پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

شیوه ای برای تنظیم ساعت بدن

يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب: 351334
محققان دانشگاه منچستر با مشخص کردن آنزیمی که نقش اساسی در تنظیم ساعت بدن دارد ، موفق شدند راهی برای تطبیق انسان با شرایطی که منجر به بهم خوردن این ساعت می شود پیدا کنند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی دانشگاه منچستر (manchester.ac.uk) ، دکتر بیچتولد از گروه تحقیقات دانشگاه منچستر دراین خصوص می گوید:وظیفه تنظیم ساعت بدن بر عهده آنزیمی به نام casein kinase ۱epsilon یا به اختصار CK۱epsilon است که مجموعه ای از مولکول هایی است که با عکس العمل به شرایط محیطی ، نور و تاریکی قادرهستند ، ساعت بیولوژیک انسان را تنظیم کنند.

درتوضیح اهمیت درست کار کردن ساعت بدن باید گفت،زمانی که فعالیت های انسان با این ساعت تنظیم نیست، بدن در حالت استرس قرار می گیرد.

کارشناسان اعتقاد دارند وقتی ساعت درونی انسان دو تا سه ساعت عقب تر از ساعت بیرونی کار می کند مانند این است که فردی بخواهد در مسکو کار کند ، در حالی که در مونیخ زندگی می کند.

براساس این گزارش عکس این موضوع نیز صادق است ، زمانی که شما در یک سفر هوایی طولانی قرار دارید به دلیل آنکه بدن انسان به نسبت این میزان سرعت تغییر در بعد زمان و مکان ، تکامل نیافته است ، شما دچار استرس ، بی خوابی و مشکلات متعاقب با آن می شوید.

در این تحقیقات ، دانشمندان با آزمایش بر روی موش ها متوجه شدند ، موشهایی که بدن آن ها فاقد آنزیم CK۱epsilon است در انتقال از محیط روشن به محیط تاریک ( مشابه آنچه در سفرهای طولانی برای انسان به وجود می آید ) از قدرت انتطباق بسیار بالاتری نسبت به موش های دارای این آنزیم برخوردار هستند.

همچنین این گروه تحقیقاتی متوجه شدند که مواد مخدری که مانع ترشح این آنزیم در بدن می شوند می تواند شرایط تطبیقی را بالاتر برده و عواض ناشی از عدم انطباق محیطی و به هم خوردن ساعت بیولوژیکی را کاهش دهد.

این گروه تحقیقاتی امیدوار است با ساخت دارویی بتواند در زندگی امروزی انسان که مملو از این عدم انطباق های زمانی و مکانی است ، شرایطی را برای کاهش عوارض ناشی از به هم خوردن ساعت بدن فراهم کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *