جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ آغاز شد

پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب: 352772
اولین دور از مرحله سوم مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در وین به منظور نزدیک تر کردن دیدگاه های دو طرف در مسیر تدوین متن مشترک دستیابی و رفع ابهامات موجود برای دستیابی به توافق نهایی در موضوع هسته ای دقایقی قبل آغاز شد.
به گزارش جهان،هیات کارشناسی مذاکره کننده ایران به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ظهر پنج شنبه وارد وین شد و بلافاصله پس از ورود نخستین دور از مرحله سوم مذاکرات کارشناسی با حضور هیات های دو طرف آغاز شد.

این مذاکرات سه روز و تا آغاز دور سوم مذاکرات رسمی ایران و گروه ۱+۵ ادامه خواهد داشت و هیات مذاکره کننده ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز قرار است روز دوشنبه به وین سفر کند.

سومین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به میزبانی وین (وین ۳) در مسیر دستیابی به توافق نهایی در چارچوب توافقنامه ژنو قرار است از ۱۸ فروردین ماه به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به مدت سه روز در شهر وین برگزار شود.

در دومین مرحله از مذاکرات هسته ای که طی روزهای ۲۷ و ۲۷ اسفند ماه سال ۹۲ در وین برگزار شد،دو طرف با برگزاری چهار نشست رسمی درخصوص چهار محور همکاری های بین المللی در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای، غنی سازی، تحریم های بین المللی و همچنین رآکتور تحقیقاتی اراک تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در پایان «مذاکرات هسته ای وین ۲» در نشست خبری با خبرنگاران درباره موضوعات باقی مانده برای تبادل نظر از مواردی همچون بحث دسترسی ایران به فناوری، بازار تجارت و منابع بانکی، موضع نظارت و بازرسی ها و همچنین مدت زمان دوره نهایی مذاکرات به عنوان محورهایی که می تواند در مذاکرات کارشناسی و رسمی هیات ها مورد بحث قرار گیرد، نام برد.

به گفته وزیر امورخارجه ایران، هدف اصلی از انجام مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ این است که موضوع هسته ای ایران به یک مسئله عادی تبدیل شود و بحث و تبادل نظر درخصوص مسائل مورد اختلاف با هدف نزدیک کردن دیدگاه ها انجام می شود.

ظریف در پایان دومین دور از مذاکرات هسته ای با نمایندگان گروه ۱+۵ در اتریش موسوم به وین ۲، این مرحله از مذاکرات را بسیار مفید و سازنده خواند و گفت: این جلسه در زمینه روشن کردن وضعیت برای طرفین از جلسات بسیار موفق بود زیرا فاصله عمیق ادراکی که تا قبل از این با طرف های مذاکره داشتیم، امروز دیگر این فاصله از بین رفته است.(
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *