پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
از کاشتن مسافران در آنتالیا تا کاهش ۱۵ درصدی تلفات جاده‌ای

تلخ و شیرین حوادث نوروز ۹۳

شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب: 352920
یکی از آژانس‌های گردشگری تور سفر به «آنتالیا» را به حدود ۱۷۰ نفر می‌فروشد اما به دلیل اینکه مدیران این آژانس، مبلغ خدمات حمل و نقل را به طور کامل به کارگزار پرداخت نکرده بودند مسافران برای بازگشت از آنتالیا به مشکل برمی‌خورند و در این کشور، آواره می‌شوند.
تلخ و شیرین حوادث نوروز ۹۳
به گزارش جهان، نوروز ۹۳ هم با همه لبخندها، شادی‌ها و خاطراتش به خط پایان رسید. نوروزی که از آن به عنوان طولانی‌ترین تعطیلات سال یاد می‌شود و فرصت استراحت و مسافرت و گشت و گذار را برای همگان فراهم می‌آورد اما نوروز امسال به دلیل پیوند معنویت فاطمی با طراوت بهاری رنگ و بوی خاص معنوی و مذهبی به خود گرفت و از این نظر می‌توان آن را با سال‌های گذشته متفاوت دانست، چرا که هم در آستانه تعطیلات و هم در پایان تعطیلات نوروز شاهد تجمع‌های پرشور فاطمی در جای جای کشور بودیم.

همه‌ساله همزمان با اتمام تعطیلات نوروز و آغاز روزهای کاری اخبار متنوعی از حوزه‌های گوناگون منتشر می‌شود که در بیشتر موارد با شیرینی و حلاوتی خاص بر نشاط و طراوت این ایام می‌افزاید اما سایه سنگین خبرهای مربوط به آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای هر ساله کام شهروندان را تلخ می‌کند و از شیرینی این ایام می‌کاهد، تا جایی که پیگیری این آمار به نوعی دغدغه همه شهروندان و مدیران شده است و با اتمام تعطیلات منتظر شنیدن میزان تلفات و آمار مرگ و میر در سوانح جاده‌ای هستند.

هرچند که طبق اخبار منتشر شده تا روز ۱۵ فروردین ماه ۹۳ آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات روند نزولی داشته است اما باید توجه داشت که حتی یک تصادف منجر به مرگ و میر و داغدار شدن یک خانواده هم زیاد است.

از سوی دیگر یکی از مباحثی که هر ساله در چنین روزهایی نقل محافل و رسانه‌ها می‌شود، بحث تعطیلات نوروزی و طولانی بودن تعطیلات است. چرا که به باور بسیاری از کارشناسان وجود تعطیلات طولانی‌مدت می‌تواند بر کارآیی و کارآمدی ادارات و همچنین نهادهای اقتصادی تاثیر منفی داشته باشد و از این نظر می‌توان تعطیلات طولانی‌مدت در کشور طی یک سال را آسیب‌زا دانست.

کاهش ۱۵ درصدی تلفات

اما سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور در حاشیه دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی از مرکز کنترل و ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره میزان تلفات جاده‌ای در کشور گفت: «در نوروز۹۳ شاهد کاهش ۱۵ درصدی کشته‌های سر صحنه تصادف بودیم».

بنابر اظهارات احمدی‌مقدم این میزان کاهش می‌تواند پشتوانه‌ای برای کاهش ۲۰ درصدی این آمار در طول سال باشد.

فرمانده نیروی انتظامی دلایل این میزان کاهش تلفات را مربوط به همکاری مستمر دستگاه‌های متولی حمل و نقل و سازمان‌های امداد و نجات و همکاری و همیاری خوب مردم دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ شاهد کشته شدن ۲۸ هزار نفر در جاده‌های کشور بودیم که با مجموع اقدامات انجام شده این میزان به کمتر از ۱۸ هزار نفر رسیده است. همچنین سرعت بخشیدن به خروج ناوگان فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و فرهنگ‌سازی به عنوان مهم‌ترین اقدامات برای کاهش هرچه بیشتر تلفات از سوی احمدی‌مقدم عنوان شد.

کاهش ۳۱ درصدی تخلفات

اما خبر خوش دیگری که در حوزه ترافیک و از سوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی عنوان شد حاکی از کاهش ۳۱ درصدی تخلفات رانندگان بود. به گفته سردار اسکندر مومنی با وجود افزایش ۳ درصدی حجم سفرها در ایام نوروز ۹۳ شاهد کاهش۳۱ درصدی شمار تخلفات رانندگی بودیم.

از دیگر نکات قابل توجهی که توسط فرمانده راهور بیان شد مقایسه آمار میزان تردد در این ایام با مدت مشابه سال گذشته بود. بنا بر اظهارات وی ۱۸۰ میلیون بار خودروهایی که به سفر رفته بودند توسط دوربین‌های پلیس رصد شدند و به طور میانگین هر خودرو در نوروز امسال ۱۵ بار توسط پلیس رصد شده است.

۱۳۰ هزار مأموریت برای ۱۱۵

این در حالی است که ایام تعطیلات نوروزی زمان پیک فعالیت نیروهای امدادی هم است به نحوی که در نوروز امسال نیروهای امدادی اورژانس رکورد ۱۳۰ هزار ماموریت را برای خود به ثبت رساندند.

امین صابری‌نیا، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور در این باره گفته است: «از ابتدای اجرای طرح امداد نوروزی، بیش از ۱۳۰ هزار و ۲۷۹ ماموریت توسط اورژانس ۱۱۵ در سراسر کشور انجام شده است. به نحوی که از ابتدای طرح تاکنون ۲۲۷۸۳ ماموریت ترافیکی و ۱۰۷۷۰۳ ماموریت غیرترافیکی توسط تکنیسین‌های اورژانس ۱۱۵ صورت گرفته است».

وی از وقوع ۲۶ حادثه در این ایام خبر داد که طی آن امداد‌رسانی از طریق بالگرد انجام گرفت و ۷۶ مصدوم این حوادث به بیمارستان منتقل شدند.

پیوند معنویت فاطمی با طراوت بهاری

یکی از ویژگی‌های نوروز امسال همزمانی این ایام با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) بود به نحوی که هم در آستانه تعطیلات نوروز و هم در روز پایانی، این تعطیلات با رنگ و بوی فاطمی همراه بود. برای مثال در شهر تهران و همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) شاهد تجمع هیات‌های عزاداری بودیم که این حضور پرشور توانست معنویت فاطمی را با طراوت بهاری پیوند دهد و از این جهت عطر و بوی تازه‌ای به نوروز ۹۳ ببخشد.

مشهدالرضا میزبان عاشقان ضامن آهو

یکی از بخش‌های جدا نشدنی نوروز سفر است به نحوی که بیشتر خانواده‌ها با توجه به مناسب بودن وضعیت آب و هوا و تعطیلی فرزندان برای انجام سفر در این موقع از سال برنامه‌ریزی می‌کنند.

امسال هم مانند هر سال نوروز با انجام مسافرت و افزایش تردد در جاده‌ها همراه بود و در این میان شهر مقدس مشهد توانست بالاترین میزان جذب مسافر را به نام خود ثبت کند.

بنا بر اظهارات مرتضی رحمانی‌موحد، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، از آغاز سفرهای نوروزی استان خراسان رضوی در صدر استان‌های مسافرپذیر قرار داشت و استان‌های مازندران، گیلان و اصفهان به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم جای گرفتند. البته امسال شهرداری تهران هم در قالب طرحی به نام «میهمان طهران» اقدام به برگزاری تورهای گردشگری در سطح پایتخت کرد.

آوارگی مسافران ایرانی در ترکیه

اما در حوزه گردشگری هم در نوروز ۹۳ خبرهایی بود. پیش از نوروز امسال، یکی از آژانس‌های گردشگری در تهران تور سفر به «آنتالیا» را به حدود ۱۷۰ نفر می‌فروشد و مسافران در هفته اول عید، راهی ترکیه می‌شوند اما به دلیل اینکه مدیران این آژانس، مبلغ خدمات حمل و نقل را به طور کامل به کارگزار پرداخت نکرده بودند مسافران برای بازگشت از آنتالیا به مشکل برمی‌خورند و در این کشور، آواره می‌شوند. مدیران گردشگری، موضوع را به دادستانی تهران اعلام کردند تا دستور ممنوع‌الخروجی و مسدود شدن حساب بانکی مدیر این آژانس متخلف صادر شود.

پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای در زمستان و تابستان

این درحالی است که در آخرین لحظات تنظیم این گزارش خبری مبنی بر ارائه پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای به منظور توزیع سفر در طول سال، منتشر شد. فارس در این باره نوشت: مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به فرهنگسازی سفر و توزیع سفر در تمام طول سال اشاره کرد و گفت: می‌توان با تعطیلی یک هفته‌ای در زمستان و تابستان سفر را محدود به نوروز نکرد.

وی همچنین از برابری هزینه سفرهای داخلی با برخی سفرهای خارجی ابراز نارضایتی کرد و خاطرنشان کرد: هزینه سفر به کشورهای همجوار با هزینه سفر به برخی مناطق در داخل کشور برابری می‌کند و باید برای کاهش هزینه‌های سفرهای داخلی با هم‌اندیشی تشکل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و دیگر گروه‌های دخیل در این باره راهکار مناسب و اجرایی پیدا کرد.

منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *