجه خواهد شد.

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی درباره انگشت نگاری از اتباع کشورهایی که از اتباع ایرانی انگشت نگاری می کنند، گفت: هر چند از سه سال گذشته در خصوص عمل متقابل انگشت نگاری، مصوبه ای از سوی هیئت وزیران ابلاغ گردیده، اما وزارت خارجه هیچ مشکلی با طرح جاری در مجلس ندارد و آمادگی کامل برای انجام این کار را دارد مشروط بر اینکه بودجه کافی و معین برای انجام این کار تخصیص یابد، تا با استفاده از ابزارهای مدرن و ایجاد یک سامانه کارآمد و روزآمد از انگشت نگاری برای افزایش امنیت کشور در سفارت‌خانه‌ها و مبادی ورودی کشور استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من که باورم نمیشه. اینا رو ظریف گفته؟ لطفا تحقیق کنید ببینید دروغ سیزده نباشه.
علی
خیلی بی انصافی ...
هیچ کسی دیگه به سخنان شما اعتماد نداه
متاسفانه شما از بس غرب زده هستید که کسی حتی خود اوروپایی ها هم شما رو جدی نمیگیرن
علی
لطفا همه را جمع نزن از طرف خودت بگو یعنی چی هیچ کس ....
مهدی آقائی
Australia
سلام
واقعاً حقیقت راگفتی دیگه کسی به سخنان شما اعتماد نداره
از طرف خودت حرف بزن.ظریف غیرتمندترین و متخصص ترین وزیر امورخارجه ای که این مملکت به خودش دیده.هر کلمه ای که به زبون میاره حساب و کتاب داره.
علی اصغر
شعار نده تا حالا هرچه گفته تو زرد از آب در آمده
Colombia
آقای ظریف چون بیشتر عمرش را در آمریکا بسر برده به زبان اینگلیسی مسلط است همین و بس ، پس ایشان بدرد مترجمی میخورد .
محسن
لبخند بزن حقوقدان. همون خنده به شما میاد وگرنه الان غربیها دارن دور هم میگن بابا اخم کردن اصلا به این جواد نمیاد!
payam
جواد و خوب اومدی
حمید
United States
ظریف هم خوب راهش را یاد گرفته میره تو مجلس با این حرفها دل نمایندگان ....را خوش میکنه ....
جناب ظريف، صحبت هاي شما مدتهاست مصرف داخلي پيدا كرده. ما را به شما اميدي نيست، شر مرسانيد
شفیعی
Australia
سلام
ازاین بهتر نمیشد گفت دمّت گرم
شفیعی
Australia
سلام
دمّت گرم بهتر ازاین نمی شد .گفت آقای ظریف ما را به شما
امیدی نیست شر مرسانید
United States
يعني راضي به زحمتشان نيستيم امر كنن ما ميريم
اصغر
بنام خدا . این آقای و "زیر " واقعا که !! مرد حسابی آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت !! حالا میخواهم صد سال دیگه اجازه ندهی...
جون داداش
"دولت اجازه نخواهد داد هیچ هیأت پارلمانی از اروپا با شروطی که در قطعنامه پارلمان اروپا آمده است، به ایران سفر کنند"!!!!!!!!!!
کما فی السابق!!!!آجون داداش قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروسو؟؟؟؟؟؟؟؟
عمار فاطمی
بهتر است به این فکر کنیم کسانی که در جایگاه نقد ما نیستند چجوری و بر اساس کدوم عملکرد ما ارن ما رو می کوبن
زهرا
امیرزجواد خااااااااااااااااااااااان!!!!بسه لطفا!شما بند وبه اب دادی،کافیه جناب!جوک نفرمایید لطفا که اصلا حسش نیس س س س............
United States
ایشالا در عمل شاهد این اقتدار باشیم
Iran, Islamic Republic of
این رو میگن حرف حساب. به عمل کار برآید آقا جواد به سخنرانی نیست!
شما تو بغل غربی ها غش نکن و اقتدار و عزت ملت رو از بین نبر بقیش پیشکش!!!!!!
انتقاد نباید تو پستو باشه، بلکه باید زل بزنی تو چشم خانم اشتون و این حرف ها رو بزنی عزیزم جناب ظریف
Iran, Islamic Republic of
البته سرتو بنداز پایین تو چشای نامحرم نگاه نکن!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
منظورش اینه که تو مذاکرات اینا رو بگو!!!!!!!!!!
همایون
United States
شخص ظریف دیگر برای مردم شناخته شده است....
Serbia
نشکنه النگوهات ظریف جون......
حسن
اینا همش حرفه ظریف جان ماازت عمل میخوایم که متاسفانه نشون دادی مالش نیستی
علی
گشاده رویی از توصیه های موکد انبیا و معصومین است ولی نه هرجا و جلوی هرکس و ناکس!. اگر شما قدری از اون خنده های ملیحتون کم کنی اون اروپاییهای خبیث اینقدر پررو نمیشن!
کمتر جلوی اون احمقها بخند مرد!، یه ذره جدی باش...
خود ظریف باعث این همه توهین به کشورمان شده وقتی که به انها رو می دهد وکم میاره انتظار بیشتری نیست. حالا می خواهدااعتماد مردم را جلب کند ....