کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید ۳۰۰ میلیون تن محصول در کشور

5 فروردين 1393 ساعت 15:00

رئیس کمیسون کشاورزی مجلس از تفاهم این کمیسیون با وزارت کشاورزی برای تولید ۳۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی خبر داد.


به گزارش جهان عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، "کشاورزی" را یکی از بخش‌های مهم در عرصه تولید و اقتصاد مقاومتی دانست و ضمن اعلام تشکیل کارگروهی در این زمینه متشکل از ۵ نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی و مرکز پژوهش‌های مجلس و یک نفر از هر وزارتخانه‌، اظهار داشت که این کارگروه به صورت مداوم و هفته‌ای حداقل دو جلسه خواهد داشت و روی ابعاد اجرایی فرمایشات رهبر معظم انقلاب فعالیت خواهد کرد.

وی به تأکید رهبر معظم انقلاب بر "امنیت غذایی" و "توسعه پایدار" در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اینها تکلیف می‌کند که در بحث امنیت غذایی و توسعه پایدار، روی کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی کار کنیم لذا به دستگاه‌های مرتبط با کمیسیون کشاورزی مجلس مأموریت دادیم قوانین و مقررات زاید و مزاحم را مشخص کنند و خودمان نیز در این رابطه کار خواهیم کرد و قوانین و مقرراتی راکه کمبود داریم، برای سرعت‌بخشی به این موضوع احصا خواهیم کرد تا بتوانیم ظرف یکی دو ماه اول سال جدید جمع‌بندی خوبی در این حوزه داشته باشیم.

تفاهم کمیسیون کشاورزی با وزارت کشاورزی برای تولید ۳۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در زمینه تولید غذا و امنیت غذایی به تفاهم این کمیسیون با وزارت جهاد کشاروزی برای تولید ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در افق چشم‌انداز ۲۰ ساله اشاره کرد و این کار را "بسیار جدی و سخت" توصیف کرد که "باید انجام شود".

رجایی همچنین از تفاهم کمیسیون کشاورزی مجلس با وزارت نیرو برای پیگیری حداقل ۱۲ راهکار برای تولید و افزایش آب در کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد این مسئله به نتیجه برسد.

وی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و شاخص‌های تبیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در این زمینه را یک "بحث جامع" عنوان کرد و "درون‌زایی" و "گفتمانی که هم‌افزایی اقتصادی در کشور ایجاد کند" را از موضوعات جدی دانست که باید به آن پرداخته شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سرمایه‌ها، استعدادها و منابع بسیار خوب داخلی متذکر شد: اشکالی که در داخل کشور داریم، این است که از این استعدادها به خوبی استفاده نمی‌شود و منابع به صورت درست و بهینه تخصیص داده نمی‌شود و هرزروی جدی در منابع داریم لذا با مرور این موضوعات و جمع‌بندی درست می‌توانیم تولید و اشتغال کشور را به راه بیندازیم و مفاسد را کاهش دهیم و نتایج خوبی را عاید کشور کنیم.

رجایی البته این نکته را هم گوشزد کرد که معنای اقتصادی مقاومتی این نیست که از جاهایی که می‌توانیم برای کشور امکانات بگیریم، غافل شویم.

وی همچنین گفت: نباید از جلب و جذب سرمایه‌ها و استعدادهای دیگران غافل شویم اما در عین حال تکیه باید بر درون و استعدادهای داخلی باشد.

اقتصاد ایران با تئوری‌های اقتصادی غربی شکوفا نمی‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با یادآوری حضور افرادی با تحصیلات غربی در مسئولیت‌های بخش‌های اقتصادی کشور در طول ۳۵ سال گذشته، اظهار داشت: متأسفانه این افراد اقتصاد و توسعه‌ای را دنبال می‌کردند که مبتنی بر تئوری‌های غربی است در صورتی که به ما ثابت شد در طی ۳۵ سال گذشته آن تئوری‌های غربی نتوانسته اقتصاد ما را شکوفا کند و به نتیجه برساند.

رجایی دلیل این مسئله را هم این موضوع دانست که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و افرادی که در زمینه این مسائل در دنیا کار می‌کنند، مدل‌هایی را طراحی‌می‌کنند که با نگاهی غیر از عدالت اجتماعی بوده و تکیه این مدل‌ها صرفاً بر سود است و به همین جهت طبیعی است که این مدل‌ها نتواند شرایط کشور ایران را درک کند.

"امروز هم برخی از این عناصر همچنان در مسئولیت‌هایی هستند و نگاه‌شان غربی و وابسته به نگاه علمی غربی است و طبیعتاً آنها هم همین دیدگاه را می‌خواهند دنبال کنند که طبیعتاً جواب نخواهد داد."

وی با بیان اینکه هر کشوری باید مدل خاص خود را داشته باشد، گفت: می‌توانیم از آن مدل‌ها الهام بگیریم و استفاده کنیم اما لزوماً باید این مدل‌ها را با شرایط کشورمان همراه کنیم.


کد مطلب: 351579

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/351579/تولید-۳۰۰-میلیون-تن-محصول-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com